Äitini Ford KA vm 1998 tuli moottorinohjaukseen ja polttoaineensyöttöön ongelmia.
Alkoi tällä tavalla: kun ajossa laittoi kytkimen pohjaan pomppasi moottorin kierrokset tappiin! Ainoastaan siis ajossa, ei paikallaan.
Imusarjaan vaihdettiin lisäilmaluisti--> ei vaikutusta.
Sitten lisäilmaluistin reikä vain tulpattiin--> ei toiminut kylmänä ollenkaan
Laitettiin lisäilmaluisti paikalleen.
Isäni selasi nettiä ja keksi VSS anturin ( Vehicle Speed Sensor ) ja otti siitä johdon irti--> nyt toimii.
Mutta onko sen johdon irrottamisesta jotain haittaa?? Netissä sanottiin että autoissa joissa on ajonopeuden mukaan radion äänenvoimakkuutta
säätävä systeemi kytketty tähän VSS anturiin ja siinä tapauksessa radion vaihto aiheutti polttoaineen kulutuksen nousun 3 litralla alkuperäisestä!!!
Tämä aiheutui koska se uusi radio ei sopinut tietokoneen kanssa yhteen.
Joten onkohan aavistettavissa mitään vastaavaa tämän Fordin kanssa?
Ford KA moottorinohjaus ongelmia!!
Ford KA moottorinohjaus ongelmia!!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Ford KA moottorinohjaus ongelmia!!
joissakin autoissa nopeus + matkamittarit juttelee tuolla sensorilla, ei kylläkään ka:ssa. myös mm. etenkin sähköisen (ja myös hydraulisen) ohjaustehostimen toimintaa (tehostuksen määrää) ohjataan vss:anturilla. abs käyttää vss:n informaatiota pyörien pyörimisestä, vaikka jokaisessa pyörässä onkin oma tunnistimensa, saattaa autosta riippuen vss vaikuttaa myös... nopeuden mukaan säätyvät alustat pelaavat kans sen anturin mukaan, mm. säätävät maavaraa, eipä kylläkään ka:sta tätäkään herkkua löydy... vakionopeussäätimen ratkaiseva osanen, kertoo nopeuden säätimelle joka pitää sitä yllä. siinä alkuun, monia muitakin sovelluksia varmasti löytyy mutta tarkemmin tuntematta arvelisin ettei ka:n tapauksessa vaikuta kuin mahdollisesti abs:n ja ohjaustehostimen toimintaan... abs-merkkivalo kyllä syttyy jos ei piuhan irroitusta salli, mutta suosin silti kyseisen anturin vaihtoa jos ennen on toiminut oikein, ei kuitenkaan hintaa ole kuin muutama kymppi. sen toiminnan kyllä pystyy testaamaankin oskilloskoopilla, muistaakseni jotakin 5 volttia kanttiaaltoa, mutta ei lienee tarpeellista kun vika jo paikannettu joten uutta tilalle... eihän tähän kuitenkaan ollut radiota vaihdettu?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Ford KA moottorinohjaus ongelmia!!
Ei ole tähän radiota vaihdettu.

Lisäilmaluisti maksoi 175e. Toivottavasti tämä maksaa sen muutaman kympin...pvdriver kirjoitti:ei kuitenkaan hintaa ole kuin muutama kymppi.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ford KA moottorinohjaus ongelmia!!
Terve!
Kokeilin hakua "Ford KA Motorsteuerung" ja löysin tämän:
http://www.kaowner.de/forum/showthread. ... ei-Ford-Ka
Keskustelusta ilmenee, että vastaavia tapauksia ollut.
Erään vastauksen mukaan syynä on viallinen kaasuläpän asentotunnistin ja sen liitin.
Tässä vielä asian ratkaisua koskevan huoltotiedotteen teksti:
#
TECHNISCHE SERVICE INFORMATION Nr.95/2000
PKW und leichte Nutzfahrzeuge 10.08.2000
Gruppe: 23 (303-14A)
Modell: Ka mit 1,3l Endura-E-Motor, gebaut ab 08.1995 bis einschließlich 21.06.2000 (Baucodes ST bis YK)
Fiesta mit 1,3l Endura-E-Motor, gebaut ab 08.1995 (Baucode ST)
Länder: Alle
Betrifft: Erhöhte Leerlaufdrehzahl beim Gangwechsel
Zusammenfassung
Wird eine erhöhte Leerlaufdrehzahl beim Gangwechsel beanstandet, kann die Ursache ein beschädigter elektrischer Kontakt des Drosselklappenstellungs-Sensors (TP-Sensors) sein. Bei Beanstandung müssen der TP-Sensor und der Stecker, TP-Sensor erneuert werden.
Notwendige Ersatzteile
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
³ Beschreibung ³ Bestell-Nr. ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ TP-Sensor ³ 7 173 046 ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ Kabelstrang, TP-Sensor mit ³ 1 126 263 ³
³ Stecker ³ ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ Schrumpfhlse (wie ³ handelsblich ³
³ erforderlich) ³ ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ Isolierband (wie ³ handelsblich ³
³ erforderlich) ³ ³
ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
Arbeitszeit
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
³ Drosselklappenstellungs ³ Arbeitsposition 23 325 0 ³
³ -Sensor (TP-Sensor) erneuern ³ ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ Kabelstrang, TP-Sensor mit ³ zus„tzlich 0,3 Stunden ³
³ Stecker einbauen ³ ³
ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
Reparturvercodung
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
³ Ursachenteil: ³ Best.-Nr. des TP-Sensors ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ Defekt-Code: ³ 44 ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ ACES ³ X2 ³
³ ZustandsÄCode: ³ ³
ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
Produktionsmaßnahme
Produktionsseitig wird beim Ka ab dem 22.06.2000 (Baucode YK) ein geändertes Verfahren zum Einbau des TP-Sensors eingeführt.
Serviceanweisung
Siehe "Zusammenfassung".
Ausbauen
Pääkohtia suomeksi:
Koskee Endura-E-moottorisia Ka- ja Fiesta-autoja elokuusta 1995 noin juhannukseen 2000. Syynä "vahingoittunut kaasuläpän asentotunnistimen sähköinen kontakti".
Tarvittavat osat kaasuläpän asentotunnistin (numero 7 173 046) ja tunnistimen johtimet liittimineen (numero 1 126 263).
***
Jos kyse on pelkästä kontaktihäiriöstä, asia saattaa ratketa myös kotikonstein, tiedä häntä.
menestystä
SvS
PS.
Nopeusanturin tietoa saatetaan käyttää myös jäähdyttimen puhaltimen ohjaukseen (ei kytkeydy suurissa nopeuksissa, koska ajoviiman vaikutus suuri, ylikuumenemistapauksessa moottoritehoa voidaan rajoittaa) ja ilmastoinnin kompressorin ohjaukseen (pois päältä pienessä nopeudessa, jos moottorin kuormitus suuri).
Kokeilin hakua "Ford KA Motorsteuerung" ja löysin tämän:
http://www.kaowner.de/forum/showthread. ... ei-Ford-Ka
Keskustelusta ilmenee, että vastaavia tapauksia ollut.
Erään vastauksen mukaan syynä on viallinen kaasuläpän asentotunnistin ja sen liitin.
Tässä vielä asian ratkaisua koskevan huoltotiedotteen teksti:
#
TECHNISCHE SERVICE INFORMATION Nr.95/2000
PKW und leichte Nutzfahrzeuge 10.08.2000
Gruppe: 23 (303-14A)
Modell: Ka mit 1,3l Endura-E-Motor, gebaut ab 08.1995 bis einschließlich 21.06.2000 (Baucodes ST bis YK)
Fiesta mit 1,3l Endura-E-Motor, gebaut ab 08.1995 (Baucode ST)
Länder: Alle
Betrifft: Erhöhte Leerlaufdrehzahl beim Gangwechsel
Zusammenfassung
Wird eine erhöhte Leerlaufdrehzahl beim Gangwechsel beanstandet, kann die Ursache ein beschädigter elektrischer Kontakt des Drosselklappenstellungs-Sensors (TP-Sensors) sein. Bei Beanstandung müssen der TP-Sensor und der Stecker, TP-Sensor erneuert werden.
Notwendige Ersatzteile
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
³ Beschreibung ³ Bestell-Nr. ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ TP-Sensor ³ 7 173 046 ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ Kabelstrang, TP-Sensor mit ³ 1 126 263 ³
³ Stecker ³ ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ Schrumpfhlse (wie ³ handelsblich ³
³ erforderlich) ³ ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ Isolierband (wie ³ handelsblich ³
³ erforderlich) ³ ³
ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
Arbeitszeit
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
³ Drosselklappenstellungs ³ Arbeitsposition 23 325 0 ³
³ -Sensor (TP-Sensor) erneuern ³ ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ Kabelstrang, TP-Sensor mit ³ zus„tzlich 0,3 Stunden ³
³ Stecker einbauen ³ ³
ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
Reparturvercodung
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
³ Ursachenteil: ³ Best.-Nr. des TP-Sensors ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ Defekt-Code: ³ 44 ³
ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
³ ACES ³ X2 ³
³ ZustandsÄCode: ³ ³
ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
Produktionsmaßnahme
Produktionsseitig wird beim Ka ab dem 22.06.2000 (Baucode YK) ein geändertes Verfahren zum Einbau des TP-Sensors eingeführt.
Serviceanweisung
Siehe "Zusammenfassung".
Ausbauen
Pääkohtia suomeksi:
Koskee Endura-E-moottorisia Ka- ja Fiesta-autoja elokuusta 1995 noin juhannukseen 2000. Syynä "vahingoittunut kaasuläpän asentotunnistimen sähköinen kontakti".
Tarvittavat osat kaasuläpän asentotunnistin (numero 7 173 046) ja tunnistimen johtimet liittimineen (numero 1 126 263).
***
Jos kyse on pelkästä kontaktihäiriöstä, asia saattaa ratketa myös kotikonstein, tiedä häntä.
menestystä
SvS
PS.
Nopeusanturin tietoa saatetaan käyttää myös jäähdyttimen puhaltimen ohjaukseen (ei kytkeydy suurissa nopeuksissa, koska ajoviiman vaikutus suuri, ylikuumenemistapauksessa moottoritehoa voidaan rajoittaa) ja ilmastoinnin kompressorin ohjaukseen (pois päältä pienessä nopeudessa, jos moottorin kuormitus suuri).
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Ford KA moottorinohjaus ongelmia!!
on niissäkin fordien vss-antureissa ollut aika sekalaisia vikoja, lähes tyyppiviaksi voinee senkin nostaa, siinä ei kontaktihäiriöitä kovin usein esiinny vaan anturi on rikki mikä rikki... tuo vaan viittaa vvs:sään ettei paikallaan minkäänlaista oiretta mutta vaikka vapaalla rullatessa kun auto vain liikkuu niin vika ilmenee... jep, tuommoisiahan sovelluksia vvs-anturia käyttää...
kaasuläpän asentotunnistintakin voi tietyissä tapauksissa koettaa korjata, jos kynsi on syönyt hiililiuskan uralle, purkaa ja koettaa taivuttaa kynttä uudelle kohdalle hiililiuskalle. en muista minkä tyyppinen ka:n asentoanturi on että onko tuo mahdollista. jos olisi mahdollisuus päästä kokeilemaan varmasti toimivaa anturia nii voitaisiin sulkea epäilyistä pois... asentotunnistin onkin herkkä kosketushäiriöille kun jännitteet ja virrat ovat pieniä, sekä anturin sisäisille että pistokkeen häiriöille...
ps. miten / kuka on perustellut sen lisäilmaluistin vaihdon tässä tapauksessa?
kaasuläpän asentotunnistintakin voi tietyissä tapauksissa koettaa korjata, jos kynsi on syönyt hiililiuskan uralle, purkaa ja koettaa taivuttaa kynttä uudelle kohdalle hiililiuskalle. en muista minkä tyyppinen ka:n asentoanturi on että onko tuo mahdollista. jos olisi mahdollisuus päästä kokeilemaan varmasti toimivaa anturia nii voitaisiin sulkea epäilyistä pois... asentotunnistin onkin herkkä kosketushäiriöille kun jännitteet ja virrat ovat pieniä, sekä anturin sisäisille että pistokkeen häiriöille...
ps. miten / kuka on perustellut sen lisäilmaluistin vaihdon tässä tapauksessa?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ford KA moottorinohjaus ongelmia!!
Terve!
Tätä Ford KA:n vaivaa koskien noin erikoisuuden vuoksi netistä keino, jota kirjoittaja ei kuitenkaan suositellut.
Kaasuläpän asentotunnistimen signaali- ja maajohtimien väliin asennetaan 5 kΩ potentiometri.
Potentiometrillä voidaan tarvittaessa pienentää signaalijännitettä.
Kokemukset olivat:
Signaalijännite
0,40 V => moottori hiljenee tyhjäkäynnille heti
hieman yli 0,40 V => moottori hiljenee tyhjäkäynnille pienen viipeen jälkeen
0,45 V => moottori jää huutamaan
SvS
Tätä Ford KA:n vaivaa koskien noin erikoisuuden vuoksi netistä keino, jota kirjoittaja ei kuitenkaan suositellut.
Kaasuläpän asentotunnistimen signaali- ja maajohtimien väliin asennetaan 5 kΩ potentiometri.
Potentiometrillä voidaan tarvittaessa pienentää signaalijännitettä.
Kokemukset olivat:
Signaalijännite
0,40 V => moottori hiljenee tyhjäkäynnille heti
hieman yli 0,40 V => moottori hiljenee tyhjäkäynnille pienen viipeen jälkeen
0,45 V => moottori jää huutamaan
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!