1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Minkäslaista nokka-akselia tämmmöiselle miedosti viritettyyn 1500:seen kannattaisi harkita? Mikä on todettu toimivaksi myös normaali "katu"käytössä?
Mikä mahtaa olla vakio-nokan asteet ja nostot?
- Jim
Mikä mahtaa olla vakio-nokan asteet ja nostot?
- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
siis vapari vaiko ahettu?
kevyesti ahetuissa on käytetty ihan vakio nokkaa, sit vähän kovemmissa jotain vähän jyrkempää ja isommalla nostolla olevaa. yleensä jos ihan hiomalla teettää niin hioja kyllä tietää kun vaan sanoo mihin käyttöön ja kokoonpanoon.
vaparissa sit joku vajaa 300astetta ja joku 11mm nostolla suunnilleen, profiili senkin ratkasee. vaatii +10:1 puristukset mielummin lähemmäks 11
leimaa tommosella ei taho saada mulla 289 asteinen ja jotain 10,5 nostoa eikä mitään mahiksia päästöistä läpi (isopäästönen) päästää sen verran raakana bensaa läpi. leimalla vakionokalla käyntikin tasottuu kummasti...
kevyesti ahetuissa on käytetty ihan vakio nokkaa, sit vähän kovemmissa jotain vähän jyrkempää ja isommalla nostolla olevaa. yleensä jos ihan hiomalla teettää niin hioja kyllä tietää kun vaan sanoo mihin käyttöön ja kokoonpanoon.
vaparissa sit joku vajaa 300astetta ja joku 11mm nostolla suunnilleen, profiili senkin ratkasee. vaatii +10:1 puristukset mielummin lähemmäks 11
leimaa tommosella ei taho saada mulla 289 asteinen ja jotain 10,5 nostoa eikä mitään mahiksia päästöistä läpi (isopäästönen) päästää sen verran raakana bensaa läpi. leimalla vakionokalla käyntikin tasottuu kummasti...
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Moro,
Vapari nyt alussa tulossa. n.10 paremalle puolelle puristuksiin tähtään. Pärjäisikö vakionokalla vai olisi pikkusen jyrkemmästä vastaavaa hyötyä? Kaasarina uudenkarhea Weber 32/36 DGV ja laajakaista säätöihin auttamassa. Lada '88 , joten päästöjen kanssa varmaan ei tule ongelmia miedolla nokalla?
Tuo 289/10,5.. Paljon se eroaa vakiosta?
- Jim
Vapari nyt alussa tulossa. n.10 paremalle puolelle puristuksiin tähtään. Pärjäisikö vakionokalla vai olisi pikkusen jyrkemmästä vastaavaa hyötyä? Kaasarina uudenkarhea Weber 32/36 DGV ja laajakaista säätöihin auttamassa. Lada '88 , joten päästöjen kanssa varmaan ei tule ongelmia miedolla nokalla?
Tuo 289/10,5.. Paljon se eroaa vakiosta?
- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
^ no justhan startti tossa eellä totes ettei mitään toivoa päästöistä läpi tuolla nokalla. vakionokka vaihtamalla leimaan. nyt pitää muistaa että se nokka on juuri koneen sydän ja sielu, jyrkemmästä varmasti hyötyä. mulla nyt ruttua n.10,5, enemmänkin voisi olla, nokan asteista ei varmaa tietoa, hitusen vajaa 300 ehkä ja nostoa 11,8, näkee jo overlapista ettei varmasti toivoa päästöjen saantiin kohdalleen... vakionokan asteita mittailin joskus, olikohan 250-260astetta ja nostoa venalta seittemisen milliä.
mitähän sää nyt oot tekemässä kun ruisku/turpokoneeseen jo etit trikkeripyöriä ja nyt onki jo vapari tulossa...
mitähän sää nyt oot tekemässä kun ruisku/turpokoneeseen jo etit trikkeripyöriä ja nyt onki jo vapari tulossa...

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
noo.. Ei kannata tuosta triggeri/ruisku/turbo-jutuista murehtia
Ajattelin kokeilla Megaa (joka on jo matkalla) sytkän säätöön näin aluksi. Jos se osoittautuu mielenkiintoiseksi, niin siitä on hyvä lähtetä laajentaan.
Mutta tosiaan varsinainen keskustelu koskee vaparia, joka ensi tulee käyttöön.
Lähinnä yritän saada selkoa näistä nokkien asteista, siis vakion, sekä virinokkien. Kun tuo pelkkä vähän alle 300 astetta ja 11,8 nostoa kun ei vielä oikein kaikkea kerro.
Ja tosiaan itselläni on tarkoitus mitata tuo vakionokka, mutta ajattelin kysyä asiantuntijoilta, jotka jo aikaisemmin nokkien kanssa on pelannut niiden asteita ja hyviä suosituksia katukäyttöiseen autoon. Vakion ja ns. "300" nokan välistä luulisi jotain käyttökelpoista löytyvän?
Päästöistä vielä.. Onko kyseinen nokka katti autossa vai..? Mikä raja mittauksessa paukkuu eniten?
- Jim

Mutta tosiaan varsinainen keskustelu koskee vaparia, joka ensi tulee käyttöön.
Lähinnä yritän saada selkoa näistä nokkien asteista, siis vakion, sekä virinokkien. Kun tuo pelkkä vähän alle 300 astetta ja 11,8 nostoa kun ei vielä oikein kaikkea kerro.
Ja tosiaan itselläni on tarkoitus mitata tuo vakionokka, mutta ajattelin kysyä asiantuntijoilta, jotka jo aikaisemmin nokkien kanssa on pelannut niiden asteita ja hyviä suosituksia katukäyttöiseen autoon. Vakion ja ns. "300" nokan välistä luulisi jotain käyttökelpoista löytyvän?

Päästöistä vielä.. Onko kyseinen nokka katti autossa vai..? Mikä raja mittauksessa paukkuu eniten?
- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
HC on se jonka kanssa tulee ongelma. Kun sekä imu ja pako venat on yhtäaikaa auki (overlap) niin saadaan parempi sylinterin täytös, mutta toisaalta raakaa bensaa menee silloin aina jonkin verran läpi.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
ei ole katti, startilla isopäästösessä eikä silti mene päästöstä läpi, iso overlap -> pensaa putkeen ja silleen...
jep astelukema ja nosto ei kerro kaikkea, mutta ei noita nokkia myytäessä muutenkaan kerrota oikein muuta kuin nuo, niillä lukemilla liitä myydään. myös profiili eli nokan muoto vaikuttaa, ja nokkien välinen kulma. moposportilta löytyy myös pari oliko kat- vai kentkamsin nokkaa vaan aika suolaseen hintaan.
minä kun kyselin aikonaan täältä foorumilta niistä venäjän nokista jota saa rajantakaa suht edulliseen hintaan, naco ja toktornivakov niitä tuokin.
289/11,2mm, 293/11,7mm, 296/11,8mm, 304/11,95mm ja 309/12,1mm.
tuommoisia vaihtoehtoja ainakin sieltä löytyy, kaikki apaut 200 ekee hintaluokassa sillon kun kyselin. en tiedä sitten löytyykö noihin enempää tietoa kuin nuo "myyntipuheet"... ja nokkapyöriä saa samoilta kavereilta aika edulliseen hintaan... mutta ehkä itse hiottamalla voi eniten vaikuttaa nokan tyyppiin ja arvoihin, eli koneen luonteeseen, sehän sulla varmaan onkin jo tiedossa... saa ainakin kaikki tarkat tiedot nokkakortin mukana...
jep astelukema ja nosto ei kerro kaikkea, mutta ei noita nokkia myytäessä muutenkaan kerrota oikein muuta kuin nuo, niillä lukemilla liitä myydään. myös profiili eli nokan muoto vaikuttaa, ja nokkien välinen kulma. moposportilta löytyy myös pari oliko kat- vai kentkamsin nokkaa vaan aika suolaseen hintaan.
minä kun kyselin aikonaan täältä foorumilta niistä venäjän nokista jota saa rajantakaa suht edulliseen hintaan, naco ja toktornivakov niitä tuokin.
289/11,2mm, 293/11,7mm, 296/11,8mm, 304/11,95mm ja 309/12,1mm.
tuommoisia vaihtoehtoja ainakin sieltä löytyy, kaikki apaut 200 ekee hintaluokassa sillon kun kyselin. en tiedä sitten löytyykö noihin enempää tietoa kuin nuo "myyntipuheet"... ja nokkapyöriä saa samoilta kavereilta aika edulliseen hintaan... mutta ehkä itse hiottamalla voi eniten vaikuttaa nokan tyyppiin ja arvoihin, eli koneen luonteeseen, sehän sulla varmaan onkin jo tiedossa... saa ainakin kaikki tarkat tiedot nokkakortin mukana...
Viimeksi muokannut pvdriver, 5.7.2010 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Riittävän isolla katilla voisi onnistua mutta eihän sitä kannata viherpipertäjien aatteita tukea. Ja voi oikeanlainen hyvälaatuinen katalysaattoriTHI-900 kirjoitti:HC on se jonka kanssa tulee ongelma. Kun sekä imu ja pako venat on yhtäaikaa auki (overlap) niin saadaan parempi sylinterin täytös, mutta toisaalta raakaa bensaa menee silloin aina jonkin verran läpi.
muodostua kalliiksikin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
no vaikuttaa se sen verran että kone lähtee vetään kunnolla jostain reilusta 3000rpm eteenpäin. vetoja on kunnolla sinne 6500rpm kunnon säädöillä ja kunnon kaasareilla pääsis pitemmällekkin
tyhjäkäynti on semmonen ränttä tänttä tänttä, eli hiukan harva ja epätasanen verrattuna vakioon.
siis 83 vuoden nappis hc päästöraja on 1000 ja sillä nokalla ei taho alle 2000 päästä.... tai varmaan nokan ajotuksella ja isoilla venaväleillä ja sytyn säädöllä johkin 1500 mut tuskin oikeisiin arvoihin happee menee kans liikaa
puristuksia oli se 10,2 tai ehkä hiukan enempi. juttua löytyy tuolta: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 24&t=24563
tyhjäkäynti on semmonen ränttä tänttä tänttä, eli hiukan harva ja epätasanen verrattuna vakioon.
siis 83 vuoden nappis hc päästöraja on 1000 ja sillä nokalla ei taho alle 2000 päästä.... tai varmaan nokan ajotuksella ja isoilla venaväleillä ja sytyn säädöllä johkin 1500 mut tuskin oikeisiin arvoihin happee menee kans liikaa
puristuksia oli se 10,2 tai ehkä hiukan enempi. juttua löytyy tuolta: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 24&t=24563
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
^katalysaattorin toimintaa tuntemattoman on paha mennä veikkailemaan, tiedoksi vain, katalysaattori vaatii juuri sen optimiseossuhteen 14.7:1 jolla lambda-arvo tasan yksi. vain silloin katalysaattori toimii oikein. taas tehon kannalta optimiseos luokkaa 12:1, ei katalysaattori tule olemaan pitkäikäinen, eikä ainakaan suodata päästöjä oikein. kuulema kilpurihondissakin on seoksista pitänyt tinkiä katsastuksen aikana että kemiran kisakatit pysyy vauhdissa mukana...lada.h.s kirjoitti:Riittävän isolla katilla voisi onnistua mutta eihän sitä kannata viherpipertäjien aatteita tukea.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Näinhän se on. Päästömääräykset ovat mielestäni Suomen oloihin hieman liian tiukkoja.pvdriver kirjoitti:^katalysaattorin toimintaa tuntemattoman on paha mennä veikkailemaan, tiedoksi vain, katalysaattori vaatii juuri sen optimiseossuhteen 14.7:1 jolla lambda-arvo tasan yksi. vain silloin katalysaattori toimii oikein. taas tehon kannalta optimiseos luokkaa 12:1, ei katalysaattori tule olemaan pitkäikäinen, eikä ainakaan suodata päästöjä oikein. kuulema kilpurihondissakin on seoksista pitänyt tinkiä katsastuksen aikana että kemiran kisakatit pysyy vauhdissa mukana...lada.h.s kirjoitti:Riittävän isolla katilla voisi onnistua mutta eihän sitä kannata viherpipertäjien aatteita tukea.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Eli tämä taitaa olla sitten tee-se-itse osastoa.
Yritin vain päästä helpommalla mitoituksen suhteen, jotta ei tarvisi lähteä kokeilemaan eri variaatioita. Harmi kun näistä Lada-nokista ei ole kunnon speksejä käytössä
. Kukaan ei ilmeisesti ole tehnyt mitään ns. käyttö-viritystä, jolla koneen saisi pirteämmäksi, mutta silti katsastuskelpoisesi päästöjen puolesta..
Jenkkien kanssa oli tämän suhteen helpohko toimia -> http://www.summitracing.com/search/Depa ... Rank%7cAsc
Mutta jatkan kyselyä..
- Jim

Yritin vain päästä helpommalla mitoituksen suhteen, jotta ei tarvisi lähteä kokeilemaan eri variaatioita. Harmi kun näistä Lada-nokista ei ole kunnon speksejä käytössä

Jenkkien kanssa oli tämän suhteen helpohko toimia -> http://www.summitracing.com/search/Depa ... Rank%7cAsc
Mutta jatkan kyselyä..
- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
taitaa aika moniin viritettyihin ladoihin aina katastuksen alla olla nokan vaihto edessä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Ok.. Hyvä tietää. Täytyy pitää yhtä vakio-nokkaa aina tallella.
Mistä tulikin mieleen. Onko 1200 - 1500 nokialla eroa?
- Jim
Mistä tulikin mieleen. Onko 1200 - 1500 nokialla eroa?
- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Olet sekä oikeassa että väärässä. Tietenkin katti vaatii toimiakseen pintakaasuajossa sekä kevyissä kiihdytyksissä mahdollisimman stökiometrisen seoksen, mutta ei katalysaattoriautoakaan ajateta täyden tehon kierroksilla 14,7:1 seoksilla, koska silloin ei syntyisi mitään muuta kuin rojua.pvdriver kirjoitti: ^katalysaattorin toimintaa tuntemattoman on paha mennä veikkailemaan, tiedoksi vain, katalysaattori vaatii juuri sen optimiseossuhteen 14.7:1 jolla lambda-arvo tasan yksi. vain silloin katalysaattori toimii oikein. taas tehon kannalta optimiseos luokkaa 12:1, ei katalysaattori tule olemaan pitkäikäinen, eikä ainakaan suodata päästöjä oikein. kuulema kilpurihondissakin on seoksista pitänyt tinkiä katsastuksen aikana että kemiran kisakatit pysyy vauhdissa mukana...
Ja vireämpikin katupeli kannattaa säätää tasakaasuajoa varten mahdollisimman laihalle, niin kuitenkin että minkäänlaista nykimistä ei vielä esiinny. Vakiomoottorit tyytyy 14.5 - 15.0:1, jopa hieman laihempaankin, vireämmillä moteilla jos pääsee 14.0 - 14.5 lukemiin niin pysyy kulutuskin inhimillisenä. Ja aivan turhaa on pitää seoksia liian rikkaalla silloin kun ei mennä täydellä teholla, karstaa vain koneen ja sotkee öljyyn bensaa. Ei hyvä.
Tosin erityisesti tuplilla tämä seosasia on melkoinen kompromissi jotta kaasuvaste pysyy vielä hyvänä. Monesti joutuu aavistuksen rikkaalle jättämään jotta siirtymä tyhjäkäyntipiiriltä pääsuutinpiirille olisi mahdollisimman jouhea. Tosin tähän vaikuttaa valtavasti kaasareiden progressio-ominaisuudet, esim. malliesimerkkinä Weberin IDF ei tässä juhli, mutta toimii siedettävästi oikein säädettynä.
Ja nokat on samat näissä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™