Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Tottapa tuo on. Itselläni tosin ei silloin ollut matkassa kun tasauspyörästö paukahti Hondasta ja laatikon öljyt tulivat ulos. Tosin kun olin liikepaikoilla otin omatoimisesti yhteyttä VPK:aan ja siivosin omat jälkeni, niin ei tullut mitn maksuja.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taitaa jäädä öljynsuodattimen kierreputki huomenna räpeltämättä. Sadetta luvassa.

Lupasin vielä käydä katsastamassa erään Kymenlaaksolaisen Samaran täällä Joensuussa. On nimittäin niitä hintaeroaja. Ensinhän sitä täytyy herkistellä jarrupainesäädin, jarrutella jarrut kunnolla toimimaan ja käppäri kokeilla.

Hienoa että Sdelano laittoin nuo painesäädinjutut tuonne Usein Kysyttyihin. Kyllä on nyt helppo Samarojen jarrujen kanssa pelailla.

Mennään sitten varmaankin sunnuntaina Venäjälle Lesnaja Sobakan MettäKoiralla. Sepä ei ole naapurissa pitkään aikaan päässytkään käymään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kävinpä sitten Kovalaisessa katsastamassa erään Pohjois-Kymenlaakson Samaran vain äänimerkkihuomautukselta. Oltiin iloisia, kun tulee katsastettavia noinkin kaukaa. Herkistelin Sdelanon hyvän ohjeen mukaan painesäätimen ja takajarrut olivat just tasa eikä melkein.

Nyt on VäliPalan keula kohti taivasta ja aloitetaan tutkiminen. Kunnon puhdistus ensin Dieselillä. Eiköhän se suodatin saada pitämään. Tai jos ei niin täytyy tuoda kierreputki Venäjältä.

Samalla aioin kokeilla vielä niitä etutukivarsien pultteja, jos nyt vaikka lähtisivätkin kun nyt on tilaa tehdä. Taas siis tekisi mieli räpeltää, vaikka siinä ei ole järjen hiventä. Jääkööt. Laitetaan tuo öljypuoli nyt kuntoon.

Josko sitten ehtisi hakea Pikkuisen Nahkaratin, joka postissa tuli minulle. On pieni kokemus tuollaisesta. Korkeakojelautaissa Samarassa, jonka katsastin, oli pikkuratti. En minä vaan sen takaa nähnyt kojetaulua, nopeusmittari oli piilossa ja mitä muuta. Jos PikkuRatti piilottaa Välipalasta kojetaulun niin en kyllä sitä asenna. Ei tulle muuten ajosta hittojakaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Saatiinpas sitten sekin Soppa sotkettua. Ja hyvä tuli. No, pikku kämminkinä otettaessa autoa alas pilvistä, mutta mitään ei hajonnut.

Ensimmäistä kertaa kaksi kertaa öljynsuodatin VÄÄRILLE jengoille. Siinä siis oli vika. Ikinä en aiemmin ole moisessa onnistunut. Tulipahan koettua.

Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen, vaikka ei taida näissä GM -häkkyröissä tuo juurikaan rikkoutua. Vanha hanskalokeroon talteen jos tienpäällä tarvii joskus.

Eli tästä päästään omalla vekottimella V VAZ V -nenukaivuuparlamenttiin JokiAsemalle. Täytyy odotella hakija kuitenkin ja mennä yhdessä. Muuten ihmettelee että mihin karkasi Ukko vaan ei LumiUkko.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onneksi taas tuomii. En huomannut postitushötäkässä kiinnittää korotulimppuihin mitään huomiota. Ehkä ne eivät toimi kun en huomannut. :lol:

HöppyHällin -paketissa tuli joku Ruori. Taisi lukea siinä että Luigi. Onkohan tuolla LuigastaLuikkailla? No, täytyy katsoa jos asentaisikin.

Kohtahan sitä kaahataan JokiAsemaParlamenttiin. Toivottavasti olisi väkeä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt on Jytyä ja Ytyä etupäässä. Eivät tunnu suojatiehypyt missään. Sitten jos lähdetään oikein maastoajoon Venäjälle niin pannaan toiset limput vielä sinne eteen. Avot!

Ensi viikolla laitatellaan pohjapanssari, takakorottimet ja kampiakselin pään tiiviste kuntoon. Voisi kai siinä samassa laitattaa Vesipumpun ja hihnan. Minullahan on ihan PrändNyy pumppu ja hihna tuossa SÄMPYssä. Irti vaan ja matkaan.

Vanha pumppu tietenkin hätävaralle jemmaan, koska en tiedä oikeasti kuinka vanha se on. Tiedä vaikka olisi uuden karhea. Jotain kilometrimääriä siinä kopassa on, mutta eihän niistä tiedä mitä ne tarkoittavat.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mistähän tämä nyt suuttui??? :shock: Yhtäkkiä kuljettajan oven alalaidassa mukava terävä sisäänpainuma aivan kuin olisi johonkin terävään avattu ovi. Kukahan lie käynyt aukomassa.

Josko itsekseen käynyt vähän kylillä mustasukkaisuuksissaan. Näistä tiedä ikinä. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Zaporozhets
Viestit: 132
Liittynyt: 27.4.2008 18:58
Paikkakunta: TranBck.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja Zaporozhets »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mistähän tämä nyt suuttui??? :shock: Yhtäkkiä kuljettajan oven alalaidassa mukava terävä sisäänpainuma aivan kuin olisi johonkin terävään avattu ovi. Kukahan lie käynyt aukomassa.

Josko itsekseen käynyt vähän kylillä mustasukkaisuuksissaan. Näistä tiedä ikinä. :lol:
Tatjana, tappajasamara vrt. Christine tappaja-auto.
"Enää nouse kyytiin enkelten en, vaan kävelen ― kautta kivien ja kantojen.
Eräs kaunis päivä kaikki käy kuin tanssi päällä ruusujen
Eräs kaunis päivä kaikki käy -käy kuin tanssi päällä hautojen"
Viikate - Eräs kaunis päivä

JaltaZAZ->Zaporozhets
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

VäliPala kävi sitten remontissa Sortavalassa. Remonttijärjestelyt sujuivat juuri kuten olin tuolla aiemmin suunnitellut.

Pääsin Sortavalaan vasta puolilta päivin Venäjän aikaa. Olisi pitänyt aikastaa menoa ainakin parilla tunnilla. Pensajonottajia oli melkoinen määrä. Lisäksi valitsin typerän yksikaistajonon. No, rajalle menee se mikä menee.

Rajaa hidastaa se, että on niiin paljon niitä, jotka eivät ole uuden kaavakesysteemin kanssa vielä käyneet. He ovat sellaisia, joka ovat paljon käyneet ja ovat valimstautuneet vanhaan systeemiin. Sitten on pakko täytellä laput luukulla uusiksi.

VäliPala oli kyllä todella levoton kulkine kovemmissa vauhdeissa ja kaarteissa pelkällä etupääjäykistelimpulla varusteltuna. Toista oli kun saatiin takapää samaan kuosiin.

Välipalan jouset ovat vähän löperöt ja kuoleentuneet. Iskaritkaan eivät ole mahtavat, mutta hyvinhän ne Syynissä kelpasivat. Jos mutkassa jonpikumpi etupyörä osui heittoon, pikkuhyppyriin tai pommiin niin melkoinen täräys kävi. Huonolta siis tunuti.

Ennen Helylää oli taas muutama liftari pussipysäkillä. Nappasin matkaan takapenkille. Alle nelikymppinen rouva ja nuori poika. Hyvin kyyti kelpasi. Sortavalassa jätin kyytiläiset torin kulmalle ja kömmin varaosaputiikkiin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Remonttijärjestely meni lyhykäisyydessään jotenkin näin:

Kaupalle. Katalookit, kompuutterit ja kaikki ylimääräinen jätettiin sinne. Soitettiin korjaamoon, että onkos vapaata aikaa tehdä pikkuremppa. Poika mukaan automaatti Vektralla tai Astaralla. Letka-ajo korjaamolle.

Kaiveltiin SÄMPYn n. 2500km ajettu vespumppu, hammashihna ja kiristysrulla. Onneksi muistivat ottaa kaupasta vespumpuntiivisteen ja oikeanlaisen kampiakselinpään tiivisterenkaan mukaan. Se joka minulla oli 110 -sarjalaisen renkula tai joku muu väärä. Annoin sen sitten Lahjaksi kauppaan. Pohjapanssari oli tietenkin otettu matkaan siis panssari, jonka ostin kaupasta. Niin ja ne Phärssiin korotusastelmat. Nämä roudasin Suomesta, kun en ollut varma onko kaupassa niitä.

No, jotakin pulittivat remontista siinä ja sanottiin, että 1 tunti odotusta, pukilla n. 2tunniksi ja ei kun hakemaan. Helpoksi homman teki se, että Dennis piti puhelimella yhteyttä korjaamoon. Me siis saisimme tiedon soittona sitten kun VäliPala olisi valmis tai toivottavasti ei valmis sinne yhteen isoon Parkkiin.

Onhan näissä riskinsä. Mutta niin on SuomiRemonteissakin. Helposti tehdään ainakin Suomessa kaikkea osavaihtoa ilman puheita. Venäjällä vähempi, koska korjaaja ei hae osia varaosakaupasta jos tätä ei ole sovittu eli sytytystulppia ei vaihdeta öljynvaihdon yhteydessä eikä ilmanputsaria pakoputkiremontin kanssa samaan aikaan. No, tämä siis liioitellen.

Sinne jäi VäliPala. Lähdettiin tekemään puotiin Bisnistä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

5tuntia se VäliPala siellä vietti, mutta parasta on se, että tuntitaksamittari ei tuolla juokse.

Hinta nyt oli vähän korkeampi mitä olimme sottaileet, mutta tarkkaa hintaa eivät voineet antaa vietäessä. Sanotaan että hinnaksi muodostui n. 15e tunti vaikka sitä ei tietenkään tuntiveloituksena tehty.

Eli ei remontti ilmainen ollut. Mutta minulta tuohon olisi mennyt aikaa varovaisen arvion mukaan 36 tehokasta työtuntia ja rohkean arvion mukaan Viikko ainakin kun ei pidetä kirjaa tehotunneista.

Takaiskareiden ja etutukivarsien ripustusten massatut pultit olivat tietenkin olleet niin tiukassa, että katki-irti-poikkihan ne olivat menneet. Nämä saattoi kyllä korjaaja joutua ostamaan viereisestä varaosakaupasta tai sitten heillä oli niitä ollut. No, tämä jäi epäselväksi.

Lisäksi pohjapanssari tuli KarjaAuran alle kiinni ainakin edestä, joten tässä oli vähän purkamista. Jotain ne nyt kuitenkin tekivät siellä että saatiin korotuspalat, panssari, vespumppu, hammashihna kampiakselin stefa ja jotain muuta laitetuksi.

Kovasti se korjaaja pulitti Dennisille, mutta eivät ne asiat minulle selvinneet. Korjaamo oli menossa kiinni kun haettiin VäliPala ja siinä niitä notkujia oli muitakin. Osoittelivat oikean kyljen maaliraapiutumia. Nijet Problem. Luulivat minua AutoUmmikkoFinskiksi.

Ilmeet muuttuivat kun lastattiin varaosakuorma Denniksen Opeliskista VäliPalaan. Sitten sitä vasta alettiin kysellä kaikkea. No, minäpä en niistä pulinoista mitään ymmärtänyt. Lähdettiin siitä sitten pian omille tiellemme.

Onnistuiko remontti? Sitäpä pitää pohtia vähän myöhemmin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Lähdinpä sitten Värtsilää ja kotoa kohti n. 5aikaa Venäjän aikaa.

Jousitus ja ohjaus toimivat nyt hyvin. Balanssi oli kunnossa. Ei VäliPala korkeudessa pilviä hiponut, mutta oli selvästi korkeammalla. Mitään 80-luvun peräkorotusviilistä ei ollut. Korotus oli vaaterissa.

Kokeilin vähän hyppujä ja kurveja. 110km/h sellaiseen Venäjällä ihan normaaliin hyppyyn. Pikkuisen kolahti pelti johonkin. Tarkastin. Ei vaurioita. Venäjän keskimääräinen hyppy on 5x Suomen pomppu. Nyt voi tykitellä.

Mutta mystinen öljyvuoto jatkuu. Tullissa käyttelin vähän tyhjäkäyntiä ja lirutusta on, joskin se ei ole jatkuvaa.

Jos voiteluöljyä vuotaisi koko ajan samaan tahtiin kuin tuo havaittu lirutus, niin 4litralla ei kauan ajeltaisi. Näyttäisi siltä että öljyä ei voi vuotaa normaalissa maantieajossa juurikaan. Kun pysähdytään tai moottori kuumenee lähemmä maksimeja, niin silloin tuo lirutus alkaa. Se loppuu kuitenkin pian.

Melkoisen mystinen öljyläikytys siis kyseessä. Vähän ollaan pähkäilty, muttei mitään tietenkään olla voitu todeta oikeaksi päättelyksi.

Moottorin kierrosluvun noustessa luulisi öljynpaineen kasvavan. Öljy leviää öljypumpun suurempien kierrosten ja moottorikierrosten takia laajemmalle ja sen liike nopeutuu. Toisaalta öljypohjassa luulisi tälloin öljypinnan olevan matalampi.

Tyhjäkäynnillä öljypohjan öljypinta on korkeampi kuin kovilla kierroksilla. Tietenkään tästä en ole varma vaan tämä perustuu MutuTietoon ja alkeelliseen päättelyyn.

Voisiko vuoto olla öljypohjassa tai paremminkin sen tiivisteessä, koska näyttäisi siltä, että kun ja jos öljypinta öljypohjassa on tyhjäkäynnillä korkeampi niin vuotoa esiintyy.

Voisiko vuoto ollakin peräisin kampiakselin vasemman kotelon öljytiivisteessä, jossakin alhaalla? Harmi etten tätä ottanut selville ajoissa. Saattoihan olla, että kampiakselin vasemman pään stefa olikin kunnossa ja vuoto tulikin vasemman kopan tiivisteestä.

No, nyt nämä pähkäilyt ovat vähän turhia ja myöhässä. Jos öljyvuoto pysyy tuollaisena eli öljyä ei juurikaan kulu maantieajossa, niin sitten vain Kovaa Ajoa. VäliPala on pääasiassa ajoauto ja sellaisena pysykööt. Kyllä siinä noita leikkikaluja ja leikkiominaisuuksia on, mutta niiden merkitys, kuten sanottua on käyttöominaisuuksien parantamisessa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
calmari

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja calmari »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Rajaa hidastaa se, että on niiin paljon niitä, jotka eivät ole uuden kaavakesysteemin kanssa vielä käyneet. He ovat sellaisia, joka ovat paljon käyneet ja ovat valimstautuneet vanhaan systeemiin. Sitten on pakko täytellä laput luukulla uusiksi.
Mikäs juttu tämä on ??
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, Tulliselvityksiä on tehtävä 4. 2meno, 2tulo.

Menoselvitykseen on ensimmäisen sivun ylälaitaan laitettava Vakuutusnumero ja vakuutuksen voimassaolo.

Tulliselvityksen toisen sivun Tullattavat sarakkeiston alalaiteen on laitettava Paluupäivä, jos se on tiedossa. Tämä Pensahamstaraajia varten.

Toiseen menoselvitykseen tulee tarra, johon tarvitaan nimikirjoitus.

Takaisin tullessa on oltava mukana Menotulliselvitys, jossa on se nimmari sekä 2paluutulliselvityskaavaketta.

Nämä siis Autonkuljettajalla.

Moni menee vanhoilla systeemeillä ja kaavakkeet menivät uusiksi tai heillä on muita puutteita papruissa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
calmari

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja calmari »

Ei Nuijamaalla tommosia ollu ainakaan vielä viikko sitten, meetkö Niiralasta, siellä on joku ihme Bensahakijoiden kyttäys vissiin käynnissä.
Vastaa Viestiin