Viinan läträystä

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viinan läträystä

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kohta sitä ajetaan etanolibensalla.
Ensi vuonna bensa on joko 95-oktaanista, jossa on max 10% etanolia, tai 98 oktaanista, jossa on max 5% etanolia.
Maailmahan tietysti pelastuu, mutta vaikuttaa asiassa olevan haittapuoliakin.
Arvioiden mukaan noin kolmasosaan nykyistä ysiviitosta käyttävistä autoista uusi ysiviitonen ei sovellu. Syynä etanolin kumia, muovia ja jopa metallia syövyttävä vaikutus. Tulossa on kuulemma kattavat luettelot autoista, joiden koneet saattavat poksahtaa tätä käytettäessä.
Ysikasin alle 5% etanolin nämäkin autot kestävät. Mahtaakohan ysikasi olla halvempaa kui ysiviitonen?

Mitenkähän tuo etanoli on tuotettu? Onko sen valmitaminen tuhonnut luontoa?
Etanolibensan sisältämä energiamäärä on vastaavaa bensalitraa pienempi. Kulutus toisin sanoen lisääntyy. Joka tapauksessa autoilu kallistuu. Toivottavasti se maailma ainkin pelastuu.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
brumbrum

Re: Viinan läträystä

Viesti Kirjoittaja brumbrum »

se muuten on metanoli joka on syövyttävämpi kuin etanoli olisin hieman erimieltä tästä asiasta niitten kone poshtelujen suhteen on totta että etanolilla ja metanolilla on syövyttäviä ominaisuuksia helpoiten syövyttävästä ongelmasta pääsee eroon vaihtamalla putket keramisiin ja jos muistan oikein niin etanolin oktaani luku on noin 104 ja eipähän noilla nyky valmistus tavoilla luontoa säästetä ja jos etanolia valmistetaan siten että siihen lisätään happea prosessin aikana niin siitä saadaa korkeampi hyötysuhde kuin normaalista etanolista ja happietanoliseoksen syttyvyys on herkempi ja korkeampi puristussuhde jos sitä verrataan noihin nykyisiin tuotoksiin Etanoli ja metanoli.
Hyvä nakutuskestävyys -> soveltuvat hyvin ottomoottoreihin.
Sisältävät happea.
Korkea itsesyttymislämpötila.
Korkea höyrystymislämpö vaikeuttaa käynnistystä alhaisissa
lämpötiloissa.
Metanoli asettaa syövyttävyytensä vuoksi korkeat
materiaalivaatimukset polttoaineensyöttölaitteille.
Voidaan myös käyttää seostettuna bensiinin ja
dieselpolttoöljyn kanssa. Ja jos oikein muistan niin eikös brasiliassa käytetä etanolia polttoaineena autoissa joka on lähes 100% jo paljon ennen tätä ilmastohömpötystä.
Vastaa Viestiin