Oliko tuo SAE-standardi alunperin jenkkien keksintö?
Siinä teho mitattiin ilman moottorin apulaitteita, jolloin saatiin suuremmat lukemat kuin DIN-menetelmällä. Tuosta Jussin mainitsemasta mittaustavasta en ole kuullutkaan.
Lada-Jussi kirjoitti:tarviiko sieltä koneesta kaikki kaivaa pihalle, kyllä se on varmasti kestävyydestä pois tai jotain.
KAIKKI? Onko sinulla käsitystäkään mitä koneet kestää ja mitä ei, ja mikä on tietyn kokoisille ja ja tietyn venttiilimäärän omaaville koneille ns. normiteho?
Kummasti tuntuu kestävän nuo moottorit merkkiin kattomatta kun kattoo vaikka Tinkiauton valikoimaan. 110-115 heppaa 1,6l 16-venttiilisestä koneesta on normimäärä eikä lähelläkään "kaikkea". Tai toisissa tapauksissa 1,5 litraa ja se 100 heppaa. Ei lopu koneet ajamalla.
Tietysti Ladan tehtailta kun tuollaisen ulos pyöräyttää niin kesto tippuu 200 tkm -> 100 tkm joten joten kai se 80 heppaa 16-venttiilisestä on sitten perusteltua.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Näistä uudemmista etuvetoisten Ladojen moottoreista ja niiden kestävyydestä ei minulla ole mitään käsitystä. Mutta eikö ole niin että esim Mersun W123 autojen moottorit ole melko kestäviä juuri niiden matalaviritteisyyden takia? Minun käsitykseni mukaan varsinkin takavetoisten Ladojen
moottorit ovat erittäin luotettavia jos niitä huolletaan ja pidetään hyvin?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vaan säälittävät 804 tkm? En edes viittisi kehua tuolla määräällä. Omassa tiedossa 1,3 miljoona kilsaa pyöritetty W123 Merssu 2 litrasella teho padalla. Pääsi tienviitaksi kiviraunion päälle ja taitaapa olla siellä vieläkin.
Ladan moottorilla oma kokemus on reilu 400tkm 1.2 kierroskoneella, ja ei se nyt enää siinä vaiheessa kehrännyt kuin metsä kissa. Omassa ekassa (1200 L) kilometrejä oli joku 300 tkm, kori ja kone niskalaukausta vailla. Etuvetoisista ei ole tiedossa mitään älyttömiä kilometrihirmuja, ukon autolla ajettu se 150tkm ilman minkään näköisiä murheita koneen puolesta. Tiedä sitten paukahtaako kerta laakista eli ei?
Ja itse asiaan, vaihdoin parkkilampun ja lisäsin nestettä pesuriin.
eikö se ole ihan sama onko 100 vai 110 hv ei se noissa luvuissa enää merkittävä ero ole, tai se on tietty mille haluaa arvon antaa.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Yhden linja-auton mittarista bongasin kerran tällaisia lukemia 4720000km. Repikääpä siitä! Se oli Volvo B10M Wiiman korilla 1980 luvun alusta.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
No mitäs repimistä siinä on? Tietysti linja-autoilla ajetaan ihan stanasti.
Ja lie useamman kerran jo moottori aukaistu. Tuonikäisen volovon moottoriin tekaisee täydellisen koneremontin suhteellisen edullisesti. Yks tuttu oli just rempannut FL10:n moottorin noin kolmella tonnilla. Kannattaa vielä tehdä vanhempaankin autoon kun se on muuten hyvässä kunnossa.
lada.h.s kirjoitti:Minun käsitykseni mukaan varsinkin takavetoisten Ladojen
moottorit ovat erittäin luotettavia jos niitä huolletaan ja pidetään hyvin?
Eiköhän mikä tahansa moottori kestä normaalikäyttöä hyvin kun se asiallisesti huolletaan.
"Tuonikäisen volovon moottoriin tekaisee täydellisen koneremontin suhteellisen edullisesti. Yks tuttu oli just rempannut FL10:n moottorin noin kolmella tonnilla."
No mahtoi siinä olla pienyrittäjällä tosiaan tekemisen puutetta jos työkampe seisoi konevian tautta...
Itte kävin viikonloppuna aikani kuluksi tallissa lojuvan matststan moottorin kimppuun ja kun viimein sain sen jumittuneen alasiivan pultin (kierteineen) irti niin hihnapyörän kiila ja -ura sieltä olivat paskana kuten arvelinkin. Tarttis ehjän kampiaksilan.
No eipä sen väliä kun autossa kuitenkin ehjä moottori mylyvii, kun nyt saisi siihen joskus sen kuminauhan vaihdettua...
Kun en muuta keksinyt niin rupesin sitten takapyöränkoteloita hitsaamaan.
Varsinaisesta tekemisen puutteesta kertoo legenda x-mallista MB-merkkisestä kulkuneuvosta, jonka pohjoisen kansan edustajat veivät saksaan MB-tehtaan eteen.
Kyseinen ajoneuvo oli luovutettaessa koriltaan märännyt puhki, mutta tekniikka oli vielä kunnossa. Kylkeen oli vielä raapusteltu teksti "Terveisiä Suomesta"
Tiettyä varianssia tarinaan antaa:
-Ajettujen kilometrien määrä
-Viejien paikkakunta
-Luovutuspaikka.
Tietenkään tämäkään ei liity mitenkään tekemisen puutteeseen autojen suhteen.
Kunhan tekemisen puutteessa floodasin jälleen foorumia.
Eli tämä khj-582 kuvaama tapahtuma tapahtui silloin aikoinaan kun autoveroa muuttivat radikaalisti yhden yön aikana ja kaikki ryntäsivät Saksaan hakemaan niitä "parempia vaihto-autoja". No tuolta Suomen pohjoisesta poika viikarit päättivät myös lähteä käymään Saksassa ja luulivat ilmeisesti että onhan se hyvä viedä joku vaihtona sinne päin. Tarina ei kerro mistä tämä vaihdokki oli löytynyt, mutta kyseessä on ollut W124 korinen mersu, jolla oli rullattu 1,5 miljoonaa (ei varmaa tietoa). No koska ulkokuori oli mitä oli ja Eurooppa nelonen vilisti vaihtekepin vieressä, niin matka taittui ja laulu soi. Perille päästyään Stutgarttiin (saa korjata jos meni väärin) pojat ostivat paukkupullon ja kirjoittivat kylkeen Terveisiä Suomesta, englanniksi ja saksaksi. Hilpeyttähän oli herättänyt tämä yksilö koska se oli yö aikaan pysäköity MB:n päätemppelin eteen.
Olen korjannut nyt neljä päivää tekemisen puutteessa enon kaivurin kauhaa. Kaikkeen sitä lupautuu.
Edellisestä tuli mieleen se pitkä taksiMese Oulusta , mikä kelpuutettiin Stuttgartin Mersumuseoon 1,65 Mkm ajettuna.
Tuollainen 1,5 milj. ei Mersulle ole mikään harvinainen km. määrä Suomessakaan, oli veljelläkin joskus sellainen 240D -77 vanha vosikka, jossa matkamittari näytti "vain" +500tkm, mutta oli jo toisella kierroksella. Jotain remppaa oli koneelle tehty matkan varrella.
Työkaverilla oli jokin aika sitten "mannemalli" jolla oli ajettu milli ja yheksänsataatuhatta. Vanha taksi sáatana.
Jokioisilla pyörii tollanen Long jolla on kurvattu vain kaks milliä ja satku päälle.