Silloin kun se tuli markkinoille, ei siihen ollut ainakaan Suomessa tarjolla minkäänlaista roiskeläppää.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:En ole paljon näihin 110 tutustunut eikä paljon kannattaisi kommentoida, mutta tuo renkaan tai siis kai jarrun jumiminen on kiintoisa juttu.
Oletteko tarkkailleet tuiskuajon jälkeen lumikertymiä renkaan sisäpuolella eli rummun takana? Mihin 110 takana kertyy eniten loskakelillä könttiä?
Ihan taas vaan KuraläppäFanaatikkona tätä heittelen. Millaiset etuläpät 110 on? Näillä tai näiden puuttumiselle voi olla suuri vaikutus siellä takana.
Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kuvien perusteella putki on kuskin puolella.Mosse-Aksu kirjoitti:Nyt kun mainitsit, niin kyllä se tosiaan oli repsikan puoleinen, joka jäätyi. Sillä puolellahan pakoputki taisi olla 111:ssäkin.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ei se minulla koskaan ajaessa jäätynyt, vaan siinä viimeisessä jarrutuksessa, kun pysäytti auton. Käsijarrusta ei ole kysymys.1500i kirjoitti:Eikös 110 sarjassa ole samanlaiset takajarrut, kun Samarassakin? Ymmärtääkseni on kun on kerran sekin hp säädin....![]()
Tuo tuntuu hieman oudolta, että käyttöjarru oisi jäänyt/jäätynyt ajaessa(?) rumpuun kiinni. Käsijarrun olen kerran joutunut Samarasta kopauttamaan rummusta irti ja se meni ihan oman tyhmyyden piikkiin kelin huomioiden... Toisissahan jäätyy sitten vaijerit jos ei itse jarru. Yleensäkkään käsijarrua ei tule talvella käytettyä (merkkiin katsomatta) ainakaan jos jättää pitemmäksi aikaa parkkiin, eipähän tule sitten ylläreitä, kun pitäs lähteä. Eikä nuo oo vielä sen takia pihasta/tallista karanneet, että ei oo ollu käsijarrussa.
Käsijarrua ei todellakaan kannata käyttää pitkäaikaiseen pysäköintiin, mutta kannattaa silti käyttää lyhytaikaisesti säännöllisesti.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
1500i kirjoitti:Kuvien perusteella putki on kuskin puolella.Mosse-Aksu kirjoitti:Nyt kun mainitsit, niin kyllä se tosiaan oli repsikan puoleinen, joka jäätyi. Sillä puolellahan pakoputki taisi olla 111:ssäkin.
Pahus, muistikin on samaa laatua.

Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Väittäisinpä vielä, että pelkkiä iskareita ja jousia ravistelevat kuopat eivät juurikaan pidä jarrupainesäätimiä liikkeessä niin että ne pysyisivät herkkinä. Kyllä tällaiseen tarvitaan joko selkeää peräpainoa ja jarrutuksia joissa perä nousee ja painuu tai sitten kovia hyppyytyksiä, joissa taka-akselin asema muuttuu selkeästi muuhun koriin nähden.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tere!
Jos säädin takkuaa, niin kokeilkaa Sdelanon ohjetta:
"Säädin kaipaa liikuntaa, muuten on uhkana, että se jumittuu. Seuraavalla menettelyllä säädin toimii, varsinkin, jos vielä parin-kolmen vuoden välein vaihtaa jarrunesteen.
Silloin tällöin, ehkä parin kuukauden välein, vasen takapyörä ajetaan korokkeen päälle, niin että lähes koko taka-akselin paino lepää vasemmalla ja vasen takajousitus painuu kasaan.
Tällöin säädin käsittää, että taka-akselilla on suuri kuorma ja säädin antaa taakse suuren jarrupaineen.
Moottorin käydessä (jarrutehostimen vuoksi) painetaan jarrupoljinta useita kertoja voimakkaasti, ehkä 400...500 N voimalla (40...50 kg).
Tällöin säädin liikkuu, eikä jumitu."
Jos säädin takkuaa, niin kokeilkaa Sdelanon ohjetta:
"Säädin kaipaa liikuntaa, muuten on uhkana, että se jumittuu. Seuraavalla menettelyllä säädin toimii, varsinkin, jos vielä parin-kolmen vuoden välein vaihtaa jarrunesteen.
Silloin tällöin, ehkä parin kuukauden välein, vasen takapyörä ajetaan korokkeen päälle, niin että lähes koko taka-akselin paino lepää vasemmalla ja vasen takajousitus painuu kasaan.
Tällöin säädin käsittää, että taka-akselilla on suuri kuorma ja säädin antaa taakse suuren jarrupaineen.
Moottorin käydessä (jarrutehostimen vuoksi) painetaan jarrupoljinta useita kertoja voimakkaasti, ehkä 400...500 N voimalla (40...50 kg).
Tällöin säädin liikkuu, eikä jumitu."
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ja sitten vaan ostamaan jalkamomenttimittaria.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tuollaista juuri tarkoitin. Jarrupainesäätimet kaipaavat Liikuntoa kuten immeisetkin. Muuten tulee jumi. 

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kyllä jos ei normaali ajo ja jarruttelu riitä niin kun muillekkin merkeille niin jo on kumma stana. Täytynee poleksia ja katsoa mikä on tämän hetkinen tilanne.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Enpä tiedä onko jäätä ollut jarruissa asti, mutta ainakin rummun ja jarrukilven väliin jäätä näyttää kertyvän. Käsijarrua en ole kyllä viihtinyt varmuuden vuoksi talvipakkasilla käyttää. Lokasuojissa lunta tosiaankin talvella riittää varmaan 10 kiloa puolellaan, vaikka on hyvät roiskeläpät. Tietysti onhan näillä syrjäkylien teillä tuota pöllyävää luntakin enemmän.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Käsijarruja kannattaa silti käytellä. Ei niitä tarvitse jättää pitkäksi aikaa päälle. Vetelee silloin tälloin vaikka risteyksissä käppäriä, kun piipahtaa kaupassa niin käsijarrulla ja milloin vaan muistaa vähän vedellä.
Eli ei seisottele liian pitkiä aikoja käsijarru päälla mutta Käyttää käsijarrua. Se on vähän sellainen kumma vanha neuvo, että älkäätten käyttäkö käsijarrua talvella. Ongelmia syntyy varmasti myös käyttämättömän käsijarrun kanssa.
Eli ei seisottele liian pitkiä aikoja käsijarru päälla mutta Käyttää käsijarrua. Se on vähän sellainen kumma vanha neuvo, että älkäätten käyttäkö käsijarrua talvella. Ongelmia syntyy varmasti myös käyttämättömän käsijarrun kanssa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kyllä kyllä, käsijarru voi jäätyä. Eipä jäätynyt minulla, vaikka välillä pakkasilla seisoikin. Mutta erona se että empä pitänyt MiNIä tallissa vaan ulkona koko talven. Ukon Lada kun seisoi tallissa melkeinpä aina niin kosteus oli se suurin syy minkä takia käsijarru sitten jäätyi. En muista että jäätyikö khj-582 NEMossa kertaakaan, vai käyttikö se edes koko jarrua.
En ymmärrä että mikä hiton vimma minulla on mutta välillä käyn ihan pomppimassa tuon vetokapteenikoukun päällä ja pääsen sillä tavalla irvuilemaan isälle että onpa hyvät takaiskarit... Ehkä sekin tietty avittaa sitä paineensäädintä.
Vieressäni on tällä hetkellä katsastus kortti joka on kirjoitettu 8.3.2010 Kuopion katsastusasemalla. Jarrujen mittaus tulokset olivat seuraavanlaiset:
Käyttöjarru Vasen Oikea Mitattu/Sallittu
1.Akseli 1.8 2.0 10/30
2.Akseli 1.4 1.3 7/30
Seisontajarru 1.5 1.2 20/70
3.Vekseli... eikun
Eli yhteen vetona voimme todeta että etujarrut ja käsijarru puoltaa. No kunhan pääsee taas inhimillisillä keleillä mökillä käymään niin täytyy tehdä sitten siellä vähän reilumpia lukko jarrutuksi, vai lie edes kannattaa.
P.S Muuten näitä muita sakka-arvoja pakokaasusta mitattuna CO 0,01 max sallittu 0.2 HC 3 max sallittu 100 02 pitoisuus 0.24 max sallittu 5.00
Eli ei kai nämä mitään häkäpönttojä ole jos vain on pelit kunnossa ja orkesteri vedossa???
En ymmärrä että mikä hiton vimma minulla on mutta välillä käyn ihan pomppimassa tuon vetokapteenikoukun päällä ja pääsen sillä tavalla irvuilemaan isälle että onpa hyvät takaiskarit... Ehkä sekin tietty avittaa sitä paineensäädintä.
Vieressäni on tällä hetkellä katsastus kortti joka on kirjoitettu 8.3.2010 Kuopion katsastusasemalla. Jarrujen mittaus tulokset olivat seuraavanlaiset:
Käyttöjarru Vasen Oikea Mitattu/Sallittu
1.Akseli 1.8 2.0 10/30
2.Akseli 1.4 1.3 7/30
Seisontajarru 1.5 1.2 20/70
3.Vekseli... eikun
Eli yhteen vetona voimme todeta että etujarrut ja käsijarru puoltaa. No kunhan pääsee taas inhimillisillä keleillä mökillä käymään niin täytyy tehdä sitten siellä vähän reilumpia lukko jarrutuksi, vai lie edes kannattaa.
P.S Muuten näitä muita sakka-arvoja pakokaasusta mitattuna CO 0,01 max sallittu 0.2 HC 3 max sallittu 100 02 pitoisuus 0.24 max sallittu 5.00
Eli ei kai nämä mitään häkäpönttojä ole jos vain on pelit kunnossa ja orkesteri vedossa???
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Jarrusäädin (ja takajarrut muutoinkin) ovat samat Samarassa ja 110-sarjassa, kuten myös Priorassa ja Kalinassa (pl. ABS-versiot). Kokemukseni mukaan ratkaisu on hyvä ja toimiva.
.
1) Takajousitus on painunut (ainakin vasemmalta).
2) Jarrupainetta (poljinvoimaa) on riittävästi.
Eli pelkkä kuoppatietä ajaminen tai pelkkä jarrun poljeksinta eivät riitä, vaan vasta niiden yhtäaikaisuus saa säätimen välimännän liikeelle.
menestystä
SvS
Jarrusäädin (ja takajarrut muutoinkin) ovat samat Samarassa ja 110-sarjassa, kuten myös Priorassa ja Kalinassa (pl. ABS-versiot). Kokemukseni mukaan ratkaisu on hyvä ja toimiva.
Olen aika monen merkkisen auton jarrujen kanssa ollut tekemisissä. Siitä huolimatta en ole vielä tavannut näitä "muita merkkejä"1500i kirjoitti:Kyllä jos ei normaali ajo ja jarruttelu riitä niin kun muillekin merkeille niin jo on kumma stana. Täytynee poleksia ja katsoa mikä on tämän hetkinen tilanne.

Näin on. Jarrupaineen säädin saa kyseistä liikuntoa, kun seuraavat kaksi ehtoa täyttyvät yhtäaikaa.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tuollaista juuri tarkoitin. Jarrupainesäätimet kaipaavat Liikuntoa kuten immeisetkin. Muuten tulee jumi.
1) Takajousitus on painunut (ainakin vasemmalta).
2) Jarrupainetta (poljinvoimaa) on riittävästi.
Eli pelkkä kuoppatietä ajaminen tai pelkkä jarrun poljeksinta eivät riitä, vaan vasta niiden yhtäaikaisuus saa säätimen välimännän liikeelle.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ahaa (se on "taidetta" tuo auton kunnossapitokin...)
Onko tuota jarrujen herkistelyä myös näissä abs jarrullisissakin autoissa?
Toyotassa ei ole ainakaan tarvinnut herkistellä...(tai muutenkaan pajalla juoksuttaa)
Onko tuota jarrujen herkistelyä myös näissä abs jarrullisissakin autoissa?
Toyotassa ei ole ainakaan tarvinnut herkistellä...(tai muutenkaan pajalla juoksuttaa)
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Painesäädin ei tietenkään pysy herkkänä elleivät nuo Sdelanon hyvät vinkit ja olosuhteet toteudu yhdessä, mutta jo mekanismin kannalta on hyvä, että taka-akseli saa välillä kunnolla liikettä koriin nähden. Siis ainakin näissä korkeamaavaraisissa Samaroissa ja TakaPotkuissa ei kannata aina liikaa jarrutella esim. suojatietöyssyissä. Käyttötangot sentään pysyvät edes vähän liikkeessä.
TakaPotkun säätimessä ei kai niin suuria ongelmia olekaan. Tai ainakaan kohdalleni ei ole sattunut. Sen yhden säätimenhän herkistelin ihan vain sen takia, että piti ne jarruputket laitella. Samalla räpelsi siinä sitten säädintäkin ja kyllä se herkistyi. Irti oton jälkeen ei liikkunut millään, mutta johan liikkui pihdeillä herkistelyn jälkeen. Uusihan sitä kannattaisi laittaa, mutta minä tuon kyllä uusia. Itselleni en hevillä laittele.
TakaPotkun säätimessä ei kai niin suuria ongelmia olekaan. Tai ainakaan kohdalleni ei ole sattunut. Sen yhden säätimenhän herkistelin ihan vain sen takia, että piti ne jarruputket laitella. Samalla räpelsi siinä sitten säädintäkin ja kyllä se herkistyi. Irti oton jälkeen ei liikkunut millään, mutta johan liikkui pihdeillä herkistelyn jälkeen. Uusihan sitä kannattaisi laittaa, mutta minä tuon kyllä uusia. Itselleni en hevillä laittele.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?