Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Eikä nyt tarvitse vetää tähän Trabantteja eikä Warreja, mutta monissa muissa vehkeissä on aika kehittynyttä kaksitahtitekniikkaa. Enimmäkseen ne ovat pienehköjä moottoreita, mutta vene- moottorikelkka- ja -pyöräkäytössä on saatu aika hyviä teholukemia. Muistelen jonkun autonvalmistajan tässä takavuosina tutkineen kaksitahtisen mahdollisuuksia.
Tällainen sattui Tuupista silmään:
http://www.youtube.com/watch?v=Ceeyrmn2 ... rn-1r-5-HM
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Viherpipertäjät ei siedä 2T koneiden pakokaasuja.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Joku aika sitten luin TM:stä että tohon 2T päästöhommaan olis tulossa selkeää parannusta lähitulevaisuudessa. En vain muista mitä oli keksitty, mutta selkeä parannus se oli kumminkin.

Mutta kyllä mä sanon että puhdas 95 haisee paljo paremmalta kuin 2Tllä terästetty versio. Imppausterveisin... :lol: Diesel on jo melko hardcorea sitten.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

no eikai kukaan aikusten oikeesti kehtaa ajaa enää kakstahtisella... epämuodikasta se "tän-tä-tän-tän-tän-tä-tän" -röpötys... :lol:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
LaDurak

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja LaDurak »

Kyllähän niillä vielä ajetaan, tallissa viisi 2-t kulkuneuvoa, niistä kaksi mr-rekisterissä.
Ikävä vaan, kun nykyään pitää itse tehdä sekoitukset, ennen sai valita prosentit suoraan pumpusta.
Savu vaan jälkeen jää...
Numero selkään ja baanalle, Jawa on tehty miehille...

t. viherpiipertäjä ja kommari...tai jotain muuta
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Kyllä ne 2-t auto ja mopot ovat saasteettomia verrattaen esim. samanikäisiin perämoottoreihin.
Brittish Seagull (50-60 luvulta) jättää jälkeensä vanan, jota seuraamalla pääsee kotisatamaan jos ei tuule...
Kerran olen omaani järvessä uittanut ja toista ei taida heti tulla.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

LaDurak kirjoitti:t. viherpiipertäjä ja kommari...tai jotain muuta
Viherpipertäjä et VOI olla jos 2T vehkeitä omistat ja niillä vielä ajat!
Perämoottorista puheenollen täällä olisi myynnissä Westbend 2HP 50 luvun lopulta, hinta ei huima ole!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

THI-900 kirjoitti:Mutta kyllä mä sanon että puhdas 95 haisee paljo paremmalta kuin 2Tllä terästetty versio. Imppausterveisin... :lol:
Saatan olla perverssi, mutta minä tykkään kaksitahtipakokaasujen hajusta. Johtunee varmaan siitä, että tulee nuoruusajat mieleen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Pavlovits kirjoitti:Saatan olla perverssi, mutta minä tykkään kaksitahtipakokaasujen hajusta. Johtunee varmaan siitä, että tulee nuoruusajat mieleen.
Tässä huomattavasti perverssimpi asetelma: Eka tykkää tytöstä, toinen äidistä, kolmas veljestä, neljäs isästä, ja viimeinen persoona koirasta!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Jo ja annas olla kun joku päivä tulee vastaan se joka tykkää ladasta
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
jaasu
Viestit: 1054
Liittynyt: 11.9.2007 12:09
Paikkakunta: haapavesi

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja jaasu »

LaDurak kirjoitti:Kyllähän niillä vielä ajetaan, tallissa viisi 2-t kulkuneuvoa, niistä kaksi mr-rekisterissä.
Ikävä vaan, kun nykyään pitää itse tehdä sekoitukset, ennen sai valita prosentit suoraan pumpusta.
Savu vaan jälkeen jää...
Numero selkään ja baanalle, Jawa on tehty miehille...

t. viherpiipertäjä ja kommari...tai jotain muuta
Puolangan shelliltä saa vielä 4% 2T bensaa pumpusta :)
autoton.. vielä
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Neukkuautoista (jos niitä inva-autoja ei huomioida) ei itselle tule muuta 2T mieleen kuin MAZ-200 ja sekin dieselinä.
http://www.youtube.com/watch?v=FZ-7gDuRecM

Samalla voidaan huomioida taas se Commerin Rootes-Lister TS3.
ja tämä Peterbilt 8) : http://www.youtube.com/watch?v=5MtAMc4i8OA
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja köhmä »

No savutuksen takia tietysti...
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Miksi kaksitahtiautot kuolivat sukupuuttoon?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

samarai kirjoitti:Neukkuautoista (jos niitä inva-autoja ei huomioida) ei itselle tule muuta 2T mieleen kuin MAZ-200 ja sekin dieselinä.
http://www.youtube.com/watch?v=FZ-7gDuRecM

Samalla voidaan huomioida taas se Commerin Rootes-Lister TS3.
ja tämä Peterbilt 8) : http://www.youtube.com/watch?v=5MtAMc4i8OA
MAZ-200 lisäksi myös kaikki muut vastaavan ikäiset Jaroslavin dieselillä varustetut pelit on 2-tahtidieseleitä. JaAZ kuormureissa ja niiden perillisissä ensimmäisissä KrAZ:eissa. Olikohan peräti jo ennen WWII:sta Jaroslavin kuormureissa käytössä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin