Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Eikä nyt tarvitse vetää tähän Trabantteja eikä Warreja, mutta monissa muissa vehkeissä on aika kehittynyttä kaksitahtitekniikkaa. Enimmäkseen ne ovat pienehköjä moottoreita, mutta vene- moottorikelkka- ja -pyöräkäytössä on saatu aika hyviä teholukemia. Muistelen jonkun autonvalmistajan tässä takavuosina tutkineen kaksitahtisen mahdollisuuksia.
Tällainen sattui Tuupista silmään:
http://www.youtube.com/watch?v=Ceeyrmn2 ... rn-1r-5-HM
Tällainen sattui Tuupista silmään:
http://www.youtube.com/watch?v=Ceeyrmn2 ... rn-1r-5-HM
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Viherpipertäjät ei siedä 2T koneiden pakokaasuja.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Joku aika sitten luin TM:stä että tohon 2T päästöhommaan olis tulossa selkeää parannusta lähitulevaisuudessa. En vain muista mitä oli keksitty, mutta selkeä parannus se oli kumminkin.
Mutta kyllä mä sanon että puhdas 95 haisee paljo paremmalta kuin 2Tllä terästetty versio. Imppausterveisin...
Diesel on jo melko hardcorea sitten.
Mutta kyllä mä sanon että puhdas 95 haisee paljo paremmalta kuin 2Tllä terästetty versio. Imppausterveisin...

21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
no eikai kukaan aikusten oikeesti kehtaa ajaa enää kakstahtisella... epämuodikasta se "tän-tä-tän-tän-tän-tä-tän" -röpötys... 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Kyllähän niillä vielä ajetaan, tallissa viisi 2-t kulkuneuvoa, niistä kaksi mr-rekisterissä.
Ikävä vaan, kun nykyään pitää itse tehdä sekoitukset, ennen sai valita prosentit suoraan pumpusta.
Savu vaan jälkeen jää...
Numero selkään ja baanalle, Jawa on tehty miehille...
t. viherpiipertäjä ja kommari...tai jotain muuta
Ikävä vaan, kun nykyään pitää itse tehdä sekoitukset, ennen sai valita prosentit suoraan pumpusta.
Savu vaan jälkeen jää...
Numero selkään ja baanalle, Jawa on tehty miehille...
t. viherpiipertäjä ja kommari...tai jotain muuta
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Kyllä ne 2-t auto ja mopot ovat saasteettomia verrattaen esim. samanikäisiin perämoottoreihin.
Brittish Seagull (50-60 luvulta) jättää jälkeensä vanan, jota seuraamalla pääsee kotisatamaan jos ei tuule...
Kerran olen omaani järvessä uittanut ja toista ei taida heti tulla.
Brittish Seagull (50-60 luvulta) jättää jälkeensä vanan, jota seuraamalla pääsee kotisatamaan jos ei tuule...
Kerran olen omaani järvessä uittanut ja toista ei taida heti tulla.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Viherpipertäjä et VOI olla jos 2T vehkeitä omistat ja niillä vielä ajat!LaDurak kirjoitti:t. viherpiipertäjä ja kommari...tai jotain muuta
Perämoottorista puheenollen täällä olisi myynnissä Westbend 2HP 50 luvun lopulta, hinta ei huima ole!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Saatan olla perverssi, mutta minä tykkään kaksitahtipakokaasujen hajusta. Johtunee varmaan siitä, että tulee nuoruusajat mieleen.THI-900 kirjoitti:Mutta kyllä mä sanon että puhdas 95 haisee paljo paremmalta kuin 2Tllä terästetty versio. Imppausterveisin...![]()
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Tässä huomattavasti perverssimpi asetelma: Eka tykkää tytöstä, toinen äidistä, kolmas veljestä, neljäs isästä, ja viimeinen persoona koirasta!Pavlovits kirjoitti:Saatan olla perverssi, mutta minä tykkään kaksitahtipakokaasujen hajusta. Johtunee varmaan siitä, että tulee nuoruusajat mieleen.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Jo ja annas olla kun joku päivä tulee vastaan se joka tykkää ladasta
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Puolangan shelliltä saa vielä 4% 2T bensaa pumpustaLaDurak kirjoitti:Kyllähän niillä vielä ajetaan, tallissa viisi 2-t kulkuneuvoa, niistä kaksi mr-rekisterissä.
Ikävä vaan, kun nykyään pitää itse tehdä sekoitukset, ennen sai valita prosentit suoraan pumpusta.
Savu vaan jälkeen jää...
Numero selkään ja baanalle, Jawa on tehty miehille...
t. viherpiipertäjä ja kommari...tai jotain muuta

autoton.. vielä
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
Neukkuautoista (jos niitä inva-autoja ei huomioida) ei itselle tule muuta 2T mieleen kuin MAZ-200 ja sekin dieselinä.
http://www.youtube.com/watch?v=FZ-7gDuRecM
Samalla voidaan huomioida taas se Commerin Rootes-Lister TS3.
ja tämä Peterbilt
: http://www.youtube.com/watch?v=5MtAMc4i8OA
http://www.youtube.com/watch?v=FZ-7gDuRecM
Samalla voidaan huomioida taas se Commerin Rootes-Lister TS3.
ja tämä Peterbilt

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
No savutuksen takia tietysti...
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?
MAZ-200 lisäksi myös kaikki muut vastaavan ikäiset Jaroslavin dieselillä varustetut pelit on 2-tahtidieseleitä. JaAZ kuormureissa ja niiden perillisissä ensimmäisissä KrAZ:eissa. Olikohan peräti jo ennen WWII:sta Jaroslavin kuormureissa käytössä.samarai kirjoitti:Neukkuautoista (jos niitä inva-autoja ei huomioida) ei itselle tule muuta 2T mieleen kuin MAZ-200 ja sekin dieselinä.
http://www.youtube.com/watch?v=FZ-7gDuRecM
Samalla voidaan huomioida taas se Commerin Rootes-Lister TS3.
ja tämä Peterbilt: http://www.youtube.com/watch?v=5MtAMc4i8OA
