Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

28 500km

Jakohihnan ja Laturinhihnan vaihto. (Itselleni muistiin)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Hyvä, että vika löytyi ja saatiin kuntoon.

***

Se polttoaineventtiili on juuri siellä, missä arvelitkin.

Kannattaisi ehkä tehdä seuraavaa. Nyt kun polttoainepumppu ym. ovat kunnossa, moottori käyntiin, venttiilinhattu auki, pienellä ruuvitaltalla tms. kevyt painallus venttiilinneulasta. Polttoaine suhahtaa.

Näin saa sellaisen näppituntumavertailukohdan, jos joskus tulee epäilys polttoainepumpun kunnosta tms. Saa tehdyksi karkean arvion laitteiden kunnosta ilman painemittaria ym. laitteita.

Koe on minimaalisesti palovaarallinen, mutta ilmeisesti tulen käsittely on jossain määrin tuttua ;)

menestystä

Svs
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitos jälleen vinkistä. Tuo suhautteluhan me Pojat tehdään ensitilassa ellei jo huomenna.

Ovat nämä mielenkiintoisia vekottimia öljypuolten anturien suhteen. Aina joku vuotaa. Tässähän oli se Peruutusvalokytkimen vuoto niin paha, että lirutti vaihdelootan melko tyhjille. Niin ja sitten tietenkin aiheutti niitä oikosulkuja takavaloihin.

Nyt vuotaa lie öljypainemittarin anturi kannessa. Siis edestä katsottuna vasemmalla kannen ohjaamon puoleisessa sivussa. Liruttaa selvästi. Ensin epäilin vesipumpun laipan vuotoa, kun oli kostea niiltä kohdin. Vesipumppuhan on vaihdettu eikä paljon ole rulluteltu sen jälkeen. Ei ei juuri yhtään. Öljyä se kuitenkin oli, jota se anturi ruikki tai sanotaan tihkusi. Eli vaihtoon. Meinasin jo ostatella sen tänään Sortavalasta, mutta jotenkin se jäi kun tuli kaupassa ruuhkaa.

Pitää nyt katsoa miten paljon se oikeasti vuotaa ja vaihdella sitten. Ei se varmaan kiristämällä parane, jos joku sen tiiviste tai sitten se keskellä oleva kovamuovi on halki, josta se apikouros törröttelee esiin.

Piti mennä siis Lauantaina käymään, mutta oli niin makea sadekeli, että en malttanut pysyä pois. Pidän nimittäin todella paljon sateella ajelusta. Liekkö siinä jotain Romanttista :lol: Lämmin kuiva kabiini ja vesi velloo ulkopuolella. No, en tiedä mikä sinne sateeseen ajaa ajamaan. 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Talvitarkastuksia vähän tein. Se suhauttelu osataan nyt.

Kallistin vekottimen niin oikealle kyljelleen kuin nyt järkevästi nosturilla saa. Lootaöljyjä kurkin ja oli kyllä kirkasta kamaa ja paljon. Ettei vain olisi taas liikaa ja turhan paljon painetta lootassa.

Irrotin öljynpainenatsan, mutta eihän siitä ole mitään mahdollisuuksia nähdä mistä se vuotaa. O -rengas oli ehjä eikä kovamuovikaan näyttänyt halkeilleen. Jos se jostain tulee niin apikon juuresta.

Kuljettajan sivuikkuna on todella jäykkä enemmän aukaistaessa. Tai paremminkin ylös nostettaessa. Ei ihme että Samaran rimpulaveivi hajosi. Laitoin tilalle TakaPotkuveivin, jonka nuppi on ainakin vähän järeämpi kuin Samaran. Tässä oli vielä nuppi kiinnitetty ruuvilla.

Ja kuraläppiä oli eilen taas säädettävä. Takanahan on Kalinan kirkkaan siniset etuläpät. Lisäksi oli kumimatosta läpyskät. No, nehän olivat jo ihan valmiit. Laiton TakaPotkun läpät sinne vähän sisemmä. Noilla pitää pärjätä.

Ja olen edelleen sitä mieltä, että Samaran ongelmakohta on kuraläpättömyys tai väärin sijoitettu takakuraläppä. Varsinkin jos käytettään venäläistyylistä alkuperäisläppää alkuperäisessä ripustuksessa. Puskurin taake, alkuperäisen läppäkorvakkeen ympärille kerääntyy karmea määrä kaikkea kamaa. Muhii mahtavati. Ja puskurin sisus on aivan täynnä samaa kamaa. Tuossakin oli vasen takaläppäkorvake enää säikeillä kiinni. Ja ruostepesä sen ympärillä. Oikealla puolella korvake oli kunnossa.

Miten muuten on, onko uudemmissa Samaroissa takaläppiä ollenkaan? Ei varmaankaan ainakaan niitä venäläistyylisiä siinä renkaan ja puskurin puolimatkassa. Mitään läppiä ei tietojeni mukaan ole kiinnitettynä lähelle takasisälokaria. No, näistä Jauhoin jo niin paljon SÄMPYn ruosteremontin yhteydessä että olkoot.

Miten näistä Samaroista voi olla niin totaalisen HUONO NÄKYVYYS??? :shock: Saamari kun saa tiirata sinne ja tänne ja aina tuntuu että katvetta on. Onko ruumiinrakenteeni soveltumaton näihin Vekottimiin. Keväällähän tölväsin liikenteen sekaan niin että peltiä oli tuolossa, mutta onneksi vauhti oli vain 20km/h. Joensuun Koulukadun päästä jatkuva Kajaanintie oli paikkana. Kaksi kaistaa suuntaansa ja piennar nälissä. Tullaan Vanamonkadulta ja ollaan kääntymässä vasempaan. Kajaanintieltä on kääntymiskaista Vanamonkadulle. Lähdin työntymään vasempaan Kajaanintielle ja vasenta kaistaa tuli pemari. Jäi totaalikatveeseen, kun yksi oli vielä kääntymässä Vanamonkadulle. Johonkin etuikkunan viistopalkin taakse sen auton saa häviämään. Ja muutenkin tuntuu että ei näe, vaikka laittaisi mitkä okulaarit päähän.

No, pääasia, että saisi vähän ajeltua ilman suurempia murheita. Ainakin toivotaan niin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Viime perjantain sadepäivän siis vietin NaapuriRetkeillen.

Mennessä Suomen tulli seisotti 10min. Muuten sai ajaa suoraan läpi. Alle puolituntia rajalla. Tullessa päästiin läpi 20min. Helppoa kun osaa valita ajankohdan ja päivän.

Kun sadetta saadaan niin teillä on irtokamaa. Heti tullin jälkeen mennessä ennen rautatien tasoristeystä rekka heitti kiven lasiin. Ja jälki jäi. Itsellä oli vauhtia 20km/h ja rekalla vähemmän. Silti se sai aikaan niin hyvän kimmokkeen että napsahti. särö ei ole kummaltakaan puolelta läpi eikä sitä huomaisi jos ei tiennyt mihin se napsu kävi.

Mennessä juuri noustaessa jyrkkää 40km/h mäkeä Ruskealan kaupalle seisoo jo kolmatta viikkoa keskellä tietä ylöspäin yrittänyt JenkkiNokkaRekka. Liekö Volvo ja joku aito jenkkinuppi. Siinä se nakottaa. Samalla paikalla on seisonut joskus aito Jenkkinuppikin samanlaisella keulalla. Tankkia kai odottavat vetämään pois. Vaunu on kyllä tuettu seisontajaloilla paikalleen.

Näillä JenkkiNokkaisilla ei ole mennyt hyvin tuossa Ruskealan kohdilla aikaisemminkaan. Eräs oli viime talvena juuri tuota mäkeä ennen olleessa lähes 90-asteen mutkassa pölähtänyt kyljelleen penkan puolelle. Liekö yrittänyt vauhtia vähän tuohon mäkeen. Toinen taas oli yrittänyt Ruskealan kohdilla puulastissa pikkutieltä päätielle ja muksahtanut kyljelleen liittymässä jyrkältä penkereeltä.

Kun tuo Rekka nyt seisoo siinä mäessä, niin Militsi on vaihtanut tutkapaikkaa. Tutka on nyt hyvän matkaa Ruskealan kaupalta Sortavalaan päin, mutta vieläkin taajama-alueella. Näin ensikertaa kiinteän tutkan tai siis tutkalaiteen, joka oli sijoitettu tienposkeen ja Militsi oli siitä n. 100m päässä. Yleensä aina vain pyssyttävät. Venäjällä kyllä vilkutellaan niin tehokkaasti valoja, että saa olla aika kaahari tai huono-onninen jos rysään jää. Mutta aina niihin on joku jäänyt.

Sortavalassa palvelu pelasi. Kun menin putiikkiin niin heti käskivät syömään ja teetä päälle. Olinkin heräillyt jo 4aamulla ja mitään en ollut ottanut (näinhän ihminen aina sanoo jos jää kiinni), joten Sakuska tuli tarpeeseen.

Olin siis pitkästä aikaa VäliPalalla liikenteessä. Ajelin todella rauhassa. 80km/h mieluummin kuin 100km/h. Sada vielä rauhoitti. Tuli välillä mahtavia ryöppyjä vettä rekkojen heittämänä suoraan päin. Onneksi seassa ei ollut ainakaan lasin hajottavia kiviä. Siinä se olisikin kun tulisi kunnon kuuro, joka sumentaa lasin ja vielä vedet päälle. Yrittäisi pyyhkijöillä saada näkyvyyttä, mutta lasi olisikin sumea. Siinä voisi olla pojat ihmettelemistä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Syys-siivous ja pesu.

Pahin hölmöily oli taas Karjalaisen vuosikerran 2007 repiminen etumattojen alta pois. Ensin tuli märkää mössöä. Siitä innostuneena sitten kaikki Karjalaiset hemmettiin. Aivan hyvää lukukelpoista kamaa olisi ollut siellä mattojen alla matkalukemistoiksi tarvittaessa. Äänieristys siis huononi oleellisest.

Yritin saada oikean takaoven ulkokahvaa toimimaan. Nietu! Raotin kahvaa ja laittelin CRC ja mitä lie. Joku mekaaninen vika siinä rimpulassa on. En viitsinyt avata koko SuomiSisustaa ovesta. Olkoon.

Kiristelin nitiseviä sisutan osia ja ruuvailin kiinnikkeitä tiukemmalle. Liekö mitään vaihkutusta kun ei tuossa mikään nitinä ole haitannut. 5 ujeltaa matkavauhdissa niin kivasti, että siinä ei nitinät kuulu. Nyt heti asentamaan hanskalokeroon yksipari kuminappikuulosuojaimia.

Moottorinpesu kiinnostaisi. Mutta pyydän Luojalta armoa, jotta hän säästää minut tältä mieliteolta. Harmia vaan saadaan aikaa. En ainakaan tiedä mitä hyötyä moisesta voisi olla. Ehkä sitten kesää vasten tai myyntiä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Minkähän ihmeen kikan, patentin tai järjettömän ratkaisun keksisi RuuttaSamaran polttoaineen tyhjentämiseen. Tästä jauhoin jo aiemmin.

Kyseessä ei olisi siis mikään korjaustoimenpiteen vaatima tankin tyhjennys, vaan pensahamstraamisen takia tarvittava tyhjennys.

Pitäneekö kokeilla sellaista, että avaa polttoainepumpun kiinnityskannen aina sen verran, että siitä saa ujutettua letkun tankkiin. Sitten vain kansi takaisin mahdollisimman vähillä muttereilla, mikä helpottaisi tätä venkslaamista.

Mitkään omalla polttoainepumpulla tehtävät tyhjennykset eivät tule kyseeseen, koska polttoainelinjat ovat niin hankalassa paikassa tällaista toimenpidettä ajatellen. Vai olisiko siellä moottoritilassa jokin yksinkertainen paikka mistä irrottaa polttoaineputki? Jos olisi, voisi sinne lykätä tuttipumppuletkunkin, ettei tarvitsisi omaa pumppua huudattaa.

Jotain tähän on keksittävä. Mennä nyt Venäjälle lähes täydellä tankilla.

Vinkatkaas vielä lisäideoita.

Voisihan sitä takapenkin alla olevaa luukkua suurentaa. Pääsisiköhän sieltä käsiksi johonkin liittimeen linjassa, josta tyhjennys onnistuisi hyvin. Muistan ainakin Sdelanon vinkkailleen tämän luukun suurentamisen suuntaan. Kyseessä lie oli polttoainpumpun vaihto tai jotain tarpeellista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja 1500i »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Kyseessä ei olisi siis mikään korjaustoimenpiteen vaatima tankin tyhjennys, vaan pensahamstraamisen takia tarvittava tyhjennys.
:roll:
Jotenkin tulee tuollasesta tankin tyhjennyksestä mieleen, että sentissä on euron alku jne. vaikka niinhän se kyllä onkin... ja onhan se kotia päin sekin pensa määrä.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Kyseessä lie oli polttoainpumpun vaihto tai jotain tarpeellista.
Polttoainepumpun vaihtoa varten piti/pitää tosiaan toisissa suurentaa tuota aukkoa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, kun sieltä tankista saisi ainakin sen 25litraa tankkausten välillä imuroida sitä kamaa Jerrykannuun tai muualle niin se tekee äkkiä ison määrän jos kerran viikossa käydään.

Pientähän se on, mutta tulee niitä aikoja kun ei pääse käymään. Ja pelkässä pensanostossahan minä en viitsi käydä. Täytyy olla muutakin rojektia.

Mutta on se kumma jos en keksi imaisupaikkaa tuosta järjestelmästä. Pannaan vaikka putkeen sitten letkuvälike, josta sitä kamaa imuroidaan. Laitonta ehkä mutta jotain minä värkkään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Koittakaas vielä SamaraTuntijat ideoida tuota 4pisteruiskun polttoainetankin tyhjentämistä helpolla.

Onko kellään varmaa tietoa siitä, että onko polttoaineensyöttöputkessa jotain haittaa tai ristikkoa sen korkin alla olevan läpän lisäksi?

Polttoaineensyörröputkihan on metallinen paitsi aivan lähellä tankkia on pätkä paksua kumiletkua. Tankissa on metallinen liittymä, johon letku tulee. Ainakaan tuossa pätkässä ei ole haittaa tai ristikkoa.

Jollain minun on kokeiltava tuo polttoainesyöttöputki ja tutkittava pääsisikö sitä kautta hyvin tankkiin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Enpä sitten keksinyt mitään tapaa tyhjennellä tankkia. Ainoa olisi modata polttoainepumppuluukusta käsin menopuolen putkeen pätkä letkua. Hullu homma. En tee.

Mistään muualta ei pääse kunnolla käsiksi. Jossain tankin putkessa on haitta. En muista oliko se jopa siinä tankissa olevassa pätkässä. Alkuputkessa se ei voi olla, koska letku menee sen verran pitkälle työnnettäessä täyttöaukosta.

Kokeilin kaikkia huohottimia täyttöluukun alla. No, sitä erottimelle menevää en kokeillut. Tuonne alle voisi jotain rakentaa, mutta kuka viitsii könytä siellä vain muutaman litran ja dollarin tähden.

Moottoritilassa nyt ei ole mitään mahdollisuuksia tyhjennykseen.

Tämä tyhjentely siis loppuu siihen, että kun tulen täydellä tankilla kotiin niin ajan vasemman puolen jotenkin rampille ja imuroin sen mitä täyttöputken kautta saa. Ja jos tämäkin osoittautuu tippojen liritykseksi niin unohdetaan koko nuukuus.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllä tuo tyhjentely sen verran askarruttaa, että minä sen haittalevyn tai ritilän paikan selvitän.

Eli pottoaineputeken letkulliitos irti ja ihmettelemään. On se kumma, etten tätä havainnointia tehnyt SÄMPYn kanssa. No, ehkä syynä oli se, että silloin paikattiin tankkia, harsittiin kasaan huonoja polttoaineputkia ja muita letkuja. Niin ja siinähän se imurointi oli niin mahdollisimman helppoa suoraan polttoainelähdöstä.

Voihan tietysti olla, että polttoaineensyöttöputkin menee tankin sisällä niin lähelle takaseinää, ettei letku pääse kääntymään alas tankin sisällä.

No, näistäpä otetaan selvää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tulipas sitten kehiteltyä TienPäällä -tyyppinen polttoainetakin tyhjennys. Ei vaadi insinööriosaamista. Ei tarvitse tehdä mitään vaarallisia viritelmiä eikä muutakaan järjestemää mahdollisesti haittaavia toimia.

Koska tänne ei ole tullut mitään paljastavia vinkkejä PolttoaineVarkaille niin en laita julkisesti esiin tuota systeemiä.

Kysyköön minulta tarvitsija, niin annan vinkin ns. Säälittävissä tapauksissa.

Samalla tunasin AntiStaticin niin, että se nyt toimittaa olematonta tehtäväänsä eikä vain ole pelkkä Pöpi koriste.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ajelinpa sitten taas välillä Kuusaalle.

Onneksi muistin KuminappiKuulosuojaimet. En tiedä vaikuttiko mölyyn Karjalaisen vuosikerran poisto lattiamattojen alta vai enkö vaan muistanut tuota meteliä tasaisilla teillä, mutta kyllä nuo Nokia Ameeeriiikan All Seasons -rankaat möykkäävät.

Ja loota. Sitä vikinää vitosella. Muutenkin on niin äänekkääksi ajettu loota, että kauankohan kestää. No, sen me Pojat tulemme näkemään. Synkrot ulisee ja rahisee. No, en minä voi tietää niitä äänien lähteitä kovin tarkkaan. Ei se kyllä kaikilla kierrosalueilla ja vaihteilla äännä, mutta tarpeeksi kuitenkin. Ja öljyjähän siellä oli riittämiin.

Muutenhan tuo kuljeskelee pieniä ravistuksia lukuunottamatta ihan tarpeeksi hyvin. 120km/h ilman vetoa eli jossain alamäessä vapaalla saa aikaan melkoisen rattiravisteen. Eturenkaiden painotukset lie vähän niin ja näin.

Mutta oli niistä napeista haittaakon. Muutama nyykähdys unen rajamaille. Ja pari nopeaa untakin. Näin jonkun mustavalkoraidallisen kirkon vasemmalla puolella tietä ja sitten levähdyspaikalle. Vähän hyppelyä ja päätös, että vaikka olikin vähän hoppuva niin se saisi loppuva jos vielä moista ilmenisi. Siis rehellisesti nukkumaan. Unta ei sitten kuitenkaan tarvittu.

Ajelin Imatra - Lappeenranta tienoon rahuhallisesti. Siis ne tietyömaa osuudet. Noitahan on syynätty tehostetusti.

Ainoat ihmeellisyydet oli Luumäki - Kaipiainen leveäkaistatiellä. Leveäkaistatie on parhaimmillaan erittäin hyvä ja joustava liikenneväylä. Pahimmillaan se voi olla hengenvaarallinen.

Siispä leveäkaistan ongelma: Kun yleensä pyritään ajamaan mahdollisimman lähellä oikeaa reunaviivaan niin joskus käy siten, että joku ohittelija ei ollenkaan katso mitä takana tapahtuu. Pahimpia ovat ne, jotka rekan tai muun hitaamman taakse kurvattuaan jäävät aivan rekan perrsssiiisijeen kyttämään. Menevät ensin kiltisti rehan taa, mutta käyvät kurkkimassa sieltä keskiviivan tuntumaan tai pahimmillaan jäävät siihen.

No, yleensähän on niin, että ohituksia ei saa tehdä jos ohitukselle ei ole kunnolla tilaan. Toisaalta taas ohitettava ei saa plokata ohitusta eli vetäistä keskemälle juuri silloin kun häntä ollaan ohittamassa. Nyt jos ei katsota ollenkaan samaan suuntaan kulkevaa liikennevirtaa takana, niin tällaisia plokkauksia saataa tapahtua.

Itse harrastan ohitteluja jos katson sen jouduttavan yleisesti matkaa, niin omaani kuin toisten. Muuten päästelen nopeammat mahdollisimman äkkiä ohi sieltä takapuskurista.

Alitehoisiin autohin tottuneena olen opetellut ohitukset niin, että vauhtia toisaan otetaan jo jonkin matkan päästä ohitettavaan nähden. Ohitusnopeuden on mielestäni oltava selvästi suurempi kuin ohitettavan nopeus pienestä ylinopeudesta välittämättä. Näillä minun kotteroillani ei rekan perrrsssiiissä roikkumalla ja siitä suikkaamalla ohitukseen syntyy vain vaaratilanteita.

Siis Leveäkaistatielle takaisin:

Tarpeeksi nopeutta ja ohi. Leveäkaistalla mahtuu ajamaan 4rinnan siten, että kaikki kulkevat kulkusuunnassaan omilla kaistoillaan. Keskiviivan ylityksiä ei tarvita. Ja kun keskiviivaa ei ylitetä ohitus on sallittu vaikka vastaan tulisikin autoja.

Tullaan reippaalla nopeudella keskiviivan viertä ohitukseen. Vastaan tulee 1 tai 2 rinnan autoja. Rekan perään on juuttunut auto, joka ei aja ohjeiden mukaan riittävän oikealla tai siis säännön mukaan. Tullaan kauempaa ohitukseen vauhdillä. Rekan perässä roikkuja tekee niitä sakkauksia keskelle. Ja juuri kuin itse ollaan ohittamassa tämä palloilija suikkaa eteen n. 80 - 90 km/h vauhdilla kun ohittajalla on 100 - 110km/h.

Eli leveäkaistalla on erityisen tärkää katsoa takana tulevaa liikennettä. Jos ei uskalleta ohittaa rekkaa omalla leveäkaistalla kun vastaan tulee vaikka vain yksi auto, niin silloin ei ohitella, ei ainakaan jos takaa tulee ohittajia. Missäänhän ei myöskään ole määrätty sitä, että tiellä olisi jokin ohitusjärjestys. Tällä tarkoitan sitä, että hitaamman saa ohittaa ensin se, joka roikkuua aivan hitaamman puskurissa kiinni. Jotkut luulevat asian olevan näin. Alitehoisilla ajettaessa tällaista ei ainakaan kannata noudattaa.

Mutta leveäkaista toimii parhaimmillaan aivan loistavasti.

Niin mitä siis itselleni kävi tai oli käydä:

Rekka ajaa todella lähellä oikeaa reunaa n. 90km/h. Rekan perässä on 3autoa. Kaikki 3 ajavat leveäkaistan keskellä eli aivan kuin leveäkaistaa ei olisikaan. Jostain syystä kukaan ei uskalla käyttää leveäkaistan ominaisuutta eli sitä, että voidaan ohittaa rekka ajaen omalla kaistalla.

Otan sopivan vauhdin. n. 110km/h ja siirryn aivan keskiviivan tuntumaan omalla kaistalla. Vauhtia on riittävästi turvalliseen ohittamiseen. 3edellä ajavaa poukkoilevat kurkkimassa rekan takaa eteen. Saan 2ensimmäsistä huomaamaan ohitusaikeeni ja vauhdin vilkuttelemalla pitkiä. Antavat tietä koska eivät itse uskaltaudu ohitukseen. Tullessani lähellä rekan perää ensimmäinen rekan perässä roikkuja on taas keskellä leveäkaistaa, mutta juuri kun olen lähestymässä häntä aikeissa ohittaa hän vetäisee eteeni rekan perästä. Aivan kun hän olisi minun ohitusaikeestani rohkaistunut ohittamaan myös, mutta minun edessäni.

En tiedä huomasiko hän ollenkaan sitä, että olin selvästi siirtynyt ohitukseen. Olisin voinut ohittaa hänet vastaantulevien kaistan kautta, mutta siellä näytti olevan eräs auto myöskin ohitusaikeissa. Joten ei auttanut kuin jarruttaa kevyesti, käyttää äänimerkkiä ja vilkutella valoja, jotta suikkaaja todella painaisi kaasua. Nimittäin tällaisessa tilanteessa raju jarrutus ei tule kyseeseen, vaan on pyrittävä pitämään auto varmasti hallinnassa ja sopivassa nopeudessa että voidaan reagoida tilanteeseen.

No, tuo Uusi Sitikka sitten sai vähän painettua kaasua ja hiippaili rekasta ohi minä kannoillaan. Ja arvaatte varmaan mitä teki SitikkaKuski. Yritti hädissään näyttää KeskiSormea :lol: Taisi vaimo huitaista repsikasta käden alas. Vaimo lie älynnyt, että olisi kenties paikka nyt keskittyä ajamiseen ja ohituksen saattamiseen turvallisesti päätökseen.

Mutta tällainen EnsioItkosmainen pälätys Levaäkaistatiestä tähän.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Niin ja käväisinpä taas Venäjällä. Ei mitään ihmeenpää. Tai no JenkkinokkaRekka nyt oli saatu irti ylämäestä.

Raja meni taas erittäin sutjakkaan. Kyllä minun on laitettava palautelaatikkoon vihdoin kehut rajan toiminnasta. Liekö siihen virallisia kaavakkeita vai kirjoittelenko ihan vain ruutupaperille. Venäjän puolella on loota tulliselvityskopin seinässä ja siinä on ihan Suomeksi: Palautetta Tullin Toiminnasta. Kirjoittelenpa ja printtailen.

Putiikissa palvelu siirtyi seuraavalle asteelle. Aina jos Rouva on itse kaupassa niin teetä ja ruokaa tarjotaan. Osakappojen suhteen siirtymä oli vielä suurempi. Kun joutuivat myymään Nijet, Niejt, Nijetu se ei tarkoittanutkaan 2viikkoa vaan 2Tuntia. Sanovat, että jos vähän käppäilisin Sortavalassa ja toimittelisin muita asioita, niin max. 2tuntia ja tavara olisi heillä.

Ja näin toisiaan tapahtui. Voihan olla, että jokin kuorma oli juuri tulossa, mutta kyllä Rouva aktiivisesti käytti puhelinta asian tiimoilta. Myös se, että voin jo kolmessa kaupassa asioida euroilla helpottaa kummasti hommia. Kurssikin on ihan kohtuullinen ja 1.Kaupassa se on aina parempi kuin rajalla.

Käväisin eräässä pikkuputiikissa. Siellä oli LataKaman lisäksi jotakin uudenpiin Mosseihin, venäläisiin moottoripyöriin ja mitä kaikkea pientä. Nappasin mukaan yhdet Nappiksen kiiltäväreunaiset takavalot ja jotain muuta pientä. Mitään metallikehyksisiä uustuotantotakavalojahan ei kyllä hyllyistä oikeasti saa.

Joku kerta täytyy kahlata kaikki Varaosaputkat läpi. Tai siis tutustua tarjoiluun.

Saas nyt nähdä kuinka kauan jaksan ahertaa tätä VenäjänMatkailua. Talveksi näyttäisi olevan melkoisesti hommaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin