Maakaasuauto
Re: Maakaasuauto
Moro!
Kiitosta vastanneille. On aina mukavaa kuulla historiasta ja varsinki tälläisistä innovaatioista.
Ja onhan se niin, että suomessa ei ketkään muut saa hyötyä mistään, paitsi rikkaat ja herrojen kaverit.
Kiitosta vastanneille. On aina mukavaa kuulla historiasta ja varsinki tälläisistä innovaatioista.
Ja onhan se niin, että suomessa ei ketkään muut saa hyötyä mistään, paitsi rikkaat ja herrojen kaverit.
Re: Maakaasuauto
Toinen takuuhuolto on käyty. Maakaasuautoon vaihdettiin oven tiiviste ja viiksikytkin, jolla hoidetaan pyyhkimiä ja lasinpesua. En ollut valittanut viiksikytkimestä, joten sen takuuvaihtaminen oli minulle yllätys. Kytkin tuntuu vähän jämäkämmältä kuin entinen, mutta ero on vähäinen. Harmi, kun en saanut vanhaa viiksikytkintä varaosaksi. Huolto kesti 2 tuntia. En jäänyt odottamaan, vaan lainasin huollon polkupyörää, jolla pyöräilin kotiin. Hakiessani autoa, kävin varaosatiskillä kysymässä uusien tuulilasipyyhkimien hintaa. Pyyhkimet olivat alkaneet tehdä vesiviiruja tuulilasiin, jotka häiritsivät ajamista. Varaosamyyjä sanoi, että uudet pyyhkimet maksavat 59,60 €. Hinta oli pyörryttävä, joten kaupat jäivät tekemättä. Ajoin Biltemaan katsomaan, mitä siellä maksavat uudet pyyhkimensulat. Biltemassa kuljettajan puoleinen 50 cm sulka maksoi 4,29 € ja matkustan 43 cm sulka 3.49 € - yhteensä 7,78 €. Sulkien mukana tulivat sopivat kiinnikkeet pyyhkimien varsiin. Bilteman pyyhkimensulkia saan lähes kahdeksan paria merkkisulkien hinnalla! Kuljettajan puoleisessa alkuperäissulassa on ilmaohjain, mutta halpissulka pystyi pyyhkimään hyvin 100 km/t nopeudessa. En kuitenkaan raaskinut heittää ilmaohjaimella varustettu sulkaa pois, vaan irrotin siitä kumiosan pois. Ostan seuraavalla kerralla pelkän kumiosan, ja liitän sen pyyhkimensulan runkoon.
Olen päättänyt tehdä vuodenvaihteessa tilipäätöksen maakaasuauton kuluista. Alun perin olin ajatellut tehdä kuukausittaiset menoanalyysit, mutta unohdin aina kuukauden vaihteessa tankata auton, joten kirjanpito meni sekaisin. Meidän on nyt tyydyttävä vuosittaiseen kirjanpitoon, sillä olen liian huolimaton tekemään tarkempaa analyysiä.
Olen päättänyt tehdä vuodenvaihteessa tilipäätöksen maakaasuauton kuluista. Alun perin olin ajatellut tehdä kuukausittaiset menoanalyysit, mutta unohdin aina kuukauden vaihteessa tankata auton, joten kirjanpito meni sekaisin. Meidän on nyt tyydyttävä vuosittaiseen kirjanpitoon, sillä olen liian huolimaton tekemään tarkempaa analyysiä.
Re: Maakaasuauto
Vihdoinkin sain maakaasuauton kirjanpidon tehtyä. Viime vuonna tuli kilometrejä 9853, ja tällä hetkellä niitä on matkamittarissa noin 13’000 km. Auto on toiminut kuin unelma: minkäänlaista vikaa en ole havainnut huollon jälkeen. Lappeenrannassa oli pahimmillaan 35.5 astetta pakkasta. Huomasin, että kun auto oli seissyt useita tunteja yli 25 asteen pakkasessa, niin sen jälkeen vaihdelaatikko oli yllättävän jäykkä; 1-vaihde piti laittaa voimalla päälle. Vaihdelaatikossa taitaa olla paremminkin Saksan olosuhteisiin sopivat öljyt. Kovassa pakkasessa ei ilmennyt mitään käynnistysongelmia.
2009_________Kg_______€___Tankkauskerrat
Tammikuu___25,52_____27,56_______2
Helmikuu____39,93_____43,11_______3
Maaliskuu___63,78_____68,73_______5
Huhtikuu____33,16_____34,82_______2
Toukokuu___29,89_____31,39________2
Kesäkuu____38,82_____40,75________3
Heinäkuu___38,79______40,72_______3
Elokuu_____54,14______56,37_______4
Syyskuu____42,57______36,64_______3
Lokakuu____44,14_____46,35________3
Marraskuu___41,39_____43,45_______3
Joulukuu____48,58_____51,00________3
9853 km___500,71____520,89_______36
Maakaasun lisäksi poltin bensaa 13,56 litraa, joka maksoi 18,17 euroa. Muutin bensan energiamäärän maakaasukiloiksi kertoimella 1.55, joten sain kokonaiskilomääräksi 509,46 kg. Keskimääräiseksi polttoainekulutukseksi 100 km kohden sain 5,17 kg, joka nykyisellä maakaasukilohinnalla (1.08 €/kg) tarkoittaa 5,58 euroa. Jos olisin ajanut bensalla, niin bensaa olisi palanut 789,66 litraa, keskikulutus olisi ollut 8,01 l/100 km ja polttoainekustannukset (1,40 €/l) olisivat olleet 11,21 €/100 km. Bensalla ajaminen on kaksi kertaa kalliimpaa kuin maakaasulla. Combo dieselautolla kulut olisivat olleet: dieselvero 464,65 € + dieselpolttoaine 612,46 € (5.6 l/100 km, 1,11 €/l) = 1077,11 €. Dieselin polttoainekustannukset 100 km olisivat olleet 10,93 €.
Vuosihuoltoon meni rahaa 108,31 €. Vaihdoin itse moottoriöljyt ja öljynsuodattimen kaksi kertaa: 22,64 € + 16,05 € = 38,69 €. Tuulilasin pyyhkimien sulkien vaihto maksoi 7,78 €. Yhteensä huoltoihin meni 154,78 €. Takuukorjauksia oli kolme: ovien yläpuolella olevat tiivisteet vaihdettiin, kun ne irtosivat liimauksista ja pyyhkimien viiksikytkin vaihdettiin (en ymmärrä miksi). Gasumin lähettämistä 12 laskusta on helppo laskea tankkauskerrat, joita minun tapauksessa oli 36. Kaasutankkauksia joutuu tekemään kaksi kertaa enemmän kuin normaalilla bensa-autolla. Onneksi minun tapauksessa kaasutankkauspisteeseen on matkaa vain 1,4 km, ja kaasutankkaus sujuu kaupassakäynnin ohella. Tämä vuosi on kaasuautolla lähtenyt käyntiin pelkällä kaupunkiajolla, ja sen takia ovat kaasulaskut olleet pienet: tammikuussa 13,58 € ja helmikuussa 13,82 €.
Hiilijalanjälki minulla oli vuoden 2009 maakaasuautoilussa: 1582 kg kaasulla ja 32 kg bensalla. Elämme jo vuotta 2010, ja 72’000 asukaan kaupunkiin ei ole saatu yhtään biokaasun tankkauspaikkaa. Lappeenrannassa on suuri ongelma jätevesien laskemisesta, sillä Venäjä on kieltänyt sen laskemisen Rakkolanjokeen. Ihmisten ulosteet olisivat erinomainen raaka-aine biokaasun tekemiseksi, ja sen jälkeen hyvää lannoitetta metsiin tai pelloille. Myös maapallon fosforivarat säästyisivät tuleville sukupolville.
2009_________Kg_______€___Tankkauskerrat
Tammikuu___25,52_____27,56_______2
Helmikuu____39,93_____43,11_______3
Maaliskuu___63,78_____68,73_______5
Huhtikuu____33,16_____34,82_______2
Toukokuu___29,89_____31,39________2
Kesäkuu____38,82_____40,75________3
Heinäkuu___38,79______40,72_______3
Elokuu_____54,14______56,37_______4
Syyskuu____42,57______36,64_______3
Lokakuu____44,14_____46,35________3
Marraskuu___41,39_____43,45_______3
Joulukuu____48,58_____51,00________3
9853 km___500,71____520,89_______36
Maakaasun lisäksi poltin bensaa 13,56 litraa, joka maksoi 18,17 euroa. Muutin bensan energiamäärän maakaasukiloiksi kertoimella 1.55, joten sain kokonaiskilomääräksi 509,46 kg. Keskimääräiseksi polttoainekulutukseksi 100 km kohden sain 5,17 kg, joka nykyisellä maakaasukilohinnalla (1.08 €/kg) tarkoittaa 5,58 euroa. Jos olisin ajanut bensalla, niin bensaa olisi palanut 789,66 litraa, keskikulutus olisi ollut 8,01 l/100 km ja polttoainekustannukset (1,40 €/l) olisivat olleet 11,21 €/100 km. Bensalla ajaminen on kaksi kertaa kalliimpaa kuin maakaasulla. Combo dieselautolla kulut olisivat olleet: dieselvero 464,65 € + dieselpolttoaine 612,46 € (5.6 l/100 km, 1,11 €/l) = 1077,11 €. Dieselin polttoainekustannukset 100 km olisivat olleet 10,93 €.
Vuosihuoltoon meni rahaa 108,31 €. Vaihdoin itse moottoriöljyt ja öljynsuodattimen kaksi kertaa: 22,64 € + 16,05 € = 38,69 €. Tuulilasin pyyhkimien sulkien vaihto maksoi 7,78 €. Yhteensä huoltoihin meni 154,78 €. Takuukorjauksia oli kolme: ovien yläpuolella olevat tiivisteet vaihdettiin, kun ne irtosivat liimauksista ja pyyhkimien viiksikytkin vaihdettiin (en ymmärrä miksi). Gasumin lähettämistä 12 laskusta on helppo laskea tankkauskerrat, joita minun tapauksessa oli 36. Kaasutankkauksia joutuu tekemään kaksi kertaa enemmän kuin normaalilla bensa-autolla. Onneksi minun tapauksessa kaasutankkauspisteeseen on matkaa vain 1,4 km, ja kaasutankkaus sujuu kaupassakäynnin ohella. Tämä vuosi on kaasuautolla lähtenyt käyntiin pelkällä kaupunkiajolla, ja sen takia ovat kaasulaskut olleet pienet: tammikuussa 13,58 € ja helmikuussa 13,82 €.
Hiilijalanjälki minulla oli vuoden 2009 maakaasuautoilussa: 1582 kg kaasulla ja 32 kg bensalla. Elämme jo vuotta 2010, ja 72’000 asukaan kaupunkiin ei ole saatu yhtään biokaasun tankkauspaikkaa. Lappeenrannassa on suuri ongelma jätevesien laskemisesta, sillä Venäjä on kieltänyt sen laskemisen Rakkolanjokeen. Ihmisten ulosteet olisivat erinomainen raaka-aine biokaasun tekemiseksi, ja sen jälkeen hyvää lannoitetta metsiin tai pelloille. Myös maapallon fosforivarat säästyisivät tuleville sukupolville.
Re: Maakaasuauto
Aloin muistelemaan oliko tähän aiheeseen yhtään negatiivista näkökantaa. Luin koko ketjun ja löytyihän niitä, ja yllättävän voimakkaita. Ja kuinka ollakaan Kotkasta kajahti.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Maakaasuauto
Harmillinen onnettomuus tuli, kun kävimme katsomassa kesämökkiä viikonloppuna. Edellä ajoi punainen Honda CRV, joka Kuivaketveleen risteyksen jälkeen nosti korkealle ilmaan hiekoituskiven. Kivi iskeytyi Combon tuulilasiin, melkein keskelle tuulilasia – 20 cm matkustajan puolelle. Välittömästi tuli noin 20 mm halkeama. Välimatkaa Hondaan oli 50 metriä, ja nopeus oli 85 km/t. Muuten tiet olivat hiekasta vapaita, mutta risteysalueille oli laitettu hiekkaa.
Mökillä laitoin ensimmäiseksi ilmastoteipin palan tuulilasin halkeaman päälle, jottei halkeamaan menisi likaa. Lämmitimme vain rantasaunan, sillä emme jääneet yöksi. Rantasaunan tuvan saa nopeasti lämpimäksi tehokkaan kaminan vuoksi. Kaminan päällä oli hyvä lämmittää ruoka, ja saunatuvassa mukava syödä lounas. Rannassa oli 60-70 cm lunta, jota lapioin ahkerasti tehdäkseni polkuja joka paikkaan. Lumen alta ei löytynyt yhtään routaa.
Sunnuntaina lähetin kolmelle lappeenrantalaiselle lasiliikkeelle tarjouspyynnön tuulilasin paikkaamisesta. Kahdelta tuli maanantaiaamuna vastaus, joista valitsin sen, joka kertoi suoraan paikkauksen maksavan 45 euroa. Ensimmäiseksi lasimies laittoi imukupilla varustetun peilin tuulilasin sisäpuolelle. Sitten hän porasi pienen reiän kiven iskemäkohtaan. Porauksen aikana halkeama kasvoi muutaman millin kummaltakin puolelta. Poratun reiän päälle lasimies laittoi telineen, jossa oli kohta pienelle ruiskulle. Ruiskulla hän laittoi hartsia reikään, jota vielä puristi. Viiden minuutin puristamisen jälkeen liikahartsi poistettiin ja hartsin päälle jätettiin infrapunalamppu kuivattamaan. Markettien parkkihalleissa vastaavaa tuulilasin paikkausta myydään 30 eurolla, mutta kun hätä on suurin, niin sitä ei ole tarjolla. Nyt tuulilasissa on halkaisijaltaan 3 mm naarmu, siinä kohtaa missä lasimies käytti porakonetta. Normaalissa ajossa naarmua ei huomaa.
Mökillä laitoin ensimmäiseksi ilmastoteipin palan tuulilasin halkeaman päälle, jottei halkeamaan menisi likaa. Lämmitimme vain rantasaunan, sillä emme jääneet yöksi. Rantasaunan tuvan saa nopeasti lämpimäksi tehokkaan kaminan vuoksi. Kaminan päällä oli hyvä lämmittää ruoka, ja saunatuvassa mukava syödä lounas. Rannassa oli 60-70 cm lunta, jota lapioin ahkerasti tehdäkseni polkuja joka paikkaan. Lumen alta ei löytynyt yhtään routaa.
Sunnuntaina lähetin kolmelle lappeenrantalaiselle lasiliikkeelle tarjouspyynnön tuulilasin paikkaamisesta. Kahdelta tuli maanantaiaamuna vastaus, joista valitsin sen, joka kertoi suoraan paikkauksen maksavan 45 euroa. Ensimmäiseksi lasimies laittoi imukupilla varustetun peilin tuulilasin sisäpuolelle. Sitten hän porasi pienen reiän kiven iskemäkohtaan. Porauksen aikana halkeama kasvoi muutaman millin kummaltakin puolelta. Poratun reiän päälle lasimies laittoi telineen, jossa oli kohta pienelle ruiskulle. Ruiskulla hän laittoi hartsia reikään, jota vielä puristi. Viiden minuutin puristamisen jälkeen liikahartsi poistettiin ja hartsin päälle jätettiin infrapunalamppu kuivattamaan. Markettien parkkihalleissa vastaavaa tuulilasin paikkausta myydään 30 eurolla, mutta kun hätä on suurin, niin sitä ei ole tarjolla. Nyt tuulilasissa on halkaisijaltaan 3 mm naarmu, siinä kohtaa missä lasimies käytti porakonetta. Normaalissa ajossa naarmua ei huomaa.
Re: Maakaasuauto
Autotallinaapurini sanoi lähtevänsä tankkaamaan Volvonsa pääsiäiseksi, ja pyysi minua mukaan. Pääsin pitkästä aikaa käyttämään bensapistoolia, ja lorottamaan bensaa Volvon tankkiin. Kyllä oli aika järkyttävää nähdä, miten nopeasti eurot vilahtivat bensamittarin näyttötaulussa. Mittarinäyttö pysähtyi 88,63 euron lukemaan, joka 1,409 €/l tarkoitti 62,9 litraa. Kun sanoin naapurilleni, että bensaa meni aika paljon, niin hän vastasi, että riittää se viikoksi. Sanoin hänelle, että tuo rahamäärä riittää maakaasuauton ajoihin aina toukokuuhun asti. Siihen autotallinaapurini sanoi, että valtiovalta rankaisee häntä ensi vuonna vielä korottomalla paljon ajoneuvoveroa, joka on aivan väärin, kun hän nykyisellä bensanhinnalla maksaa jo tolkuttomasti veroa.
Ostimme autotallinaapurin kanssa automme yht’aikaa vuonna 2008, joten meillä oli samat tiedot tulevasta. Naapurini päätti ostaa Volvo XC70 citymaasturin, jonka EU keskikulutus on 11,3 l/100 km ja CO2 270 g/km. Minä taas valitsin Opel Combo Tour 1.6 CNG, jonka EU keskikulutus on 4,9 kg/100 km ja CO2 133 g/km. Autotallinaapurilla polttoaine maksaa keskikulutuksella 15,92 €/100 km, kun minulla vain 5,29 €/100 km; erotus 10,63 €/100 km. Naapurilla ajoneuvovero nousee 127,75 € → 281,05 € eli 153,30 € korotus, kun minulla laskee 127,75 € - 71,91 € = 153,30 €. Meidän välinen ero on 281,05 € - 71,91 € = 209,14 €. Pystyn ajamaan maakaasuautolla 209,14 eurolla 3952 km.
En ole vieläkään nähnyt toista maakaasuautoa tankkaamassa Simolantiellä, vaikka olen itse käynyt siellä tankkaamassa jo 40 kertaa 1.5 vuoden aikana. Hyvänä puolena on ollut se, ettei ole tarvinnut jonottaa tankkaamista, mutta toisaalta olen huolissani vaihtoehtoisten polttoaineiden kehityksessä Suomessa – eikö öljyriippuvuutta saada ikinä vähennettyä? Jatkuvasti joutuu ajamaan jonkin dieselauton perässä, joka kiihdyttäessään liikennevaloista pölläyttää likaisen ja haisevan mustan savupilven silmille. Varmaankin muut autoilijat minun perässä ihmettelevät, että mikä tuo edessä oleva auto oikein on, kun se ei haise ollenkaan!
Ikuisuuskysymys on, että milloin auto kannattaa vaihtaa? Auton käyttövaihe on ratkaiseva energiankulutuksessa, sillä auton valmistamiseen kuluu 12 % käyttöiän energiasta. Valmistuksessa voidaan käyttää kierrätettyjä materiaaleja ja ei-fossiilista energiaa. Suomessa autojen käyttöikä on Euroopan korkein – 18 vuotta. Vanhoilla autoilla ajosuoritteet ovat kuudesosa uusien autojen ajoista, mutta päästöt ovat kaksinkertaiset. Jos ihminen kuitenkin uutta autoa ostaessa, ostaa enemmän polttoainetta kuluttavan auton kuin mitä vanha kulutti, niin sitä ei voi pitää kovinkaan ympäristöystävällisenä tekona. Uudessa autossa myös oma turvallisuus paranee: minä sain paremman kolaria kestävämmän korin, turvatyynyt, lukkiutumattomat jarrut ja turvavyön kiristimen.
Vanhaa Ladaani ei ole paalattu, vaan olen nähnyt sen usean kerran Lappeenrannan liikenteessä. Kerran näin sen Prisman pihassa parkissa, enkä malttanut olla menemättä katsomaan sitä lähempää. Siitä oli riisuttu paljon osia: istuinpäälliset, koristekapselit, spl-jakosuodattimet ja hattuhylly. Ovet olivat ystävällisesti auki, mutta en kuitenkaan käynyt istumaan kuljettajan paikalle. Entisellä Ladallani on menossa 11. vuosi, ja uskon, että se korvasi jonkin ei-katalysaattorilla varustetun auton.
Lappeenrannassa on kevät tullut viikkoa keskimääräistä aikaisemmin. Luulin yhtenä päivänä, että Opelin ulkolämpömittari on mennyt rikki, kun se näytti +12 astetta, mutta se oli sama kuin lentoaseman virallinen lämpötila. Velmies tuli viettämään pääsiäistä mökillemme, ja ensimmäiseksi panin hänet vaihtamaan maakaasuautoon kesärenkaat alle. Tiet ovat kuivuneet silmissä, ja lumikasat ovat pienentyneet 70 cm → 10 cm.
Ostimme autotallinaapurin kanssa automme yht’aikaa vuonna 2008, joten meillä oli samat tiedot tulevasta. Naapurini päätti ostaa Volvo XC70 citymaasturin, jonka EU keskikulutus on 11,3 l/100 km ja CO2 270 g/km. Minä taas valitsin Opel Combo Tour 1.6 CNG, jonka EU keskikulutus on 4,9 kg/100 km ja CO2 133 g/km. Autotallinaapurilla polttoaine maksaa keskikulutuksella 15,92 €/100 km, kun minulla vain 5,29 €/100 km; erotus 10,63 €/100 km. Naapurilla ajoneuvovero nousee 127,75 € → 281,05 € eli 153,30 € korotus, kun minulla laskee 127,75 € - 71,91 € = 153,30 €. Meidän välinen ero on 281,05 € - 71,91 € = 209,14 €. Pystyn ajamaan maakaasuautolla 209,14 eurolla 3952 km.
En ole vieläkään nähnyt toista maakaasuautoa tankkaamassa Simolantiellä, vaikka olen itse käynyt siellä tankkaamassa jo 40 kertaa 1.5 vuoden aikana. Hyvänä puolena on ollut se, ettei ole tarvinnut jonottaa tankkaamista, mutta toisaalta olen huolissani vaihtoehtoisten polttoaineiden kehityksessä Suomessa – eikö öljyriippuvuutta saada ikinä vähennettyä? Jatkuvasti joutuu ajamaan jonkin dieselauton perässä, joka kiihdyttäessään liikennevaloista pölläyttää likaisen ja haisevan mustan savupilven silmille. Varmaankin muut autoilijat minun perässä ihmettelevät, että mikä tuo edessä oleva auto oikein on, kun se ei haise ollenkaan!
Ikuisuuskysymys on, että milloin auto kannattaa vaihtaa? Auton käyttövaihe on ratkaiseva energiankulutuksessa, sillä auton valmistamiseen kuluu 12 % käyttöiän energiasta. Valmistuksessa voidaan käyttää kierrätettyjä materiaaleja ja ei-fossiilista energiaa. Suomessa autojen käyttöikä on Euroopan korkein – 18 vuotta. Vanhoilla autoilla ajosuoritteet ovat kuudesosa uusien autojen ajoista, mutta päästöt ovat kaksinkertaiset. Jos ihminen kuitenkin uutta autoa ostaessa, ostaa enemmän polttoainetta kuluttavan auton kuin mitä vanha kulutti, niin sitä ei voi pitää kovinkaan ympäristöystävällisenä tekona. Uudessa autossa myös oma turvallisuus paranee: minä sain paremman kolaria kestävämmän korin, turvatyynyt, lukkiutumattomat jarrut ja turvavyön kiristimen.
Vanhaa Ladaani ei ole paalattu, vaan olen nähnyt sen usean kerran Lappeenrannan liikenteessä. Kerran näin sen Prisman pihassa parkissa, enkä malttanut olla menemättä katsomaan sitä lähempää. Siitä oli riisuttu paljon osia: istuinpäälliset, koristekapselit, spl-jakosuodattimet ja hattuhylly. Ovet olivat ystävällisesti auki, mutta en kuitenkaan käynyt istumaan kuljettajan paikalle. Entisellä Ladallani on menossa 11. vuosi, ja uskon, että se korvasi jonkin ei-katalysaattorilla varustetun auton.
Lappeenrannassa on kevät tullut viikkoa keskimääräistä aikaisemmin. Luulin yhtenä päivänä, että Opelin ulkolämpömittari on mennyt rikki, kun se näytti +12 astetta, mutta se oli sama kuin lentoaseman virallinen lämpötila. Velmies tuli viettämään pääsiäistä mökillemme, ja ensimmäiseksi panin hänet vaihtamaan maakaasuautoon kesärenkaat alle. Tiet ovat kuivuneet silmissä, ja lumikasat ovat pienentyneet 70 cm → 10 cm.
Re: Maakaasuauto
Tunnut olevan kovin katkera siitä jos joku ajaa bensalla; ja vielä sen kummemmin siitä nurisematta. Voinen arvata että naapurin Volvomies on tehnyt täysin tietoisen valinnan auton sekä polttoaineen kanssa. Hän hyväksyy kulutuksen, joka ei mielestäni ole iso tuon kokoluokan autolle. Etenkin jos ajo on kaupunkipainotteista.
Katkerimpia ovat ne jotka joutuvat tinkimään autostaan sen takia, ettei se saisi kuluttaa X litraa enempää/100 km..
Eli ainoa kuka tässä valittaa ei ole se naapurin Volvomies vaan sinä.
Minusta on järjenvastaista että autoa valitessa ensimmäinen asia pitäisi olla ympäristöystävällisyys. Eikö puntarissa saa painaa mikään muu asia, esimerkiksi tehot, tilat, varusteet yms. normaalit asiat?
Ps. kävin tankilla, 10L/100 km 98E...20 vuotta...linnaan.
Katkerimpia ovat ne jotka joutuvat tinkimään autostaan sen takia, ettei se saisi kuluttaa X litraa enempää/100 km..

Eli ainoa kuka tässä valittaa ei ole se naapurin Volvomies vaan sinä.
Missä tälläisia näkee? Joku vanha 505 Pösö käryämässä? Katalysaattorilla varustettu nykyaikainen turbodieseli ei liiemmin käryä ainakaan minun nokkaan. Saati liioin näkyvästi pöllytä; paitsi äärimmäisessä vedätyksessä. Se on taas dieselille luontaista.Tupolev kirjoitti:Jatkuvasti joutuu ajamaan jonkin dieselauton perässä, joka kiihdyttäessään liikennevaloista pölläyttää likaisen ja haisevan mustan savupilven silmille
Onko kaikki asiat saatava perusteltua aina ympäristöystävällisyydellä? YMMÄRRÄTKÖ että kaikki eivät ajattele niinkuin sinä? Onneksi.Tupolev kirjoitti:Jos ihminen kuitenkin uutta autoa ostaessa, ostaa enemmän polttoainetta kuluttavan auton kuin mitä vanha kulutti, niin sitä ei voi pitää kovinkaan ympäristöystävällisenä tekona.
Minusta on järjenvastaista että autoa valitessa ensimmäinen asia pitäisi olla ympäristöystävällisyys. Eikö puntarissa saa painaa mikään muu asia, esimerkiksi tehot, tilat, varusteet yms. normaalit asiat?
Ei pääse tuolla rahalla tästä edes Helsinkiin julkisilla vaikka kilsoja ei kerry juurikaan yllämainittua enempää, täytyy mennä mieluummin saastuttavalla häkäpöntöllä. Vai pitäisikö mennä pankinjohtajan juttusille puhumaan "pikku" lainasta uutta Toyota Priusta varten? Mitä mieltä olet? 500€/kk lainanlyhennys, maksuaika 5+ vuotta, huollot ja kulut päälle...pitää painaa töitä 16h/päivä mutta kyllähän ekoautoilu on sen arvoistaTupolev kirjoitti:15,92 €/100 km

Ps. kävin tankilla, 10L/100 km 98E...20 vuotta...linnaan.
Viimeksi muokannut Jokari, 7.4.2010 21:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Maakaasuauto
Ajattelin juuri alkaa kirjoittamaan ja kiittelemään asiallisesta ja faktoihin perustuvasta Tupolevin raportista, mutta Jokarihan jo ehti kiihtymään tästäkin asiasta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Maakaasuauto
Pystyyhän se diiseli käryämään jos on "peukaloitu" lastutettu, ruuvattu (jos perinteistä mallia) tai jotenkin rikki. Jotkut rematoriot tuntuu kyllä kitkuavan vaikkei putkesta näytästäs tulevan mitään näkyvää
. Kyllä ne uudetkin dieselit kitkuaa osa aika pistävästikin sen huomaa ainakin jos on jalanliikenteessä tai muuten auton vierellä/lähellä.

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Maakaasuauto
Ei hajuakaan milloin auto kannattaa vaihtaa, mutta itse ainakin vaihdan auton silloin kun edellisestä on saanut tarpeekseen ja silloin kun minulla on siihen varaa. Varaa siihen mielenkiintoiseen autoon, joka miellyttää itseäni, eli autoon josta pidän jollain lailla. Tällä hetkellä uudemmat autot siinä hintaluokassa joka sopii itselleni ovat tylsiä, eivät herätä haluttua mielenkiintoa. Senpä takia pysyttelenkin näissä vanhemmissa, hauskaa saa kohtuurahalla.Tupolev kirjoitti:Ikuisuuskysymys on, että milloin auto kannattaa vaihtaa?

Re: Maakaasuauto
Esitän vain selkeitä kysymyksiä joihin haluaisin vastauksia. Ymmärrätkö että kiihtymisellä ei ole mitään tekemistä asian kanssa? Sinähän olet viimeksi kiihtynyt muistaakseni vuonna 1954 automobiilikerhon teekutsuilla. Sinulla on oikeus kiihtyä tai olla kiihtymättä niin halutessasi.Pavlovits kirjoitti:Ajattelin juuri alkaa kirjoittamaan ja kiittelemään asiallisesta ja faktoihin perustuvasta Tupolevin raportista, mutta Jokarihan jo ehti kiihtymään tästäkin asiasta.
Haluan myös kuulla selkeän perustelun sille miksi juuri nyt vanhalla autolla (yli 10 vuotta) ajavan pitäisi ottaa parinkympin laina ja alkaa lyhentämään sillä omaa maakaasuautoa? Eli sijoittaa valtaisa määrä rahaa uuteen autoon.
Haluaisin myös kuulla perustelun miksi tätä pariakymppiä ei saisi niin halutessaan sijoittaa vaikkapa autoon josta on vaikka haaveillut tai autoon joka tuottaa rehellistä ajamisen nautintoa?
Tai vaihtoehtoisesti ostaa sillä parillakympillä jotain muuta itseään kiinnostavaa ja ajella halvalla, elämänsä ehtoopuolella olevalla autolla, joka kuitenkin täyttää tehtävänsä hienosti. Onko tällainen ihminen alempiarvoisempi kuin uudella "eko"autolla ajava? Eli millä tapaa ja millä perustein tässä ihmisiä ja heidän valintojaan luokitellaan?
Estradi on sinun Tupolev. Olen pelkkänä korvana.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Maakaasuauto
Kyllä,käryäähän ne uudetkin dieselit,kun se kauan aikaa sitte ollu huolto ei auta.Kunnossa olles voi mennä vieree kattoo,ku es.12 litranen dieseli huutaa kaikki vaikka 600hv.ulos.Ei käryä ei,jos vehkeet on kunnos,ja edelleenkin joku viisas kohta sanoo jotain muuta.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Maakaasuauto
Jos tankkaus infrastruktuuri sen sallisi, ostaisin itsekin maakaasuauton.
Se on vaan niin, että jos on varaa ostaa uusi auto, niin miksei voisi ostaa maakaasu sellaista?
Maailma tarvitsee rohkeita vastavirtaan kulkevia esikuvia kuten Tupolev.
Jokari taasen teki itsestään lähinnä irvikuvan tässä topiikissa tuolla kärkevällä arvostelullaan...se on minun mielipide.
Se on vaan niin, että jos on varaa ostaa uusi auto, niin miksei voisi ostaa maakaasu sellaista?
Maailma tarvitsee rohkeita vastavirtaan kulkevia esikuvia kuten Tupolev.
Jokari taasen teki itsestään lähinnä irvikuvan tässä topiikissa tuolla kärkevällä arvostelullaan...se on minun mielipide.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Re: Maakaasuauto
Millä tavalla maakaasuauto eroaa esim verotukseltaan ja päästöiltään siitä jos laittaa esim Ladan toimimaan nestekaasulla? Nyt olen Jokarin kanssa harvinaisen samaa mieltä!!!
Viherpipertäjät yrittää saada muut ihmiset tanssimaan oman "ekologisen" pajupillinsä mukaan! Jos Tupolev haluaa ajaa maakaasuautolla, niin se on
ihan ok! Mutta ei muiden tarvitse niin tehdä. Itse olen aina ja tulen aina vastustamaan viherp*skiaisten päätöksiä ja toimintaa suurella tasolla!
Tästä ei tule sitten kenenkään loukkaantua!
Viherpipertäjät yrittää saada muut ihmiset tanssimaan oman "ekologisen" pajupillinsä mukaan! Jos Tupolev haluaa ajaa maakaasuautolla, niin se on
ihan ok! Mutta ei muiden tarvitse niin tehdä. Itse olen aina ja tulen aina vastustamaan viherp*skiaisten päätöksiä ja toimintaa suurella tasolla!
Tästä ei tule sitten kenenkään loukkaantua!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Maakaasuauto
Tuo ajattelu on niin vanhanaikasta ettei kenenkään kannata sitä harrastaa... Ajat muuttuu, jos elät vielä siellä helmesi kultakaudella, -70 ja jotakin, suosittelen tutustumaan tosiasioihin... Hyvänä esimerkkinä tuosta on tupakointi, sen yleisen ajattelutavan muuttuminen ja sen rajoittaminen. Aikanaan, silloin -70 ja jotakin, korjaamohallissakin jokasella rentulla pelmontti huulessa, istu toimistossa tai väänsi pulttia. Nyt ei savua missään, muutaku ulukosalla nurkantakana... Ja hyvä niin. Samaten ravintolat, baarit, kyläkaupat, yleinen liikenne jne, listaa voi jatkaa... Sillonki oli omat vastustajansa vaan ajat muuttuu, PAREMMIKSI, nyt ei hulmuu ku ulukona, eikä sielläkään ihan missä sattuun, kaikilla parempi mieli... Kaikki jotka kykenee, voi muistella tuota tupakointia aikonaan, ja vertailla muutoksia, samanlaista kehitystä tapahtuu muuallakin, miellytti tai ei...lada.h.s kirjoitti:Itse olen aina ja tulen aina vastustamaan viherp*skiaisten päätöksiä ja toimintaa suurella tasolla!
Tästä ei tule sitten kenenkään loukkaantua!
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.