110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Kiitoksia Larssille!
Taas meni itseltäkin aikaa, ennen kuin ehdin palaamaan asiaan. Homma vaikuttaa sen verran työläältä, ettei ihan heti taida ehtiä toteuttamaan. Pitää kokeilla tietokonetuulettimen asentamista oveen ja katsoa josko se helpottaisi edes vähän tilannetta.
Alustavasti täytyy kuitenkin tutustua huolella ohjeisiin, jos vaikka auttaisi kuuluisan inspiraation löytymistä.
Taas meni itseltäkin aikaa, ennen kuin ehdin palaamaan asiaan. Homma vaikuttaa sen verran työläältä, ettei ihan heti taida ehtiä toteuttamaan. Pitää kokeilla tietokonetuulettimen asentamista oveen ja katsoa josko se helpottaisi edes vähän tilannetta.
Alustavasti täytyy kuitenkin tutustua huolella ohjeisiin, jos vaikka auttaisi kuuluisan inspiraation löytymistä.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
KOSKEE VANHANMALLIN LÄMMITYSLAITETTA! (siis jossa puhallin on vaakatasossa n. vuoteen 2004 asti)
Yksi toimiva ja helposti toteutettava parannus lämmityslaitteeseen on että vaihtaa kennolle tulevien letkujen paikkaa. Vakiona kennolle tuleva vesi tulee kennon ylempään liitäntään, samaan josta myös lähtee kennon ilmausletku.
Letkut siis kannattaa kääntää niin, että termostaattikotelolta tuleva letku tulee kennon alempaan liitäntään ja ylemmemmästä liitännästä letku menee vesipumpulle menevään putkeen. Näinpäin kennon vedenkierto on luonnollinen ja ilmausletkun kauttakaan ei mene ohi kennoa lämmittävää vettä!
Uuden mallisista (n. 2004 =>) lämmityslaitteista en ole tarkistanut kummin päin letkut ovat vakiona mutta jos ovat samalla tavalla kuin vanhassa niin kannattaa kääntää.
Yksi toimiva ja helposti toteutettava parannus lämmityslaitteeseen on että vaihtaa kennolle tulevien letkujen paikkaa. Vakiona kennolle tuleva vesi tulee kennon ylempään liitäntään, samaan josta myös lähtee kennon ilmausletku.
Letkut siis kannattaa kääntää niin, että termostaattikotelolta tuleva letku tulee kennon alempaan liitäntään ja ylemmemmästä liitännästä letku menee vesipumpulle menevään putkeen. Näinpäin kennon vedenkierto on luonnollinen ja ilmausletkun kauttakaan ei mene ohi kennoa lämmittävää vettä!

Uuden mallisista (n. 2004 =>) lämmityslaitteista en ole tarkistanut kummin päin letkut ovat vakiona mutta jos ovat samalla tavalla kuin vanhassa niin kannattaa kääntää.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Anteeksi offtopic, mutta kysyn aika helpon kysymyksen.
Mulla on perinteinen 2107 takapotku. Haluaisin asentaa siihen portaattoman säätövastuksen namikoineen niin, että puhallusnopeutta voisi säädellä nollasta kymppiin kiertämällä säädintä.
Mistä saa helpoiten tällaisia säätövastuksia ja niihin liittyviä piuhoja ja säätimiä.
Larssi21074 näyttää asentaneen sellaisen omaan 2107:äänsä kuvien perusteella.
Homma ei liene vaikea, mutta kun olen elektroniikkapuolella täysin noviisi, pitäisi päästä jotenkin alkuun. Ja alkuunpääseminen edellyttää ensin osien hankkimista.
"tiedosta kiitollinen"
Mulla on perinteinen 2107 takapotku. Haluaisin asentaa siihen portaattoman säätövastuksen namikoineen niin, että puhallusnopeutta voisi säädellä nollasta kymppiin kiertämällä säädintä.
Mistä saa helpoiten tällaisia säätövastuksia ja niihin liittyviä piuhoja ja säätimiä.
Larssi21074 näyttää asentaneen sellaisen omaan 2107:äänsä kuvien perusteella.
Homma ei liene vaikea, mutta kun olen elektroniikkapuolella täysin noviisi, pitäisi päästä jotenkin alkuun. Ja alkuunpääseminen edellyttää ensin osien hankkimista.
"tiedosta kiitollinen"
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Mulla on 2107:ssa ainoastaan lämpötilansäädin kierrettävällä nupilla. Puhallinta ei oikein kannata tehdä portaattomaksi ainakaan säätövastuksen kanssa kun pitäis olla hirveen iso säätövastus. En tiedä miten toimis mutta miten ois jos sen ohjais transistorilla? Viisaammat varmaan osais neuvoa? Joissain japseissahan on portaaton systeemi vakiona, rakentaa sellasesta?
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
"helppo" tehdä, eli normi potikka ohjaamaan kahta rinnakkain olevaa 2N3055 tehotrankkua joilla sähkö moottorille annetaan. Tämä on siis periaate, mutta ohjain potikan rinnalle pitää laitta joku vastus että säätöala on sellainen millä moottori pyörii. Virranrajoitus vastuksetkin tietysti suojaavat transistoreita joten nekin voi laittaa. Kytkennän voi tehdä todella vähin komponentein tai sitten oikein hifisti...
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Jaa-a... Ei se sitten tainnutkaan olla niin helppo nakki, kuin kuvittelin.
Minkähänlainen olisi se kytkentä todella vähin komponentein...
Kun perusmalli on se, että kiinteän vastuksen kautta tulee se hitaampi nopeus ja suoraan ilman vastusta tulee täysi nopeus, niin luulisi, että välimuotojakin voisi rakentaa, jos ei nyt sitten ihan portaatonta. Tai en tiedä.
Transistoritkin on mulle yli ymmärryksen käypiä, saati digitaaliset systeemit.
Mut jos ihan helppo kaavio ja komponentit on olemassa, niin tekisi mieli kokeilla.
Ei mulla ole mitään vanhaa japsia, josta voisi purkaa. Osat pitäis ostaa kaupasta.
Ja yksi syy liukusäätimeen olisi se, että talvipakkasilla moottori ei joutuisi niin koville, kun sen voisi laittaa päälle pikkuhiljaa herättelemällä. Tolpalta lähtiessähän se ei ole ongelma.
Minkähänlainen olisi se kytkentä todella vähin komponentein...
Kun perusmalli on se, että kiinteän vastuksen kautta tulee se hitaampi nopeus ja suoraan ilman vastusta tulee täysi nopeus, niin luulisi, että välimuotojakin voisi rakentaa, jos ei nyt sitten ihan portaatonta. Tai en tiedä.
Transistoritkin on mulle yli ymmärryksen käypiä, saati digitaaliset systeemit.
Mut jos ihan helppo kaavio ja komponentit on olemassa, niin tekisi mieli kokeilla.
Ei mulla ole mitään vanhaa japsia, josta voisi purkaa. Osat pitäis ostaa kaupasta.
Ja yksi syy liukusäätimeen olisi se, että talvipakkasilla moottori ei joutuisi niin koville, kun sen voisi laittaa päälle pikkuhiljaa herättelemällä. Tolpalta lähtiessähän se ei ole ongelma.
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Jo unohdetaan nuo kaikki suojavastukset ja pyritään minimoimaan komponentit niin osalista arviolta seuraava: 2x 2N3055 transistoria, Jäähdytyslevy näille sekä eristys sarjat, 10kOhm potentiometri ja 10kOhm trimmeri. Kytkentä siten että Potentiometrin rinnalle trimmeri ja ne ohjaavat transistoreiden kantaa. Transistoreiden kollektoreihin plussa ja emittereistä moottorille. Pirkuleen vaikea tässä kirjoittamalla yrittää selittää mutta jos tulet seuraavaan kokoontumiseen niin nyppää hiasta niin piirrän...
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Kiitoksia osalistasta. Täytyy ottaa yhteyttä johonkin kaveriin, joka ymmärtää näiden päälle.
Kokoontumisiin en pääse, ainakaan Pohjanmaalle.
Kokoontumisiin en pääse, ainakaan Pohjanmaalle.
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Kyllä siinä melestäni tie on tännekin päin, siis ainakin kun viime sunnuntaina Haminassa kävin niin samaa tietä pääsi tänne takaisinkin.JussiG7 kirjoitti:Kokoontumisiin en pääse, ainakaan Pohjanmaalle.
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Netistä löytyi seuraava:
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/list ... C3%B6iset)
nopsaadin.pdf
Portaaton nopeudensäätö moottoriin
Käyttöjännite max. 16V, teho max. noin 100W. Suunnittelija:Mikko Esala
Laite on tarkoitettu suurehkojen moottoreiden kuten vaikkapa auton sisäpuhaltimen
moottorin säätöön. Suurehkon tehonkeston lisäksi on hyvän väännön säilyminen
hyvänä moottorissa myös alhaisilla kierroksilla. Säädintä voidaan käyttää myös
valojen säädössä, tosin laitteen monimutkaisuuden takia sitä kannattaa käyttää
lähinnä vain silloin kun lamppujen teho on niin suuri, etteivät tarkoitukseen
suunnitellut yksinkertaisemmat laitteet sovellu tarkoitukseen.
Kolvit lämpenemään!
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/list ... C3%B6iset)
nopsaadin.pdf
Portaaton nopeudensäätö moottoriin
Käyttöjännite max. 16V, teho max. noin 100W. Suunnittelija:Mikko Esala
Laite on tarkoitettu suurehkojen moottoreiden kuten vaikkapa auton sisäpuhaltimen
moottorin säätöön. Suurehkon tehonkeston lisäksi on hyvän väännön säilyminen
hyvänä moottorissa myös alhaisilla kierroksilla. Säädintä voidaan käyttää myös
valojen säädössä, tosin laitteen monimutkaisuuden takia sitä kannattaa käyttää
lähinnä vain silloin kun lamppujen teho on niin suuri, etteivät tarkoitukseen
suunnitellut yksinkertaisemmat laitteet sovellu tarkoitukseen.
Kolvit lämpenemään!

Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Joo. Ei toi Esalan/ Pressan systeemi mahdottomalta näytä, vaikkei ihan helpoimmasta päästäkään ole. Kiitoksia kommenteista, yritän tässä syksyn aikana rakennella moisen säätimen ja kerron sitten tuloksista.
Kaikki tiet vievät Pohjanmaalle tai mihin vain, jos on rahaa bensaan... Täällä ladasivuilla on niin paljon fiksuja tee-se-itse-miehiä, että odotan innolla, kuka ensimmäisenä rakentaa toimivan vesiauton. Suurin estehän lienee se, että veden säilyttäminen tankissa jäätymättä on hankalaa Suomen oloissa:) Olen kuullut, että esim. Ausseissa moisia on tehty.
Muuten ei ole vaikeaa laturivirran avulla erottaa happea ja vetyä elektrolyyttisesti. Sitten ohjataan vety palotilaan, jossa se poltetaan takaisin vedeksi. Tämä kun saadaan toimimaan, niin sitten on varaa ajaa ladalla vaikka maailman ympäri
Kaikki tiet vievät Pohjanmaalle tai mihin vain, jos on rahaa bensaan... Täällä ladasivuilla on niin paljon fiksuja tee-se-itse-miehiä, että odotan innolla, kuka ensimmäisenä rakentaa toimivan vesiauton. Suurin estehän lienee se, että veden säilyttäminen tankissa jäätymättä on hankalaa Suomen oloissa:) Olen kuullut, että esim. Ausseissa moisia on tehty.
Muuten ei ole vaikeaa laturivirran avulla erottaa happea ja vetyä elektrolyyttisesti. Sitten ohjataan vety palotilaan, jossa se poltetaan takaisin vedeksi. Tämä kun saadaan toimimaan, niin sitten on varaa ajaa ladalla vaikka maailman ympäri
