ladan rakennusta...
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: ladan rakennusta...
kannattaa ne uudet laakerit laittaa, ladan koneeseen kaikki laakerit maksaa yhteensä vajaa 40euroo...
ite sanosin että männät lohkon tasoon, ja sitten laskee kantta vielä niin että tulee mukavasti puristusta.
joku kunnon nokka (+300 astetta) ja puristukset jonnekkin 12 pintaan (yli 11 ainakin) nää on niin kone kohtasia, riippuu siitä nokan profiilista että kuinka paljon se hukkaa puristuspaineita.
ja kansi kannattaa sitten kyllä vahvike hitsata jos enempi puristuksia, eli vesikanavaa palotilan puolelta, niin että jää enemmän tiiviste pintaa. ja jonkinlaiset venakolot pakolliset (eli ne remmikoneen männät..)
huippu kanavia on vaikee tehä ilman virtauspenkkiä, toki sitä voi ainakin hieman siistiä.
ite sanosin että männät lohkon tasoon, ja sitten laskee kantta vielä niin että tulee mukavasti puristusta.
joku kunnon nokka (+300 astetta) ja puristukset jonnekkin 12 pintaan (yli 11 ainakin) nää on niin kone kohtasia, riippuu siitä nokan profiilista että kuinka paljon se hukkaa puristuspaineita.
ja kansi kannattaa sitten kyllä vahvike hitsata jos enempi puristuksia, eli vesikanavaa palotilan puolelta, niin että jää enemmän tiiviste pintaa. ja jonkinlaiset venakolot pakolliset (eli ne remmikoneen männät..)
huippu kanavia on vaikee tehä ilman virtauspenkkiä, toki sitä voi ainakin hieman siistiä.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: ladan rakennusta...
virittäjän käsikirja noudettu lainaamosta, pitää siitä noita kansi- ja puristusjuttuja alkaa katella. ja 40mm dellortot hommattu. imusarja hakusessa...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
no varmaan ymmärrät ettei tuohon käyttöön kuitenkaan nuo vahvikehitsailuja tms vaativat toimenpiteet ole niinkään tarpeellisia, enemmänkin tuota siistimistä jne. nokkaa juuri olen miettinyt, jos venäjältä saisi tuotettua jonkunlaisen virinokan, millainen sitten tuohon moottoriin olisi hyvä...? ja jos nyt lohko lasketaan sen pari milliä, ja kantta vajaa milli, (oikasun tapasesti) niin vakionokallahan saattaisi toimiakkin, vaan sitten jos jälkikäteen hommaan erilaisen nokan niin pitäisikö jo tässä vaiheessa ottaa huomioon se noston lisäys/mahdollinen venttiilikosketus?START kirjoitti:joku kunnon nokka (+300 astetta) ja puristukset jonnekkin 12 pintaan (yli 11 ainakin) nää on niin kone kohtasia, riippuu siitä nokan profiilista että kuinka paljon se hukkaa puristuspaineita.
ja kansi kannattaa sitten kyllä vahvike hitsata jos enempi puristuksia, eli vesikanavaa palotilan puolelta, niin että jää enemmän tiiviste pintaa. ja jonkinlaiset venakolot pakolliset (eli ne remmikoneen männät..)
huippu kanavia on vaikee tehä ilman virtauspenkkiä, toki sitä voi ainakin hieman siistiä.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: ladan rakennusta...
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... f=3&t=8084
tota meinasin, niin kun tossa kolmannessa kuvassa on tehty. eli vesikanavia hitsataan umpeen että tulee enemmän tiiviste pintaa ja samalla jäykistyy, sillon ei tule mitään kansipahviongelmia jos puristuksia nostaa reilusti. ja kyllä ite lähtisin nimen omaan tekeen sellaista konetta missä on riittävästi puristuksia myös vähän kireemmälle nokalle. sillä sitä tehoa saadaan. kansia ja pakosarjoja sekä muita ahistavia kohtia on sitten helppo parantaa jälkeenpäin, kun perus asiat on eka kunnossa.
tota meinasin, niin kun tossa kolmannessa kuvassa on tehty. eli vesikanavia hitsataan umpeen että tulee enemmän tiiviste pintaa ja samalla jäykistyy, sillon ei tule mitään kansipahviongelmia jos puristuksia nostaa reilusti. ja kyllä ite lähtisin nimen omaan tekeen sellaista konetta missä on riittävästi puristuksia myös vähän kireemmälle nokalle. sillä sitä tehoa saadaan. kansia ja pakosarjoja sekä muita ahistavia kohtia on sitten helppo parantaa jälkeenpäin, kun perus asiat on eka kunnossa.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: ladan rakennusta...
kyllä varmaan tyydyn siihen puolentoistalitran iskutilavuuteen ja vakiomäntiin, nokka on vielä hakusessa, saatan vaikka ostella nacolta sellasen shrek-, vai mikä se olikaan -nokan, asteita 296, nostoa 11,8mm. tuo on ilmeisesti ylikokosesta aihiosta tehty, eli ei välttämättä vaadi edes sitä laskettua nokkapukkia, vai mitä? sen kanssa vaan pitää hiimailla ja suunnitella ettei vaan mäntään asti yllä...
elisissäpäivin jo pyörittelin rautakaupassa sellasia "kumityynyjä", ajattelin moottorin tukikumien tilalle, olivat paljo jäykempää tavaraa ku vakiot, ja oliko niin että jotkut käyttäneet, oliko volvon tukikumeja ladassa...? vaan sitten tänään hoksasin kun korjaamokansiota selailin että siellähän oli hajotuskuva ja että nuohan voi näköjään purkaakin... no sieltähän sisältä löyty selvä jäykistyksen paikka, elikkä jousi. sinne metalliholkki + vanhan kumipuslan palanen vähän vaimentamaan, ainaki käsituntumalla selkeesti jäykempi olematta kuitenkaan kivikova... muuten, olisiko jollakin kuvaa öljypohjasta, ja loiskelevyjen sijoittelusta? jotakin pitää sinnekin keksiä...
elisissäpäivin jo pyörittelin rautakaupassa sellasia "kumityynyjä", ajattelin moottorin tukikumien tilalle, olivat paljo jäykempää tavaraa ku vakiot, ja oliko niin että jotkut käyttäneet, oliko volvon tukikumeja ladassa...? vaan sitten tänään hoksasin kun korjaamokansiota selailin että siellähän oli hajotuskuva ja että nuohan voi näköjään purkaakin... no sieltähän sisältä löyty selvä jäykistyksen paikka, elikkä jousi. sinne metalliholkki + vanhan kumipuslan palanen vähän vaimentamaan, ainaki käsituntumalla selkeesti jäykempi olematta kuitenkaan kivikova... muuten, olisiko jollakin kuvaa öljypohjasta, ja loiskelevyjen sijoittelusta? jotakin pitää sinnekin keksiä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
Kyllä siitä yksvitosesta saa aivan kivan moottorin. Mutta muista että toisille tämä tilavuudella/poraamalla tehoa on se must. Parempi vetää lohko viimeiseen ylikokoon heti kättelyssä, jotta se onkin seuraavalla avauksella kaatiskamaa. Eihän siinä mitään väärää toki ole.
Meillä on kahdessa Ladassa noita tarvikemallisia umpikumisia tyynyjä ja hyviä on olleet. Aina ne riekaleiset alkuperäiset voittaa eikä maksa paljoa.
Öljypohjasta heppailet vähän sitä imujalan yläpuolista peltisoiroa isommaksi, ei ole mitään rakettitiedettä kun vähän miettii, melkein vois kaasulla juotella tai tigillä hitsailla ettei tule niitä nöölejä niinkuin migillä jotka on sitten hyvällä säkällä öljypumpussa..
Toisaalta, Ladan kone ei ole mitenkään erikoinen haukkomaan tyhjää öljypohjan puolesta.
Meillä on kahdessa Ladassa noita tarvikemallisia umpikumisia tyynyjä ja hyviä on olleet. Aina ne riekaleiset alkuperäiset voittaa eikä maksa paljoa.
Öljypohjasta heppailet vähän sitä imujalan yläpuolista peltisoiroa isommaksi, ei ole mitään rakettitiedettä kun vähän miettii, melkein vois kaasulla juotella tai tigillä hitsailla ettei tule niitä nöölejä niinkuin migillä jotka on sitten hyvällä säkällä öljypumpussa..
Toisaalta, Ladan kone ei ole mitenkään erikoinen haukkomaan tyhjää öljypohjan puolesta.
Viimeksi muokannut Jokari, 16.4.2010 13:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: ladan rakennusta...
nojoo, tilavuudella saa tehoa ja rahalla saa tilavuutta, kuitenkin poruutus maksaa muutaman kympin per reikä, ei tuohon meikäläisten käyttöön ole välttämätöntä alkaa sitä tekemään, ketään vastaan kun ei kilpailla eikä viimeisiä hevosvoimia haeta moottorista. kuitenkin sillä puristuksella, nokan + tuplien vaiholla pitäisi jo saada persauksissa tuntuva muutos aikaan, eikö? 
ja, onko nuo kaikki tarvikemalliset (motonet 7,90) sitten umpikumia? no, noilla mennään, eli vakio vahvistettu.
tosiaan sen öljypohjan ei pitäisi olla niin altis kun vaikka monessa etuvetosessa, jossa kone poikittain, vaan puhu tuo kaveri tuossa että sillä ainakin meinas jääradan pitkissä kurveissa alkaa neula laskemaan painemittarissa, ongelmat loppunu muutaman lisätyn pellinpalan jäläkeen...

ja, onko nuo kaikki tarvikemalliset (motonet 7,90) sitten umpikumia? no, noilla mennään, eli vakio vahvistettu.
tosiaan sen öljypohjan ei pitäisi olla niin altis kun vaikka monessa etuvetosessa, jossa kone poikittain, vaan puhu tuo kaveri tuossa että sillä ainakin meinas jääradan pitkissä kurveissa alkaa neula laskemaan painemittarissa, ongelmat loppunu muutaman lisätyn pellinpalan jäläkeen...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
En tiedä motonetin kumeista, mutta ainakin paikallisessa teollisuustuotteita myyvässä putiikissa nuo on täyttä umpikumia. Ne on vähän sellasta pehmeää kumia ennemmin kuin jääkiekkoa muistuttavia kiviä 
Niin ja lähinnä pitää pyrkiä peittämään sitä öljypohjaa sen verran ettei öljy pääse ihan täysin vapaasti nousemaan pitkin kampikammion seinämiä. Lähinnä just kaartaessa niitä ongelmia tulee pikemminkin kuin kiihdyttäessä tai jarruttaessa jos on tullakseen. Öljyt kun pitää kanssa aina ylämerkissä niin ihme jos ei toimi.
Mitään 1-suuntaisia läppiä on turha rakennella vielä tämän tason jutuissa ne on jo sitten seuraavan pykälän juttuja.
Nokaksi valkkaisin jonkun sen verran laimeamman ettei katoa kaikki alhaalta, koska 1,5 on iskusuhteensa takia vääntävä kone. Saa ja pitääkin siellä ylhäällä tapahtua, mutta tollasissa rallitouhuissa on hyvä että kaikki teho ei ole siellä 6000 jälkeen, huudattamalla ei yleensä olla nopeimpia...

Niin ja lähinnä pitää pyrkiä peittämään sitä öljypohjaa sen verran ettei öljy pääse ihan täysin vapaasti nousemaan pitkin kampikammion seinämiä. Lähinnä just kaartaessa niitä ongelmia tulee pikemminkin kuin kiihdyttäessä tai jarruttaessa jos on tullakseen. Öljyt kun pitää kanssa aina ylämerkissä niin ihme jos ei toimi.
Mitään 1-suuntaisia läppiä on turha rakennella vielä tämän tason jutuissa ne on jo sitten seuraavan pykälän juttuja.
Nokaksi valkkaisin jonkun sen verran laimeamman ettei katoa kaikki alhaalta, koska 1,5 on iskusuhteensa takia vääntävä kone. Saa ja pitääkin siellä ylhäällä tapahtua, mutta tollasissa rallitouhuissa on hyvä että kaikki teho ei ole siellä 6000 jälkeen, huudattamalla ei yleensä olla nopeimpia...

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: ladan rakennusta...
no ei joo, mitään läppiä kuitenkaan.
ostoilmoitus löytyy ostetaan-osastolta, muutamia palikoita olisi hakusessa, tarjoilkaa ihmeessä jos joltakulta löytyy...
ostoilmoitus löytyy ostetaan-osastolta, muutamia palikoita olisi hakusessa, tarjoilkaa ihmeessä jos joltakulta löytyy...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
tuli tuossa puheeksi ladan imu- ja pakosarjat ja sellanen asia esille, että onko jollakulla ollut tiiveysongelmia sen takia, että imu- ja pakosarjan laipat eripaksusia? puhuvat että niiden yhteisien pulttien kohdalta saattaa vuotaa, vaan epäilen vähän asiaa. ja olisiko niin että sopivasti toiselta reunaltaan ohennettu rikka auttaisi asiaa? 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
hmm. mitenkähän syviä koloja uskaltaa 1500:n mäntään tehdä? tuota nokan hankintaa suunnitellessa pitää ottaa huomioon ettei kustannukset hyppääkin jos ei vakiomännillä saa aikaseksi... ja millaisia menetelmiä olette touhuun käyttäneet?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- elmeri racing team
- Viestit: 139
- Liittynyt: 11.12.2005 20:57
- Paikkakunta: lohja
Re: ladan rakennusta...
kolojen syvyys on riippuvainen millasen nokan laitat jos venttiili on 5mm yläkuolossa auki niin millin syvempi kolo eli 6mm pitäis riittää ,vanhasta venttiilistä saa tehtyä työkalun millä tekee kolot.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Re: ladan rakennusta...
niin, riittää, mutta kuinka syviä noihin 1,5 vakiomäntiin on mahdollista tehdä? tietysti koloja ei voi tehdä ennenku kone nokan kanssa kasausvaiheessa. meinaan, jos nokassa nostoa reilu 11 milliä, niin meneekö alakerta + männät samalla vaihtoon...
niin, vanhaan venttiiliin, kovametallipalako siihin reunaan pitäisi upottaa? itsekin jotakin tuommosta miettiny, vai onnistuuko vinkulla, jollakin sopivalla terällä? meinaan, pikkunen hiomalaikka vois vingussa olla kova sana...?
niin, vanhaan venttiiliin, kovametallipalako siihin reunaan pitäisi upottaa? itsekin jotakin tuommosta miettiny, vai onnistuuko vinkulla, jollakin sopivalla terällä? meinaan, pikkunen hiomalaikka vois vingussa olla kova sana...?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- elmeri racing team
- Viestit: 139
- Liittynyt: 11.12.2005 20:57
- Paikkakunta: lohja
Re: ladan rakennusta...
eihän se nosto ole ratkaseva vaan ajotus mittaa kuinka paksu se männän laki on ja kolon pohjaan pitäs jäädä noin3mm tavaraa niin pitäs kestää .ei tarvii juottaa kovapalaa välttämättä itte tein kolme sakaraisen venan mihin terotin leikkuupinnat hyvin leikkas.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla