Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
mä valitsin sivistyneemmän toimistoalan, kun tekniselle puolelle meni kaikki vähemmän sivistyneet amikset.. nykyjärjestelmässä tosin taitaa kaupan ala olla ihan samaa, sinänsä työ kummassakin lienee yhtä arvokasta, yleensä nää tekniset amikset saakin parempaa palkkaa valmistuttuaan.

- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
juurikin näin... itse olin aikanaan intoa täynnä kun autopuolelle pääsi, no muutama vuosi niitä hommia ja sitten riitti. tuli myös todettua että harrastus ja työ ei voi olla sama, hetken sitäkin viitsi mutta loppu vaiheesta ei enää kunnolla öljyjä omista romuista viitsinyt vilkaista.myöskään tuo palkkaus ei niissä hommissa ole aivan parhaasta päästäJokari kirjoitti:
Ja taas aiheeseen palatakseni, työstään on hyvä olla ylpeä, mutta noissa perus autohommissa muutaman vuoden jälkeen on varmasti melko hankalaa tuntea mitään ylpeyttä. Nopea pitäisi olla, jäljen pitäisi olla hyvää, asiakaskin valittaa ja kyttää selän takana, autot on toinen toistaan ongelmallisempia, pultit katkeilee tai ei avaudu, sähkövikaa ei löydy kirveelläkään ja aikaa palaa ja lisäksi vielä valitetaan päälle joltain taholta.
Joku varmasti kokee autohommat mieleisekseen ja se on hienoa. Mutta kaikille se ei taatusti sovi, varsinkin se että työ ja harrastus kulkee monesti käsi kädessä ja se sitten näkyy kyllä kyllä myös päällepäin, harvemmin mitenkään kovin positiivisesti...
koskaan ei pidä sanoa ei, mutta mieluusti en enää niihin hommiin palaa.
yksi mikä jokarin listalta puuttui on talvis aika, hallin ovea rämpätään jatkuvasti ja kaikki sulava tavara on niskassa vetenä....
automasentajan uran jälkeen sitten metalli hommiin. kokoopano töihin, huomattavasti mukavempaa, puhtaita osia mitä kasata, lämmin halli ja palkkakin kohdallaan.
nykyisessä työpaikassa on pari vuotta tullut hydrauli sylintereiden kanssa temuttua, ensin oli sahalla sen jälkeen piti mennä hitsaamaan, mutta tuli kärkisorvarin paikka ja nykyisin sitten pitää pyörittää cnc sorvia ja työstokeskusta... virallinen koulutus edeleenkin auto asentaja.
vielä lisänä iltapuhteena on pieni "maatila" lähinnä enempi harrastus kuin mitään muuta
yhden kevät talven olin lyhyissä pätkähommissa, kun oli otettava mitä sai, tuli oltua, suodatin tehtaalla, prässin hoitajana, rengas pinnottamossa uuni mikkona sekä parketti tehtaalla höyläkoneen hoitajana.. olivat sen verta lyhkäisi pätkiä että hirveää kokonais kuvaa ei nuista saannut, mutta ainakaan kaksi viimeistä eivät olleet sen mieluisampia kuin autoasennus...
tosin on aloja joille pitää hattua nostaa vaan en itse menisi, rakennus ala näistä yksi. isäukko koko ikänsä rakennus hommia touhunnut ja alkaa näkymään viidenkympin jälkeen päälle päin, ei ole herkkua laudoitta savi montussa tai pakkasessa yrittää jotain touhuta, itsekkin junnuna tuli oltua mukana lautapoikana... ei ollut pienintäkään haavetta lähteä sen jälkeen rakennus puolelle
vieläkö se ladan lohko pyörii jyväskylän amiksen nurkissa... oli joskus harjoitus moottorina. tosin välillä hieman karkeasti kohdeltu

nuista tutustumis päivistä saa ehkä turhan aurinkoisen kuvan alasta, olin aikanaan tunnolisena oppilaana tuuttorina ja vetämässä välillä autopuolen esittely pistettä.
ja juu kasi koneen käynnistys on joka kerta yhtä kivaa touhua, vaikka sen tekee vähintää viitenä aamuna viikossa

ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
nykyaikana juttu ei ole todellakaan näin. nimittäin hakumäärät monille tekniikanaloille niin suuret jotta sisään pääsevät omaavat jo hyvät todistukset aiemmilta tasoilta. totuushan on että ammattikouluun, haluamalleen linjalle pääsyyn, vaaditaan nykypäivänä parempaa keskiarvoa kuin lukioon...Lada-Jussi kirjoitti:mä valitsin sivistyneemmän toimistoalan, kun tekniselle puolelle meni kaikki vähemmän sivistyneet amikset.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Siellähän tuo lohko vielä pyörii, mikäli se on sama, tämä oli väriltään punainen.Team perseauki racing kirjoitti:vieläkö se ladan lohko pyörii jyväskylän amiksen nurkissa... oli joskus harjoitus moottorina. tosin välillä hieman karkeasti kohdeltu
nuista tutustumis päivistä saa ehkä turhan aurinkoisen kuvan alasta, olin aikanaan tunnolisena oppilaana tuuttorina ja vetämässä välillä autopuolen esittely pistettä.
ja juu kasi koneen käynnistys on joka kerta yhtä kivaa touhua, vaikka sen tekee vähintää viitenä aamuna viikossa
Aurinkoinen kuva tai ei, mutta sinne on haettu, saapa nähdä pääsenkö. Jos se ei ole ammattina hyvä niin voihan aina tehdä jotain muuta.
Sen kasin käynnistäminen oli hieman haasteellista koska virtalukko ei ollut oikein iskussaan.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
juu sama on.... ja tuon oman jutun tarkoitus oli valoittaa että ei ne ole kuin paperit, terveellä maalaisjärellä pystyy monenlaiseen.
eli ei se auto puoli hukkaan mene, jonkin verran käydään läpi metalli töitä, esim hitsausta ym muuta läpi ja yleistä näpertämistä... jäi sieltä muutama oppi mitkä on harrasteissä hyödyttänyt...
no ompahan eskolla taas ladisteja luokalla... ensimäisenä päivänä oli esittäytyminen ja samalla luokalla oli toinen ladoja harrastava kaveri, no kun kyseltiin mikä merkki nostimme lakkeja esille. tähän saimme pään pyöritelyä "ei kait taas noita"
ei sen puoleen vaikakin saabisti niin hyvä tyyppi
eli ei se auto puoli hukkaan mene, jonkin verran käydään läpi metalli töitä, esim hitsausta ym muuta läpi ja yleistä näpertämistä... jäi sieltä muutama oppi mitkä on harrasteissä hyödyttänyt...
no ompahan eskolla taas ladisteja luokalla... ensimäisenä päivänä oli esittäytyminen ja samalla luokalla oli toinen ladoja harrastava kaveri, no kun kyseltiin mikä merkki nostimme lakkeja esille. tähän saimme pään pyöritelyä "ei kait taas noita"

ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Jostain syystä tuli jotenkin sairas olo, kun luki noita juttuja.. Opiskelin ajoneuvoasentajaksi ja sen jäläkeen armeija. Vuoden kävin työharjottelua yms. automaalaamossa ja nyt olen siellä oppisopimuksella. Ylitöitä lähes päivittäin ja työmatka 63km. Viikonloput menee 80% hallilla omia kotteroita laittaessa, välillä töitä raskaan kaluston parissa..
Nuorihan minä tietysti olen, mutta ei vielä ole kiinnostus nelipyöräsiin loppunut..
Ja lisäksi: Ei se kiillotus aina ole herkkua!

Ja lisäksi: Ei se kiillotus aina ole herkkua!

Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Tietysti jos elää työskennelläkseen, eikä työskentele elääkseen niin mikä ettei. Siinä on selvä ero...ElManu kirjoitti: Ylitöitä lähes päivittäin ja työmatka 63km.
Pari vuotta sitten olin duunissa paikassa jossa 16h työpäivät oli yleisiä, siis vuorotyössä. Työnantaja ilman muuta käyttää härskisti hyväkseen näitä ahneita paskiaisia eikä palkkaa yhtäkään varamiestä (kaikki potkittu pihalle). Myös aivan liian usein yhden puuttuessa koko vuoro kärsii ja muutama tekee tuplahommat (silloin todella opin mitä kiire tarkoittaa) Siinä kun vääntää oikeasti järjettömän raskasta ja paskaista duunia 16 h, niin herää todellakin kysymys, onko se sen rahan arvoista. No ei todellakaan. Tilipäivänä kyllä lämmittää, mutta kun normitunneillakin palkka on hyvä, niin ei montaa kertaa tarvitse miettiä laittaako nimensä ylityölistaan vai ei.
Ylityölistan ilmestyessä toiminta muistutti hyeenalauman käytöstä. Ahneimmat tunkevat väkisin kynän kanssa ja merkkaavat kolmelle-neljälle päivälle/kierto niitä 16-tuntisia ja vähemmän ahneet napsivat haaskasta sen mitä jäljelle jää. En ole moista kuunapäivänä nähnyt ja tuskin tulen koskaan näkemäänkään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Pitää kyllä hyvin paikkansa, kuluttavaa hommaahan se on. Ei ole ihme, jos alkaa isäukollasi se näkyä viidenkympin jälkeen, itse tuli aloitettua raksahommat siinä 15v. ja niinhän se alkoi askel kummasti lyhentyä jo neljänkympin tienoilla. Selkä oli loppu eikä muutenkaan enää jaksanut siinä vauhdissa ja piti alkaa katselemaan muita juttuja. Oli niissä raksahommissa kyllä omat hyvätkin puolensa varsinkin jos säät oli suosiolliset ja nuorenahan sitä jaksoi eri tavalla.Team perseauki racing kirjoitti:
tosin on aloja joille pitää hattua nostaa vaan en itse menisi, rakennus ala näistä yksi. isäukko koko ikänsä rakennus hommia touhunnut ja alkaa näkymään viidenkympin jälkeen päälle päin, ei ole herkkua laudoitta savi montussa tai pakkasessa yrittää jotain touhuta, itsekkin junnuna tuli oltua mukana lautapoikana... ei ollut pienintäkään haavetta lähteä sen jälkeen rakennus puolelle
Tuollainen autoalan koulutus ei varmasti mene elämässä hukkaan, vaan antaa hyvän pohjan alalle vaikkei siitä varsinaista ammattia tulisikaan. Ja pystyy ainakin omat autonsa korjaamaan, eikä tarvii joka hommaa ensin kantapään kautta oppia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
jos sait tehä mitä halusit niin et paljoo päässy alaan tutustuu, voin sanoo ei tuossa viitaniemen läävässä paljoo opi ite sen kävin harjotteluissa se suurin oppi aina tuli, opettajan oli peestä eikä ees kunnon hommiin päästy,(mm,oman auton katsastus kunnostus joka oli jo sovittu estetty sillä verukkeella että, pitää jotai hiivatin akseleita maalata). jaa että ladan lohko ei siellä meijäm aikaa(2005-2008) ollu harjotus koneina kun vorrtteja pää asiassa. tämä ehkä kuulostaa jostai katkeraltavlittelulta jälkikätee, mut ite en toiste tohon kouluun pakosti menis.lada.h.s kirjoitti:Olin kaksi päivää amiksessa autoalalla tutustumassa ja sain tehdä siellä mitä halusin.
Bongasin moottorien korjaushuoneesta 1200 Ladan ( 2101 ) lohkon. Taas tämä bongaus oli harjaantuneen silmän ansiota!
Veikkaanpa että kovin moni asiaan perehtymätön nuori ei erottaisi Ladan lohkoa vaikka Volvon sylinterinlohkosta!
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Meneekö koskaan Käsille kun tekemisen puutteessa lipsuttelette?
Tullijonossa monella on TekemisenPuutetta. Siellä sitten keräännytään jonkun auton ympärille pälyilemaan, siirtämään jalkaa, potkimaan pikkukiviä ja Kädet roplaa TASKUSSA tekemisen puutteesta tai muun puutteen vuoksi.
Liekö tuo Tekemisen PUUTTEESSA Tekemistä?

Tullijonossa monella on TekemisenPuutetta. Siellä sitten keräännytään jonkun auton ympärille pälyilemaan, siirtämään jalkaa, potkimaan pikkukiviä ja Kädet roplaa TASKUSSA tekemisen puutteesta tai muun puutteen vuoksi.

Liekö tuo Tekemisen PUUTTEESSA Tekemistä?

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
juu eikä asbesti ole ainakaan auttanut asiaa... henkeen joutuu vetämään silloin tällöin kuurin kortisoonia. kummasti vaan vielä jaksaa mennä töhöttää. itselle pykättiin talo pystyyn pitkästä tavarasta. viime jouluna tuli vuosi asumista täyteen, aloitus vuona kesäkuussa aloitettiin ja jouluna toin tavarat sisään. kahteen pekkaa touhutessa ei vapaa ajan ongelmia ollut, vaan kun itelle tuli niin viitsi repiä.samarai kirjoitti:Pitää kyllä hyvin paikkansa, kuluttavaa hommaahan se on. Ei ole ihme, jos alkaa isäukollasi se näkyä viidenkympin jälkeen, itse tuli aloitettua raksahommat siinä 15v. ja niinhän se alkoi askel kummasti lyhentyä jo neljänkympin tienoilla. Selkä oli loppu eikä muutenkaan enää jaksanut siinä vauhdissa ja piti alkaa katselemaan muita juttuja. Oli niissä raksahommissa kyllä omat hyvätkin puolensa varsinkin jos säät oli suosiolliset ja nuorenahan sitä jaksoi eri tavalla.Team perseauki racing kirjoitti:
tosin on aloja joille pitää hattua nostaa vaan en itse menisi, rakennus ala näistä yksi. isäukko koko ikänsä rakennus hommia touhunnut ja alkaa näkymään viidenkympin jälkeen päälle päin, ei ole herkkua laudoitta savi montussa tai pakkasessa yrittää jotain touhuta, itsekkin junnuna tuli oltua mukana lautapoikana... ei ollut pienintäkään haavetta lähteä sen jälkeen rakennus puolelle
Tuollainen autoalan koulutus ei varmasti mene elämässä hukkaan, vaan antaa hyvän pohjan alalle vaikkei siitä varsinaista ammattia tulisikaan. Ja pystyy ainakin omat autonsa korjaamaan, eikä tarvii joka hommaa ensin kantapään kautta oppia.
mutta selkä ja nivelet tahtovat myös isäukolla vaivata, viimeisiä urakoitaan kun teki joutui teipaamaan ranteet jäykiksi, nykyisin ei ihan saman moista hoppua ole viitsinyt pitää.
kovin myös tasoite miehelillä tuntuu ikä kertyvän raskaammin.. eikä siinä hattua nostan myös niille jotka käsipelissä metsurin hommia ovat tehneet.
ja viimeiseen yhdyn, ei tuollainen teknillisen alan koulutus mene koskaan hukkaan, jos ei muuta niin käden taitoja kartuttaa...
itse en en ihan ammattikoulua kokenut samaan tapaan kuin maukka, sattui ensimäiselle ja viimeiselle vuodelle hyvät opettajat,olisi voinnut käydä huonominkin.
toisen vuoden opettaja oli mersulla ajava pikkuhitleri vaan kun asiansa esitti suoraan ja ytimekäästi päästiin monesti edes jonkilaiseen yhteis ymmärykseen.. monasti kinkattiin asioista vaan oppipahan perustelemaan asiansa
minun aikan tuo ladan kone piti purkaa ja kasata, moottori toiminnan esimerkkinä oli sitten 240 volvon halkileikattu moottori
ja pöyhöillekuusalt.. eikös tässä topikissa ole jo jouduttu toteamaan että ladailu ei ole vakamielisten harraste, siksi tuskin haitaa jos juttu joskus hiukan lipsuu

ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Eli siis Käsille Meni! 

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
no itsellä meni se eka ja tokavuos mukavien opettajienkanssa ei mitään hitsi merkista, vaan paljon hyviä neuvoja, sillonkin kun ei kyseisen openluokalla enää oltu. mut se vika oli sit kaiken huippu, kyseinen kaikki tietävä mersumies paasasi vaan aina turhaa ja teetti oman pikkufirmansa hommia jolla ei ollut omia tiloja vaan kaikki romut koululla,nimimerkillä valmistaudutaan työssäoppimiseen=maalataan rekan akseleita.Team perseauki racing kirjoitti:
itse en en ihan ammattikoulua kokenut samaan tapaan kuin maukka, sattui ensimäiselle ja viimeiselle vuodelle hyvät opettajat,olisi voinnut käydä huonominkin.
toisen vuoden opettaja oli mersulla ajava pikkuhitleri vaan kun asiansa esitti suoraan ja ytimekäästi päästiin monesti edes jonkilaiseen yhteis ymmärykseen.. monasti kinkattiin asioista vaan oppipahan perustelemaan asiansa
minun aikan tuo ladan kone piti purkaa ja kasata, moottori toiminnan esimerkkinä oli sitten 240 volvon halkileikattu moottori
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Tuntuu myös keitto maistuvan kyseiselle ryhmälle keskivertoa enemmän...maalareista sitten puhumattakaanTeam perseauki racing kirjoitti: kovin myös tasoite miehelillä tuntuu ikä kertyvän raskaammin..

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Maalareilla helpottaa hiljalleen. Myrkkymaalit poistuvat ja liuottimet kävyät keveimmiksi.
Ne jotka tuntevat jokun Raittiin säiliömaalarin tai ilman lääkkeitä raittiuteen pystyvän niin huutakoon HEP! ja kovaa.
Nimittäin jos on saanut työn puolesta Pöntössä Pöntön sekaisin ja tehnyt pitää päivää niin miten sitä siviilissä kykenisi muuhun.
Ne jotka tuntevat jokun Raittiin säiliömaalarin tai ilman lääkkeitä raittiuteen pystyvän niin huutakoon HEP! ja kovaa.

Nimittäin jos on saanut työn puolesta Pöntössä Pöntön sekaisin ja tehnyt pitää päivää niin miten sitä siviilissä kykenisi muuhun.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?