Kertauksen vuoks, mites tämmönen?

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Kertauksen vuoks, mites tämmönen?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Siis jos on -90 vuosimallin Niva, joka ei vaadi katalysaattoria, ja on alunperin sillä sähköttömällä kaasarilla, jossa alipaine avaa toisen kurkun...

...niin mitäs ne katsastuspaholaiset sanoo siihen, jos tuon kaasarin ja imusarjan tilalle on laitettu moottoripyörän kaasarit, eli yks per pytty?

Voisin melkein veikata, että päästöt on pienemmät, mutta eihän se ketään kiinnosta kun laki sanoo jotakin niin silloin ei saa hyviä jarrujakaan laittaa paskojen tilalle.

Niin että ketä ja mitä laki palvelee... :twisted:
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
rallikuski

Re: Kertauksen vuoks, mites tämmönen?

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Jos rekisteri otteessa ei lue: "vähäpäästöinen kaasutin, kolmitoimikatalysaattori, happitunnistin, pakokaasun takaisinkkierrätys..." niin ei mitään muuta ku "mopot" konepellin alle ja "kylmä"katti putkeen(tyhjätty katalysaattori). Katti saa olla toimivakin, ei vaan kannata uutta ostaa siihen tarkoitukseen kun varmaan menee piloille kuitenkin.

Autosta siis EI TULE vähäpäästöistä vaikka katti sinne putkeen vaadittaisikin. Vanhemmissa (oliko <7/87) ei tarvitse kattia lisätä putkeen.

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Kertauksen vuoks, mites tämmönen?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

rallikuski kirjoitti:Jos rekisteri otteessa ei lue: "vähäpäästöinen kaasutin, kolmitoimikatalysaattori, happitunnistin, pakokaasun takaisinkkierrätys..." niin ei mitään muuta ku "mopot" konepellin alle ja "kylmä"katti putkeen(tyhjätty katalysaattori). Katti saa olla toimivakin, ei vaan kannata uutta ostaa siihen tarkoitukseen kun varmaan menee piloille kuitenkin.

Autosta siis EI TULE vähäpäästöistä vaikka katti sinne putkeen vaadittaisikin. Vanhemmissa (oliko <7/87) ei tarvitse kattia lisätä putkeen.
eli tuo meiän kattilada, vm 91, jonka otteessa ei lue vähäpäästöisyydestä ja kolmitoimikatista mitään, pitäisi saada läpi isopäästöisen päästörajoilla? eli voitanee vaihtaa axtec-laitteiden tilalle ozon + normipakosarja jne...?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Kertauksen vuoks, mites tämmönen?

Viesti Kirjoittaja Zipi »

NesteHukka kirjoitti:mutta eihän se ketään kiinnosta kun laki sanoo jotakin niin silloin ei saa hyviä jarrujakaan laittaa paskojen tilalle.
Kyllä jarrut saa parempiin vaihtaa... Eikä tuu ees prosentteja, kun turvallisuuteen vaikuttavista härpäkkeistä ei prosentteja nykyään lasketa. Vähän offtopic tähän viestiketjuun, mutta pitipä sanoman. ;-)
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Kertauksen vuoks, mites tämmönen?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Niin, voihan sitä joskus hämmästyä siitä että jotakin positiivistakin muutoksia tulee lakiin.

Muistelen jotakin vanhaa jonkun autolehden juttua, kun ei 40-luvun jenkin rumpujarruja saanut millään konstilla laillisesti korvattua kunnon levyjarruilla.

Nykyään tuntuisi olevan niin että mitä vanhempi auto, niin sitä enemmän katsotaan läpi sormien, silloin kun on kyseessä ihan järkevät muutokset.

Kyl mä tossa eilen leikkasin jo plootua imu/pakosarjan laipaksi. Niistä litteäluistikaasareista maksoin peräti jotakin 30 euroa, kun kyseinen pyöräpurkaamo oli lopettanut purkaamotoiminnan ja alkanut "normaaliksi" moottoripyöräkaupaksi. Jostakin takahuoneesta löytyi.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Kertauksen vuoks, mites tämmönen?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

pvdriver kirjoitti:
rallikuski kirjoitti:Jos rekisteri otteessa ei lue: "vähäpäästöinen kaasutin, kolmitoimikatalysaattori, happitunnistin, pakokaasun takaisinkkierrätys..." niin ei mitään muuta ku "mopot" konepellin alle ja "kylmä"katti putkeen(tyhjätty katalysaattori). Katti saa olla toimivakin, ei vaan kannata uutta ostaa siihen tarkoitukseen kun varmaan menee piloille kuitenkin.

Autosta siis EI TULE vähäpäästöistä vaikka katti sinne putkeen vaadittaisikin. Vanhemmissa (oliko <7/87) ei tarvitse kattia lisätä putkeen.
eli tuo meiän kattilada, vm 91, jonka otteessa ei lue vähäpäästöisyydestä ja kolmitoimikatista mitään, pitäisi saada läpi isopäästöisen päästörajoilla? eli voitanee vaihtaa axtec-laitteiden tilalle ozon + normipakosarja jne...?
Mikä on kolmitoimikatti? Ikinä kuullutkaan moisesta. Lieneekö pientä kiinnostuksen puutetta :D
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Kertauksen vuoks, mites tämmönen?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

vähentää kolmenlaisia päästöjä. ;)
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Kertauksen vuoks, mites tämmönen?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jaa... minä aattelin että se on niinkuin tällainen tavallinen maatiais kolmitoimikatti. Syö, nussii ja kuspaskoo... :lol:

Pakkohan näistä lakisääteisistä on huumoria repiä, eihän niitä muuten selvinpäin kestä.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
rallikuski

Re: Kertauksen vuoks, mites tämmönen?

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

pvdriver kirjoitti:
rallikuski kirjoitti:Jos rekisteri otteessa ei lue: "vähäpäästöinen kaasutin, kolmitoimikatalysaattori, happitunnistin, pakokaasun takaisinkkierrätys..." niin ei mitään muuta ku "mopot" konepellin alle ja "kylmä"katti putkeen(tyhjätty katalysaattori). Katti saa olla toimivakin, ei vaan kannata uutta ostaa siihen tarkoitukseen kun varmaan menee piloille kuitenkin.

Autosta siis EI TULE vähäpäästöistä vaikka katti sinne putkeen vaadittaisikin. Vanhemmissa (oliko <7/87) ei tarvitse kattia lisätä putkeen.
eli tuo meiän kattilada, vm 91, jonka otteessa ei lue vähäpäästöisyydestä ja kolmitoimikatista mitään, pitäisi saada läpi isopäästöisen päästörajoilla? eli voitanee vaihtaa axtec-laitteiden tilalle ozon + normipakosarja jne...?
Periaatteessa pitäisi onnistua "isopäästöisenä" jos otteessa ei lue tuota
vähäpäästöinen kaasutin, kolmitoimikatalysaattori, happitunnistin, pakokaasun takaisinkkierrätys
, kuitenkin varmistaisin konttorilta, mutta kaikki vähäpäästöiset mitä minä olen nähnyt on otteessa ollut tuollaiset merkinnät(jos on ruisku niin muuten samat merkinnät paitsi kaasuttimen tilalla lukee polttoaineen suihkutus).

Esim mulla luki chevyssä vm1990 otteessa "Katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta", mutta silti oli "isopäästöinen".

Sen verran pitää vielä korjata omia kirjoituksia, että siellä vähäpäästöisen ladan(kin) rekisteriotteessa lukee "käytettävä lyijytöntä polttoainetta"...
Vastaa Viestiin