Kokemuksia ranskalaisista autoista
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Ilman tunkkia tapahtuva renkaan vaihto kyllä on melko eto tapaus.
Kerrotko Pavlovits kuinka se tehdään?
Ropsin varassa tehtyjä ei sitten lasketa.
Kerrotko Pavlovits kuinka se tehdään?
Ropsin varassa tehtyjä ei sitten lasketa.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Yksilöitkö ensialkuun "kuulopuheiden, ennakkoluulojen ja yleistysten" perusteella kirjoitetut mielipiteet lainauksiesi joukosta?Pavlovits kirjoitti:Tässä kävi vähän niin kuin viestiketjua aloittaessani arvelinkin. Ne, joilla oli omia kokemuksia, olivat enimmäkseen tyytyväisiä. Toki vikojakin oli ollut, mutta missäpä autossa niitä ei ole.
Kärjistetyimmät ja negatiivisimmat olivat kuulopuheiden, ennakkoluulojen ja yleistysten perusteella tehtyjä.
" Helmat noissa on kivat, kun yleensä ruostuvat sisäpuolelta. Jossain vaiheessa ei ole muuta kuin sitkeä helmamassa jäljellä"
"Ja taka-akselilta saa vaihdella sitä yhtä tukitankoa muutaman vuoden välein."
"Juu,ei meiänkää perhees oo tulos Ranskalaisii,oli ne sitte mitä hyvänsä."
"Ja jos kukaa muistaa.Peugeot 309:llä oli aikoinaa laivoihin tulokielto,jos ei ollu paloturvallisuustodistusta.Mahtavan hyvii
Ranskalaisii autoja,niitten ajo-ominaisuus on varmaan vanha legenda.Siihen aikaa muissa ei ollu,nykyää muissa on PALJO paremmat,kun Ranskalaisessa paskassa."
"On myös katsimieheltä kuultu, että helmojen takanurkat on hyvä koputella läpi. "
"Joku 205:n Pösökin pirun kankea ja auto ei ole koirankoppia isompi. "
"Ei ole mitään ranskalaisia järjettömyyksiä rakenteissa."
"Niin yksi asia mikä ei ole noissa muuttunut on öljyjen pysyminen sisällä pakkasella"
Ihmettelen myös sitä, että jos mielestäni 205 on pirun kankea ajettava, niin miten ihmeessä se mielipide voi olla "kuulopuheiden, ennakkoluulojen ja yleistysten" kautta syntynyt? Jos se on mielestäni kankea, niin se on.
Vai onko noiden ranskisten kanssa niin, että vain positiiviset mielipiteet lasketaan ja kaikki muu ovat "kuulopuhetta, ennakkoluuloja, yleistystä"? Ainakin Pavlovits tuntuu nyt tätä kaavaa noudattavan.
Yleensä yritän pysytellä mahdollisimman kaukana ranskalaisista autoista, mutta aina sitä ei voi välttää. Montaako -90 tai 2000 -luvun ranskalaista autoa on Pavlovits huoltanut tai korjannut?
Itse olen aika montaa...
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
En todellakaa oo omistanu,eikä tarvii.Kokemusta on sekin,kun on joutunu korjaamaa/joutunu jättämää korjaamatta jonkun asian,mikä on tehty ns.jotenkin erityisen poikkeavasti tai epämiellyttävästi.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Itselleni riittää ihan taas se, että noita on sukulaisilla ja sen mitä olen nähnyt, kuullut ja kyydissä ollut/ajanut niin empä noiden perusteilla laittas. Tietysti jos kaikki muu on hyvää ja "laadukasta" ja vain ***a on pska niin mikä ettei jos silleen aattelee.
Tuo Markon mainitsema huoltaminen saatikka korjaaminen korostuu sillon jos meinaa itse jotain muutakin tehdä, kun maksaa korjaamon laskuja
Mielestäni aika tärkeä asia varsinkaan, kun ei ole monttua tai nosturia käytettävissä.
Tuo Markon mainitsema huoltaminen saatikka korjaaminen korostuu sillon jos meinaa itse jotain muutakin tehdä, kun maksaa korjaamon laskuja

Mielestäni aika tärkeä asia varsinkaan, kun ei ole monttua tai nosturia käytettävissä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Perheessäni on ollut nyt 2vuotta käytössä peugeot 406 1.8i farmari. Ei ole autossa ollut mitään vikaa koko aikana. Ja ajettavuus on huippuluokkaa verrattaen samanhintaisiin muihin farmari autoihin. ei oo kyllä pahaa sanottavaa ranskan autoista mitään...... 

2107i Mustaleski!! kuollut ja kuopattu
2101 1700TiC-i 1978 TURBO Prokkis
Ahdin määrää Ladan tahdin
2101 1700TiC-i 1978 TURBO Prokkis
Ahdin määrää Ladan tahdin
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
GS-Citikan pyöränvaihto tunkitta. Menisköhän jotenkin niin, että maavara ylös, joku tuki alle lähelle vaihettavaa pyörää, maavara alas ja töihin ? Ite en kokeillut ole, mutta takapyörän kohalla ei tarvinnut, kuin peräyttää pyörä tyhjän päälle (ojaan). Varmuuden vuoksi rantarosvon näköinen broidini veteli Norttiaan toisen puolen etulokasuojalla.
Onko joku tovereista vaihtanut DS:n, tai ID:n takapyörää ? Siinä oli tietty uniikki temppu, johon en muualla ole törmännyt.
Onko joku tovereista vaihtanut DS:n, tai ID:n takapyörää ? Siinä oli tietty uniikki temppu, johon en muualla ole törmännyt.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Juuri noin se renkaanvaihto kävi. Jos takapyörän ottaa pois, autolla pystyy ajamaan hitaasti pyörä nätisti ilmassa.
ID/DS vaihto käy muuten samalla tavalla, mutta takalokarin joutuu poistamaan. Jos tuo tuntuu hankalalta, huomatkaa, että lokarin takaosassa oleva yksi pultti avataan pyöränmutteriavaimella ja nostetaan lokari pois. Tätä voisi sanoa siksi ranskalaiseksi erikoisuudeksi.
ID/DS vaihto käy muuten samalla tavalla, mutta takalokarin joutuu poistamaan. Jos tuo tuntuu hankalalta, huomatkaa, että lokarin takaosassa oleva yksi pultti avataan pyöränmutteriavaimella ja nostetaan lokari pois. Tätä voisi sanoa siksi ranskalaiseksi erikoisuudeksi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
eikös noi ole vielä aika kalliita autoja ja uusia? se oliskin pahempi juttu jos siinä jotain vikoja olisi, vikoja saa halvemmallakin.Peltzi_jr kirjoitti:Perheessäni on ollut nyt 2vuotta käytössä peugeot 406 1.8i farmari. Ei ole autossa ollut mitään vikaa koko aikana. Ja ajettavuus on huippuluokkaa verrattaen samanhintaisiin muihin farmari autoihin. ei oo kyllä pahaa sanottavaa ranskan autoista mitään......

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Tätä erikoisuutta ei vielä ehdittykään moittia:Yksipuolainan ohjauspyörä


Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Ohjauspyörästä tuli mieleen citikan ratti jossa keskiö pysyy paikallaan kehän pyöriessä
http://www.youtube.com/watch?v=ZfpvnpjEd2s
http://www.youtube.com/watch?v=ZfpvnpjEd2s
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
höpö höpö... pösöt maksa juuri mittään enään. itelläki 11v vanha toi pösö niin ei siitä pyydetä ku 1500-3500€. riippuu tietenki varusteista ja kilometreistä.Lada-Jussi kirjoitti:eikös noi ole vielä aika kalliita autoja ja uusia? se oliskin pahempi juttu jos siinä jotain vikoja olisi, vikoja saa halvemmallakin.Peltzi_jr kirjoitti:Perheessäni on ollut nyt 2vuotta käytössä peugeot 406 1.8i farmari. Ei ole autossa ollut mitään vikaa koko aikana. Ja ajettavuus on huippuluokkaa verrattaen samanhintaisiin muihin farmari autoihin. ei oo kyllä pahaa sanottavaa ranskan autoista mitään......
2107i Mustaleski!! kuollut ja kuopattu
2101 1700TiC-i 1978 TURBO Prokkis
Ahdin määrää Ladan tahdin
2101 1700TiC-i 1978 TURBO Prokkis
Ahdin määrää Ladan tahdin
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Lisää ranskalaispaskojen erikoisuuksia:
Kaasunestejousitetuissa Sitikoissahan maavara pysyi kuormasta riippumatta vakiona. Samaa teki jarrupolkimen vaatima poljinvoima. Mitään pääsylinteriä ei ollut, vaan poljin avasi venttiiliä, joka päästi jousituksen nestepainetta pyöränsylintereihin.
Vanhemmissa ranskiksissa oli keltaiset ajovalot. Keltaiset polttimot olivat huoltoasematavaraa. Ensimmäisessä Sitikassani oli umpion sisällä keltainen lasikortonki, jonka läpi valkoinenkin polttimo näytti keltaista valoa.
Samaten noissa vanhemmissa oli B-pilarin yläosassa ns. äärivalot. Peukalonpään kokoiset valot, jotka näyttivät eteenpäin valkoista, taaksepäin punaista valoa.
Kaasunestejousitetuissa Sitikoissahan maavara pysyi kuormasta riippumatta vakiona. Samaa teki jarrupolkimen vaatima poljinvoima. Mitään pääsylinteriä ei ollut, vaan poljin avasi venttiiliä, joka päästi jousituksen nestepainetta pyöränsylintereihin.
Vanhemmissa ranskiksissa oli keltaiset ajovalot. Keltaiset polttimot olivat huoltoasematavaraa. Ensimmäisessä Sitikassani oli umpion sisällä keltainen lasikortonki, jonka läpi valkoinenkin polttimo näytti keltaista valoa.
Samaten noissa vanhemmissa oli B-pilarin yläosassa ns. äärivalot. Peukalonpään kokoiset valot, jotka näyttivät eteenpäin valkoista, taaksepäin punaista valoa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Koskeeko jarrupääsylinterin puuttuminen kaikkia kaasunestejousitettuja Citikoita ? DS:ssä oli, ellen oikein väärin muista jarrupolkimen tilalla kumitutti vähän kuten-65 Bluebirdini pissapojassa.
Valaisimista. Joissakin isoissa kissoissa toiset heittimet kääntyivät ohjauspyörää kääntäessä. GS:säkin oli oma erikoisuutensa. Apupitkät (H1-polttimoilla) vakiona päävalonheittimeen integroituna. Mieleenjäävä oli myös ensimmäisten GS:ien nopeusmittari, pienehkö silmä, johon lukemat kiertyivät. Samoin kojetaulun (epäsymmetrinen) muotoilu. Ko. auton sisätilojen kylmyyttä muistelen joskus nappisilmääni talvella ulkoiluttaessani. Seisontjarrua en edes viitsi muistella. GS ei ollut ilmestyessään(oliko se 60-70 luvun taitteessa?) mitenkään samanlainen "auto edellä aikaansa", kuin DS/ID, mutta esimerkiksi ilmanvastus/muotoilu. Minäs vuonna se Ooppeli löysikään suunnilleen saman silhuetin Kadettiinsa (ns. munamalli) ?
Jeppiksessä satuin paikalle, kun joku vuoristohomo Citikan liikkeesä posmitti myyjälle: "Ranskanpullaa kaikki! Saksassa ne osataan autot tehä, sa*tana kaikenlaisia hilavitkuttimia." Myyjä kai arveli ettei kauppoja tule, koska uskalsi sanoa: "Kyllä minäkin arvostan turkkilaisten ja jugoslaavien työnjälkeä, ainakin sen verran mitä se ansaitsee. "
Valaisimista. Joissakin isoissa kissoissa toiset heittimet kääntyivät ohjauspyörää kääntäessä. GS:säkin oli oma erikoisuutensa. Apupitkät (H1-polttimoilla) vakiona päävalonheittimeen integroituna. Mieleenjäävä oli myös ensimmäisten GS:ien nopeusmittari, pienehkö silmä, johon lukemat kiertyivät. Samoin kojetaulun (epäsymmetrinen) muotoilu. Ko. auton sisätilojen kylmyyttä muistelen joskus nappisilmääni talvella ulkoiluttaessani. Seisontjarrua en edes viitsi muistella. GS ei ollut ilmestyessään(oliko se 60-70 luvun taitteessa?) mitenkään samanlainen "auto edellä aikaansa", kuin DS/ID, mutta esimerkiksi ilmanvastus/muotoilu. Minäs vuonna se Ooppeli löysikään suunnilleen saman silhuetin Kadettiinsa (ns. munamalli) ?
Jeppiksessä satuin paikalle, kun joku vuoristohomo Citikan liikkeesä posmitti myyjälle: "Ranskanpullaa kaikki! Saksassa ne osataan autot tehä, sa*tana kaikenlaisia hilavitkuttimia." Myyjä kai arveli ettei kauppoja tule, koska uskalsi sanoa: "Kyllä minäkin arvostan turkkilaisten ja jugoslaavien työnjälkeä, ainakin sen verran mitä se ansaitsee. "
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Se kumituttijarrupoljin oli juuri tuo venttiili. GS:sä oli ihan oikea poljin. Se GS:n käsijarru oli tosi tehoton ja siitä erikoinen, että vaikutti etupyöriin. Jarrulevyt olivat vetoakseleieen moottorinpuoleisessa päässä.
Ensimmäisessä GS:säni oli Sitikan oma bensalämmitin, toinen oli sitten vähän viileämpi.
Nythän noita etupyörien mukaan kääntyviä ajovaloja on tullut jo muihinkin autoihin. Tuo Kadetti oli tosiaan hyvin paljon GS:n näköinen, mutta paljon myöhemmin.
Ensimmäisessä GS:säni oli Sitikan oma bensalämmitin, toinen oli sitten vähän viileämpi.
Nythän noita etupyörien mukaan kääntyviä ajovaloja on tullut jo muihinkin autoihin. Tuo Kadetti oli tosiaan hyvin paljon GS:n näköinen, mutta paljon myöhemmin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Näyttää siltä, että ollaan juututtu Citikkaan, mutta paljon huonompiakin aiheita on juuttua. DS:n korkeapainehydrauliikka hoiti jousituksen, käyttöjarrut (poljettava seisontajarru otti keulaan), ohjaustehostuksen, vaihteenvalinnan, sekä kytkimen irrti/kiinni-toiminnan. Viimeksimainittua kokeili myös eräs, kollegani mielestä parhaitten autojen valmistaja ronskin 40 vuotta myöhemmin, siinä isommin onnistumatta. Muijani välttyi tuolta automaatilta, koska sen sitä ei saanut 1,3 litraiseen Yarikseen.
Tarkkaanottaen jarrupolkimen korvike ohjasi jarrupaineen ohjausventtiiliä, mutta taitaa mennä jo leppäkerttuosastolle. Ettei vain DS käynnistettykin söhäisemällä vaihdespaagaa itäkoiliseen, vai mihin se oli ?
Meitillä olleen -57 ID:n mehujärjestelmä oli vain jousitusta varten. Tuo piti varmistaa rantarosvolta, itse kun olin poikanen ja ajoinkin Iidua vain kerran. (En siis yrittänyt uunottaa Pavlovitsia tällä.)
Ken on GS:n seisontajarrun remontoinut, tietää kyllä miksi se on niin helv*tin huono. Kakseurosen kokoset palat ja pikkupihti niitä puseratmassa.
Pavlovits, tarkistaisitko muistilokeroistasi Citikan oman lisälämppärin. Korppari asensi ainakin 0-sarjalaisiin Suomeen tuotuihin "Pensa-Pekkerin", siis Eeberschöhtöhbecsh- v'ttu kun on tuo saxa vaikeaa. Vähänkään jos yritän lausua,uhkaa tekohampaat pudota schnappsilasiin, kirjoittamisesta puhumatikaan. Lopuksi olisi varmaan paikallaan lausua jotain myönteistä saksalaisista autoista.
Tarkkaanottaen jarrupolkimen korvike ohjasi jarrupaineen ohjausventtiiliä, mutta taitaa mennä jo leppäkerttuosastolle. Ettei vain DS käynnistettykin söhäisemällä vaihdespaagaa itäkoiliseen, vai mihin se oli ?
Meitillä olleen -57 ID:n mehujärjestelmä oli vain jousitusta varten. Tuo piti varmistaa rantarosvolta, itse kun olin poikanen ja ajoinkin Iidua vain kerran. (En siis yrittänyt uunottaa Pavlovitsia tällä.)
Ken on GS:n seisontajarrun remontoinut, tietää kyllä miksi se on niin helv*tin huono. Kakseurosen kokoset palat ja pikkupihti niitä puseratmassa.
Pavlovits, tarkistaisitko muistilokeroistasi Citikan oman lisälämppärin. Korppari asensi ainakin 0-sarjalaisiin Suomeen tuotuihin "Pensa-Pekkerin", siis Eeberschöhtöhbecsh- v'ttu kun on tuo saxa vaikeaa. Vähänkään jos yritän lausua,uhkaa tekohampaat pudota schnappsilasiin, kirjoittamisesta puhumatikaan. Lopuksi olisi varmaan paikallaan lausua jotain myönteistä saksalaisista autoista.