1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

* Varoitus, toitaiseksi virtuaalituunaamista/mahdollisuuksien kartoittaminen * :D

Moro,

Oletko pohtinut yhtään "perinteisen" pakokaasuahtimen tai suuttimien yhdellä läpällä laitettuna mitoitusta?

Myynnissä tuolla oli hieman kallliimpi farmari Lada (toivottavasti tämä ei haittaa myyjää). Siinä oli ->

350cc suuttimet, 200 turbo audin bensapumppu
garrett to3 pro turbon hukkakellolla (ahdot n.1bar)
Mega 2.2

Onko täällä joku joka olisi ajellut kyseenlaisella pelillä tai sen verran hyvin tietämystä aiheesta, että voisi kommentoida kyseisen kompinaationtoimivuutta (suuttimet/läppis/ahdin) koko kierrosalueella. Lähinnä tuon ahtimen myöhään herääminen mietityttää. Jos itse rakentaisi ahtimillisen pelin, niin kyllä täytyy saada ahdin toimiin mahdollisimman jouhevasti kierrosalueella. Nimimerkillä kokeillit 1.8t Passattia, jossa ahdin tulee (pamauttaa) mukaan 1000 rpm ennen punarjaa. Lopulliset tehot olivat n. 230hv luokkaa.

Ja tietysti voi luottamuksellisesti laittaa YV:tä, jos siellä helpompi keskustella asiasta erinäisistä seikoista johtuen.

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja START »

en ite ainakaan nää mitään miks se ei toimis tolla kokoonpanolla.
toki to3 on aika sota-aikanen keksintö, että hiukan nykyaikasemmalla ahtimella sais varmaan paremman käyttöalueen ja enempi voimaa.
kyllä siinä aina tulee olemaan se ongelma että on viivettä kun turbon kanssa pelataan, ja pari, kolme tonnia alhaalta muutenkin kuollutta. mut kun puhutaan alle 200hepan tehoista, ei se niin tarkkaa ole.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Jeps, näinhän se on. Mikä olisi mielestäsi hyvä laatu/hintasuhteeltaan hyvä ahdin (max n.1bar eli 1500cc:llä n. 110+hv)?

Dnfs -foorumilla näkyy jotain vakio s13:sta-otettuja ahtimia. Hintakaan monissa ei päätä huimaa. Mitäs mieltä? Liian isoja?

Ja pakko kysyä.. Oletko törmänyt remmi Eatonin pienempiin malleihin Ladoissa?

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Ei missään nimessä ole liian iso tuo s13 ca18det vakio ahdin ( t25 garret ). Nissanin koneessa piisaa päälle 200hp 1bar paineilla.
21013 2300tic
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

ralli lada kirjoitti:Ei missään nimessä ole liian iso tuo s13 ca18det vakio ahdin ( t25 garret ). Nissanin koneessa piisaa päälle 200hp 1bar paineilla.
Jeps. Tuota isoudella lähinnä tarkoitin sen ahtimen heräämistä järkevään aikaa. Sattuisiko sinulla olemaan kyseisen vakio-ahtimen turbokarttaa jossain koneella ylhäällä?

Vanhana jenkkiharrastajana "pitkä" ja tasainen veto on enemmän mieleen. :) Eihän tämmöinen vanha nahka ehdi edes reagoida jos ahtimen mitoitus on mennyt liikaa "potku"puolelle ;)

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Moi

Tuolta vanhemmista topiceista löytyy myös ton mun ikuisuus turbolada rojektin tarina (joka ei oikeen saa päätöstä osakseen :lol: )
Siinä speksit:

-Ladan 1600cc orggis motti kevyesti portatulla kannella
-Imusarja neljällä 360(muistaakseni)cc/min suuttimella, 52mm kaasuläpällä, imusarja siis ite tehty
-Ahtimena juurikin tuo T25 itetehyn (turhan pitkän) pakosarjan jatkeena
-2,5tuuman putkisto loppuun asti
-Kuuleri järkäle, eli kenno 30*60*7,6cm kooltaan
-Syttypuolella Fordin EDIS4 hukkakipinä
-Ja mega ohjaa ruiskun ja sytkän
-Innovaten LC-1 haistelee pakokaasun ja antaa tiedot niin mittarille kuin megallekin.
-Ja lootakin on vaihettu Fiatin silee kylkiseen josta myös isompi kytkin yms...

Eli ite moottori on käytännössä täysin vakio, lisätty vaan ruisku ja urpo

Kokemuksia nopeasti säädetystä vehkeestä:
-Herääminen isosta ilmatilasta ahtoputkissa ja pakosarjassa huolimatta erittäin nopeaa Käytännössä 1500rpm:stä polkastuna paineet on heti pelissä (paineet 0,9) Ja jatkuu tasasen mukavina aina tuonne 6500rpm missä mulla on vielä rajotin (vois varmaan nostaa, mutta säädetty ei ole vielä tonne asti niin ei tohi)
-Teho arviolta 150hp tienoilla, perää se heittää soralla vielä nelosella, asfaltilla irtoaa (jos ei halua sutata toisella renkaalla :lol: ) kakkosella kaasusta pito, kytkin pitää loistavasti, tosin liikkeelle lähtö muistuttaa monesti sintteriä, on tossa jäykempikin asetelma, että kun totuttelee aikansa niin pääsee nätisti liikkeellekkin.
-Käynti vielä tässävaiheessa kun säädöt hiukan hakusessa, välillä nykivää (liikkeelle lähtö) ja pientä nykäsyä kaasua polkastessa, huolimatta ihan kohtalaista. Kun jaksaa säätää sytyt ja polttoaine kartat kohilleen niin eiköhän se käy aivan loistavasti. Nyt kun säätöihin on käytetty muutamaan kertaan parituntia, eli työsarkaa riittää vielä.

Eli tuo T25 hieno vaihtoehto 1500-1700cc ladan koneisiin, omaan makuun jopa liian pieni. Tuo ei "potkase" juuti mittään missään vaiheessa, vaan lähtee tasasesti vetämään. Ja riittää hyvin hengittävässä koneessa 250hp, ladan koneessakin luulen että saan tuolla 200hp rikki, se kyllä vaatii jo luultavasti 1,5barin paineet, ja kansi pitää värkätä uusiksi.

Mutta tollasta tommosesta paketista, kysäse jos tahot tietää jotain lisää. Mitään ahtimen karttoja yms en ole laskeskellu, taikka oikeanlaisia mitotuksia kaasuläpälle tms. Laittaa mitä on ja suurentaa sitten ko huomaa et ahistaa :lol:
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja START »

mut taitaa olla aika maksimi tolle t25:lle se 1,5baaria. eikös nissani miehet piä 1,2 maksimina?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

IlkkaHe kirjoitti:Moi

Tuolta vanhemmista topiceista löytyy myös ton mun ikuisuus turbolada rojektin tarina (joka ei oikeen saa päätöstä osakseen :lol: )
Siinä speksit:

-Ladan 1600cc orggis motti kevyesti portatulla kannella
-Imusarja neljällä 360(muistaakseni)cc/min suuttimella, 52mm kaasuläpällä, imusarja siis ite tehty
-Ahtimena juurikin tuo T25 itetehyn (turhan pitkän) pakosarjan jatkeena
-2,5tuuman putkisto loppuun asti
-Kuuleri järkäle, eli kenno 30*60*7,6cm kooltaan
-Syttypuolella Fordin EDIS4 hukkakipinä
-Ja mega ohjaa ruiskun ja sytkän
-Innovaten LC-1 haistelee pakokaasun ja antaa tiedot niin mittarille kuin megallekin.
-Ja lootakin on vaihettu Fiatin silee kylkiseen josta myös isompi kytkin yms...

Eli ite moottori on käytännössä täysin vakio, lisätty vaan ruisku ja urpo

Kokemuksia nopeasti säädetystä vehkeestä:
-Herääminen isosta ilmatilasta ahtoputkissa ja pakosarjassa huolimatta erittäin nopeaa Käytännössä 1500rpm:stä polkastuna paineet on heti pelissä (paineet 0,9) Ja jatkuu tasasen mukavina aina tuonne 6500rpm missä mulla on vielä rajotin (vois varmaan nostaa, mutta säädetty ei ole vielä tonne asti niin ei tohi)
-Teho arviolta 150hp tienoilla, perää se heittää soralla vielä nelosella, asfaltilla irtoaa (jos ei halua sutata toisella renkaalla :lol: ) kakkosella kaasusta pito, kytkin pitää loistavasti, tosin liikkeelle lähtö muistuttaa monesti sintteriä, on tossa jäykempikin asetelma, että kun totuttelee aikansa niin pääsee nätisti liikkeellekkin.
-Käynti vielä tässävaiheessa kun säädöt hiukan hakusessa, välillä nykivää (liikkeelle lähtö) ja pientä nykäsyä kaasua polkastessa, huolimatta ihan kohtalaista. Kun jaksaa säätää sytyt ja polttoaine kartat kohilleen niin eiköhän se käy aivan loistavasti. Nyt kun säätöihin on käytetty muutamaan kertaan parituntia, eli työsarkaa riittää vielä.

Eli tuo T25 hieno vaihtoehto 1500-1700cc ladan koneisiin, omaan makuun jopa liian pieni. Tuo ei "potkase" juuti mittään missään vaiheessa, vaan lähtee tasasesti vetämään. Ja riittää hyvin hengittävässä koneessa 250hp, ladan koneessakin luulen että saan tuolla 200hp rikki, se kyllä vaatii jo luultavasti 1,5barin paineet, ja kansi pitää värkätä uusiksi.

Mutta tollasta tommosesta paketista, kysäse jos tahot tietää jotain lisää. Mitään ahtimen karttoja yms en ole laskeskellu, taikka oikeanlaisia mitotuksia kaasuläpälle tms. Laittaa mitä on ja suurentaa sitten ko huomaa et ahistaa :lol:

Kiitosia asiallisesta vastauksesta/kommentista. Tuo setuppisi vaikuttaa hyvältä. Mikä Mega sinulla on käytössä? Ostitko muuten tuon Edis:n jostain uutena ja ilmiesesti triggeripyörä se 36-1?

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Joo 1,2 bar on jo liikaa ainakin nissanissa, 1,1bar aika passeli. Muistaakseni 256hp penkitetty ca18detistä tuolla ahtimella 1,1 tai 1,2bar.
Nissanissa ei herää mitenkään alhaalta vakionakaan mutta se kone ei vedä kuitenkaan alle 4krpm ikinä, johtuu luultavasti nokista.
21013 2300tic
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja micco »

Jimsgarage kirjoitti: Ja pakko kysyä.. Oletko törmänyt remmi Eatonin pienempiin malleihin Ladoissa?
- Jim
Mun ex remmiladasta löytyy juttua tuolta:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... kompressor
Kuva tuolla:
http://www.minunauto.com/auto/1564
Tuolla filminpätkälläkin vilahtaa:
http://www.streetfire.net/video/xtreme- ... 200980.htm
Mainittakoon vielä että ahdin oli M45 eikä M62 minkä mallisena se mulle myytiin.
500whp.net
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Terve,

Kiitoksia linkeistä. Harmi kun toteutuskuvia ei ollut monta. Millaisen välitys-suhteen loppujenlopuksi ahtimeen tuli ja millaiset ahdot se antoi?

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja micco »

Jimsgarage kirjoitti:Terve,
Kiitoksia linkeistä. Harmi kun toteutuskuvia ei ollut monta. Millaisen välitys-suhteen loppujenlopuksi ahtimeen tuli ja millaiset ahdot se antoi?
- Jim
Kuvia ei valitettavasti löytynyt koneeltakaan lisää. Eipä toteutukset kyllä sitä tasoa olleetkaan että olisi kannattanut mallia ottaa :lol:
Ahdinta pyöritettiin tuplanopeudella koneeseen nähden ja ahdot heiluivat 1 barin tienoilla.
500whp.net
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Ok :)

Mutta ainakin toimi ;)

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
wese

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja wese »

Jaahas taas tätä iänikuista vatvomista...

Kaasari on jees..no ei ehkä paras mutta toimiva kuitenkin ja pienelläkin budjetilla selviää.
Ja kyllä toi alakerta vakionakin kestää sen mitä pienellä budjetilla on mahdollista toteuttaa.

Parhaiten selviää kun menee ja kokeilee, toteutus mahdollisuuksia on yhtä paljon ku tekijöitäkin, ensi kertaa kun hyppää ladan rattiin jos kakkeja on edes reilut 100 ni sekin tuntuu jo huimalta.

Tässä oma toteutus, toimiva kampe viime kesänä kurvailin reilun 6000 kilsaa ilman suuria huolia. Tuonne en ole viime talven päivityksiä vielä kirjoitellut, jahka tässä kerkeää, paljon kutenki tuosta jo muuttunut. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 24&t=23146
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Kiitoksia linkistä. On aina mielenkiintoista nähdä eri toteutuksia. Topicin idea on vain kartoittaa mahdolliset rakentelu-linjaukset joita kannattaa budjetti-rakentamisessa seurata. Harmi kun remmi/kaasari -yhdistelmien kuvia/specsejä en ole nähnyt juurikaan.

Muutama kysymys heräsi sinun projektista..
Millä ahtimella? Paljonko ns. rata-tehot? Onko järkevän oloinen "katukäytössä" ? Millaisilla perus- ja kokonaisennakolla sait paketin toimiin (maksimiennakot kierrosten noustessa samantien?)?

Specsit kiinnostaa aina kovasti.. hyvin suunniteltu on puoliksi "pilattu" ;)

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Vastaa Viestiin