Mopopojat huomio!
Mopopojat huomio!
Olis aika taas ottaa Suzuki (S1) talviteloilta. Käynnistyminen oli jo viime kesänä heikkoa ja käynti aaltoilevaa, tyhjäkäyntikierrokset taivaissa enkä saanut kaasaria säädettyä kunnolla toimimaan, joten mielessä olis uuden kaasarin osto.
Mutta millasen? Uusi Mikuni VM14 maksaa 149 euroa, ei kiitos. Sitten olis jotain nimetöntä merkkiä Mikunin halpiskopio 15 mm http://www.mc-scatter.com/kaasutin-laip ... 30094.html 59 euroa.
Entäs sitten tommonen Dellorto PHBG 16 AS, sopiiko se suoraan Suzukiin? http://www.mc-scatter.com/kaasutin-dellorto-p-3526.html
Kyseessä siis täysin vakio mopo ja sellasena sais pysyäkin. On nimittäin kilvissäkin.
Mutta millasen? Uusi Mikuni VM14 maksaa 149 euroa, ei kiitos. Sitten olis jotain nimetöntä merkkiä Mikunin halpiskopio 15 mm http://www.mc-scatter.com/kaasutin-laip ... 30094.html 59 euroa.
Entäs sitten tommonen Dellorto PHBG 16 AS, sopiiko se suoraan Suzukiin? http://www.mc-scatter.com/kaasutin-dellorto-p-3526.html
Kyseessä siis täysin vakio mopo ja sellasena sais pysyäkin. On nimittäin kilvissäkin.
Reippaina käymme rekkain alle 

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Mopopojat huomio!
Terve!
Vastaan vähän asian vierestä, mutta kaasuttimessasi ei välttämättä ole mitään vikaa.
Mikuni VM on hyvä kaasutin ja siihen saa osia, joten uuden kaasuttimen hankinta ei välttämättä ole ainoa vaihtoehto.
Aaltoilevan tyhjäkäynnin syynä voi olla virheellinen (laiha) seos tai yksinkertaisesti vaikkapa se, että kaasuvaijeri takertaa tai on liian tiukaksi säädetty.
Kaasutin lienee puhdistettu, neulaventtiilin toiminta, rikastusmännän liike ja tiiviys, luistin takertamaton liike sekä suuttimien puhtaus tarkastettu?
Huono käynnistyminen voi viitata siihen, että luisti ei laskeudu alas (ns. ryyppy toimii luistin etu- ja takapuolen välisellä paine-erolla, jos luisti ylhäällä, ryypyn teho olematon).
http://www.motot.net/hintavertailu/tuot ... 12_14.html
http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf
menestystä joka tapauksessa
SvS
Vastaan vähän asian vierestä, mutta kaasuttimessasi ei välttämättä ole mitään vikaa.
Mikuni VM on hyvä kaasutin ja siihen saa osia, joten uuden kaasuttimen hankinta ei välttämättä ole ainoa vaihtoehto.
Aaltoilevan tyhjäkäynnin syynä voi olla virheellinen (laiha) seos tai yksinkertaisesti vaikkapa se, että kaasuvaijeri takertaa tai on liian tiukaksi säädetty.
Kaasutin lienee puhdistettu, neulaventtiilin toiminta, rikastusmännän liike ja tiiviys, luistin takertamaton liike sekä suuttimien puhtaus tarkastettu?
Huono käynnistyminen voi viitata siihen, että luisti ei laskeudu alas (ns. ryyppy toimii luistin etu- ja takapuolen välisellä paine-erolla, jos luisti ylhäällä, ryypyn teho olematon).
http://www.motot.net/hintavertailu/tuot ... 12_14.html
http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf
menestystä joka tapauksessa
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Mopopojat huomio!
Huoltosarjaa kannattaa koittaa, käytettyjä kaasuttimia saa esim nettivaraosasta halvalla Mikuni on laadukas kaasutin.
Dellorto vaatii imukaulan, tietysti toimiva kaasutin myös.
Jos vakio ilmanputsarilla haluat toteuttaa tolla menee muokkaukseksi, Power filteriä älä osta, ennemmin pipercross tai malossin putsari, joka käy suoraan kiertäen tohon Dellortoon.
Dellorto vaatii imukaulan, tietysti toimiva kaasutin myös.
Jos vakio ilmanputsarilla haluat toteuttaa tolla menee muokkaukseksi, Power filteriä älä osta, ennemmin pipercross tai malossin putsari, joka käy suoraan kiertäen tohon Dellortoon.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: Mopopojat huomio!
Johan siitä on reilut kymmenen vuotta kun tapeille kiipesi... Omassa pessussa oli kanssa samanlaisia kujeita, tointui ja asettui kampiakselin stefoilla ja uudella kaasuttajalla (vanahasta oli korvakkeet solmussa). Mutta asiaan: Tarkasta tiiveys, siis että lohko-pakeliitti-kaasutin linja on tiivis, samoin ilmansuodattimen ja kaasuttimen välinen rajapinta ei imeksi ylimääräistä ohivirtausta. Nuo Mikunin kiinnikekorvat vääntyy jos availee paljon/jos kiristää liika tiukkaan.
Nämä siis näiden SvS:n ohjeiden lisäksi.
Nämä siis näiden SvS:n ohjeiden lisäksi.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Mopopojat huomio!
Pah, siskokin päristeli Monkey-tyyppisellä sen minkä ehti.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Mopopojat huomio!
Kannattaa kahtoo ettei ota mistään välistä ilmaa. eli imukaula ja stefat. sylinterin alatiiviste yms.
En suosittele kiinakopioita,aito paras on mikuni. minulta saattaisi löytyä toimiva 12mm vakio mikuni, en ole vain varma missä se on. voin katsella jos tarvetta on?
En suosittele kiinakopioita,aito paras on mikuni. minulta saattaisi löytyä toimiva 12mm vakio mikuni, en ole vain varma missä se on. voin katsella jos tarvetta on?
autoton.. vielä
Re: Mopopojat huomio!
No täytyy nyt ottaa toi oikein tarkan tutkinnan alle jos joskus ehtii ja tilata sitten vaikka tuo korjaussarja.. Tulostin ton lontoonkielisen mikuni manuaalin, tarttee sitä selailla punkassa niin varmaan tulee hyvin uni 

Reippaina käymme rekkain alle 

Re: Mopopojat huomio!
Oletan että tämä Suzuki S1 on varustettu 12 millisellä Mikunilla.
Jos ollaan tarkkoja, niin se 14 millinen mikuni on jo sakottamisen arvoinen osa. Tietty jos tämä SahaYkkönen on sillä lyöty rekkariin niin silloin se käypi. 16 millinen Kullervo on erityisen hyvä säätöjensä puolesta, mutta kun eihän se sekään ole korvauskaasuttaja. Eli sakkoa tulee niin että naksahtaa. Kai.
Perus seos säätö taisi olla tässä 12 Mikunissa 1,5 kierrosta seos ruuvia auki.
Lie milloin siitä moposta vaihdettu tulppaa? Tai onko testattu sitä toisella tulpanhatulla? Itselläni oli käynti häröjä aikoinani Suitsassa ja sytkäpuola oli vikainen silloin.
Tästä viesti ketjusta innostuneena taidanpa lähteä viikonloppuna katselemaan jyrähtääkö tuo vanha palvelija vielä kertalaakista käyntiin. Epäilen suuresti mutta monta reissua sillä on heitetty nuorempana, niin kuin khj-582 aikoinaan. Oli siinä kyläpoliisit ihmeissään kun tämä valkoinen mörisijä häiritsi yö unia pitkin kyliä
Jos ollaan tarkkoja, niin se 14 millinen mikuni on jo sakottamisen arvoinen osa. Tietty jos tämä SahaYkkönen on sillä lyöty rekkariin niin silloin se käypi. 16 millinen Kullervo on erityisen hyvä säätöjensä puolesta, mutta kun eihän se sekään ole korvauskaasuttaja. Eli sakkoa tulee niin että naksahtaa. Kai.
Perus seos säätö taisi olla tässä 12 Mikunissa 1,5 kierrosta seos ruuvia auki.
Lie milloin siitä moposta vaihdettu tulppaa? Tai onko testattu sitä toisella tulpanhatulla? Itselläni oli käynti häröjä aikoinani Suitsassa ja sytkäpuola oli vikainen silloin.
Tästä viesti ketjusta innostuneena taidanpa lähteä viikonloppuna katselemaan jyrähtääkö tuo vanha palvelija vielä kertalaakista käyntiin. Epäilen suuresti mutta monta reissua sillä on heitetty nuorempana, niin kuin khj-582 aikoinaan. Oli siinä kyläpoliisit ihmeissään kun tämä valkoinen mörisijä häiritsi yö unia pitkin kyliä

Re: Mopopojat huomio!
Toi on vuosimallia 1995 joten siinä pitäs olla vakiona Mikuni VM14. Tulppa on vaihdettu viime kesänä ja kipinän se aina antaa, vaikkei käymään tykkäis lähteäkään.
Reippaina käymme rekkain alle 

- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 391
- Liittynyt: 25.4.2006 13:34
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: Mopopojat huomio!
Näin on, muistaakseni näissä uudemmissa S1 on vakiona 50cc läppäpytty ja 14mm MikuniNonnis kirjoitti:Toi on vuosimallia 1995 joten siinä pitäs olla vakiona Mikuni VM14. Tulppa on vaihdettu viime kesänä ja kipinän se aina antaa, vaikkei käymään tykkäis lähteäkään.

UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Re: Mopopojat huomio!
Höhö, arvasin että olen väärässä. Lie ihan tuoreöljyvoitelullakin?
No silloin tuo 14 millinen Mikuni on käypänen, tosin kannattaa nyt vielä harkita sitä uuden ostoa jos entinenkään ei ole vääntyillyt. No se ilmanputsari? Onko tukussa vai onko öljytty niin hyvästi ettei ilma pääse läpi? Sellainenkin tapaus on nähty.
Ja ne läpät ovat ehjät? Itsellä aiheutti 80 läpiskässä seilausta kun pikkupala puuttui toisesta läpästä. Ei kestänyt sittenkään ne lasikuituiset vaikka kuinka väittivät.
No silloin tuo 14 millinen Mikuni on käypänen, tosin kannattaa nyt vielä harkita sitä uuden ostoa jos entinenkään ei ole vääntyillyt. No se ilmanputsari? Onko tukussa vai onko öljytty niin hyvästi ettei ilma pääse läpi? Sellainenkin tapaus on nähty.
Ja ne läpät ovat ehjät? Itsellä aiheutti 80 läpiskässä seilausta kun pikkupala puuttui toisesta läpästä. Ei kestänyt sittenkään ne lasikuituiset vaikka kuinka väittivät.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Mopopojat huomio!
ei tuo nyt niin raketti tiedettä ole... kaasutin pöydälle ja puhdistus, jopa korjaus sarjan voi asennella, ei tee uusi neulaventiili pahaa. samalla helppo katsoa onko kukaan ronkkinut suuttimia. laipan vinoutta jos epäilee niin nuin pieni suoristuu sopivan kokoisella viilalla. sitte vaihtaen uusi tulppa ja ilman suodatin. jos ei näillä ala käymään ja kipuna löytyy vaihtaen kampiakselin mangeenton puoleinen stefa, onnistuu ilman suurempia purkamisia. ja jos vieläkin oikuttelee, sylinteri käteen, läpät tarkistaen ja suurella todenäköisyydellä jos ei edellisistä vikaa löytynyt saa hakea ylikoon männän ja käyttää koneistamossa
tässä vaiheessa rahaa on mopoon menny hieman toista satkua ja jos vain virtavehkeet ovat kunnossa pitäisi käydä kuin uutena...
itse en nuihin suzukin mopoihin sekaantunut edes nuorempana, sai kavereille olla tarpeeksi ropeltamassa, tunturilla tuli huolettomia kilometrejä...
nykyisin tosin tallissa 3 kpl 70 luvu crossi suzukeja(125-250-400), periaatteessa sama kone kuin pv:ssä hieman vain isompana
tässä vaiheessa rahaa on mopoon menny hieman toista satkua ja jos vain virtavehkeet ovat kunnossa pitäisi käydä kuin uutena...
itse en nuihin suzukin mopoihin sekaantunut edes nuorempana, sai kavereille olla tarpeeksi ropeltamassa, tunturilla tuli huolettomia kilometrejä...
nykyisin tosin tallissa 3 kpl 70 luvu crossi suzukeja(125-250-400), periaatteessa sama kone kuin pv:ssä hieman vain isompana
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Mopopojat huomio!
Samaa mieltä Tunturin kaasarista.Saksalainen Bing on tehnyt kaasuttimia jo silloin kun Aatu nousi valtaan Saksassa.Joskus saattoi koho jumittua jos syksyllä ei poistanut kondenssivettä tankin pohjalta.Miten niin mopon kaasutin ei voi toimia,vai onko minut jo pojankossina 37 vuotta sitten opetettu niin hyvälleTeam perseauki racing kirjoitti:ei tuo nyt niin raketti tiedettä ole... kaasutin pöydälle ja puhdistus, jopa korjaus sarjan voi asennella, ei tee uusi neulaventiili pahaa. samalla helppo katsoa onko kukaan ronkkinut suuttimia. laipan vinoutta jos epäilee niin nuin pieni suoristuu sopivan kokoisella viilalla. sitte vaihtaen uusi tulppa ja ilman suodatin. jos ei näillä ala käymään ja kipuna löytyy vaihtaen kampiakselin mangeenton puoleinen stefa, onnistuu ilman suurempia purkamisia. ja jos vieläkin oikuttelee, sylinteri käteen, läpät tarkistaen ja suurella todenäköisyydellä jos ei edellisistä vikaa löytynyt saa hakea ylikoon männän ja käyttää koneistamossa
tässä vaiheessa rahaa on mopoon menny hieman toista satkua ja jos vain virtavehkeet ovat kunnossa pitäisi käydä kuin uutena...
itse en nuihin suzukin mopoihin sekaantunut edes nuorempana, sai kavereille olla tarpeeksi ropeltamassa, tunturilla tuli huolettomia kilometrejä...
nykyisin tosin tallissa 3 kpl 70 luvu crossi suzukeja(125-250-400), periaatteessa sama kone kuin pv:ssä hieman vain isompana
