Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Valmis!

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja 1500i »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Millaisissa lämpötiloissa moottori on tavallisessa ajossa?
Päälle 90 mittarin mukaan.
1500i kirjoitti:Mitenkä tuo toimisi jos tuon raitisilma läpän lukitsisi kiinni ja jättäisi pelkän lämppärinhanan varaan lämmönsäädön kuten vanhemmissa?
Raitisilma läppä "poistettu käytöstä" vaijerinpää vain pois paikoiltaan läpänpäästä ja nippusiteellä läppä kiinni asentoon.
Parin päivän kokemuksella lämmönsäätö viileämpään on hitaampi (parempi) ei puhalla heti niin kylmää kuten normaalisti, kun lämpöä vähä pienentää 8)
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Raitisläppähän tarkoittaa osittain sitä, että ilmaa otetaan enemmän vain ajoviiman kautta kabiinin lämmitys tai tuuletusjärjestelmään.

Milläs vivulla te säädättee ns. raitisilmaläppää? Minulle tuo raitisilmaläpä ei oikein sano mitään. Käytän siitä varmaan eri nimitystä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Raitisilmaläpällä tarkoitan tuota läppää http://www.aijaa.com/v.php?i=5983102.jpg
Kuva on siis otettu kuskin jalkatilasta.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kerropas millä vivulla säädät tuota läppää. Minäkin noita olen tutkaillut, mutta en kyllä yhtään ole irrotellut. Eli mikä panelin vipu sinulla tätä säätää?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Sama vipu mikä säätää hanaakin.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pitääpä tutustua paremmin tuohon hommaan. Eli jos hana on säädetty kuumalle, niin raitisläppä on kiinni. Jos hana on kiinni niin raitisläppä on auki.

Häh. Minä luulin, että hanaa voi säätää itsenäisesti ja ilman läpivirtausta myöskin itsenäisesti.

Pitää perehtyä. Minä olen säätänyt ilman läpivirtausta sillä oikeanpuolimmaisella lyhytsäätöisellä vivulla. Kun se on aivan oikealla silloin ei läpivirtausta ole paljoa. Kun se on vasemmalla, ilmaa tullee läpi paljon.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jämä

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Kuskin jalkatilasta näkyy selvästi mitä vipua toinen vaijeri liikuttaa. Itekki ihmettelin tuota ku lämppärin hanaa etsin.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja 1500i »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Minä olen säätänyt ilman läpivirtausta sillä oikeanpuolimmaisella lyhytsäätöisellä vivulla. Kun se on aivan oikealla silloin ei läpivirtausta ole paljoa. Kun se on vasemmalla, ilmaa tullee läpi paljon.
:roll: Eikös se ole se tuulilasille tai sivuikkunoihin säätö vai onko noissa vanhemmissa missä ei ole tuota "raitisilmaläppää" erisäätö tuossa? :?
Toki tuollakin sitä saa säädetyä, kun laittaa oik.puol. sinne oikealle eli sivuikkunoille niin ei paljoa tuulilasille tule ja kun vielä toisella säätää jalkotilaan loput...niin sitten palaakin jalat :)
Itelläni nuo säädöt on niin, että tuulilasille on säädetty tulemaan molemmista vivuista. Vas. vipu jalkatila/tuulilasi suhe n. 30/70. Oikeanpuoleisesta sen verran sivulaseille, että tuntuu kun kokeilee että ilmaa tulee.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onpa mielenkiintoista, että lämmityslaiteen hanaa ja sisääntuloilmavirtausta säätäisi sama vipu.

Josko tuo on kuitenkin niin, että tämä kennon edessä oleva raitisilman estoläppä säätää vain sitä, että raitisilma ei pääse kennolle vaan ohjautuu sen ohi.

Vipujahan on 3.

1. Pitkäsäätöinen lämmityslaiteen hanan ja lämmityskennolle tulevan ilman estoläpän säätövipu.

Tällä siis säädetään vain lämpöjä eikä ilmavirtauksia. Rakennekuvasta en millään pysty näkemään, että tällä voitaisiin sulkea myös raitisilman sisäänvirtaus ilmantulokanavan kautta.

2. Vaseman puolinen lyhytsäätöinen Jalkatilanilmamäärän säätövipu, jolla säädetään jalkatilaan ja jalkatilakanaviin tulevaa ilmamäärää. Tämä säätää vain ilmamäärää eikä mitään muuta.

3. Oikean puolinen lyhytsäätöinen Tuulilasinilmamäärän säätövipu. Samoin kuin edellä eli tällä säädetään vain ilmamäärää. Kojelautamallista riippuen, sanotaan oppaassa, Tuulilasi-ilmamäärävipu vaikuttaa myös vaakasuulakkeisiin siten, että vivun ollessa ääriasennossa oikealla, tuulilasille menevä ilma ohjautuukin vaakasuulakkeisiin.

Suulakkeillahan on kaikilla omat pienet säätövipunsa. Nämä ovat yleensä todella rimpulat eli huonotoimiset. Nämä kyllä periaatteessa pitäisi saada täysin kiinni tai auki. Portaattomaksihan nämäkin on tehty, mutta käytännössä tuo on usein aivan toisin.

Systeemistä saa todella monenlaisia kombinaatioita. Periaate on kuitenkin tutkailujeni mukaan se, että Ikkuna- ja Jalkatilavivuilla on suuri vaikutus sisään matkustamoon tulevan ilman määrään. Lämmityslaiteen kennon hanaa ja kennon läpi virtaavan ilman määrää säätävä läppä ei voi säätää sisään tulevan ilman määrää. Koska jos se olisi määrää säätävä, niin raitisilmaa ei voisi koskaan tulla yhtä paljon sisään kahdessa sen ääripäässä.

Ilma kulkee aina ensin kennon kautta tai ohi. Eli kennolle asti tulee aina maksimi määrä ilmaa. Se ohjataan joko kennon kautta tai sen ohi. Säätöhän aika erikoinen kun samalla säädetään kennon läpivirtausta sekä ilman että nesteen osalta. Ehkä tässä on pyritty jotenkin tuplavarmistukseen. Jos hana vuotaa, niin silti saadaan viileääkin sisään. Tai jos hana ei päästä läpi niin silti paljolla ilmalla yritetään saada lämpöä kabiiniin.

Tuulilasisäätöläppä, Jalkatilasäätöläppä ja vaakasuulakkeet säätävät Matkustamon todellista ilman sisäänvirtausta. Jos kaikki nämä säädöt ovat kiinni niin ilmaa tulee niin vähän kuin mahdollista ja päin vastoin.

Näitä 3 säätöä kombinoimalla saadaan ilmavirtaus halutuksi jos säädöt toimivat. Sivusuulakkeet ovat kai kaikkein heikoimmassa asemassa paineistukseltaan eli jos kaikki läpät ovat auki, sivusuulakkeille ei juuri ilmaa riitä.

Jalkatilat ovat toiseksi heikoimmassa asemassa, koska niiden kanava on viimeisenä järjestelmässä, mutta sinne on silti lyhyempi matka kuin sivusuulakkeille. Takajalkatilan paine on kaikissa tapauksissa kaikken heikoin.

Keskisuulakkeiden asema on melko otollinen, mutta tuulilasi on tietenkin kaikkein parhaiten paineistettu ja näin pitää ollakin.

Kokeilkaa erilaisia kombinaatioita. Ensin kaikki auki, kaikki kiinni, pelkkä jalkatila auki, pelkkä tuulilasi auki, pelkät keskisuulakkeet auki, vain kaikki vaakasuulakkeet auki, vain sivusuulakkeet auki, Jalkatila ja vaakasuulakkeet auki...

Kokeilkaa tätä vaikka lämpimällä koneella matka-ajossa ilman puhallinta. Tai sitten kaupunkiajossa lämmppäripuhaltimen ollessa täysillä.

Muistakaa kuitenkin varoa näitä räpeltämisiä KovassaAjossa. Tämän laitan siksi, ettei kukaan joutuisi ikäviin tilanteisiin ja sitten osoitteli sormella minua.

Ja olen varma, että systeemistä aina ropisee jotain kamaa ulos kun muutetaan totuttua järjestystä näissä säädöissä. Eli järjestelmälle tekee muutenkin hyvää kun virtaukset siellä muuttavat täysin uusille urille.

Kokeilkaa. Minulla nämä systeemit toimivat.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja Jusu »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Josko tuo on kuitenkin niin, että tämä kennon edessä oleva raitisilman estoläppä säätää vain sitä, että raitisilma ei pääse kennolle vaan ohjautuu sen ohi.
Noinhan se useimpien autojen sekoitusilmatyyppisessä lämmityslaitteessa toimii. Lämmönsäätö on nopeampaa.
1500i kirjoitti:tai sitten tuo raitisilma läppä vuskaa kylmää sekaan vaikka onkin kiinni :? .
Sama vika löytyi tuosta mun volovosta, vuoti kylmää ilmaa kennon ohi vaikka lämmöt oli täysillä. Pientä säätöä (murjomista) niin johan tokeni ja alkoi tarkenemaan.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Testailinpa tuossa kun piti VÄHÄN asiakirjojen perässä juosta.

Kokeilkaa seuraavaa:

Jalkatilavipu täysin oikelle, Tuulilasivipu täysin oikealle ja sivusuulakkeet kiinni. Lämmönsäätövipu täysin oikealla.

Jos ajatte matka-ajoa niin puhallin pois päältä. Jos kaupungissa niin puhallin täysille. Mistä rööristä puhallusta tulee?

Ajakaa vielä maantieajoa näillä säädöin ja rykäskää puhallin täysille. Sitten jonkin ajan kuluttua junttaatten lämpötilasäätövivun kylmälle. Ja taas vähän ajan päästä kuumalle. Ja vähän ajan päästä kylmälle.

Sitten vaihdellaan vain keskisuulakkeet kiinni ja sivusuulakkeet levälleen. Mitäs tapahtuu?

Tällaisia kannattaa kokeilla jos ne Omat Rakkaat Sopivat Hyvät Parhaat ja Kauneimmat lämppärisäädöt eivät sitten kuitenkaan aina miellytä. On minulla takataskussa muitakin kokeilemisen arvoisia konsteja.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kirjoitin tuolla, että eräissä kojelautamalleissa oikean puoleisen lyhytsäätöisen vivun siirtäminen täysin oikealle suuntaa puhalluksen keskisuulakkeille. Tämä siis ainakin matalakojelautamalleissa. Kokeilin.

Jos näin tehdään ja suljetaan keskisuulakkeet pikkuvivuista on mahdollista saada sivusuulakkeille voimakas puhallus. Sivusuulakkeet auki ja keskelle suunnattu ilmavirta ohjautuu sivusuulakkeille.

Olettekos jo kokeilleet erilaisia virtautusmalleja ja tapoja?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja 1500i »

En nyt, mutta tuli niitä joskus kokeiltua ja tuohon säätön päädyin (korkeak.lauta). Ei ole tarvinnut olla säätämässä mihinkään päin ajonaikana,kun noilla on pärjännyt ja kun lopputulos ei taida muuttua :? Tosin nykyisellä rait.ilmaläpän lukituksella en tiedä miten se vaikuttaisi, kun ei sekoittaisi kylmää heti sekaan. Riittäisikö puhallus teho sitten muussa,kun täysillä asennossa...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Juuri sitä takoitin, että järjestelmä ei saata toimia optimaalisella tavalla, jos säädöt ovat pitkään samat. Roskat kertyvät niihin samoihin paikkoihin ja läpät alkavat jumia. Sitten kun pitkien aikojen jälkeen yritetään säätää, niin mitään ei tapahdu.

Olen tosiaan sitä mieltä, että ainakin tällaisessa matalakojelautaisessa mallissa Toimiva Lämppäri on varmasti toimivan TakaPotkulämppärin veroinen.

Kokeilin eilen Venäjänretkellä että jäähdytin moottoria lämppärikennolla. Minullahan on ollut se syyläripeite. No, plussakeleillä se ei oikein jäähdytä jos se on kokonaan peitetty. Ajeltiin ja sitten kun oli ajeltava kaupunkia, niin lämmöt nousivat ja lehta pörisi.

Lämmöt täysille ja lämppäripuhallin 1astentoon. Kuuma kuin hemmetti! Lämmöt laskivat normaaliin ajolämpöön lähes heti. Eli ainakin VäliPalasta saa Huonon sauna. Huonon siitä tekee se, että kosteusprosentti on liian alhainen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja 1500i »

En tiedä onko se lauhan ilman aiheuttamaa tuntumaa vai mitä, mutta nyt tuntuu sivusuulakkeistakin tulevan lämmintä. Onhan niistä ennenkin tullut ilmaa, mutta vain sellaista haaleaa. Johtuuko sitten tuosta, että läppä on nyt tiukasti kiinni :? Vuskaskohan ennen siis kylmää sekaan vai mistä moinen tunne :roll:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Vastaa Viestiin