Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Kustaa kirjoitti:Niinpä!

Ei nuo satakympit mielestäni ole huonoja ajo-ominaisuuksiltaan, ehkä vähän ohut ohjaustuntuma, mutta arkiliikenteessä selviää varsin mainiosti.
Ohut ohjaustuntuma on ominaisuus monissa autoissa ja se tehdään ohjaustehostimella.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

samarai kirjoitti:
Kustaa kirjoitti:Niinpä!

Aina sattuu virheitä kuljettajille.. karkaa hyppysistä muitakin kuin Ladoja.

Tällä kuskilla on kuitenkin kantia tunnustaa virheensä. Hatun noston arvoinen asia. Pääasia, ettei tullut henkilövahinkoja ja ikävä kokemus varmaan auttaa arvioimaan tilanteita vastaisuudessa paremmin

Näinhän se on, kyllä näitä sattuu vaikka yrittäisi varovaisestikin ajella. Oli aika lähellä pari viikkoa sitten itselläkin, ettei Transitti lähtenyt lapasesta huonoin seurauksin. Ainoastaan hyvä tuuri pelasti tällä kertaa.
Jokainen meistä lienee joskus riskitekijä. Viikko sitten seisoin Laitilassa toisen auton takana punaisissa valoissa, tarkoituksena kääntyä risteyksessä vasemmalla. Kun valo vaihtui, lähdin edellisen perässä ajattelematta ollenkaan, että myös vastaantulijoille saattaa palaa ajon salliva opaste. Onneksi selvittiin kaasua painamalla, ja vastaantulijan (aiheellisella) nyrkin heilutuksella.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Unohtui, että alkkuperäiset pohjan massaukset alkoivat putoilla isoina laikkuina pois.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Mosse-Aksu kirjoitti:
1500i kirjoitti:
Mosse-Aksu kirjoitti:Kiinnijäätyvät takajarrut oli jokatalvinen riesa.
Käsijarruko?

Käyttöjarru jäi lähes poikkeuksetta pakkasella jarrurumpuun kiinni, eikä lähtenyt rytkäyttämällä vaan aina piti sulattaa.
Itekkin tapellut tuon riesan kanssa. Varsinkin lumituiskujen jäljiltä pakoputken puoleinen takarengas jumittanut. Varmaan tuolle puolelle sulaa enempi lunta, joka sitten jäätyy. Mutta rumpua kopauttamalla kuitenkin aina lopulta irronnut. Vasara oltavakin aina varulta peräkontissa.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

En ole paljon näihin 110 tutustunut eikä paljon kannattaisi kommentoida, mutta tuo renkaan tai siis kai jarrun jumiminen on kiintoisa juttu.

Oletteko tarkkailleet tuiskuajon jälkeen lumikertymiä renkaan sisäpuolella eli rummun takana? Mihin 110 takana kertyy eniten loskakelillä könttiä?

Ihan taas vaan KuraläppäFanaatikkona tätä heittelen. Millaiset etuläpät 110 on? Näillä tai näiden puuttumiselle voi olla suuri vaikutus siellä takana.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Minulla oli 110 kaikilla roikseläpillä ja kynnyskotelonsuojilla 6 talvea.Ainoastaan pari kertaa takajarru/jarrut jäätyivät ja nekin lähti rytkyttämällä irti.
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Taisi se PossuYskä todellakin häiritä Pöyhäimen tarkkaivaisuutta, mutta ihan ne on huonot. Kyljet rapautuvat erityisen mallikkaasti omilla läpillä. khj-582 rapakympissä on roiskeläpät, mallia yleiset muovia ja ovat paljon paremmat kuin alkuperäiset. Tulevat enemmän ulos kyljistä jolloin suojaavat rapautumiselta.

13 tuuman vanteilla lumipakkautuu lähinnä vanteen ja jarrurummun väliin ja ikävä on yrittää niitä sörkkiä pois. Takajousien ympärille myös keräytyy lunta ja kesällä täyttyy se saakulin iskarin kotelo hiekalla ja kuralla. Ruoste iskee sinne kivasti. Tiedossa on ainakin yksi farkkukorinen rapakaljakymppi jossa toinen takaiskunvaimentaja on tullut tervehtimään matkatavaratilaa.

Mutta niihin kokemuksiin joita nyt taas on kertynyt. Käytiin ukon avtolla Ulkomailla ja hyvin kulki vaikka pinnoite oli huono. Tuntuu jopa pirteämmälle tuo yksilö kuin omani. Syytä en tiedä. Ja kävihän isä omallaan nyt Munajuhlan aikana Lakeurella ja oli toiminut ilman mitään ongelmaa. Bentzeeniäkin palanut normaaliin tahtiin eli alle 6,5 litraa kohti 100 kilometriä.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Eikös 110 sarjassa ole samanlaiset takajarrut, kun Samarassakin? Ymmärtääkseni on kun on kerran sekin hp säädin.... :?
Tuo tuntuu hieman oudolta, että käyttöjarru oisi jäänyt/jäätynyt ajaessa(?) rumpuun kiinni. Käsijarrun olen kerran joutunut Samarasta kopauttamaan rummusta irti ja se meni ihan oman tyhmyyden piikkiin kelin huomioiden... Toisissahan jäätyy sitten vaijerit jos ei itse jarru. Yleensäkkään käsijarrua ei tule talvella käytettyä (merkkiin katsomatta) ainakaan jos jättää pitemmäksi aikaa parkkiin, eipähän tule sitten ylläreitä, kun pitäs lähteä. Eikä nuo oo vielä sen takia pihasta/tallista karanneet, että ei oo ollu käsijarrussa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

pressahan tuo tiesi kertoa että on mossen jarrut 110:ssä.
Vai oliko se ressa joka näin tiesi heittää huumoria?

Mutta isäukon napanöyhtäkympissä jäätyy jarrut takana.
Niin polkimesta polkemalla kuin vipusesta nykyttämällä, toki talvikelillä tietysti.
Onpa niitä aukikin käytetty mutta ei ole oikein syytä tähän löydetty. Ei ole päärmettä yms. kanttia rummussa. Liekkö palamössö imaisee kosteutta lumipölläkästä ja jäätä sitten sieltä pitäen.

Omassa NEMossa tämä ei vaivaa, eikä tietääkseni tinurin MiNIssäkään.
Vaikka ovatkin kaikki kolme päkättiä oikein varmari mallin maanvaivoja.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Mitenkä se tuntuu kirjotuksien perusteella, että 110 sarja ei ole oikein kovassa huudossa :roll:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ehdottomasti kannattaa käyttää käsijarrua kesät talvet. Ainakin TakaPotkuissa ja näköjään Samaroissakin.

Minuakin ennen varoiteltiin jäätyvistä käsijarruista, mutta siinä se virhe olikin. Sitten niitä sai aina rumpata katsastuksiin, kun olivat käytön puutteesta juuttuneet mitä kummallisempii asemiin.

110 en sitten tiedä ja kuulostaa huimalta nuo moskien kerääntymiset, mutta jos katsoo 110 takapäätä niin ei kyllä ole ihme. Melkoisessa kotelossa siellä pyörät pyörivät ja on sitä muhvia ympärillä vähän joka puolella.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

No se on kyllä totta, että aika koteloon ne pyörät näyttäs olevan "ängätty" vähän jopa hölömön näkönenkin ja pikkupyörillä kaiken lisäksi.
Tuo paineensäädin on kyllä se mikä *ittuilee säännöllisen epäsäännollisesti :evil: (On jo kirottu koko keksintö jossain muussa keskustelussa jätän sen siis tällä kertaa). En voisi nytkään varmaks sanoa,että ottaako molemmat takaset ja millä erotuksella... :( :evil:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onko vanhemmissa Samaroissa samainen paineensäädin?

Painesäätimet tietenkin jumittavat jos ne eivät ole koskaan TYÖSSÄ. Tällä tarkoitan sitä, että auton takakuorma on aina vakio, jarruttelut ovat aina lähes vakioita ja siis yksinkertaisesti se, että painesäädin on aina samassa asennossa.

Minä hurja aina ajelen uuden ostokseni kanssa kunnon pomppuja korotetuista suojateistä. Kävihän tällaisessa tempussa tuon IIZIn kanssa se että jarruputket repesivät. Mutta hyvä niin. Jos olisivat revenneet tositilanteessa niin hullusti olisi käynyt. Eikä tietysti olisi ollut mukavaa, jos ne olisi revitty katsastuksessa ja IIZI olisi jäänyt pihaan onnettomana odottamaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Kyllä se tuo perä keikkuu vaikka kuorma pysyykin vakiona on meinaan nuo soratiet sellaista kuoppa kuopassa teitä läpi kesän. Nyt siihen on jo päässyt totuttelemaan, kun loskakin on lähtenyt. Koko tien leveityä "vesiesteitä" ja syviä kuoppia reunasta reunaan sama mistä ajaa...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Sepi kirjoitti: Itekkin tapellut tuon riesan kanssa. Varsinkin lumituiskujen jäljiltä pakoputken puoleinen takarengas jumittanut. Varmaan tuolle puolelle sulaa enempi lunta, joka sitten jäätyy. Mutta rumpua kopauttamalla kuitenkin aina lopulta irronnut. Vasara oltavakin aina varulta peräkontissa.
Nyt kun mainitsit, niin kyllä se tosiaan oli repsikan puoleinen, joka jäätyi. Sillä puolellahan pakoputki taisi olla 111:ssäkin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin