Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja pressa »

Väyrysmersuihinhan tulee ajanmyötä myös harmaakaihia (eli umpion pinta naarmuuntuu ja harmaantuu). Useita olen kirkastanut samoilla metodeilla ja hienoilta on alkanut näyttämään. Pahimpiin tapauksiin joutunut käyttämään 1500sta vesihiomapaperiakin...
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Amiksessa oli yksi Mersu jonka ajovalot oli todella harmaat. Miksi joka paikkaan pitää sitä muovia änkeä?!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

1. kevyt
2. halpa
3. helppo muotoilla
4. kestävä (joustava)
5. kierrätettävä
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Niin ja sitten kun se ajovalon "lasi" on halapa ja heleppo valmistaa niin sitä tuskin kuitenkaan saa erikseen vaan tarpeen vaatiessa on ostettava koko helevetin kallis umpio... :idea:
Karvanoppa

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Karvanoppa »

Tuli tuossa viikonloppuna huvin ja urheilun vuoksi herkisteltyä etujarruja pallolamppuisesta. Todettiin samalla vuoden vanha etujarruletku (Italialainen) vaihtokuntoiseksi. Oli aivan tyveen ilmestynyt noin puolikkaan kynnen pituisia murtumia. No onhan autolla ajettukkin lähes 100km vaihdon jälkeen.

Samaan syssyyn todettiin vuosi sitten vaihdetut takajarrusylinterit vieläkin turhan herkiksi, sillä takajarrut tuppaa menemään lukkoon huomattavasti herkemmin kuin etujarrut. Siitä siis herkistelyn tarve.

No, tietääpähän mitä voi värkkäillä kun seuraavan kerran tylsyys iskee. Eli taitaa olla aika paneutua sen takajarrujen paineenrajoitusventtiilin sielun elämään...
Eli jos jollakin olisi vinkkejä/vihjeitä/kikkoja ja/tai konsteja kyseisen venttiilin säätämiseksi, olisin kiitollinen.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Karvanoppa kirjoitti:Eli jos jollakin olisi vinkkejä/vihjeitä/kikkoja ja/tai konsteja kyseisen venttiilin säätämiseksi, olisin kiitollinen.
Kannattaa ostaa uusi jos vanhan kanssa on ongelmia. Menee takuuvarmasti järki ja niskat jos pitää vanhaa jumiutunutta säätää.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ehkä ei järki mutta NISKAT ainakin. Kombia tuossa kun laittelin, niin ostin kylmästi uuden.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Kyllä ehdottomasti kannattaa ostaa uusi! Minä en nähnyt edes muuta vaihtoehtoa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Karvanoppa

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Karvanoppa »

lada.h.s kirjoitti:
Karvanoppa kirjoitti:Eli jos jollakin olisi vinkkejä/vihjeitä/kikkoja ja/tai konsteja kyseisen venttiilin säätämiseksi, olisin kiitollinen.
Kannattaa ostaa uusi jos vanhan kanssa on ongelmia. Menee takuuvarmasti järki ja niskat jos pitää vanhaa jumiutunutta säätää.
Ei se mahda paljon vaihtamalla parantua. Eli vanha säädin ei ole jumissa. (mäntä kyllä liikkuu siellä sisällä ku jarruja pumpataan=kunnossa?). Vaan takajarrujen lukkiutuminen johtuu ainakin minun aivoituksieni mukaan "herkemmistä" jarrusylintereistä. Eli ne toimii paremmin pienemmillä paineilla kuin vanhat, joka tietenkin aiheuttaa suuremman jarrutehon pienemmällä poljinvoimalla kuin aikaisemmin.

Ja eikös sillä säädöllä pysty juuri tähän "paineen annosteluun" vaikuttamaan? Ei kyllä ole Ladan säätimistä kokemuksia, mutta ei kait se juurikaan poikkea oikeiden autojen käyttämästä tekniikasta. (Eikä muutenkaan jarruputkien vetourakka houkuta, on meinaan niin kypsyneen näköset liittimet, että saa olla melkonen fakiiri joka ehjänä ne irrottaa. :lol: )

Nii joo, tuli viikonloppuna puuhailtua sumaritkin Ladan keulille. Vieläku jaksais johdotukset vedellä...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Karvanoppa kirjoitti:Vaan takajarrujen lukkiutuminen johtuu ainakin minun aivoituksieni mukaan "herkemmistä" jarrusylintereistä.
Bullshittiä. Ehjä Lada ei lukitse takapäätä, edellyttäen että kaikki osat on kunnossa ja paineensäätimen taaki säädetty oikein. Ite olen säätänyt säätimestä vielä lisää painetta takapäähän niin osallistuu ne takasetkin vähän enemmän mitä normaalisti. Sen kyllä huomaakin.
Ei mitään ongelmia missään oloissa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Karvanoppa

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Karvanoppa »

Jokari kirjoitti:
Karvanoppa kirjoitti:Vaan takajarrujen lukkiutuminen johtuu ainakin minun aivoituksieni mukaan "herkemmistä" jarrusylintereistä.
Bullshittiä. Ehjä Lada ei lukitse takapäätä, edellyttäen että kaikki osat on kunnossa ja paineensäätimen taaki säädetty oikein. Ite olen säätänyt säätimestä vielä lisää painetta takapäähän niin osallistuu ne takasetkin vähän enemmän mitä normaalisti. Sen kyllä huomaakin.
Ei mitään ongelmia missään oloissa.
Epäselvä teksti on epäselvää.
Elikkäs takajarrusylinterit vaihtelin viimesyksynä, koska toinen jumitteli vähänväliä eikä toisellakaan puolella mäntä liikkunut juuri ollenkaan. Tarvittiin nääs koko kylän riskein mies ja firman suurimmat papukaijapihit, että sai tuolle vähemmän jumittaneelle sylinterille liikettä.
Uusien männät liikkui (ylläripylläri) jopa hyvinkin pienellä voimilla ja meiselillä kampeamalla. Rempan jälkeen takajarrut heitti herkästi lukkoon ja syyksi tietenkin päättelin uudet sylinterit ja väärissä säädöissä olevan paineenrajoitusventtiilin.
Autolla ei ole pahemmin sen jälkeen ajeltu, mutta nyt alkais taas olla se aika vuodesta, että pitäisi käydä autoa insinöörille näyttämässä ja ois aika pop, jos jarrut pelittäis niinku pitäis...
Avatar
jaasu
Viestit: 1054
Liittynyt: 11.9.2007 12:09
Paikkakunta: haapavesi

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja jaasu »

tekemisen puutteessa vetelin mersuun eteen ja taakse erillisarjojen piuhat uusiksi. Vetelin piiloon ja nätisti,nyt kelpaa.
autoton.. vielä
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

heitit vanin akut takakonttiin ja rakentelin piuhat sinne kanssa, konehuoneeseen tehtiin myös piuhoihin liitokset jotka mahdollistavat apuvirran antamisen siten ettei kaapeleitten tarvitse olla kymmenmetriset että, pituus riittää.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Tarkotus oli vaan maalata fiaskon helmat ruosteenestomaalilla, mutta apparin helmasta meni teräsharja läpi kun pintaruosteita poisteli, tuommonen 2cm x 10cm aukko siihen tuli, piti se sitten tilkkiä ja maalata vasta sitten.. Vielä vois vaikka kiveniskumassan vetää päälle kerta noin heikossa hapessa jo ovat..

Samalla alkoi kiinnostaa uudempi auto niin ei tarvis aina ruosteita korjailla ja silmään sattui juuri sisään ajettu 110.. edellisetä jäi tosin hieman huono maku kun mitkään sähkövempeleet ei toimineet :lol: Tässä olis kyllä tuttu 1.5 8v kone alle 60tkm ajettuna ja ikkunatkin olis veiveillä, ei tarvis temppuilla ikkunoiden kanssa ym :lol:

Toisaalta fiaskoon on tehty melkein kaikki mahdolliset huollot justiinsa ja tuota on jopa helpompi korjata kuin ladoja.. 1.1 ketjukone ja weberin kaasari on suht huoleton yhdistelmä, kori vaan katoaa ympäriltä :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jos kymmenen sentin utura helemassa on korin katoamista niin mitäs tämä sitten on? :?

Kuva

Tuommosen tekasin aamupuhteiks... Kuva
Vastaa Viestiin