Lyijytön bensiini ja Lada-89
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Suomessa lyijyttömän bensan myynti aloitettiin v.-86 ja lyijyllisen myynti lopetettiin v.-94.
Laitoin tätä lisäainetta joskus Mersu vm.-79 ja nakutus loppui heti.
Kait ne neukut ehti sitten päivittää Suomeen tuotujen Ladojen moottorit vuoteen -89 mennessä, eikä näihin enää tarvinnut lyijyä.
Taitaa sitten ennen vuoteen -86 valmistetut olla suunniteltu lyijylliselle???
nakutnakuti
Laitoin tätä lisäainetta joskus Mersu vm.-79 ja nakutus loppui heti.
Kait ne neukut ehti sitten päivittää Suomeen tuotujen Ladojen moottorit vuoteen -89 mennessä, eikä näihin enää tarvinnut lyijyä.
Taitaa sitten ennen vuoteen -86 valmistetut olla suunniteltu lyijylliselle???
nakutnakuti
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Minä sanoisin edelleen että ei Ladat ole koskaan lyijyllistä edes vaatineet. Koska Ladoissa on aina ollut alumiininen sylinterinkansi.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Joku joskus kertoi ettei Neuvostoliitossa olisi ollut ollenkaan lyijyä normaalissa bensassa, turistibensaa olisi ollut erikseen. Joku vanhempi alanharrastaja voisi tietää onko totta vai urbaani legenda. Venäläiset on tosiaan rakastuneet noihin alumiini kansiin.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lada on aikojen alusta vaatinut korkeaoktaanista kahdeksankymmentä jotain bensaa, lyijyä ei ole koskaan tarvinnut erikseen olla tai lisätä. Suomessa maahantuoja ilmoitti oktaanivaatimukseksi 92 kun jakeluverkostossa ei tuota 8X oktaanista ollut saannissa.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Alumiinikannet ovat periaatteessa nykyaikaisia. Jos on koskaan nähnyt Neuvostoliittolaisia tekniikasta kertovia propagandafilmejä niin jokacalmari kirjoitti:Venäläiset on tosiaan rakastuneet noihin alumiini kansiin.
vaiheessa mainitaan sana "progress" eli edistys. Alumiinikansi oli siihen aikaan ( 1970 luvulla ) melko edistyksellistä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Mitenkä se siitä riippuu onko kansi alumiinia vai mitä? Molemmilla hyvät ja huonot puolensa, alu ja teräs...lada.h.s kirjoitti:Minä sanoisin edelleen että ei Ladat ole koskaan lyijyllistä edes vaatineet. Koska Ladoissa on aina ollut alumiininen sylinterinkansi.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Teräskannen venttiilit vaatii käsitykseni mukaan eräänlaista "liukastetta" toimiakseen hyvin. Ja toki näin saadaan myös nakutus poistettua.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
no eikai se liukastetta sen kummemmin pitäisi vaatia, venttiilinohjurit kun löytyy molemmista ja niissä materiaalikin mun kokemuksella samaa. tuskinpa seetipinnalla sen kummempaa liukastetta vaaditaan...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Saatan hyvin olla väärässäkin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Olenko täysin väärässä, luulin että venttiilin ja seetirenkaan materiaali vaikuttaa siihen tarviiko sitä lyijyä/lisäainetta olla siellä polttoaineen joukossa..?
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Juurikin näin ja lähinnä se seetin materiaali.rallikuski kirjoitti:luulin että venttiilin ja seetirenkaan materiaali vaikuttaa siihen tarviiko sitä lyijyä/lisäainetta olla siellä polttoaineen joukossa..?
Jossain patarautakannessa missä ei ole erillisiä terässeetejä niin ne kaipaa sitä venttiilinsuoja-ainetta. Ei muut.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Tätä minä tarkoitin.Jokari kirjoitti:Jossain patarautakannessa missä ei ole erillisiä terässeetejä niin ne kaipaa sitä venttiilinsuoja-ainetta. Ei muut.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990