Maakaasuauto

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Tere!

Ei liity maakaasun, mutta verotukseen..

Lyödäänkö Kossu-pullosta vetoa, että (ja Kossusta kiinnostumattomat, jos voisin edes hävitä vetoni, saavat rahana) jonain päivänä rakas valtiomme rupeaa verottamaan ainakin pienmökkiasujaa (rivi- ja kerrostaloasukeille kehitellään omat korjauskertoimet) auringon valostakin ja sen tuottamasta lämmöstä. Eikä ole ehkä niin kaukanakaan tällainen vero.. hevosmiesten uutistoimiston, kykypuoluetta lähellä olevat varmat lähteet, viestittävät (tietenkin epävirallisesti) tälläista.
Niin tämä koskee vain pienellä tontilla olevaa, useimmiten pankin omistamaa, omakotitaloa. Pankit kylläkin aikovat siirtää nämäkin kustannukset asukkien maksettavaksi, ellei yhteiskunta tule apuun (suo siellä, vetelä täällä).
Niin.. pieni tontti hyötyy auringon lämmöstä ja pieni tupakin on monesti turhan lämmin. Eihän se iso tontti ehdi lämmetä, isosta tuvasta puhumattakaan.
Niinpä kun pienitonttinen ja pienitupainen asukki kun hyötyy auringosta saadulla energiasta, niin :mrgreen:
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Veto hyväksytty, kättä päälle.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Asia selevä.

Mutta jos tasapeli uhkaa tulla, niin arvothan kolikolla pulhon maksaja ja juamma sen sisälhön puoliksi.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Luonnoksen mukaan

- biokaasun valmistevero säilyy nollana
- maakaasun valmistevero olisi 14 euroa/MWh
- bioetanolin valmistevero olisi noin 60...70 euroa/MWh (riippuu etanolin alkuperän määrittämästä hiilidioksiditasosta)

Eli aika vähänä kaasun verotus säilyisi verrattuna etanoliin, bensiiniin tai dieselöljyyn.

Kaasuautojen käyttövoimaverovapauden poisto ilmoitettin jo silloin, kun verovapaus aikanaan säädettiin, eli siinä ei liene yllätystä.

Etanolin valmistevero pyritään luonnoksen mukaan laskemaan sille tasolle, mikä nyt maksetaan bensiinistä, kun laskentaperusteena on polttoaineen sisältämä energia.

Nythän etanolienergiasta maksetaan noin 30 % suurempi valmistevero kuin bensiinienergiasta.

Järkeä vaiko ei on sitten tietysti kysymys erikseen.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Marko »

No Ladailijana voi sanoo,et ei kiinnosta,eikä voikaa.Tää suuntaus maakaasuu ajottuu vaa ajalle,jolloin Ladaa ei ole tyyppihyväksytty EU:ssa maakaasuversiona,Venäjällä tosin on muutettuja versioita.Suomessa ja ylipäätää EU:ssa yksityisen kappaleen tyyppihyväksyntä maksaa sen verran,ettei se tuu ihan äkkiä mielee.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Noin erikoisuuden vuoksi maakaasu-Priora:

Kuva

Kuva

Kuva

Wenäällähän pyritään maakaasuautojen laajempaan käyttöön. Wenään maakaasuvarat ovat huomattavat, eikä ilmanlaatukysymyskään ole merkityksetön.

Valtiovalta on ilmoittanut, että maakaasun hinta olisi enintään puolet 80-oktaanisen bensiinin hinnasta.

http://www.clafre.com/vaz/priora/2170-cng.php

Kaasua, kansankomissaari Putin -terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Marko »

No onhan niitä näköjää tehtaallakin tehty.Onkohan tuo Euro alueella myynnis?.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tietääkseni ei.

Nestekaasuversioita (LPG, Autogas) on sen sijaan myynnissä.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Äsken lähti Kouvolan maakaasutankkauspisteeltä maakaasumersu.
Lienee jonkun maakaasupomon, kun rekkari oli GAS-1
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Tietääkseni ei.

Nestekaasuversioita (LPG, Autogas) on sen sijaan myynnissä.

SvS
niin joo Saksan Lada sivulla mainostaa noita LPG malleja, mä kun en ole mikään kemian ammattilainen (itseasiassa alkeetkin tuotti vaikeuksia, kiitos hienon koulujärjestelmämme) alkaa mennä nää kaasut sekaisin kun on vaikka mitä.

Onko Suomessa nestekaasun tankkauspisteitä? Maakaasupisteitähän on pikkuhiljaa avattu sinne tänne? Miten verotus ero näiden välillä? sitten on lisäksi nää biokaasut yms. kaikella sitä autoa voikin käyttää...

Neukkulassa oli jo 60-luvulta lähtien kaikenlaisia kaasuversioita lähinnä GAZ ja ZIL bensakuormureista. Alkuperäiset venäläiset termit puhuu kahestakin eri kaasutyypistä, jotka ei ole avautunut minulle. Mutta olen mielessäni kuvitellut että kyseessä on maakaasu ja nestekaasu. Onko sdelanolla parempaa tietoa asiasta?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Täysin muistinvaraisesti, joten virheitä voi olla:
Lada-Jussi kirjoitti: niin joo Saksan Lada sivulla mainostaa noita LPG malleja, mä kun en ole mikään kemian ammattilainen (itseasiassa alkeetkin tuotti vaikeuksia, kiitos hienon koulujärjestelmämme) alkaa mennä nää kaasut sekaisin kun on vaikka mitä.
LPG ja Autogas tarkoittavat nestekaasua. Nestekaasu koostuu joko propaanista tai butaanista tai niiden seoksesta. Valmistetaan lähes yksinomaan raakaöljystä.

LPG = Liquefied Petroleum Gas

CNG = Compressed Natural Gas, siis paineistettu maakaasu. Maakaasun tärkein osa on metaani.

joskus tulee vastaan myös

LNG = Liquefied Natural Gas, nesteytetty maakaasu, ei käytännön merkitystä Suomessa

Biokaasu on nimensä mukaisesti biomassasta tehtyä kaasua, käytännön ominaisuudet kuten maakaasulla; molemmat ovat pääosin metaania.

Lada-Jussi kirjoitti: Onko Suomessa nestekaasun tankkauspisteitä? Maakaasupisteitähän on pikkuhiljaa avattu sinne tänne? Miten verotus ero näiden välillä
Nestekaasun tankkauspisteitä ei ole tiedossani.

Ymmärtääkseni nestekaasuhenkilö- ja -pakettiauton käyttäminen maksaa polttoainemaksuna 330 euroa vuorokaudessa, joten nestekaasu on täysin pois laskuista.
Lada-Jussi kirjoitti: Neukkulassa oli jo 60-luvulta lähtien kaikenlaisia kaasuversioita lähinnä GAZ ja ZIL bensakuormureista. Alkuperäiset venäläiset termit puhuu kahestakin eri kaasutyypistä, jotka ei ole avautunut minulle. Mutta olen mielessäni kuvitellut että kyseessä on maakaasu ja nestekaasu. Onko sdelanolla parempaa tietoa asiasta?
Ymmärtääkseni kyse on nimenomaan toisaalta maakaasusta (метан) ja toisaalta nestekaasusta (пропан, бутан).
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Muutama sana auton muuttamisesta maakaasukäyttöön.

Käytännössä mikä tahansa bensiinimoottori voidaan suhteellisen vaivatta muuttaa maakaasukäyttöiseksi. Myös dieselmoottorin muuttaminen onnistuu, mutta on työläämpi, eikä tulle kyseeseen ainakaan henkilöautopuolella.

Laitteistovalmistajia on useita, ja monella valmistajalla on edustus myös Suomessa.

Muutos on sitä kannattavampi, mitä vanhempaan ja enemmän kuluttavaan autoon se tehdään.

Ns. tyyppihyväksyntää ei tarvita, vaan muutoskatsastus riittää.

Katso http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/FE570F5D ... T82008.pdf

Hankalinta on ns. ensimmäisen kappaleen muutoskatsastus, koska muutoksen jälkeinen pakokaasujen puhtaus on jotenkin kyettävä osoittamaan. Mitä vanhempi auto, sitä lievemmät ovat puhtausvaatimukset.

(Täydennän tätä, jos tieto sattuu kohdalle, muistista en rohkene kirjoittaa pakokaasuista enempää.)



Suomessa toimivia alan yrityksiä ovat ainakin:

http://www.cnghouse.fi/

http://www.oragas.fi/

http://www.gaspower.fi/

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Sdelano v SSSR kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti: Neukkulassa oli jo 60-luvulta lähtien kaikenlaisia kaasuversioita lähinnä GAZ ja ZIL bensakuormureista. Alkuperäiset venäläiset termit puhuu kahestakin eri kaasutyypistä, jotka ei ole avautunut minulle. Mutta olen mielessäni kuvitellut että kyseessä on maakaasu ja nestekaasu. Onko sdelanolla parempaa tietoa asiasta?
Ymmärtääkseni kyse on nimenomaan toisaalta maakaasusta (метан) ja toisaalta nestekaasusta (пропан, бутан).
noita metaaneja ja propan putaneita ei käytetä ajoneuvojen teknisissä tiedoissa, vaan miten nämä termit taipuisi edellä mainittuihin:
на сжатом газе (ГАЗ-33076)
на сжиженном газе (ГАЗ-33075)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Noin erikoisuuden vuoksi maakaasu-Priora:

Kuva

Kuva

Kuva

Wenäällähän pyritään maakaasuautojen laajempaan käyttöön. Wenään maakaasuvarat ovat huomattavat, eikä ilmanlaatukysymyskään ole merkityksetön.

Valtiovalta on ilmoittanut, että maakaasun hinta olisi enintään puolet 80-oktaanisen bensiinin hinnasta.

http://www.clafre.com/vaz/priora/2170-cng.php

Kaasua, kansankomissaari Putin -terveisin

SvS
Näinhän sen pitäisi mennäkkin että kaasu käytetään lähinnä siellä,missä se tuotetaan.Wennään kaasubisnekset eivät menneet niinkuin piti.Kaasun hintakehitys kun ei ollutkaan niin nousujohteinen kuin uumoiltiin.Kapuloita rattaisiin iskee pahasti "savikaasu" jota on löydetty mittaamattomat määrät.Suomessakin ollaan siirtymässä kaasun aiheettomasta suosimisesta sen todelliseen verotukseen,mikä rajoittaa sen kulutusta.Kaasupullojakaan grillaukseen on tänä kesänä ollt vaikea saada kun on myyty eijoota :lol:
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin