111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarpeen!

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarpeen!

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Elikkä mulla on ollut tässä jonkin aikaa 111 vm 2000, perinteisellä 1.5 8V koneella.

Ongelmana olisi, että jäähdyttimen tuuletin keulilla ei pyöri, seuraavat asiat olen tarkastanut:

-Tuuletin on kunnossa.
-Johdot tuulettimelle ovat kunnossa
-Rele ja sulake ovat kunnossa
-Vaihdoin myös jäähdytysnesteen lämpöanturin (lähellä oli vain Deltassa, 30€...)

Uskoisin myös jäähdytysnesteen lämpöanturin johtojen olevan OK, koska tuuletin käynnistyy kun liittimen irroittaa anturista. Mutta kun anturin johto on kiinni niin tuuletin ei käynnisty, vaikka nesteet keittäisivät...

Mitä tässä enää jää jäljelle? Itsellä on jo ainakin aika neuvoton olo asian suhteen....
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Testailin vähän lisää, kun kokeilin niin 170 Ohmin vastuksella anturin piuhoihin tuuletin pysyi käynnissä jos kävi ennestään (eli piuha ollut irti), käyntiääni kuitenkin muuttui, kun vastuksen lisäsi piuhaan, eli silloin auton tietsikka "tunnisti" koneen olevan kuuma. Jos auto oli sammuksissa ja vastus piuhassa--->käynnisti auton, tuuletin ei käynnistynyt.

Samoin jos lämmöt on hyvinkin yli 90 astetta ja anturin vastusrvo noin 250 ohmia, jos anturin johdon irroittaa (tuuletin käy sen aikaa)ja laittaa takaisin (pysähtyy melkein heti)...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Laita sen lämpötila-anturin rinnalle vastaus niin kokonaisvastus pienenee. Tää nyt on kyllä semmonen Härski Hartikainen patentti, mutta niin ainakin toimis!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

THI-900 kirjoitti:Laita sen lämpötila-anturin rinnalle vastaus niin kokonaisvastus pienenee. Tää nyt on kyllä semmonen Härski Hartikainen patentti, mutta niin ainakin toimis!
Muuten hyvä, mutta kun ei tunnu rupeli starttaavan pienelläkään vastuksella silloinkun koneen käynnistää ja rupeli ei ole muutoin käynnissä, kuten tossa sanoin. Eli pienellä vastuksella rupeli kyllä pysyy käynnissä, jos anturin liitin on ensin ollut irti kun koneen starttaa...

Menisi siis aika vaikeaksi jos liitintä pitäisi repiä aina irti ja takas, kun kone on kuuma...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Järjestelmä toimii kuvauksesi perusteella täysin normaalisti, eikä sille siis tarvitse tehdä yhtään mitään.

Lämpötila-anturin nimellisresistanssi à +100 °C on 177 Ω.

Ohjausyksikkö käynnistää puhaltimen, kun ymmärtää lämpötilaksi 102...105 °C (vastaa noin 155 Ω) ja sammuttaa, kun lt laskenut 95 °C:een (vastaa noin 210 Ω).

Moottorin käynnin muuttuminen puhaltimen toimiessa johtunee siitä, että puhallin kuormittaa generaattoria melkoisesti.

Puhaltimen käynnistyminen irrotettaessa anturiliitin johtuu siitä, että ohjausyksikkö ei saa mitään tietoa lämpötilasta, jolloin puhallin käynnistyy varotoimena.

Lienet jo lukenut http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 13&t=25685

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Mutta se ei liene normaalia, että kone tosiaan keittää ennenkuin puhallin käynnistyy?

Tiedä sitten olisko nesteet niin huonoja, vai mistä tämmöinen voi johtua?

Auto ei ole mulla tosiaan vielä kauaa ollut, joten aikaisemmista vaiheista en osaa sanoa yhtikäs mitään...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Anteeksi epäilevä kysymys, mutta miten ilmenee, että kone keittää?

Tavanomainen 50/50-vesi-pakkasnesteseos kiehuu normaali-ilmanpaineessa 109 asteessa ja jäähdytysjärjestelmän 110 kPa ylipaineessa noin 125 asteessa.

SvS

Täydennyksenä:

Jäähdytysjärjestelmän kiehumista eivät ole esimerkiksi:
  1. paineenalaisen jäähdytysjärjestelmän vuotaminen
  2. höyryn syntyminen vuotokohdassa (jossa paineenalainen neste muuttuu normaalipaineiseksi ja saattaa höyrystyä)
  3. vuotavan nesteen höyrystyminen kuumien moottorinosien päällä, erityisesti pakosarjalle vuotaessaan
  4. vähäinen kaasun tai nesteen ulostulo paisuntasäiliön ylipaineventtiilistä
Kiehumista on:

Jäähdytysnesteen muuttuminen lämmön vaikutuksesta nopeasti kaasuksi järjestelmän sisällä, jolloin höyrykuplia tulee paisuntasäiliöön samaan tapaan kuin perunoita keitettäessä. Vuotava kannentiiviste voi aiheuttaa samankaltaista kuplimista, mutta kuplat ovat silloin palamiskaasuja (vast), eivät höyrystynyttä jäähdytysnestettä.
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 30.7.2010 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Ilmenee siten että siellä konetilan kuskinpuolen nurkassa olevan muovisäiliön korkin ampuu löysälle, kuuluu sieltä poriseva ääni ja puskee höyryä ja jonkinverran nestettä korkin välistä, puskisi varmaan enemmänkin nestettä jos ei reagoisi jotenkin (esim nyppäämällä sen anturin johdon irti)...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kyllä oireet kiehumiseen sopivat. Onkohan järjestelmässä (lähes) pelkkää vettä tai - oikein hulluna ajatuksena - metanolia pakkasnesteenä (käytetään melko yleisesti esim. Pohjois-Amerikassa)?

Jos anturi on kunnossa ja moottorinohjausjärjestelmä toimii edellä mainitulla tavalla (kytkee n 155 ohmissa ja katkaisee n. 210 ohmissa) ja paisuntasäiliön tulppa on tiivis sekä ylipaineventtiili kunnossa (aukeaa 110 kPa paine-erolla), ei järjestelmässä pitäisi olla kiehumista ennen puhaltimen käynnistymistä, vaikka nesteenä olisi pelkkä vesi.

Tulpan tiiviste kannattaa tarkastaa, samoin tulpan ylipaineventtiili. Sopivilla paineilma- tms. laitteilla voi paineistaa koko jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliön ohuita letkuja pitkin tai sitten mahdollisesti letkuihin voi asentaa painemittarin ja selvittää, millä paineella järjestelmä alkaa päästää painetta ulos.

Täydennyksenä hieman myöhemmin: Olisiko jotenkin mahdollista varmistaa, että järjestelmä osaa käynnistää puhaltimen, kun anturin resistanssi laskee riittävän alas. Potentiometri tms. voisi olla avuksi tai sitten sopiva vastus. Tällaisesta viasta en ole koskaan kuullut, mutta kaikki on kuulemma mahdollista...

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja audiq »

Vähän kaukaa haettu, mutta kiertääkö koneessa varmasti jäähdytinnesteet normaalisti? Tuleeko lasille kuumaa ja onhan jäähdytin kuuma?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Hyvä kysymys, vaikka olisikin kaukaa haettu.

Esimerkiksi irronnut vesipumpun siipipyörä saattaisi aikaansaada tilanteen, jossa neste kiehuu moottorissa, eikö lt-anturi tiedä asiasta mitään.

Toki harvinainen vika, mutta mahdollinen erityisesti pakkastalven jälkeen (jäätä/sohjoa pumpussa).

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Ihan hyviä ehdotuksia tullut, varsinkin tuo potentiometritestaus pitää kyllä kokeilla! Kyllä mulla löytyy jotain sopivaa potikkaa tai trimmeriä millä testailla tuo puhaltimen käynnistyminen, ei vaan eilen itsellä tuokaan tullut mieleen, vaikka loppujen lopuksi noinhan se puhaltimen käynnistyminen pitää kokeilla.

Tuo neste kyllä tarkemmin ajatellen näyttää vähän hassulta (vähän sellaista kellertävänruskean väristä), ettei vaan olisi edellinen omistaja pihistellyt asiassa. Mutta pitää ensin testata potikalla että lähteekö rupeli yleensäkin päälle kun potikkaa kääntelee, siinä selvinnee jo paljon.

Eiliseltä jäi testailut kun kaveri tuli kylään (hänellä muuten sedan samara ajopelinä) ja piti jatkaa iltaa baarin puolelle, välillä on hyvä vähän nollata noita automietiskelyjä ja jatkaa sitten taasen... :) Kyllä tässä viimeistään huomenna taas jaksaa vähän katteleen, tästä illasta en oo vielä varma...

Järjestelmä on tiivis ainakin johonkin pisteeseen asti, kokeilin eilen yhden ajokerran jälkeen jolloin ei ollut keittänyt avata sen jäähdytysnestesäiliön korkin, kuului sihahdus. Paineilmaa ei mulla oikein minkäänlaista valitettavasti ole, kun tämmöinen kerrostaloasuja olen....

Sitten tuosta nesteiden normaalisti kiertämisestä, ainakin se syylärille menevä ylävesiletku tuntuu kokeillessa kuumalta kun on kone kuuma, ja jos keulan tuularin jotenkin laittaa pyörimään (esim irroittamalla sen anturin liittimen, tai ihan suoraan kytkemällä tuulettimen päälle) ei silloin lämmöt nouse niin paljoa että kiehuisi, tuli tämä testattua eilen. Ainakin minusta viittaisi siihen, että siellä jäähdyttäjässä ainaskin jotain kiertää kun kerran tuuletimen päälläolo auttaa... Sisätilan lämppäriä lämpimän ilman osalta en ole kokeillut sen jälkeen kun auton ostin tossa noin kuukausi sitten, silloin pelasi. Tuonkin voisi kyllä kokeilla, jahka testailla pystyy.
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Nesteen kiertämisjärkeilysi on looginen, ilmeisesti neste kiertää.

***

Kiertämisepäily, jonka audiq toi esiin, on myös looginen, joskus esim. pumpun siipipyörä irtoaa tai järjestelmä on niin tukossa ettei muuten vain kierrä. Termostaattivika tietysti voisi johtaa ylikuumenemiseen, mutta silloin anturi kyllä saa "lämmintä".

***

Nesteen ruskea väri voinee johtua kolmesta seikasta: järjestelmäruosteesta, nesteen vanhenemisesta (tuppaavat kaikki nesteet muuttumaan ikääntyessään ruskeahkoiksi) tai eri tyyppisten nesteiden sekoittamisesta.

Nesteen vanheneminen tms. ei kuitenkaan laske kiehumislämpötilaa, ainakaan veden kiehumispisteen alle ;)

nestehukan torjuntaterveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Nyt tuli kokeiltua trimmerillä toi anturin "korvaaminen"... Eli testin mukaan systeemi pelaa niikuin pitääkin, ja tuulari käynnistyy kun vastusarvo laskee riittävästi. Tarkkaa arvoa en saanut tosta trimmeristä mitattua (pienikin lipasahdus säätää jo paljon), mutta kokeilin vielä 150 ohmin kiinteällä vastuksella, sillä tuuletin käynnistyy ok autonkin startatessa eli pitäisi suunnilleen oikeassa arvossa olla.

Jotain hämärää noiden nesteiden kanssa kai tässä sitten täytyy olla. Voisihan noi ajatella varotomenpiteenä vaihtavansa, aika iäkkäät lienevät joka tapauksessa... Jotenkin tuntuu että jotain ongelmaa lie ollut edelliselläkin omistajalla, kun on mustekynällä raapustettu huoltovihkoon että termostaatti on vaihdettu viime vuonna, taisipa olla samalla merkintöjen mukaan vaihtanut jakohihnan ja vesipumpunkin, liekö jättänyt nesteet kuitenkin ainaskin suurimmaksi osaksi vaihtamatta?

Tietysti on myös mahdollista, että tuo on seissyt jossain, ja sinne on myyntiä varten laitettu pelkät vedet sisään, kaikkea kun voi sattua, varsikin kun tossa edellisen omistajan ja minun välissä oli parit autojobbarit... :?
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2698
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 111 Ja jäähdyttimen tuuletin ei pyöri. Hyvät neuvot tarp

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Kyllä meidänkin possussa alkuun häiritsi kun tuntui että ei meinaa lähteä flekti pyörimään. Kyllähän se lähtee, mutta tosi myöhään. Mittarin neula on melkein punaisella ennen kuin se käynnistyy. Ajotietokoneen lukemia en ole tällöin muistanut vilkaista.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Vastaa Viestiin