Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ainakin omassa Samarassani vasen (siis kuskin puolen) takanen on se heikompi kummassakin tapauksessa. Vasen se tuntuu olleen muillakin mitä on sanoneet.
Annas olla, olihan tuo yhellä oikea mitä piti katsoa, kun ei ollut enää sallituissa rajoissa. Siinä tapauksesssa riitti tosin pelkkä puhdistus.
Annas olla, olihan tuo yhellä oikea mitä piti katsoa, kun ei ollut enää sallituissa rajoissa. Siinä tapauksesssa riitti tosin pelkkä puhdistus.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Käytin oikean rummun auki. Kengät kuin uudet, eikä muuallakaan sanomista päällisin puolin. Vasemman (siis takimmaisen) kengän alalaidasta näkee, että siinä on alue joka ei ota rumpuun, ei ole iso ~15mm alhaalta.
Mutta sitten, miten kauas automaattisäätö jättää kengät rummusta normaalitilanteessa? Tuossa tuntui jäävän arviolta millin verran rakoa puolelleen, joka minusta tuntuu aika suurelta. Entä kuinka nopeasti automaattisäätö oikeastaan toimii? Riittääkö pari kunnon polkaisua, vai säätyykö se ajan oloon käytössä?
Lopuksi kiilasin säätimen ja ajoin hiekkapihalla rinkiä kunnon lukkojarrutuksia tehden. Näyttivät molemmat takapyörät ainakin hiekalla näin lukkiutuvan samassa kohtaa (joka nyt ei sinällään todista paljon mitään). Selvästi huomaa eron jarruvoimissa verrattuna säätimeen normaaliasennossa ja kiilattuna.
Mutta sitten, miten kauas automaattisäätö jättää kengät rummusta normaalitilanteessa? Tuossa tuntui jäävän arviolta millin verran rakoa puolelleen, joka minusta tuntuu aika suurelta. Entä kuinka nopeasti automaattisäätö oikeastaan toimii? Riittääkö pari kunnon polkaisua, vai säätyykö se ajan oloon käytössä?
Lopuksi kiilasin säätimen ja ajoin hiekkapihalla rinkiä kunnon lukkojarrutuksia tehden. Näyttivät molemmat takapyörät ainakin hiekalla näin lukkiutuvan samassa kohtaa (joka nyt ei sinällään todista paljon mitään). Selvästi huomaa eron jarruvoimissa verrattuna säätimeen normaaliasennossa ja kiilattuna.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Vasen vaiko oikea -kysymys
Katselin hivenen säätimen kuvaa ja mietin sen elämää.
Äkikseltä näyttää siltä, että
Jos välimäntä 19 ei liiku vapaasti säätimen rungossa, kehittyy oikeaan takajarruun vähemmän painetta ja siten myös jarruvoimaa. Vasen takapyörä lukittuu siis ensin.
Jos välimännän kara 20 ei liiku vapaasti välimännässä, kehittyy oikeaan oikeaan takajarruun sama paine kuin etujarruun. joten tässä tapauksessa oikea takapyörä lukittuu ensin.
Näyttäisi siis siltä, että molemmat tapaukset - niin oikean kuin vasemman takapyörän alempi jarruvoima - voi olla seurausta säätimen jumittumisesta.
***
Automaattisäätö muistaakseni jättää kengät melko irti, mitään mitta-arvoa en osaa tarkkaan sanoa.
Automaattisäätö toimii männänrenkaiden kaltaisten jousien kitkavoimalla, säätö menee paikalleen muutamalla polkaisulla.
Ks. osa nro 4 kuvassa http://www.autoprospect.ru/vaz/2115-sam ... es/184.jpg
jarruterveisin
SvS
Vasen vaiko oikea -kysymys
Katselin hivenen säätimen kuvaa ja mietin sen elämää.
Äkikseltä näyttää siltä, että
Jos välimäntä 19 ei liiku vapaasti säätimen rungossa, kehittyy oikeaan takajarruun vähemmän painetta ja siten myös jarruvoimaa. Vasen takapyörä lukittuu siis ensin.
Jos välimännän kara 20 ei liiku vapaasti välimännässä, kehittyy oikeaan oikeaan takajarruun sama paine kuin etujarruun. joten tässä tapauksessa oikea takapyörä lukittuu ensin.
Näyttäisi siis siltä, että molemmat tapaukset - niin oikean kuin vasemman takapyörän alempi jarruvoima - voi olla seurausta säätimen jumittumisesta.
***
Automaattisäätö muistaakseni jättää kengät melko irti, mitään mitta-arvoa en osaa tarkkaan sanoa.
Automaattisäätö toimii männänrenkaiden kaltaisten jousien kitkavoimalla, säätö menee paikalleen muutamalla polkaisulla.
Ks. osa nro 4 kuvassa http://www.autoprospect.ru/vaz/2115-sam ... es/184.jpg
jarruterveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tarkistitko kuitenkin pyöräsylinterin, ettei ole toinen mäntä jumissa? Viime katsastuksessa Samarassa oli aika samanlainen juttu, tosin taisi olla vasemmassa pyörässä vähemmän tehoa.mush kirjoitti:Käytin oikean rummun auki. Kengät kuin uudet, eikä muuallakaan sanomista päällisin puolin. Vasemman (siis takimmaisen) kengän alalaidasta näkee, että siinä on alue joka ei ota rumpuun, ei ole iso ~15mm alhaalta.
Juuri siihen takimmaisen kengän alueeseen ei tule oman käsityksen mukaan juuri lainkaan ns. "itsetehostusta" ja muutenkin se takakenkä ei ainakaan omien kokemuksien mukaan paljon kulu. Koska ne kengät on samanlaiset, onkin tullut vaihdettua niitä keskenään.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Juu toki, sen takia sen lähinnä avasinkin. Purkasin kengät pois, tarkistin niiden ja muiden osien kunnon ja että sylinteri liikkuu eikä vuoda. Muutenkin oli kyllä niin siistin näköinen jarru, etten muista ennen remppaa niin siistiä nähneeni.samarai kirjoitti:Tarkistitko kuitenkin pyöräsylinterin, ettei ole toinen mäntä jumissa?
Taidan edetä asian kanssa niin, että jarrutellaan vähän reilummin lähitulevaisuudessa ja yritetään pitää osat liikkeellä. Jos sillä ei korjaannu, niin pitänee avata säädin. Eihän tuohon näy uudetkaan rojut kovin paljoa maksavan, mutta jos palikat on ehjiä, niin kannattaako niitä vaihtaa tarvikerojuihinkaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Vaihdoin tänään vaihteistoöljyt. Näköjään ohjekirja vieläkin suosittelee moottoriöljyä lootaan, eikä sieltä ulos tullut öljykään haissut vaihteistoöljyltä. Joka tapauksessa sinne meni synteettiset 75W90 vaihteistoöjyt. Öljynvaihdon seurauksena vaihteenvaihdot keveni tuntuvasti.
Huoltokirjaa ei auton mukana tullut, kun vanha isäntä oli tyhjentänyt myyntiä varten koko auton kaikista papereista ja muusta vararengasta myöten. Eli nyt tehdään iso huolto ihan varmuuden nimissä, moottoriöjyt vaihtui jo ja uusi jakohihna hiluineen on jo odottamassa.
Samalla kävin vähän tuossa hiljaisella parkkiksella tekemässä vähän reilumpia jarrutuksia paineensäädin kiilattuna. Näin ainakin nyt ainakin kaikki neljä pyörää menee asvaltilla lukkoon, vieläpä aika kohtuullisella poljinvoimalla. Josko tuota kehtaisi käydä kohta näyttämässä jälkitarkastuksessakin.
Kilometrejä kertynyt nyt hyvän matkaa kolmatta tuhatta.
Huoltokirjaa ei auton mukana tullut, kun vanha isäntä oli tyhjentänyt myyntiä varten koko auton kaikista papereista ja muusta vararengasta myöten. Eli nyt tehdään iso huolto ihan varmuuden nimissä, moottoriöjyt vaihtui jo ja uusi jakohihna hiluineen on jo odottamassa.
Samalla kävin vähän tuossa hiljaisella parkkiksella tekemässä vähän reilumpia jarrutuksia paineensäädin kiilattuna. Näin ainakin nyt ainakin kaikki neljä pyörää menee asvaltilla lukkoon, vieläpä aika kohtuullisella poljinvoimalla. Josko tuota kehtaisi käydä kohta näyttämässä jälkitarkastuksessakin.
Kilometrejä kertynyt nyt hyvän matkaa kolmatta tuhatta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Miten tehdään Ladasta länsihärpäke?
No lyödään alle Yokohaman A.Drivet (195/50R15) ja kaikki rengasmelu häviää. Esimerkiksi kaupunkinopeuksissa jotuu tarkistamaan kierroslukumittarista että vehje on ylipäätään käynnissä sekä ja matka-ajossa mankka kuuluu ilman että tarvii vääntää volumea kaakkoon.
Itse olen ollut täysin myyty 111:sen hiljaisuuden ja ajettavuuden paranemisesta ikivanhoihin sekarenkaisiin nähden jotka Possussa oli alla kun se perheeseemme liittyi vajaa vuosi sitten.
Etuiskareiden ja jousien vaihto olisi tarkoitus vielä tehdä ennen ratapäiviä, takaset kun jo vaihdoimme pari viikkoa sitten.
No lyödään alle Yokohaman A.Drivet (195/50R15) ja kaikki rengasmelu häviää. Esimerkiksi kaupunkinopeuksissa jotuu tarkistamaan kierroslukumittarista että vehje on ylipäätään käynnissä sekä ja matka-ajossa mankka kuuluu ilman että tarvii vääntää volumea kaakkoon.
Itse olen ollut täysin myyty 111:sen hiljaisuuden ja ajettavuuden paranemisesta ikivanhoihin sekarenkaisiin nähden jotka Possussa oli alla kun se perheeseemme liittyi vajaa vuosi sitten.
Etuiskareiden ja jousien vaihto olisi tarkoitus vielä tehdä ennen ratapäiviä, takaset kun jo vaihdoimme pari viikkoa sitten.
Nykyinen ajopeli: Manteli
Aikaisemmat: Vanha rouva, Veden vihreä romu, Helmi Ruostekukka, Patarouva, Igor ja Possu
Aikaisemmat: Vanha rouva, Veden vihreä romu, Helmi Ruostekukka, Patarouva, Igor ja Possu
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
No voihan vitalis.. niinpä tietenkin.
Läskihän se lie vanhimpia voitehista.
Läskihän se lie vanhimpia voitehista.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervehdykset toivottelen.
Onko systeemi etuvetoisten jarruissa, että aina kolmen pyörän jarrut toimivat meni kumpi piiri tahansa rikki. Kuten Mossessa, oli siihen aikaan kun olin itäautojen vikojen seasta etsimässä toimeen tuloa perheelleni ja itselleni.
Vähävikaista kesää kaikille.
Onko systeemi etuvetoisten jarruissa, että aina kolmen pyörän jarrut toimivat meni kumpi piiri tahansa rikki. Kuten Mossessa, oli siihen aikaan kun olin itäautojen vikojen seasta etsimässä toimeen tuloa perheelleni ja itselleni.
Vähävikaista kesää kaikille.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Vasen vaiko oikea -kysymys
Katselin hivenen säätimen kuvaa ja mietin sen elämää.
Äkikseltä näyttää siltä, että
Jos välimäntä 19 ei liiku vapaasti säätimen rungossa, kehittyy oikeaan takajarruun vähemmän painetta ja siten myös jarruvoimaa. Vasen takapyörä lukittuu siis ensin.
Jos välimännän kara 20 ei liiku vapaasti välimännässä, kehittyy oikeaan oikeaan takajarruun sama paine kuin etujarruun. joten tässä tapauksessa oikea takapyörä lukittuu ensin.
Näyttäisi siis siltä, että molemmat tapaukset - niin oikean kuin vasemman takapyörän alempi jarruvoima - voi olla seurausta säätimen jumittumisesta.
***
Automaattisäätö muistaakseni jättää kengät melko irti, mitään mitta-arvoa en osaa tarkkaan sanoa.
Automaattisäätö toimii männänrenkaiden kaltaisten jousien kitkavoimalla, säätö menee paikalleen muutamalla polkaisulla.
Ks. osa nro 4 kuvassa http://www.autoprospect.ru/vaz/2115-sam ... es/184.jpg
jarruterveisin
SvS
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Onko systeemi etuvetoisten jarruissa, että aina kolmen pyörän jarrut toimivat meni kumpi piiri tahansa rikki. Kuten Mossessa, oli siihen aikaan kun olin itäautojen vikojen seasta etsimässä toimeen tuloa perheelleni ja itselleni.
Vähävikaista kesää kaikille.
Sikäli kuin ymmärrän, on ajatus juuri tämä.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervehdykset toivottelen.
Löysin kaaviokuvan ja siinä pääsyl. lähtee etupiiriin ja takapiiriin putki etumaiselta männeltä ja samoin toiselta männältä. Etupiiriä jarruttaa etu ja takamäntä ja samoin takapiiriä ja säädin sulkee rikkoutuneen ja kolme pyörää jarruttaa. Aina yksi etupyörä vähintäänkin.
Löysin kaaviokuvan ja siinä pääsyl. lähtee etupiiriin ja takapiiriin putki etumaiselta männeltä ja samoin toiselta männältä. Etupiiriä jarruttaa etu ja takamäntä ja samoin takapiiriä ja säädin sulkee rikkoutuneen ja kolme pyörää jarruttaa. Aina yksi etupyörä vähintäänkin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
kyllä se jotakuinkin noin Ladassa pitäis mennä.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eilen tuli ostettua ensimmäiseltä omistajalta Lada 111 ja 2000 mallinen.
Kilsoja kertynyt runsaat 250tkm. Katsastettava 16.3.2011. mennessä. Ostin ilman koeajoa ja 100e:lla. Oik. takaiskari oli irti yläosasta ja eilen sen jo korjasin ja sitten menin koeajolle. Olen tyytyväinen hankintaan.
Tarvii pistää kuvia galleriaan.
Kilsoja kertynyt runsaat 250tkm. Katsastettava 16.3.2011. mennessä. Ostin ilman koeajoa ja 100e:lla. Oik. takaiskari oli irti yläosasta ja eilen sen jo korjasin ja sitten menin koeajolle. Olen tyytyväinen hankintaan.
Tarvii pistää kuvia galleriaan.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervehdys.
Onko 110 8v HB 03 mahdollisuutta, jota epäilen, ilmennyt muillakin. Kun ajaa esim. jotakin epätasaista tietä, jossa jousitus toimii ns. laidasta toiseen eli äärimitoissaan. Sen ajon jälkeen kuuluu muutamia kymmeniä kilometrejä napsahteleva ääni jousituksesta mutta loppuu aikanaan. Epäilykseni on, että jousien päät koskettavat jousilautasen uran päätyyn. Loppu kun on sjoittautunut uudestaan uriinsa. Että tämmönen "Maankaatovika" 40000km täynnä.
Onko 110 8v HB 03 mahdollisuutta, jota epäilen, ilmennyt muillakin. Kun ajaa esim. jotakin epätasaista tietä, jossa jousitus toimii ns. laidasta toiseen eli äärimitoissaan. Sen ajon jälkeen kuuluu muutamia kymmeniä kilometrejä napsahteleva ääni jousituksesta mutta loppuu aikanaan. Epäilykseni on, että jousien päät koskettavat jousilautasen uran päätyyn. Loppu kun on sjoittautunut uudestaan uriinsa. Että tämmönen "Maankaatovika" 40000km täynnä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!Ukki kirjoitti:Tervehdys.
Onko 110 8v HB 03 mahdollisuutta, jota epäilen, ilmennyt muillakin. Kun ajaa esim. jotakin epätasaista tietä, jossa jousitus toimii ns. laidasta toiseen eli äärimitoissaan. Sen ajon jälkeen kuuluu muutamia kymmeniä kilometrejä napsahteleva ääni jousituksesta mutta loppuu aikanaan. Epäilykseni on, että jousien päät koskettavat jousilautasen uran päätyyn. Loppu kun on sjoittautunut uudestaan uriinsa. Että tämmönen "Maankaatovika" 40000km täynnä.
Moista ilmiötä en ole tavannut, vaikka monet Samarat ja 110-sarjalaiset (joissa suurinpiirtein sama jousitus) ajettu, "taistelukentän ääni- ja valoilmiöt" koettu.
Mutta Ukin arvelu äänen syystä saattaa olla hyvinkin oikea. Toisena mahdollisuutena tulee mieleen jonkin kuminivelen ("puslan") liikehdintä pesässään/akselillaan. Jos ääni tulee edestä, saattaisi se tulla myös McPherson-tuennan ylälaakerista. Onko mahdollista, että jommankumman etuvaimentimen alakiinnitys olisi hieman löysällä?
Koska Ukin auto on ns. uusi, ei liene mahdollista, että vaimentimien vaihdossa tms. asennustyössä olisi jousilautanen tullut 180 astetta väärään asentoon.
Mutta nämä kaikki ovat arvailua.
Kokeneen autoilijan, niinkuin Ukki, korva kertonee, onko ääni "huolestuttava" vaiko ei.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!