Lyijytön bensiini ja Lada-89

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
samuelsam

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja samuelsam »

Suomessa lyijyttömän bensan myynti aloitettiin v.-86 ja lyijyllisen myynti lopetettiin v.-94.
Laitoin tätä lisäainetta joskus Mersu vm.-79 ja nakutus loppui heti.
Kait ne neukut ehti sitten päivittää Suomeen tuotujen Ladojen moottorit vuoteen -89 mennessä, eikä näihin enää tarvinnut lyijyä.
Taitaa sitten ennen vuoteen -86 valmistetut olla suunniteltu lyijylliselle???
nakutnakuti
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Minä sanoisin edelleen että ei Ladat ole koskaan lyijyllistä edes vaatineet. Koska Ladoissa on aina ollut alumiininen sylinterinkansi.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
calmari

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja calmari »

Joku joskus kertoi ettei Neuvostoliitossa olisi ollut ollenkaan lyijyä normaalissa bensassa, turistibensaa olisi ollut erikseen. Joku vanhempi alanharrastaja voisi tietää onko totta vai urbaani legenda. Venäläiset on tosiaan rakastuneet noihin alumiini kansiin.
Avatar
pressa
Viestit: 10526
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lada on aikojen alusta vaatinut korkeaoktaanista kahdeksankymmentä jotain bensaa, lyijyä ei ole koskaan tarvinnut erikseen olla tai lisätä. Suomessa maahantuoja ilmoitti oktaanivaatimukseksi 92 kun jakeluverkostossa ei tuota 8X oktaanista ollut saannissa.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

calmari kirjoitti:Venäläiset on tosiaan rakastuneet noihin alumiini kansiin.
Alumiinikannet ovat periaatteessa nykyaikaisia. Jos on koskaan nähnyt Neuvostoliittolaisia tekniikasta kertovia propagandafilmejä niin joka
vaiheessa mainitaan sana "progress" eli edistys. Alumiinikansi oli siihen aikaan ( 1970 luvulla ) melko edistyksellistä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

lada.h.s kirjoitti:Minä sanoisin edelleen että ei Ladat ole koskaan lyijyllistä edes vaatineet. Koska Ladoissa on aina ollut alumiininen sylinterinkansi.
Mitenkä se siitä riippuu onko kansi alumiinia vai mitä? Molemmilla hyvät ja huonot puolensa, alu ja teräs...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Teräskannen venttiilit vaatii käsitykseni mukaan eräänlaista "liukastetta" toimiakseen hyvin. Ja toki näin saadaan myös nakutus poistettua.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

no eikai se liukastetta sen kummemmin pitäisi vaatia, venttiilinohjurit kun löytyy molemmista ja niissä materiaalikin mun kokemuksella samaa. tuskinpa seetipinnalla sen kummempaa liukastetta vaaditaan...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Saatan hyvin olla väärässäkin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
rallikuski

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Olenko täysin väärässä, luulin että venttiilin ja seetirenkaan materiaali vaikuttaa siihen tarviiko sitä lyijyä/lisäainetta olla siellä polttoaineen joukossa..?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja Jokari »

rallikuski kirjoitti:luulin että venttiilin ja seetirenkaan materiaali vaikuttaa siihen tarviiko sitä lyijyä/lisäainetta olla siellä polttoaineen joukossa..?
Juurikin näin ja lähinnä se seetin materiaali.

Jossain patarautakannessa missä ei ole erillisiä terässeetejä niin ne kaipaa sitä venttiilinsuoja-ainetta. Ei muut.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jokari kirjoitti:Jossain patarautakannessa missä ei ole erillisiä terässeetejä niin ne kaipaa sitä venttiilinsuoja-ainetta. Ei muut.
Tätä minä tarkoitin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin