Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

olisit vaihtanut molemmat.
Ei kai tämä ollut enää putjettiluokan pirssi?
Rivakoita ovat itäihmiset kyllä.
Helkkari, kuopion torilla maksoi letkutkin jo 20e. ja halvalla luulin saaneeni (sitten minulle kerrottiin että euroilla)
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Olisihan nuo joutanut vaihadattaa molemmat, muttei nyt sitten siinä hötäkässä kaikkea keksinyt. Alkoi nimittäin puljun työaika olla tapissa. Toisessa puljussa ei otettu edes tekoon, kun oli ruuhkaa. Joku Vanha Pariskunta siinä seisoi valkoisen 2108/09 vieressä ja jotain siinä ruuvattiin. Suomalaisia olivat.

Näihin korjaamoihin on hyvä mennä kun on se toinen varaosapulju siinä vieressä. Jos jotain isompaa teetän niin otan sieltä YkkösVaraosaMakasiinista Pojan mukaan selvittämään mitä pitää tehdä ja kertomaan mitä saa maksaa. Palvelu alkaa olla niin pirun hyvää että pitänee kohta alkaa asumaan siellä välillä :lol: :lol: :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

joo tonnehan vois vaikka omista rojekteista ne "paskat hommat" mennä teettää kun ei paljoo hinta päätä huimaa. ja ei kyllä ois ollu pahempi vaihtaa kummatki, omasta kokemuksesta se toinenki hajoo pian kun eka menee, mutta minkäs teet jos ruuhkaa.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei kun ei siinä hötäkässä älynny. Eihän se olisi sen enempää aikaa vienyt. No, katsellaan.

Venäjällä työ ei vielä maksa juuri mitään. Sitä kannattaa teettää. Tavara taas helposti maksaa kun on niin hemmetin pitkät kuljetusmatkat. Tai heti jos on jotain vähän erikoisempaa ja sellaista, jota ei paljon kysytä niin hintaa on.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ostin sitten ne korotuskumirenkulat. Nämä laitetaan vain eteen. Taakse tulee jotkut ihme asetelmat. Täytynee pyytää vielä asennusohje noihin takapaloihin.

En kyllä näistä jousien väliin tulevistakaan kumeista ihan äkkiä älyä miten ne laitetaan. Korkeutta tuolla kumirinkulalla on n. 50mm. Kysyin että entäs jos laittaisi 2puolelleen. Sanoivat, että tulee hutera ja epävakaa.

Niin se remontti homma järjestyi juuri niin helposti kuin olin kuvitellut sellaisen joskus järjestyvän. Kysyin Rouvalta, että joutaisiko Dennis lähtemään näyttämään minulle hyvän korjaamon. Tietenkin, sanottiin. Sitten mentiin.

VäliPala jäi jarruttomana parkkiin ja mentiin Opeliskilla. Ensimmäisessä korjaamossa ei siis ehditty enää kun sulkemiseen oli enää Tunti ja 20min. Toisessa sensijaan onnisti. Aikaa sulkemiseen reilu tunti. Piti vielä ehtiä takaisin kaupalle, hoitaa rahapuoli ja ajella VäliPala korjaamoon.

Antoivat vielä VaraosaMakasiinista kattohinnan, jonka yli ei saa millään maksaa. No, kun oltiin pojan kanssa käyty kysymässä niin ei se maksanutkaan.

Eli hienosti sujui.

Saa nähdä tuleeko noitten korotuspalojen laitosta mitään. Mihinkähän kohdin jousta nuo kumikiekot olisi parasta laittaa? Keskelle?

Nuo taakse tulevat asetelmat kai kiinnitetään jotenkin iskareihin ja taka-akseliin. Iskareista ne siellä puhuivat. Eli taakse ei laiteta mitään jousimunkkeja. Miksei?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Käsittääkseni ne korokekumit pitäisi asennella "symmetrisesti" ympäri jousta, tai näin ainakin kaveri ne oli Micraan aikoinaan laittanut. Ja kun puuttui yksi niin sanoivat asemalla että joko kaikissa on sama määrä tai ei ole ollenkaan. Eli tässä sarjassa niitä oli useampi, mutta olivat melko pieniä. Ja tässä tapuksessa on yksi iso munkkirinkilä?

Tietty jos ne jotain puhuvat siellä rajantakana että tulee iskarin ja korin taikka rapakaljakorin väliin niin uskompa että tietävät paremmin taas kerran. Ja ehkäpä nämäkin viritelmät pitäisi nähdä ennen kuin hirveitä lapsuksia alkaa suustansa syytämään.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuossa Samarai laittoi ansiokkaasta juuri oikeanlaiset kuvat. Eli siiskö laittettaisiin jousen alaosaan?

Onkohan takana erilaiset jouset? Siis niin ettei tuota kumilimppua voi sinne laittaa. Korotetaanko takana iskareita? Sinne iskari- ja jousikiinnikkeisiin nuo lisäasetelmat näyttäisivät tulevan.

Pakko se on mennä ja kysyä miten tuota perää korotetaan. Ajetaan ensin kokeeksi keula ylhäällä :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kertokaa nyt millä r*ssälogiikalla nuo nostavat autoa...minun tekninen tietämys ei siihen nimittäin riitä.

Ps. venäläisen samaran takapään oikean korkeuden mittaaminen; kun pää mahtuu lokasuojan ja renkaan välin, on korkeus sopiva. Lisätään maadoitusliskoja ja 92 okt. bensaa. Ajetaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eipäs riitä minunkaan älyni näihin tuninkikorotuksiin. Näitä ne vain korotuspaloina myivät eivätkä varmaan viitsi myydä vain ihan vaan muuten vaan, koska minulla on oikeus mennä kauppaan ja sanoa:

Nijet Naada eli en tarvitse ja antaa kama takaisin vieläpä saadan rahatkin taikaisin.

Pitäisikö ensimmäisen kerran ottaa noista takakorottimista kuva ja viskata tänne? Silloinhan joku voisi äkätä ja vinkata miten ne laitetan kiinni. Siihen taka-akselin päälle ne on tultava.

Kokeilen kuvaamista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kuva noista hilppeistä:

Kuva

Saa nähdä onnistuiko.

No, ei onnistunut. Täytyy kuvailla uudelleen kun ehii. Yksi oli liian kirkas salaman takia. Yksi oli liian tumma ja tuo on sitten epätarkka. Harjoiteltava on.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja Jouska »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eipäs riitä minunkaan älyni näihin tuninkikorotuksiin. Näitä ne vain korotuspaloina myivät eivätkä varmaan viitsi myydä vain ihan vaan muuten vaan, koska minulla on oikeus mennä kauppaan ja sanoa:

Nijet Naada eli en tarvitse ja antaa kama takaisin vieläpä saadan rahatkin taikaisin.

Pitäisikö ensimmäisen kerran ottaa noista takakorottimista kuva ja viskata tänne? Silloinhan joku voisi äkätä ja vinkata miten ne laitetan kiinni. Siihen taka-akselin päälle ne on tultava.

Kokeilen kuvaamista.
Moi,

Metallikappaleet kiinnitetään taka-akselin päälle ja niihin sitten kiinnitetään iskunvaimentimet.

Kaikkein vaikeinta on ottaa vanhat iskarit alapäästä irti. Näin on koska pultti on ruostunut kiinni sekä iskunvaimentimen metalliholkkiin että taka-akselin hahloon. Polttoleikkauksella kannattaa yrittää irroittaa ja mieluiten ulkosalla koska kumin käry ei ole kovin terveellistä hengittää. Työhön kannattaa varata aikaa.

Sinuna vaihtaisin ainakin uudet iskarit taakse, varsinkin jos Samaralla on ajettu yli 100 tkm. Jos vaihtaa uudet jousetkin kannattaa verratta jousien pituutta ja paksuutta vanhoihin jousiin ennen asennusta. Jos uudet jouset ovat jo hieman pidemmät silloin voisi jättää noi koropalat pois asennuksesta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja tinuri »

No Jouska nyt antoikin ihan perusteellisen vastauksen noista takakoropaloista. Ja kuvasta saa hyvän kuvan mihin nuo metalliset kapulat tulevat.

Noista etujousien munkeista tuli ensimmäisenä mieleen että taitavat olla semmoiset apupalat kun jouset ovat kuoleentuneet, mutta estävät tietty nytkin jo osaltaan sitä pohjautumista tehokkaammin.

Takapään nostossa toinen hyvä kikka olisi ottaa selville missä muissa autoissa on vaikka sama pituiset ja ylä ja alapäästään samanlaiset jouset, mutta paksummat. Tietty ihan merkkikohtaisenakin voi löytyä, esim Lesjörs tekee tarvike jousia jotka ovat 1-3 milliä paksumpia kuin merkkikohtainen alkuperäinen. En vain tiedä että tekeekö Lada merkkisiin avtoihin jousia. S80 Volvoon laiteltiin aikoinaan tuon valmistajan jouset ja olivat hyvät. Ei heilunut lähellekkään samalla tavalla ajettaessä huonolla tiellä.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hyviä vinkkejä. Kiitos.

TakaPotkun täysin ruosteisia iskareita on irroteltu ihan vaan sitekeällä liuottamisella, rusauttelulla, liuottamiselle, kääntämällä kiinnipäin, liuottamista, jne.

Mitään polttoleikkausmahdollisuuksia ei ole. Kaikki remontit tehdään pihalla ilman isoa nosturia hallitunkki korkeuksissa.

Varmasti saa Saranaan Venäjältä pidempiä ja jäykempiä jousia. Tällaisiin operatsiooneihin en kuitenkaan ala. Hyvät jouset! Mitä niitä vaihtelemaan. Iskareidenkaan kanssa en tee ennakoivia toimia, kuten älylliset remontoijat tekisivät.

Mennään tällä omalla JääräPäätyylillä eikä ruveta pelleilemään. Nuo jouset ja iskarit kestävät tämän auton iän.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Jouska kirjoitti: Kaikkein vaikeinta on ottaa vanhat iskarit alapäästä irti. Näin on koska pultti on ruostunut kiinni sekä iskunvaimentimen metalliholkkiin että taka-akselin hahloon. Polttoleikkauksella kannattaa yrittää irroittaa ja mieluiten ulkosalla koska kumin käry ei ole kovin terveellistä hengittää. Työhön kannattaa varata aikaa.
Terve!

Tässä kannattaa käyttää paineilmatoimista mutterinväännintä. Jos itsellä ei ole, mikä tahansa korjaamo irrottaa pultit nopeasti, eikä maksane paljon. "Mutteripyssyn" iskut irrottavat ruosteisimmankin iskarikiinnityksen noin kokemukseni mukaan alle 10 sekunnissa.

Uutta vaimenninta asennettaessa on järkevää voidella niin kierre kuin holkki sopivalla voitelurasvalla. Seuraava irrottaja kiittelee siitä.

***

Takajousituksen nostamisen jälkeen on syytä säätää takajarrujen paineensäädin uudelleen.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin