minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
ö..speed?
Viestit: 163
Liittynyt: 20.2.2008 21:12
Paikkakunta: Lahti

minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja ö..speed? »

Helvatan lämpöstä iltaa kaikille teille....

Ongelmani on nyt semmonen että en tiedä minkä nokan valkkaisin omaan katu "sleepper" nappikseen.
Voi myös johtua siitä että en tajua noista paljoakaan.
Mikä toimisi kokoon panossa parhaiten.
Tavoitteena olisi että kone olisi suht laaja käyttö alueeltaan,mutta kuitenkin tehoa unohtamatta
!!! Ainiin huomioikaa semmoinen juttu että auto on vm.77 joten se on päästö vapaa !!!

Elikkäs pohjustuksena koneeni speksit..
- 1700 lohko
- oliskohan ollut n.2,3mm laskettu isovenakansi 40 imu ja 35,5 pakovenoilla
- 40mm weberi tuplat
- 4-2-1 peltisarja
- säädettävä nokkapyörä
- vena koloja kaiveltu männistä jne....

Sitten olisi nokka vaihtoehtoja...
- 10,50..............256
- 11,20..............289
- 11,40/10,60......268/260
- 10,90/9,80........258/256
- 11,33/10,90......283/265
- 11,80...............296
- 12,70/12,40......292/290

Mikähän noista olisi niinkusta hyvä???
Jeesaisko joku kamua mäessä..kilpuri velhot tai muut kokeneemmat.
KIITOS JO ETUKÄTEEN.
Viimeksi muokannut ö..speed?, 29.7.2010 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2101 -77 "Jeltsin"
2102 -85 "Stranger"
2105 -94 "PrinCCCPrenssa"

Ex.2102 -74 "LA-DArra"
Kuva
# JJCccp customs # Ö..speed? racing # HC garage # Jooseppi group #
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Tervehdys

Ettisin pikkusen enempi asteita, elikkä muutama aste yli kolmesataa Ja nosto 12 paikkeilla.
Joka tapauksessa kokeile sinitarralla kuinka lähelle mäntää venttilit tulevat. Elikkä männänkolot täysi sinitarraa. Vanha kannentiiviste paikalleen. Ajotukset kohilleen. Pyöritä konetta ihmisvoimalla ja avaa kone. Sinitarran jäljistä näkyy kuinka lähelle mäntää venttilit aukeaa.
En ole mikään guru, mutta noin mie tekisin ja tein.

Jyrki-boy
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Mistä löysit nuo nokka-vaihtoehdot?

Satutko tietämään mikä on noin suurinpiirtein vakion asteet ja nostot?

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

vakionokka 250-260 / ~7mm. joku saa tarkentaa...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja separi »

Terve,

Yksi aiheeseen liittyvä noviisikysymys:

Mitataanko asteet siitä alkaen, kun nosto on tasan 0 ja venttiili on juuri avautumassa vai esimerkiksi jostain tietystä nostosta? Tuosta kun tuntuu löytyvän vähän kaikenlaista informaatiota.

EDIT: Tai mitatahan voi monella tapaa, mutta millä nostolla nuo yleensä ilmoitetaan?
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

tervehdys

Kun hankit nokkia, sinun täytyy ensiksi päättää moottorin käyttö. Kadulle, Kadulle/ralliin vai ralliin/radalle. Asteet on suurinpiirtein niin, että kadulle alle 300, kadulle/ralliin 300-305 ja tiukin jossain 320 paikkeilla.
Jos hankit esimerkiksi C&B:n nokat, niin niitä löytyy kuusi eri sorttia. Road min, med ja max, sekä rata min, med ja max.

Nokkiin vaikuttaa käyttötarkoitus. Niitä tekemään erikoistuneet pajat, myös suomalaiset hiojat osaavat tehdä oikeat nokat, kun vain kertoo millaiseen käyttöön ne tulevat. Samoin nokilla ratkaistaan hyvin paljon se, saako auton läpi katsastuksessa vai ei.

Noston voi mitata karkeasti, kun mittaa työntömitalla nokan ohuemmasta kohdasta. Sen jälkeen 90 astetta käännöstä ja mitataan nokan päästä vastapuolen liukupintaan. Sitte vähennä jälkimmäisestä tuloksesta ensimmäisen ja siinä on nosto karkeasti mitattuna.

Jyrki-boy
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

^tuolla selviää nokan nosto, mutta yleensä nosto ilmoitetaan venttiililtä, joka on vipusuhteesta riippuen noin 1,2-1,5 kertaa enemmän...

olettaisin että myytävissä nokissa asteet kerrotaan useimmiten nollasta, eli siitä kun nokka alkaa painamaan venaa auki, ei esim. 0,1mm nostosta tai 1,0 nostosta. näin saadaan suurin astemäärä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
ö..speed?
Viestit: 163
Liittynyt: 20.2.2008 21:12
Paikkakunta: Lahti

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja ö..speed? »

Jyrki-boy kirjoitti:tervehdys

Kun hankit nokkia, sinun täytyy ensiksi päättää moottorin käyttö. Kadulle, Kadulle/ralliin vai ralliin/radalle. Asteet on suurinpiirtein niin, että kadulle alle 300, kadulle/ralliin 300-305 ja tiukin jossain 320 paikkeilla.
Jos hankit esimerkiksi C&B:n nokat, niin niitä löytyy kuusi eri sorttia. Road min, med ja max, sekä rata min, med ja max.

Nokkiin vaikuttaa käyttötarkoitus. Niitä tekemään erikoistuneet pajat, myös suomalaiset hiojat osaavat tehdä oikeat nokat, kun vain kertoo millaiseen käyttöön ne tulevat. Samoin nokilla ratkaistaan hyvin paljon se, saako auton läpi katsastuksessa vai ei.

Noston voi mitata karkeasti, kun mittaa työntömitalla nokan ohuemmasta kohdasta. Sen jälkeen 90 astetta käännöstä ja mitataan nokan päästä vastapuolen liukupintaan. Sitte vähennä jälkimmäisestä tuloksesta ensimmäisen ja siinä on nosto karkeasti mitattuna.

Jyrki-boy
Elikkäs voitas olettaa että 296 asteinen nokka 11,80 nostol vois olla aikas ok ripeseen katu rassiin :?: :?: :?: :!: :!:
2101 -77 "Jeltsin"
2102 -85 "Stranger"
2105 -94 "PrinCCCPrenssa"

Ex.2102 -74 "LA-DArra"
Kuva
# JJCccp customs # Ö..speed? racing # HC garage # Jooseppi group #
Avatar
ö..speed?
Viestit: 163
Liittynyt: 20.2.2008 21:12
Paikkakunta: Lahti

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja ö..speed? »

Jimsgarage kirjoitti:Mistä löysit nuo nokka-vaihtoehdot?

Satutko tietämään mikä on noin suurinpiirtein vakion asteet ja nostot?

- Jim
Noi on kaiketi venäjän katalookeista otettuja vaihtoehtoja....toktorniraktori :D vai mikä se oli....laittoi mulle noit kun kyselin et mitä olis mahd.tarjol tuollaseen katu apina projektiin...
Elikkäs voitas olettaa et niit on enemmänkin tarjolla :?: :?:
2101 -77 "Jeltsin"
2102 -85 "Stranger"
2105 -94 "PrinCCCPrenssa"

Ex.2102 -74 "LA-DArra"
Kuva
# JJCccp customs # Ö..speed? racing # HC garage # Jooseppi group #
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ö..speed? kirjoitti:Elikkäs voitas olettaa että 296 asteinen nokka 11,80 nostol vois olla aikas ok ripeseen katu rassiin :?: :?: :?: :!: :!:
elä ota noin isolla nostolla olevaa jos ei tee mieli alkaa miettimään uusia venajousia. pohjaavat tuolla nostolla, kokemusta on. toiseksi mihin lohkoon sulla on tulossa tuo, tasalakisiin mäntiin joudut koloja jyrsimään ellet valmiiksi kolollisia mäntiä laita...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
ö..speed?
Viestit: 163
Liittynyt: 20.2.2008 21:12
Paikkakunta: Lahti

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja ö..speed? »

pvdriver kirjoitti:
ö..speed? kirjoitti:Elikkäs voitas olettaa että 296 asteinen nokka 11,80 nostol vois olla aikas ok ripeseen katu rassiin :?: :?: :?: :!: :!:
elä ota noin isolla nostolla olevaa jos ei tee mieli alkaa miettimään uusia venajousia. pohjaavat tuolla nostolla, kokemusta on. toiseksi mihin lohkoon sulla on tulossa tuo, tasalakisiin mäntiin joudut koloja jyrsimään ellet valmiiksi kolollisia mäntiä laita...
Mulla on tossa kannessa jo volvon ulkojouset ja ladan sisäjouset..mutta piisaako ne...en tiedä.
Lohkona on 1700:nen ja männissä olevia koloja on kaiveltu vielä isommiksi...ihan jo sen takia kun on 40 imu ja 35,5 pakovenat tossa kannessa.
2101 -77 "Jeltsin"
2102 -85 "Stranger"
2105 -94 "PrinCCCPrenssa"

Ex.2102 -74 "LA-DArra"
Kuva
# JJCccp customs # Ö..speed? racing # HC garage # Jooseppi group #
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

volvon jousta tuntematta jos asennuspituus sama kun alunperinkin ladassa niin ei piisaa, sisäjousi pohjaa...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
ö..speed?
Viestit: 163
Liittynyt: 20.2.2008 21:12
Paikkakunta: Lahti

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja ö..speed? »

Non niin..nyt mulle on tulossa sitten 289 asteinen ja 11,20 nostol oleva nokka....
Suap nyt sitten nährä minkälainen tulee vai tuleeko olenkaan..aika näyttää.
2101 -77 "Jeltsin"
2102 -85 "Stranger"
2105 -94 "PrinCCCPrenssa"

Ex.2102 -74 "LA-DArra"
Kuva
# JJCccp customs # Ö..speed? racing # HC garage # Jooseppi group #
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

varmaan vakiota parempi ainakin... otitko venäjän nokan, onko nuo niitä ylikokoaihioista hiottuja? jos ja kun tuloo niin mittaappa huvikseen perusympyrä siitä nokasta, että joudutko nokkapukkia laskemaan vai meneekö vakiomittasella... empä osaa tuosta nostosta nyt sanoa mutta ainakin mulla lipo 12 milliä venttiili auki niin jouset oli pohjassa, ei saanut säädettyä venavälystä oikeeksi, muuten pohjasi. sitä varaa kannattanee olla...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
ö..speed?
Viestit: 163
Liittynyt: 20.2.2008 21:12
Paikkakunta: Lahti

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja ö..speed? »

Ihan tuo venäjän tuonti malli olis tulollaa juu.Entiä mistä väännetty.
Vielä kun jaksas työntää ton lassen tonne talliin ja alotella pikkuhiljaa purkamaan ja näpräämään.
Olis meinaan kaikkee muutakin pientä ton nokan lisäksi mitä pitäs tehdä.
2101 -77 "Jeltsin"
2102 -85 "Stranger"
2105 -94 "PrinCCCPrenssa"

Ex.2102 -74 "LA-DArra"
Kuva
# JJCccp customs # Ö..speed? racing # HC garage # Jooseppi group #
Vastaa Viestiin