Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Mara »

Anaconda kirjoitti:Tehoista puheenollen, onkos kellään penkkilappuja Ladastaan? Ne olisi varsin mielenkiintoista katseltavaa.
Nimenomaan. Sanotaan nyt vielä, että ihan vaikka kevyesti piristetystäkin, niin saataisiin vähän vertailuarvoja?

Jenkeillä on samaa mahtailua noissa tehojen ilmoituksessa kun muillakin suurvalta-ajoneuvoilla.
-400hv. :lol:
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Oliko tuo SAE-standardi alunperin jenkkien keksintö?
Siinä teho mitattiin ilman moottorin apulaitteita, jolloin saatiin suuremmat lukemat kuin DIN-menetelmällä. Tuosta Jussin mainitsemasta mittaustavasta en ole kuullutkaan.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada-Jussi kirjoitti:tarviiko sieltä koneesta kaikki kaivaa pihalle, kyllä se on varmasti kestävyydestä pois tai jotain.
KAIKKI? Onko sinulla käsitystäkään mitä koneet kestää ja mitä ei, ja mikä on tietyn kokoisille ja ja tietyn venttiilimäärän omaaville koneille ns. normiteho?

Kummasti tuntuu kestävän nuo moottorit merkkiin kattomatta kun kattoo vaikka Tinkiauton valikoimaan. 110-115 heppaa 1,6l 16-venttiilisestä koneesta on normimäärä eikä lähelläkään "kaikkea". Tai toisissa tapauksissa 1,5 litraa ja se 100 heppaa. Ei lopu koneet ajamalla.

Tietysti Ladan tehtailta kun tuollaisen ulos pyöräyttää niin kesto tippuu 200 tkm -> 100 tkm joten joten kai se 80 heppaa 16-venttiilisestä on sitten perusteltua.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Näistä uudemmista etuvetoisten Ladojen moottoreista ja niiden kestävyydestä ei minulla ole mitään käsitystä. Mutta eikö ole niin että esim Mersun W123 autojen moottorit ole melko kestäviä juuri niiden matalaviritteisyyden takia? Minun käsitykseni mukaan varsinkin takavetoisten Ladojen
moottorit ovat erittäin luotettavia jos niitä huolletaan ja pidetään hyvin?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
jaasu
Viestit: 1054
Liittynyt: 11.9.2007 12:09
Paikkakunta: haapavesi

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja jaasu »

kyllä ainaki 2.0 tiisseli mersun koneet on kestäviä,talossa yks 190 daisseli mersu ja mittarissa 804tuhatta 8)
autoton.. vielä
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Vaan säälittävät 804 tkm? En edes viittisi kehua tuolla määräällä. Omassa tiedossa 1,3 miljoona kilsaa pyöritetty W123 Merssu 2 litrasella teho padalla. Pääsi tienviitaksi kiviraunion päälle ja taitaapa olla siellä vieläkin.

Ladan moottorilla oma kokemus on reilu 400tkm 1.2 kierroskoneella, ja ei se nyt enää siinä vaiheessa kehrännyt kuin metsä kissa. Omassa ekassa (1200 L) kilometrejä oli joku 300 tkm, kori ja kone niskalaukausta vailla. Etuvetoisista ei ole tiedossa mitään älyttömiä kilometrihirmuja, ukon autolla ajettu se 150tkm ilman minkään näköisiä murheita koneen puolesta. Tiedä sitten paukahtaako kerta laakista eli ei?

Ja itse asiaan, vaihdoin parkkilampun ja lisäsin nestettä pesuriin.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikö se ole ihan sama onko 100 vai 110 hv ei se noissa luvuissa enää merkittävä ero ole, tai se on tietty mille haluaa arvon antaa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Yhden linja-auton mittarista bongasin kerran tällaisia lukemia 4720000km. Repikääpä siitä! Se oli Volvo B10M Wiiman korilla 1980 luvun alusta.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Jusu »

No mitäs repimistä siinä on? Tietysti linja-autoilla ajetaan ihan stanasti.
Ja lie useamman kerran jo moottori aukaistu. Tuonikäisen volovon moottoriin tekaisee täydellisen koneremontin suhteellisen edullisesti. Yks tuttu oli just rempannut FL10:n moottorin noin kolmella tonnilla. Kannattaa vielä tehdä vanhempaankin autoon kun se on muuten hyvässä kunnossa.
lada.h.s kirjoitti:Minun käsitykseni mukaan varsinkin takavetoisten Ladojen
moottorit ovat erittäin luotettavia jos niitä huolletaan ja pidetään hyvin?
Eiköhän mikä tahansa moottori kestä normaalikäyttöä hyvin kun se asiallisesti huolletaan.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

"Tuonikäisen volovon moottoriin tekaisee täydellisen koneremontin suhteellisen edullisesti. Yks tuttu oli just rempannut FL10:n moottorin noin kolmella tonnilla."

Pientä tekemisen puutteessa tehtyä fiksailua.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Jusu »

No mahtoi siinä olla pienyrittäjällä tosiaan tekemisen puutetta jos työkampe seisoi konevian tautta... :idea:

Itte kävin viikonloppuna aikani kuluksi tallissa lojuvan matststan moottorin kimppuun ja kun viimein sain sen jumittuneen alasiivan pultin (kierteineen) irti niin hihnapyörän kiila ja -ura sieltä olivat paskana kuten arvelinkin. Tarttis ehjän kampiaksilan.
No eipä sen väliä kun autossa kuitenkin ehjä moottori mylyvii, kun nyt saisi siihen joskus sen kuminauhan vaihdettua...
Kun en muuta keksinyt niin rupesin sitten takapyöränkoteloita hitsaamaan. :roll:
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Varsinaisesta tekemisen puutteesta kertoo legenda x-mallista MB-merkkisestä kulkuneuvosta, jonka pohjoisen kansan edustajat veivät saksaan MB-tehtaan eteen.
Kyseinen ajoneuvo oli luovutettaessa koriltaan märännyt puhki, mutta tekniikka oli vielä kunnossa. Kylkeen oli vielä raapusteltu teksti "Terveisiä Suomesta"
Tiettyä varianssia tarinaan antaa:
-Ajettujen kilometrien määrä
-Viejien paikkakunta
-Luovutuspaikka.

Tietenkään tämäkään ei liity mitenkään tekemisen puutteeseen autojen suhteen.
Kunhan tekemisen puutteessa floodasin jälleen foorumia.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Eli tämä khj-582 kuvaama tapahtuma tapahtui silloin aikoinaan kun autoveroa muuttivat radikaalisti yhden yön aikana ja kaikki ryntäsivät Saksaan hakemaan niitä "parempia vaihto-autoja". No tuolta Suomen pohjoisesta poika viikarit päättivät myös lähteä käymään Saksassa ja luulivat ilmeisesti että onhan se hyvä viedä joku vaihtona sinne päin. Tarina ei kerro mistä tämä vaihdokki oli löytynyt, mutta kyseessä on ollut W124 korinen mersu, jolla oli rullattu 1,5 miljoonaa (ei varmaa tietoa). No koska ulkokuori oli mitä oli ja Eurooppa nelonen vilisti vaihtekepin vieressä, niin matka taittui ja laulu soi. Perille päästyään Stutgarttiin (saa korjata jos meni väärin) pojat ostivat paukkupullon ja kirjoittivat kylkeen Terveisiä Suomesta, englanniksi ja saksaksi. Hilpeyttähän oli herättänyt tämä yksilö koska se oli yö aikaan pysäköity MB:n päätemppelin eteen.

Olen korjannut nyt neljä päivää tekemisen puutteessa enon kaivurin kauhaa. Kaikkeen sitä lupautuu.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja samarai »

Edellisestä tuli mieleen se pitkä taksiMese Oulusta , mikä kelpuutettiin Stuttgartin Mersumuseoon 1,65 Mkm ajettuna.

Tuollainen 1,5 milj. ei Mersulle ole mikään harvinainen km. määrä Suomessakaan, oli veljelläkin joskus sellainen 240D -77 vanha vosikka, jossa matkamittari näytti "vain" +500tkm, mutta oli jo toisella kierroksella. Jotain remppaa oli koneelle tehty matkan varrella.

Eniten ajettu Mese pitäisi olla 240D -76 kreikkalaistaksi - kilometrejä kunnioitettavat 4,6 Mkm !
http://www.worldcarfans.com/10409291019 ... kilometers
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jaccez
Viestit: 537
Liittynyt: 19.2.2007 15:57
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Jaccez »

Työkaverilla oli jokin aika sitten "mannemalli" jolla oli ajettu milli ja yheksänsataatuhatta. Vanha taksi sáatana.
Jokioisilla pyörii tollanen Long jolla on kurvattu vain kaks milliä ja satku päälle.
Lada - Lähtöö ku talakkari liukkaalta katolta
Vastaa Viestiin