Lada + turbo taas kerran
uusin Kopteri
eli uusimmassa http://www.Kopteri.com #58 lehdessä on venäläisvalmisteisen (mikähän se merkki olikaan) pyörästä rakennettu mielenkiintoinen Lowrider, joka on varustettu kyseisen tyyppisellä imupuolen turbolla. Samoin muistan lueskelleeni netistä ´80 luvulla rakennetusta Amatzonista missä myös oli turbo asennettu imupuolelle...
Nää jätkät http://www.rbracing-rsr.com/aboutrb.htm alotti noista imupuolen turbovehkeistä ´70-luvulla
Nää jätkät http://www.rbracing-rsr.com/aboutrb.htm alotti noista imupuolen turbovehkeistä ´70-luvulla
Ajattelin tehdä vakiopakosaerjan ja turbon välisen puken uusiksi kun entinen on niin kauhee kötöstys. kuinkahan pitkästi pitäs vetää kahella putkella ennekun yhdistyy ahtimelle. entisessä putkessa putket yhdisty heti alussa yhdeks isoks 2" putkeksi joka taittu ylös ja siitä noin 30cm ennen ahdinta. olen ajatellu vetää kahdella putkella ahtimen laippaan asti. Onkohan järkeä kun on yksi osaisella pakopesällä varustettu ahdin ja auto on metsätie ralli käytössä.? Luulisi sen vääntöä tuovan mutta onko kokemusta.
Riippuu pitkälti turbosta. Ainakaan toytota ct 20 ahdin ei paljoa aikaisemmin ruvennu heräämään vaikka tuommoisesta vakiosarjan jälkeen yhtyvästä vaihdoin sarjaan jossa kaikki putket tuli erikseen 5cm päähän turbosta, vaikka käytin melko pieni halkaisijaista putkeakin. Viive kuitenkin 3000rpm kierroksilta kaasua polkaistessa pieneni mutta itse heräämis kierroksiin ei juurikaan vaikuttanu, eli alle 2500 ei painetta tullu siltikään ja täydet paineet (1.5) vasta 5000 rpm kierroksilla.raimo87 kirjoitti:Ajattelin tehdä vakiopakosaerjan ja turbon välisen puken uusiksi kun entinen on niin kauhee kötöstys. kuinkahan pitkästi pitäs vetää kahella putkella ennekun yhdistyy ahtimelle. entisessä putkessa putket yhdisty heti alussa yhdeks isoks 2" putkeksi joka taittu ylös ja siitä noin 30cm ennen ahdinta. olen ajatellu vetää kahdella putkella ahtimen laippaan asti. Onkohan järkeä kun on yksi osaisella pakopesällä varustettu ahdin ja auto on metsätie ralli käytössä.? Luulisi sen vääntöä tuovan mutta onko kokemusta.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
kupla miehet on toteuttanut monia imu puolen turbotuksia (tilan ahtaus)
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=11226
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=11226
Turbiini kirjoitti:
Riippuu pitkälti turbosta. Ainakaan toytota ct 20 ahdin ei paljoa aikaisemmin ruvennu heräämään vaikka tuommoisesta vakiosarjan jälkeen yhtyvästä vaihdoin sarjaan jossa kaikki putket tuli erikseen 5cm päähän turbosta, vaikka käytin melko pieni halkaisijaista putkeakin. Viive kuitenkin 3000rpm kierroksilta kaasua polkaistessa pieneni mutta itse heräämis kierroksiin ei juurikaan vaikuttanu, eli alle 2500 ei painetta tullu siltikään ja täydet paineet (1.5) vasta 5000 rpm kierroksilla.
Ahdin on volkkarin 2.4d:n garrett to3 eli suht pienellä a/r:llä eli kannattasko tolle vetää lyhyet vai pitkät putket ja missä kohdalla ne yhdistäs. moottori on 1500. Ahdin on tällä hetkellä osina joten olis aikaa tehä uus kun vanha muistuttaa f-kirjainta ylös alasin.
kertokaas sitten miten projektit etenee...
Sain ton viimisimmän KOPTERIN käsiini. K-750 low-rider:issä on ahdin imupuolella ja välissä on ahtoilmanjäähdytin, joten sen asentamisessa ei pitäis olla mitään ongelmia. Tosin tässä on putkien pituudet lyhyet auto käyttöön verrattuna, jolloin viive tuskin nousee suureksi ongelmaksi. Lisäksi pyörässä käytetään "vesiruiskua" eli kaasariin ruiskutetaan imupuolelta vettä sekaan...
Sain ton viimisimmän KOPTERIN käsiini. K-750 low-rider:issä on ahdin imupuolella ja välissä on ahtoilmanjäähdytin, joten sen asentamisessa ei pitäis olla mitään ongelmia. Tosin tässä on putkien pituudet lyhyet auto käyttöön verrattuna, jolloin viive tuskin nousee suureksi ongelmaksi. Lisäksi pyörässä käytetään "vesiruiskua" eli kaasariin ruiskutetaan imupuolelta vettä sekaan...
En kyllä välttämättä Kopteri-lehdestä lähtisi mallia ottamaan käyttöautoon. Eiköhän tuokin laite ole tehty enemmänkin showmeiningillä kuin luotettavaksi, taloudelliseksi ja helppokäyttöiseksi käyttömopoksi. Samaan viittaisi jutussa mainittu kuskin "voimistelu" liikennevaloissa. Hieno peli kumminkin, ei siinä mitään...pravda kirjoitti:kertokaas sitten miten projektit etenee...
Sain ton viimisimmän KOPTERIN käsiini. K-750 low-rider:issä on ahdin imupuolella ja välissä on ahtoilmanjäähdytin, joten sen asentamisessa ei pitäis olla mitään ongelmia. Tosin tässä on putkien pituudet lyhyet auto käyttöön verrattuna, jolloin viive tuskin nousee suureksi ongelmaksi. Lisäksi pyörässä käytetään "vesiruiskua" eli kaasariin ruiskutetaan imupuolelta vettä sekaan...

Tuossahan on se ongelma että polttoaine-ilma -seos pisaroituu voimakkaasti sinne cooleriin kun virtaunopeudet pieniä. Eli ei toimi järkevästi. Pyrkii tekemään tuon jos pitemmät putket, puhumattakaan coolerista. Ts. kylmänä aika mahdoton käynnistettävä ja alakierroksilla seokset mitä sattuu. korkeilla voisi toimia jotenkin.
Vauhdin tae - alamäki
Joo piti ihan nostaa ylös vanha topikki. Alkaa olla osat kasassa viritelmää varten. Vakioon kaasutinimusarjaan tuli sovitettua jonkun turboaudin kaasuläppä. Oikestaan enää ahtoputket puuttuu. Kohtapuoliin saatte kuulla kuinka tämmönen patentti toimii. Teoriassa ainakin pitäisi toimia, tai ainakaan kukaan vielä ei ole onnistunut esittämään syytä etteikö toimisi.Jooseppi kirjoitti:Jos kerran seoksen säätö imupuolen kaasarilla on noin helppoa niin nyt varmistui sen kaasarin paikkakin. Omaa turboviritelmää alan rakentaa seuraavilla konsteilla:
-Mitsubishi tc05 ahdin
-Saabista otettu Strömberg 175 45mm kurkulla turbon imupuolella, kaasuläppä jumitettu auki
-Alkuperäiseen imusarjaan vanhalle kaasarin paikalle jostain kutos bemarin K-jetronikista otettu kaasuläppä.