VAZ-21033 - 1979 - äSSä
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Ja muistetaan alavesiletkua irrotettaessa mielellään suojata Laturi. Tuppaa aina sinne vähän roiskahtamaan olkoonkin syyläri tyhjennetty vaikka alakulmassa olevasta propusta. Ja tietenkin se paisari otetaan ensin irti kumipannastaan. Eihän sitä sen muoviputkea edes muuten pääse pyörittelemään siinä liitoksessaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Tutkailin syyläriä ja se on ehkä mahdollista korjata itse. Juottamalla.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Juottaminen on mahdollista. Mutta, Mutta...
Eipä ole ihan helppo homma. Ai että se koritina juoksee mukavasti ihan mihin sitä itseään huvittaa.
Ehdottoman tärkeää on hapettaa korjattava kohta kunnolla eli tarvitaan Happoa. Voihan se homma onnistua vaikkei happoa olisikaan, mutta kunnolla hapetettuna homma on helpompaa ja tinattavasta kohdasta voi edes tulla tiiviskin.
Juotimme naapurin kanssa yhden revenneen ylävesiletkusauman. 85% suolahappoa suoraan putkesta Tehtaalta, Koritinapatukka, hitsipilli ja minä vain katselin. Olipa naapuri ennenkin juottanut auton osia, mutta kyllä se vain tuhertamiselta näytti. Tinapisarat vain juoksivat mihin niitä huvitti. No, onnistui se lopulta.
Mutta kannattaa sitä kokeilla. Sittenpähän sen homman voi oppiakin eli ei mahdoton projekti.
Eipä ole ihan helppo homma. Ai että se koritina juoksee mukavasti ihan mihin sitä itseään huvittaa.
Ehdottoman tärkeää on hapettaa korjattava kohta kunnolla eli tarvitaan Happoa. Voihan se homma onnistua vaikkei happoa olisikaan, mutta kunnolla hapetettuna homma on helpompaa ja tinattavasta kohdasta voi edes tulla tiiviskin.
Juotimme naapurin kanssa yhden revenneen ylävesiletkusauman. 85% suolahappoa suoraan putkesta Tehtaalta, Koritinapatukka, hitsipilli ja minä vain katselin. Olipa naapuri ennenkin juottanut auton osia, mutta kyllä se vain tuhertamiselta näytti. Tinapisarat vain juoksivat mihin niitä huvitti. No, onnistui se lopulta.
Mutta kannattaa sitä kokeilla. Sittenpähän sen homman voi oppiakin eli ei mahdoton projekti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Voisihan sitä tietysti jäähdytinkorjaamoltakin kysyä. Kysyminenhän ei tunnetusti maksa mitään!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Kyllä se isä-Pavel tuommoiset hommat juottamalla hoiteli.
Suolahappoa sai apteekista ja johonkin lasi-tai posliiniastiaan laitettiin happoa ja sinkkipellin palasia ja annettiin kihistä. Tällä vahvanhajuisella liemellä sitten käsiteltiin juotettavat kohdat.
Ei näyttänyt sivusta katsoen kummoiseltakaan hommalta.
En tiedä mikä virka tuolla sinkillä oli, mutta ehdottomasti sen se vaati.
Suolahappoa sai apteekista ja johonkin lasi-tai posliiniastiaan laitettiin happoa ja sinkkipellin palasia ja annettiin kihistä. Tällä vahvanhajuisella liemellä sitten käsiteltiin juotettavat kohdat.
Ei näyttänyt sivusta katsoen kummoiseltakaan hommalta.
En tiedä mikä virka tuolla sinkillä oli, mutta ehdottomasti sen se vaati.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Joskus on tullut juotettua mitä ihmeellisimpiä asioita (ml. syyläreitä) ihan tavan rullatinalla missä on juoksute sisällä. Kunnon putsaus, vähän juotospastaa pintaan ja kaasuliekillä lämmittelee, niin ihan hyvin se menee, eikä ole edes kovin sotkuista.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
no onhan noita tullu juotettua, joskus koritinalla viimesimäksi tavan rullajuotostinalla ja kaasupolttimella. Nimenomaan revenneitä tai haljenneita letkulähtöjä ja päitä vaan ihan irtipoikki olevaa letkulähtöä ei vielä ole tullut kokeiltua, en tiedä miten onnistuu, kestosta puhumattakaan...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Eihän se tässäkään tapauksessa ole irti poikki, vaan hieman revennyt toisesta reunasta.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
ai no sitten ei muutaku tinaamaan
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
iso "vasarakolvi" joku 200wattinen on hyvä. Ensin juotettava alue kirkkaaksi hiekkapaperilla, kolvilla kohde kuumaksi, sitten jotain 3mm juoksutteelista tinaa, edetään koko putkilähdön ympäri hitaalla nopeudella (eli sitä mukaa kun tina tarttuu ja juotos "leviää" kohteeseen.) happo ei ole mitenkään pakollista kunhan puhdistuksen tekee hyvin, myös kynttilää voi käyttää apujuoksutteena. Parashan on aina jos syyläri on irrallaan pöydällä siten että juotettava kohta on ylöspäin, silloin ei alareunassa tarvitse pelätä että jääkö riittävästi vai tippuuko...
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
luonnollisestihan syylari on aina käsissä, ei siitä muuten tuu mitään.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Joskus aikoinaan "pienenä poikana" muistan kun traktorilla ajettiin paikallisen kyläsepän pihaan ja alavesiletkusta osa nesteistä sankoon, yläletku irti ja sinnepäin kaasupillillä korjasi. Letku ja nesteet takaisin ja heinän ajoon takaisin. Aikaa meni sen verran että muu heinäväki oli ehtinyt kahvit juomaan rauhassa ja osan seipäistä kerätä pinolle. En toki muista/tiedä oliko zetorin yläletkun lähtö jotenkin helppo korjattava.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Näinhän se toimi. Ei tarvittu ajanvarauksia eikä solmiokaulaisia työnjohtajia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Juu, ja millähän niitä aikoja olisi varannut kun ei ollut edes lankapuhelinta (nuoremmille tiedoksi että sellainen keksintö oli käytössä ennen känykkää). Höyry kun alkoi traktorista nousta niin pelti auki ja katsottiin että mistä ja mikä vuotaa. Laskuojasta vettä mukaan ja kärryt jätettiin pellolle ja kohti pajaa. Muistini mukaan kerran pysähdyttiin ja vettä kaadettiin syyläriin lisää.
Nykyäänhän olisi ensin soitettu kännykällä korjaamolle, keskus olisi vastannut ja yhdistänyt työnjohdolle. Työnjohto olisi kertonut että kahdenviikon kuluttua olisi ensimmäinen aika että voidaan katsoa mikä vikana (sehän ei riitä jos asiakas sanoo mikä on), ja samaan "hengenvetoon" toteaa ettei silloin kyllä ehdi sitä korjaamaan mutta siihen varataan sitten uusi aika...
Nykyäänhän olisi ensin soitettu kännykällä korjaamolle, keskus olisi vastannut ja yhdistänyt työnjohdolle. Työnjohto olisi kertonut että kahdenviikon kuluttua olisi ensimmäinen aika että voidaan katsoa mikä vikana (sehän ei riitä jos asiakas sanoo mikä on), ja samaan "hengenvetoon" toteaa ettei silloin kyllä ehdi sitä korjaamaan mutta siihen varataan sitten uusi aika...
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Ennen oli noita "nyrkkipajoja", ja ne pajahenkilöt tekivät melkein mitä halusivat...Nyt kun ajattelee niin kuitenkin huonohkoilla vehkeillä. Hattua noille sepille pitää nostaa...
warre 353w sedan,