Parittomat pytyt

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Molemmat kuvat ovat samasta moottorista, joka on siis nelisylinterinen.

Ne kaksi vauhtipyörästä loitommaista sylinteriä ovat huuhtelupumput.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Kun tässä mopo on muutenkin jo lähtenyt käsistä, niin tuossapa teille 2-tahtinen V6 ;)

http://www.youtube.com/watch?v=X4Ua0a-O ... re=related
(vai puhuttiinko tässä pelkästään bensakoneista?)

Tuossa vähän tarkempaa tutkiskelua:
http://www.youtube.com/watch?v=lcBiCyX9 ... re=related
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lukaisin pikaisesti tämän otsikon viestit, enkä huomannut mainitun kolmisylinteristä autoa SeAZ-11116 “Oka”, jossa on TJ376QE-moottori.

SvS

Kuva
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tämmöinenkin vajaatahtinen veenelonen löytyi:
http://www.youtube.com/watch?v=Ceeyrmn2 ... re=channel
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Saab 95:n kolmisylinterinen näyttää tältä:

Kuva

Tietäisikö joku, mikä on kuvan etualalla oikealla oleva iso, musta mutkaputki?

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Eki

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja Eki »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Tietäisikö joku, mikä on kuvan etualalla oikealla oleva iso, musta mutkaputki?
Ei aavistustakaan, mutta ei sitä kaikissa kuitenkaan ole...¨

Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Outo putki, mutta veikataan vaikka "lisäjäähdytysputkea". 8)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

On imuilmanlämmitysputki kesäasennossa. (Eli ns. tallessa moottoritilassa ilman mitään sen kummempaa virkaa.)

Talviasennossa putki kiinnitetään salvoillaan pakosarjan päällä olevaan ilmanohjaimeen ja toisesta päästään ilmansuodattimelle menevään kartioputkeen. (Lähettämäni kuvan kartioputkesta on toisen yläsalvan kiinnike murtunut.)

Ekin lähettämässä kuvassa on muunneltu moottori: ei-vakio ilmansuodatin ja pakosarjasta poistettu imuilmanohjain.

Kyllä ruotsalainen osasi talvikonstit!

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin näkyy tuo imuilman esilämmityskin olleen ensimmäisenä juuri Saabissa -v. 1953 Saab 92:ssa.
http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm

Kesäkäyttöä ajetellen tuntuu kuitenkin tuo syylärin paikka huonolta. Noinhan se taisi olla muistaakseni Warressakin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jäähdytyksen kannalta lienee melko vähämerkityksellistä, onko jäähdytin keulassa vaiko moottorin takana. Jos viileä ilma kulkeutuu jäähdyttimeen moottoritilan kautta, jäähdyttää ilma ensin sylinteriryhmää, jolloin jäädyttimen "työ" jää vähäisemmäksi.

Samalla saadaan kaasuttimen, generaattorin yms. laitteiden lämpötila alhaisemmaksi.

Järjestelyn toimivuus edellyttää, että pakokaasujen lämpö lämmittää jäähdyttimelle menevää ilmaa mahdollisimman vähän.

Saab on ratkaisussaan ilmeisesti tavoitellut matalaa, aerodynaamisesti hyvää keulaa, niinkuin lentokonevalmistajalta voi odottaakin. Lisäetuna on saatu jäähdytin ylös, jolloin nestekierto syntyy lämpötilaerojen avulla ja vesipumppu on voitu jättää pois. (Ymmärtääkseni ko. Saabeissa ei ole pumppua.)

Lentokoneväki lienee lisäksi ymmärtänyt, ettei ilman vapaa pääsy jäähdyttimelle riitä, tarvitsee olla myös vapaa poistumistie. Kuvittelisin, että ilmavirtaukset ovat Saabilla olleet hallinnassa.

kylare bakåt -hälsningar

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuolla ylempänä haeskeltiin 16-sylinterisiä. Tämmöiseen törmäsin:
kuvattu Porissa 1986. Latvian automobiilikerhon jäsenen omistama.
Auto Union V-16 - Auton faktoja: moottori 16 V, 3l, 520 hp. Nopeus 340 km/ tunti, paino 824 kg.
Kuva
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Tere!

Mikä on vajaatahtinen kone?

Onko 4-tahtinen kone vajaatahtinen vai
onko 2-tahtinen kone vajaatahtinen?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pavlovits kirjoitti:Tuolla ylempänä haeskeltiin 16-sylinterisiä. Tämmöiseen törmäsin:
kuvattu Porissa 1986. Latvian automobiilikerhon jäsenen omistama.
Auto Union V-16 - Auton faktoja: moottori 16 V, 3l, 520 hp. Nopeus 340 km/ tunti, paino 824 kg.
Kuva
Kyseessä on ilmeisesti sama Auto-Union kilpuri, mikä on nykyisin Riikan Moottorimuseossa eksponaattina?
Siitä on pieni historiikki ja kuva tässä artikkelissa:
http://audi-club.gr/forums/index.php?showtopic=2805
Alimmaisena oleva kuva, ylempi on puolestaan Audi-museosta Ingolstadista.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Megola- moottoripyörä, 5-pyttynen tähtimoottori etupyörässä. 8)

http://www.youtube.com/watch?v=qAQuljp- ... re=related
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Parittomat pytyt

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mitähän varten takapyörässä oli ratas ja sinne ketju?
Tuohon tähtimoottoritekniikkaan täytyy perehtyä tarkemmin.
Bensansyöttö ja voitelusysteemi tuntuu vaikeilta. Kyllä niihin varmaan joku yksinkertaisen nerokas ratkaisu on, ei noita muuten niin paljoa lentokoneissa olisi käytetty.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin