Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Kävinpä tuossa kokemassa paikallisessa Delta-autossa uuden ruiskunivean. Vaikka en ole aiemmin ajanut yhdelläkään Nivalla, itäautokokemusta ennestään on tuttavien Ladojen ja puolustusvoimien UAZien puikoista. Aika kotoisalta ko. rakkine heti tuntui. Katselin värkkiä 15 vuotiaan japsiauton kaveriksi, sekalaiseen lyhyeen työajoon ja vähän harrastemielellä kakkosautoksi. Ajoltaan Niva oli ihan siedettävä, varsinkin kun on aiemmin hankkinut taivaspaikkansa vanhan Fordin omistajana, niin osaa asettaa "mukavuuden" mittarit kohtuullisiksi.
Delta-Auton myyjä pisti eteen tarjouksen, jossa oli parin "pakollisen" lisävarusteen jälkeen loppusummana melkein 18000€, joten tilauspapereita ei alettu täytellä. Aloin kyllä puolivakavissani katselemaan Saksan tarjontaa. Autoscoutissa ja Mobilessa on molemmissa kolmisensataa Niva-ilmoitusta, ja sellaisia 1-5v ikäisiä siistikuntoisia yksilöitä näkyisi olevan kaupan jokseenkin järkevään hintaan, ja miksei olisi, kun uusiakin on tarjolla alkaen 7500€.
Mitäs mieltä arvon Ladistit ovat tuommoisen vähän käytetyn Nivan rahtaamisesta, ja onko kenelläkään muulla moisia suunnitelmia? Tullin toteutuneiden taulukoista ei montaa Nivaa viime vuosilta löytynyt.
Toinen kysymys koskee tehdasuuden Nivan ensihuoltoa. En nyt tarkoita merkkihuollossa tehtyä öljynvaihtoa, vaan sellaista veli venäläisen tekemän kokoonpanotyön lopputarkastusta ja pikku fiksailua, jota uusi Niva selvästi kaipaa. Mitä kaikkia asioita kannattaa itse tarkastaa ja laittaa kuntoon, jotta uudesta Niveasta saa uutta paremman? Kokemuksia?
Koeajoyksilö oli ajettu noin 400km, ja siinä laitoin heti merkille jonkusen pikkujutun, joita ainakin yrittäisin laittaa kuntoon, jos olisi oma auto: Kuljettajan matot olivat miten sattuu ja tarrasivat jatkuvasti polkimiin. Ei siis ainoastaan lisävarusteinen kaukalo, vaan myös alkuperäinen ohut kumimatto olisi selvästi pitänyt käyttää irti ja asetella kunnolla paikalleen. Samoin vasemman jalan tuki oli jotenkin *iturallaan ja esti käytännössä kytkiminen painamisen pohjaan. Sekä itse vaihdekeppi, että nuppi kepin päässä pyörivät hervottomasti, ja välillä tuntui, että koko spaaki yritti karkuun rukkasesta. Takapenkki, takaverhoukset keskikonsoli ja pari muuta asiaa paukkuivat niin kuin olisivat irti, ja lämppärin moottori kiljui jo uutena ikään kuin kuivin laakerein.
Nuo kaikki ovat luultavasti aika yksinkertaisia juttua laittaa, muutama tunti aikaa ja vähän vaivaa..? Eivätkä nuo oikeastaan edes välttämättömiä korjattavia lukuunottamatta polkimien liikeratojen siivoamisesta ylimääräisestä kumitavarasta. Mutta mutta, onko muuta, jota kannattaa tuommoisesta heti alkuun säätää kuntoon, elikkäs "tuunata" (<- sana käytössä siinä alkuperäisessä merkityksessä).
Tätä ei pidä lukea niin kuin kirjoittaisin kritiikkiä koeajamastani autosta, sitä ovat autolehdet tehneet tarpeeksi, vaan koitan pohdiskella, jos saisin tuollaisesta uudesta tai vähän käytetystä autosta itselleni jotain käyttökelpoista. Uusia Nivoja lienee rekisteröity jo puolentoistasataa, joten kai joku osaa tähänkin ottaa kantaa...
Delta-Auton myyjä pisti eteen tarjouksen, jossa oli parin "pakollisen" lisävarusteen jälkeen loppusummana melkein 18000€, joten tilauspapereita ei alettu täytellä. Aloin kyllä puolivakavissani katselemaan Saksan tarjontaa. Autoscoutissa ja Mobilessa on molemmissa kolmisensataa Niva-ilmoitusta, ja sellaisia 1-5v ikäisiä siistikuntoisia yksilöitä näkyisi olevan kaupan jokseenkin järkevään hintaan, ja miksei olisi, kun uusiakin on tarjolla alkaen 7500€.
Mitäs mieltä arvon Ladistit ovat tuommoisen vähän käytetyn Nivan rahtaamisesta, ja onko kenelläkään muulla moisia suunnitelmia? Tullin toteutuneiden taulukoista ei montaa Nivaa viime vuosilta löytynyt.
Toinen kysymys koskee tehdasuuden Nivan ensihuoltoa. En nyt tarkoita merkkihuollossa tehtyä öljynvaihtoa, vaan sellaista veli venäläisen tekemän kokoonpanotyön lopputarkastusta ja pikku fiksailua, jota uusi Niva selvästi kaipaa. Mitä kaikkia asioita kannattaa itse tarkastaa ja laittaa kuntoon, jotta uudesta Niveasta saa uutta paremman? Kokemuksia?
Koeajoyksilö oli ajettu noin 400km, ja siinä laitoin heti merkille jonkusen pikkujutun, joita ainakin yrittäisin laittaa kuntoon, jos olisi oma auto: Kuljettajan matot olivat miten sattuu ja tarrasivat jatkuvasti polkimiin. Ei siis ainoastaan lisävarusteinen kaukalo, vaan myös alkuperäinen ohut kumimatto olisi selvästi pitänyt käyttää irti ja asetella kunnolla paikalleen. Samoin vasemman jalan tuki oli jotenkin *iturallaan ja esti käytännössä kytkiminen painamisen pohjaan. Sekä itse vaihdekeppi, että nuppi kepin päässä pyörivät hervottomasti, ja välillä tuntui, että koko spaaki yritti karkuun rukkasesta. Takapenkki, takaverhoukset keskikonsoli ja pari muuta asiaa paukkuivat niin kuin olisivat irti, ja lämppärin moottori kiljui jo uutena ikään kuin kuivin laakerein.
Nuo kaikki ovat luultavasti aika yksinkertaisia juttua laittaa, muutama tunti aikaa ja vähän vaivaa..? Eivätkä nuo oikeastaan edes välttämättömiä korjattavia lukuunottamatta polkimien liikeratojen siivoamisesta ylimääräisestä kumitavarasta. Mutta mutta, onko muuta, jota kannattaa tuommoisesta heti alkuun säätää kuntoon, elikkäs "tuunata" (<- sana käytössä siinä alkuperäisessä merkityksessä).
Tätä ei pidä lukea niin kuin kirjoittaisin kritiikkiä koeajamastani autosta, sitä ovat autolehdet tehneet tarpeeksi, vaan koitan pohdiskella, jos saisin tuollaisesta uudesta tai vähän käytetystä autosta itselleni jotain käyttökelpoista. Uusia Nivoja lienee rekisteröity jo puolentoistasataa, joten kai joku osaa tähänkin ottaa kantaa...
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Tuntuu että pultteja ja muttereita on jätetty löysälle.
- Ovistopparin pultit oli puoliksi auki
- Jostain tipahti kuskin lattialle pultti.
- Vänkärin jakkarassa oli sellainen iso mutteri löysällä.
Rasvaa uupuu sieltä täältä
Penkit kitisee kipattaessa ja eteen taakse liikuteltaessa.
Valokatkaisijat jumittaa. (ei lähe ajonesto pois päältä jos ei oo kattovalo syttyny)
Pyyhkijän moottorin takana olevaa johtojen suojapeltiä joutui taittelemaan, kun pyyhkijän vivusto hinkkasi siihen ikävästi.
- Ovistopparin pultit oli puoliksi auki
- Jostain tipahti kuskin lattialle pultti.
- Vänkärin jakkarassa oli sellainen iso mutteri löysällä.
Rasvaa uupuu sieltä täältä
Penkit kitisee kipattaessa ja eteen taakse liikuteltaessa.
Valokatkaisijat jumittaa. (ei lähe ajonesto pois päältä jos ei oo kattovalo syttyny)
Pyyhkijän moottorin takana olevaa johtojen suojapeltiä joutui taittelemaan, kun pyyhkijän vivusto hinkkasi siihen ikävästi.
лада то что надо
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Tuolla on myynnisä uusia lada nivoja ja muitkin autoja myynnissä, kuulemma myy myös suomeen autoja mutta tule verot päälle..
http://www.ubbo.se/
http://www.ubbo.se/
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Jatketaan nyt tähän aiheeseen. Sain tarpeekseni Keski-Suomen talvessa kahlaamiseen 2-pyörävetosella autolla ja nyt pitäs hommata ens talvea silmälläpitäen nelikko. Ainoa sopiva vaihtoehto tuntuu olevan sitten joku vähän ajettu, uudenkarhea Lada Niva. Tieten auto kaipaa täyden uudelleenrakentamisen, jotta siihen voisin tyytyväinen olla. Tekniikkaa aattelin päivittää muodikkaasti _pienellä_ turbolla ja ohjelmoidulla ruiskulla.
Tekniikkapäivityksellä olisi tarkoitus nostaa tehoja ja etenkin alakierrosten vääntöä. Kun auto on saatu vääntämään hyvin olis tarkoituksenmukaista saada välityksiä hiukan harvemmaksi kulutuksen ja metelin pienentämiseksi. Onkos Nivaan tarjolla orkkista harvempia perävälityksiä? Tai onko jakolaatikon välityksiä mahdollista saada suoriksi valmiilla pulikoilla? Paljon (halkaisijaltaan) suurempia renkaita ei taida löytyä, eikä ole kannattavaa laittaakaan.
Nelivetotekniikasta, kun minulla ei ole lainkaan kokemusta, niin apua kaipailisin. Takavetojen kanssa on kyllä väännetty enemmän ja vähemmän.
Nivasta on tulossa siis ihan rehellinen citymaasturi ja tässä projektissa ei sitten todellakaan ole järjen kanssa pienintäkään tekemistä, jos joku siitä rupeaa purnaamaan
Tekniikkapäivityksellä olisi tarkoitus nostaa tehoja ja etenkin alakierrosten vääntöä. Kun auto on saatu vääntämään hyvin olis tarkoituksenmukaista saada välityksiä hiukan harvemmaksi kulutuksen ja metelin pienentämiseksi. Onkos Nivaan tarjolla orkkista harvempia perävälityksiä? Tai onko jakolaatikon välityksiä mahdollista saada suoriksi valmiilla pulikoilla? Paljon (halkaisijaltaan) suurempia renkaita ei taida löytyä, eikä ole kannattavaa laittaakaan.
Nelivetotekniikasta, kun minulla ei ole lainkaan kokemusta, niin apua kaipailisin. Takavetojen kanssa on kyllä väännetty enemmän ja vähemmän.
Nivasta on tulossa siis ihan rehellinen citymaasturi ja tässä projektissa ei sitten todellakaan ole järjen kanssa pienintäkään tekemistä, jos joku siitä rupeaa purnaamaan

Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Laillisuuspuoli kusee turbon kanssa ja pahasti kun kyse on vähäpäästöisestä.puutiainen kirjoitti:Tekniikkaa aattelin päivittää muodikkaasti _pienellä_ turbolla ja ohjelmoidulla ruiskulla.
Yleensä maastureissa lyhennetään välityksiä. Nivassakin kun tuo lyhyt puoli on pitkä kuin mikä.puutiainen kirjoitti:olis tarkoituksenmukaista saada välityksiä hiukan harvemmaksi kulutuksen ja metelin pienentämiseksi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Eli käsitinkö oikein että nivan maasto ominaisuuksia olisi tarkoitus karsia paremman tielläajo ominaisuuden takia
? Kyllähän siitä tietysti saa muokkaamalla vaikka ralliauton
.
Niin noita renkaitahan saa vaikka minkä kokoisia ja PERIEN välityksiä saa muistaakseni 3,9 4.1 4,3 5,?.
Samoin laatikon välityksissä on pari vaihtoehtoa mutta taitaa harvin vaihtoehto olla jo valmiiksi kiinni.
Välitys muistaakseni on uusissa 4.1
Katsoppa mitä katsastusasema sanoo euro4 moottorin virittämisestä... taitaa rajoittua vapaavirtaus suodattimeen ja kanavien kohdistamiseen ja kiillotukseen
Eli + 0.1 Hp / +0,1 Nm


Niin noita renkaitahan saa vaikka minkä kokoisia ja PERIEN välityksiä saa muistaakseni 3,9 4.1 4,3 5,?.
Samoin laatikon välityksissä on pari vaihtoehtoa mutta taitaa harvin vaihtoehto olla jo valmiiksi kiinni.
Välitys muistaakseni on uusissa 4.1
Katsoppa mitä katsastusasema sanoo euro4 moottorin virittämisestä... taitaa rajoittua vapaavirtaus suodattimeen ja kanavien kohdistamiseen ja kiillotukseen

On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Uusissa perät 3,9 välityksellä.
лада то что надо
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Eli uudessa nivassa on harvin mahdollinen vaihtoehto välityksissä.. isompaa pyörää siis jos välitystä harvemmaksi haluaa. Kestääköhän kytkin, vaihdelaatikot ja moottori kovalla rasituksella ja alhaisilla öljynpaineilla? Itse epäilen että ei kestä ainakaan jokapäiväistä ajoa mutta ovaaliringille jos halutaan niin sitte en tiedä
.. 09 mallin niva kulkee moottoritiellä +160 ja mielestäni se riittää hyvin(auto on täysin vakio ja nopeuslukema on gps:stä) 


On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Ei nyt ihan.. Jos on taitoa ja pelimerkkejä, niin mikä estää käydä mittauttamassa rakkinettaan?Jokari kirjoitti:Laillisuuspuoli kusee turbon kanssa ja pahasti kun kyse on vähäpäästöisestä.puutiainen kirjoitti:Tekniikkaa aattelin päivittää muodikkaasti _pienellä_ turbolla ja ohjelmoidulla ruiskulla.
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
^^ Epäilen että juurikin siihen oravannahkapuoleen kusahtaa, niinkuin hyvin monella muullakin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Joo.. Tähän mennessä kaikki autoni ovat olleet vuosimallia -78 tai vanhempia, eli en oo joutunut noiden päästöjuttujen kanssa puljaamaan millään tapaa. Ainoa konttorille tarvittava lappu turbotuksissakin on ollut dynolappu tehoista.. Aattelin nyt uudempaa lähinnä sen takia, ettei kiinnoistais enää millään pienimmätkään hitsausprojektit. "Uus on aina uus". Mutta näillä näkymin tollasen rakennellun uudehkon Nivan kokonaishinnaksi noussee 15 000 - 20 000 euroa päästö- ja dynomittauksineen, mikä ei sinänsä ole paljoa uudenveroisesta maasturista. Noiden päästömittausten läpipääseminen ei varmaankaan ole mikään mahdoton tehtävä, Nivan alkuperäisen hurjista lukemista johtuen.. Liekkö todistetusti pienemmillä päästöillä voisi päästä pienempään autoveroonkin.
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Entäs kytkettävä mekaaninen ahdin? Mekaanisia ahtimia magneettikytkimellä saa muutamalla satasella.. juurikin tarjottiin yhtä 300 euroon
Ahdot olisi helppo rajata haluttuun määrään ja ahdinta voisi käyttää silloin kun on tosi kyseessä
Savukaasut voi mitata ilman ahdinta.. Onko kukaan edes harkinnut?

Ahdot olisi helppo rajata haluttuun määrään ja ahdinta voisi käyttää silloin kun on tosi kyseessä

Savukaasut voi mitata ilman ahdinta.. Onko kukaan edes harkinnut?
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Eipä kuulosta mitenkään huonolle idealle. Itseasiassa pyörittelin välillä ajatusta Volkkarin tyylisestä kaksoisahdinviritelmästä (en Nivaan), mutta sellasen ohjaamisen järjestäminen nousisi ehkä turhan kovaksi haasteeksi.
Maasturiin mekaaninen ahdinhan olisi ehdottomasti paras vaihtoehto, koska se on mukana jo pienillä kierroksilla...
Maasturiin mekaaninen ahdinhan olisi ehdottomasti paras vaihtoehto, koska se on mukana jo pienillä kierroksilla...
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lainataan vähän tätä vanhaa topicia.
Uutena Nivakuskina, ihmettelen onko kytkimen ja kaasun liikeradoille mitään tehtävissä. Kytkin puree turhan korkealta ja se ei oikein meinaa mitenkään tuntua kodikkaalta.
Onko kukaan yrittänyt päivittä ruiskua hieman modernimpaan muotoon. Nyt tuntuis siltä että kaasupoljin tottelee (vaikka on helvetin jäykkä), mutta ruiskuyksikkö on hitaanpuoleinen reaktioissaan. Ilmiön huomaa novisii Ladakuski siitä, että liikkeelle lähtö on toisinaan sellaista "80v pappa" tyyliä.. Eli kierroksia pirusti ja kytkin luistaa...
Tuntuu kuin kaasu vastaisi hiukan hitaasti. Onko ECU juttu vai mikä?
Lisäksi kysymys... Onko kyse viasta vaiko "ominaisuudesta" kun perästä kuuluu kolahdus kun nostaa kytkintä. Eli semmoinen suhteeton glappi perän välityksissä. Edestä sitä ei kuulu. Tiedän etten ole hankkinut Bemaria vaan Ladan, mutta mikä lienee venäläisenkään mittapuun mukaan normaalia kolinaa, etenkin kun autolla on ajettu vain 10tkm?
Muuten täytyy sanoa että mukava peli etenkin metsäteillä ja maltillisen nopeuden maantieajossa... Onneks tuli talvirajoitukset.
Uutena Nivakuskina, ihmettelen onko kytkimen ja kaasun liikeradoille mitään tehtävissä. Kytkin puree turhan korkealta ja se ei oikein meinaa mitenkään tuntua kodikkaalta.
Onko kukaan yrittänyt päivittä ruiskua hieman modernimpaan muotoon. Nyt tuntuis siltä että kaasupoljin tottelee (vaikka on helvetin jäykkä), mutta ruiskuyksikkö on hitaanpuoleinen reaktioissaan. Ilmiön huomaa novisii Ladakuski siitä, että liikkeelle lähtö on toisinaan sellaista "80v pappa" tyyliä.. Eli kierroksia pirusti ja kytkin luistaa...
Tuntuu kuin kaasu vastaisi hiukan hitaasti. Onko ECU juttu vai mikä?
Lisäksi kysymys... Onko kyse viasta vaiko "ominaisuudesta" kun perästä kuuluu kolahdus kun nostaa kytkintä. Eli semmoinen suhteeton glappi perän välityksissä. Edestä sitä ei kuulu. Tiedän etten ole hankkinut Bemaria vaan Ladan, mutta mikä lienee venäläisenkään mittapuun mukaan normaalia kolinaa, etenkin kun autolla on ajettu vain 10tkm?
Muuten täytyy sanoa että mukava peli etenkin metsäteillä ja maltillisen nopeuden maantieajossa... Onneks tuli talvirajoitukset.
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Kytkintä voi säätää työsylinterin päästä, Moottori on luonteeltaan voimaton alakierroksilla ja kun ruiskumalli kyseessä niin laillisesti siihen ei oikein mitään mullistavaa saa tehtyä, Euro 3 moottoriin saa "lastun" Euro 4 ei... Korjatkoon joku jos väärässä.cashman kirjoitti:Lainataan vähän tätä vanhaa topicia.
Uutena Nivakuskina, ihmettelen onko kytkimen ja kaasun liikeradoille mitään tehtävissä. Kytkin puree turhan korkealta ja se ei oikein meinaa mitenkään tuntua kodikkaalta.
Onko kukaan yrittänyt päivittä ruiskua hieman modernimpaan muotoon. Nyt tuntuis siltä että kaasupoljin tottelee (vaikka on helvetin jäykkä), mutta ruiskuyksikkö on hitaanpuoleinen reaktioissaan. Ilmiön huomaa novisii Ladakuski siitä, että liikkeelle lähtö on toisinaan sellaista "80v pappa" tyyliä.. Eli kierroksia pirusti ja kytkin luistaa...
Tuntuu kuin kaasu vastaisi hiukan hitaasti. Onko ECU juttu vai mikä?
Lisäksi kysymys... Onko kyse viasta vaiko "ominaisuudesta" kun perästä kuuluu kolahdus kun nostaa kytkintä. Eli semmoinen suhteeton glappi perän välityksissä. Edestä sitä ei kuulu. Tiedän etten ole hankkinut Bemaria vaan Ladan, mutta mikä lienee venäläisenkään mittapuun mukaan normaalia kolinaa, etenkin kun autolla on ajettu vain 10tkm?
Muuten täytyy sanoa että mukava peli etenkin metsäteillä ja maltillisen nopeuden maantieajossa... Onneks tuli talvirajoitukset.
Perän kolahtelu tarkoittaa välystä niinkuin arvelitkin, Perävälitys tai kardaaniristikot.. Kumpikin noista on helppo korjata.
Autolla on varmasti ajettu yli 10tkm jos on välystä, puhutaan useista sadoista

On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610