Miksi ostaa, käy koeajamassa -96-98 Lagunaa, löydät niin paljon moittimista, kuin Tuulilasin päätoimittaja löysi moitittavaa Lada 110:stä, vuonna 2005.Lada-Jussi kirjoitti:jos vertaan -87 Civiciä saman ikäiseen Samaraan (ajanut molemmilla) niin kyllä Samaran ajo-ominaisuudet on ihan toista luokkaa, Samarassa ei jousitus iske pohjaan kun ajaa 80 km/h hiekkatiellä jossa on epätasaisuuksia, muutenkin ajokäytös on Samarassa rauhallisempaa. Lisäksi yhden Samaran osiin purkaneena ja samoin tuollaisen Civicin purkaneena pidän Samaran rakennetta paljon korjaaja ystävällisempänä. Civistä löytyy jokaisen muoviosan alta kasa ruostetta ja jokainen pultti menee poikki kun niitä avaa. Kai se Laguna pitäis ostaa ja kokeilla, niin pääsis oikein ranskistakin arvostelee ihan tosissaaan.
Kokemuksia ranskalaisista autoista
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Olen ollut Renault Lagunan kyydissä 20 000km kun kimppakyytikaverilla oli Laguna -95 1,6 koneella.Aika tasaista kyytiä se antoi,olo oli Samaraan verrattuna kuin Mersussa istuisi.Webasto oli myös hyvä kun töistä lähdettäessä käytiin aina saunassa,pysyi meinaan ikkunat kirkkaina talvellakin.Kun oli joka toinen viikko mun Samaran vuoro niin pari kilometriä siinä pakkasella meni ennenkuin lasit alkoi kirkastua kun kylpyiholla olevaa ajää tunkee kylmään autoon.Autossa oli vikakoodit englanniksi ilmoittava puhesyntetisaattori joka välillä höpötteli aivan omiaan.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Kotona on ollut kolme ranskalaista (tai ranskalaissukuista autoa).
1. Talbot 1510 GLD -85
Auto on varsin hyvä ajaa, tilava ja mukava tien päällä. Maantiellä tuntuma muistututtaa junaa (hyvässä mielessä) ja XUD9-diesel on luotettava työjuhta höyrykonemaisella väännöllään. Etupenkit erityisen hyvät, kuljettajan paikan ergonomia suorastaan erinomainen (vaikka Samaraan verrattuna, ei tarvitse hyvästä ajoasennosta kurkotella vaihdekepille tai lämmittimen säätöihin), takapenkillekin mahtuu miehen kokoinen hyvin. Tavaratila iso, mutta valitettavan matala hattuhyllyn kanssa. Kulutus hyvin kohtuullinen. Auto palveli kotona 2000-luvun alkuun saakka, kilometrejä tuli mittariin vajaa 400 000 km. Toistaiseksi pisimpään palvellut auto kotona.
2. Talbot Horizon GL -82
En valitettavasti ollut tuolloin vielä ajokortti-iässä, oli kotiväen kakkosautona. Tilava sisältä ja tavaratila jopa hiukan 1510:ää korkeampi. 1.3-litrainen bensa söi ainetta kohtuudella.
3. Citroën Xsara 2,0 HDI -99
Oli muutamia vuosia kotiväen ykkösautona Talbot 1510 GLD:n jälkeen. Varsin mukava kyyti ja kohtuullisen tilava (joskin 1510 oli paljon väljempi). Ei erityisen menohaluinen 66 kW dieselillä, mutta vastapainona kulutus varsin vähäinen. Varsin vähävikainen auto tuokin oli, joskin ranskalainen personaallisuus jo aika mietona.
Talboteista jäänyt erittäin hyvät mielikuvat ja aina naamalle tulee outo korviin asti oleva hymy kun moisia liikenteessä näkee. Käytettynä ranskalaiset antavat varsin hyvän vastineen rahalle, kiitos essonbaarijuttujen. Omassa taloudessani ranskalaisia autoja ei ole vielä ollut, jollakin perverssillä tavalla tykkään enemmän Samaran tuntumasta.
1. Talbot 1510 GLD -85
Auto on varsin hyvä ajaa, tilava ja mukava tien päällä. Maantiellä tuntuma muistututtaa junaa (hyvässä mielessä) ja XUD9-diesel on luotettava työjuhta höyrykonemaisella väännöllään. Etupenkit erityisen hyvät, kuljettajan paikan ergonomia suorastaan erinomainen (vaikka Samaraan verrattuna, ei tarvitse hyvästä ajoasennosta kurkotella vaihdekepille tai lämmittimen säätöihin), takapenkillekin mahtuu miehen kokoinen hyvin. Tavaratila iso, mutta valitettavan matala hattuhyllyn kanssa. Kulutus hyvin kohtuullinen. Auto palveli kotona 2000-luvun alkuun saakka, kilometrejä tuli mittariin vajaa 400 000 km. Toistaiseksi pisimpään palvellut auto kotona.
2. Talbot Horizon GL -82
En valitettavasti ollut tuolloin vielä ajokortti-iässä, oli kotiväen kakkosautona. Tilava sisältä ja tavaratila jopa hiukan 1510:ää korkeampi. 1.3-litrainen bensa söi ainetta kohtuudella.
3. Citroën Xsara 2,0 HDI -99
Oli muutamia vuosia kotiväen ykkösautona Talbot 1510 GLD:n jälkeen. Varsin mukava kyyti ja kohtuullisen tilava (joskin 1510 oli paljon väljempi). Ei erityisen menohaluinen 66 kW dieselillä, mutta vastapainona kulutus varsin vähäinen. Varsin vähävikainen auto tuokin oli, joskin ranskalainen personaallisuus jo aika mietona.
Talboteista jäänyt erittäin hyvät mielikuvat ja aina naamalle tulee outo korviin asti oleva hymy kun moisia liikenteessä näkee. Käytettynä ranskalaiset antavat varsin hyvän vastineen rahalle, kiitos essonbaarijuttujen. Omassa taloudessani ranskalaisia autoja ei ole vielä ollut, jollakin perverssillä tavalla tykkään enemmän Samaran tuntumasta.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Kyllä ranskalaisissa oli ideaakin.Esimerkkinä käy nämä putkikoneet.Kaikki pajasepät mallia leka ja rautakanki eivät niitä hallitse.Veli rakenteli kahdesta Peugeot 107:n ja Citroen Visan koneesta paketin jossa yksi sylinteri oli iskutilavuudeltaan pienempi kuin ne 3 loput.Vaikka tämä menee vasten taiteen sääntöjä niin kyllä hän silläkin ajoi vuosia.Putket ja männät vaihtoon niin kyllä pontta löytyy pytystä tai lisää kuutiotilavuutta.Tai entä Renault Dauphine,missä etulasin rikkoudutta,naarmuttua vaihdettiin takalasi tilalle.Entinen työkaveri on kelannut Citroen Berlingolla kymmenessä vuodessa vajaa 300 000km.Koiranluut kun vaihtaa katsastukseen niin leima on aina tullut.Mekaanisella ruiskulla varustettu 1,9 Diesel kuluttaa sekalaisessa ajossa 6l/100km.Venttiilit kannattaa säätää vasta kun kylmäkäynnistysominaisuudet heikkenevät.Kyllä on huono auto kun ei ole kertaakaan jättänyt tielle.audiq kirjoitti:Samara on parempi ajaa kuin saman ikäinen japsi. Eikä ne saman koko-/ikäluokan ranskiksetkaan kovin kummoisia ole ajaa.Jokari kirjoitti:
Mainitse jotain eroja mitkä on samarassa yhtä hyviä kuin samanikäisessä länsiautossa.
Joku 205:n Pösökin pirun kankea ja auto ei ole koirankoppia isompi. Oikeastaan ei tule montaakaan saman koko- ja ikäluokan autoa, joka olisi parempi ajettava. -Ei Golffikaan oikeastaan sen ihmeellisempi ole ajella.
Ja ruostetta vastaanhan Samara taistelee paremmin mitä moni länsiauto. Pitää olla tosi ladisti, että saa Samaran mädätettyä.
Ja minusta Samara on mukava korjata, kun se on tehty "saksalaisella muotilla". -Ei ole mitään ranskalaisia järjettömyyksiä rakenteissa.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Vielä unohtui neljäs ranskalaiskokemus.
Töissä tulee ajettua miltei päivittäin Citroën Berlingo -pakettiautolla, vuosimalli on muistaakseni 2002. Koneena on iki-ihana XUD9-klassikko, toki ahtaamattomana. Kaupungissa mitä mukavin menopeli, kiitos mukavan alaväännön, joka alkaa tyhjäkäynnistä. Ajettavuus ei maantielläkään ole pöllömpi, joskin ohitukset syytä harkita erittäin tarkkaan. Kyyti ilman kuormaa on jo varsin mukavaa, mutta jousitus alkaa suodattamaan pienetkin epätasaisuudet kun ikkunoihin asti PC-roinaa kyydissä. Ajettavuus on tuon näköiseksi autoksi mielestäni enemmän kun hyvä ja ohjaustuntuma (tehostettu toki) mielestäni parempi kun samanikäisissä Xsaroissa. Tuolla on ajettu nyt vajaa 70 000 km eli pitäisi olla vielä pitkä taival edessä, jos ei satu isompia yllätyksiä.
Töissä tulee ajettua miltei päivittäin Citroën Berlingo -pakettiautolla, vuosimalli on muistaakseni 2002. Koneena on iki-ihana XUD9-klassikko, toki ahtaamattomana. Kaupungissa mitä mukavin menopeli, kiitos mukavan alaväännön, joka alkaa tyhjäkäynnistä. Ajettavuus ei maantielläkään ole pöllömpi, joskin ohitukset syytä harkita erittäin tarkkaan. Kyyti ilman kuormaa on jo varsin mukavaa, mutta jousitus alkaa suodattamaan pienetkin epätasaisuudet kun ikkunoihin asti PC-roinaa kyydissä. Ajettavuus on tuon näköiseksi autoksi mielestäni enemmän kun hyvä ja ohjaustuntuma (tehostettu toki) mielestäni parempi kun samanikäisissä Xsaroissa. Tuolla on ajettu nyt vajaa 70 000 km eli pitäisi olla vielä pitkä taival edessä, jos ei satu isompia yllätyksiä.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Yhtään Peugeottia en ole omistanut, joten en kuulopuheiden pohjalta arvostele niiden kestämistä. Ajokokemuksia on malleista 104, 205, 403, 404 ja 504.
Kaikki nuo olivat aikanaan ja vastaaviin muunmaalaisiin verrattuna minusta mukavia ajettavia.
Kaikki nuo olivat aikanaan ja vastaaviin muunmaalaisiin verrattuna minusta mukavia ajettavia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Nettiautossa näkyi olevan 12 vuotias Berlingo,vasta 473 000km ajettu 

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Ihan normilukema. PSA:n dieselit on kestäviä (kunhan muistaa jakohihnan vaihtaa huoltokirjassa ilmoitettuna km-määränä) ja 90-luvulta lähtien PSA-vehkeet on ruostettakin vastustaneet hyvin.Jaska HKI kirjoitti:Nettiautossa näkyi olevan 12 vuotias Berlingo,vasta 473 000km ajettu
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
no voi kikkelisentään, eka sivu nettiautosta Renault Laguna haulla ja autot aina 800 euroon asti ajokelvottomia, joko ei lähde käyntiin tai vaihteisto hajalla, hajoaako noi kalliimmatkin just noista paikoista sitten parin sadan kilometrin ajon jälkeen, kun kilometrejä on niihinkin kertynyt jo runsaasti? tonnilla saa jo melkein ajamattoman Samaran. Ton hintaisissa Lagunoissa ei ollu mitään erityisvarustelua, mitään merkittävää jota ei olisi Samarassakin. En taida tosiaan mennä kokeeksi ostamaan.

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Lienee viisainta jättää ne parin sadan(?) renut pikkuauton aihioksi ja ostaa ennen Lada silläkin rahallaLada-Jussi kirjoitti:Ton hintaisissa Lagunoissa ei ollu mitään erityisvarustelua, mitään merkittävää jota ei olisi Samarassakin. En taida tosiaan mennä kokeeksi ostamaan.

Millainen on kaasuun vastaaminen/polkimen liike moottorin reagointiin nähden? Mitä ite on pösön partnerilla tullut ajettua niin polinta tuntuu saavan painaa aikalailla ennen kun kierrokset nouseemanni kirjoitti:Töissä tulee ajettua miltei päivittäin Citroën Berlingo -pakettiautolla, vuosimalli on muistaakseni 2002.


Ite mitä sitikan ber(s)lingolla ajoin tykkäsin siitä kiihtyi ja menohaluja oli ja muutenkin napakka ajaa.
Niin yksi asia mikä ei ole noissa muuttunut on öljyjen pysyminen sisällä pakkasella

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Tere!
Peugeotin maahantuoja ratkaisi tuon ongelman huohotinputken lämmittimellä. Näyttihän tuo ainakin omallakohdallani toimineen tosi kovilla pakkasillakin.1500i kirjoitti:Niin yksi asia mikä ei ole noissa muuttunut on öljyjen pysyminen sisällä pakkasella
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Eli melkein suunniteltu kylmiin oloihin
Hyvä että toimi ei tunnu kaikilla olevan niinkään varmaa
Kaiken näkösiä virityksiä sitä pitää itelleen ostaa...


Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Hmm, eikös sellanen sanonta ole että tyhmästä/tyhjästä päästä kärsii koko ruumis? No joka tapauksessa eipä tullutkaan mieleen että näistä ranskalaisista vielä lisääkin on henk.koht. kokemuksia.
Eli pakuista tuli mieleen että harvinaisen hankalahkot on vaihtaa hehkut näihin Citroenin Berlingoihin. Vierestä seurasin viime talvena kun paikallinen autonasentaja noitui yhden tälläisen kanssa. No mutta näistä isommista pakuista sen verta vielä että itse vaihdoin tämän saman asentajan vapaa päivänä yhteen Fiat Ducatoon laturin (Ei ole ranskis, mutta täysin vastaava kuin esim. Peogeot Boxer). Pelottelivat että on hankala homma, mutta jos nyt muistan oikein niin taisin tarvita kahta lenkkiavainta ja puoli tuntia kun nosti auton keulaa tunkilla ja laski alas.
No ajanutkin olen peräti Peogeotin Boxerilla ja Citroenin Jumperilla, jonka riisui Marilyn. Mieleen on jäänyt sadistinen kytkinliike ja järkyttävän iso pakin välitys.
Eli pakuista tuli mieleen että harvinaisen hankalahkot on vaihtaa hehkut näihin Citroenin Berlingoihin. Vierestä seurasin viime talvena kun paikallinen autonasentaja noitui yhden tälläisen kanssa. No mutta näistä isommista pakuista sen verta vielä että itse vaihdoin tämän saman asentajan vapaa päivänä yhteen Fiat Ducatoon laturin (Ei ole ranskis, mutta täysin vastaava kuin esim. Peogeot Boxer). Pelottelivat että on hankala homma, mutta jos nyt muistan oikein niin taisin tarvita kahta lenkkiavainta ja puoli tuntia kun nosti auton keulaa tunkilla ja laski alas.
No ajanutkin olen peräti Peogeotin Boxerilla ja Citroenin Jumperilla, jonka riisui Marilyn. Mieleen on jäänyt sadistinen kytkinliike ja järkyttävän iso pakin välitys.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Epäilen väitteesi perustuvan kuulopuheisiin, ei omakohtaisiin kokemuksiin.1500i kirjoitti:Eli melkein suunniteltu kylmiin oloihinHyvä että toimi ei tunnu kaikilla olevan niinkään
Mielestäni PSA:n koneet soveltuvat vallan mainiosti kylmiinkin oloihin.
Kyllä sen huohotin putken jäätymisen pystyi välttämään ilman lämmitintäkin. Ilmanotto pois maskista ja konehuoneen puolelle.
Onpa se vaan jännää.. volkkarienkin koneita rikkoontui takavuosina huohottimien jäätymisien ja huolimattomien kuskien vuoksi. Halavatun huonoja nuo saksalaiset.
Ranskalaiset ja saksalaiset insinöörit hävetkööt.. menkööt Venäjälle opiskelemaan moottoritekniikkaa.. kylmiin oloihin.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
^Kyllä ja voorumeilta luettuun( ihan tämän talven juttuja) ja se riittää minulle. **ttuako sitä rahojaan laittamaan yhteenkään noiden maiden vehkeistä mitä olit tuossa maininnut.
Oisi se hirveä äläkkä varmaan jos jossain muussa merkissä tulis öljyt pakkasella pihalle
laatua? ei hel... 
Oisi se hirveä äläkkä varmaan jos jossain muussa merkissä tulis öljyt pakkasella pihalle


Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00