VAZ-21033 - 1979 - äSSä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mihinkäs sitten moottoriremonttia tarvitaan? Ihan vaan muuten vaanko?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Huvin vuoksi, urheilun kannalta ja lääkärin määräyksestä moottoriremontti suoritetaan.

Öljyn palamisen estämiseksi ja kokemuksen saamiseksi moottoreista.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tein sekä Helmestä että äSSässtä Venäjän VAZ 2101 foorumille topicit, ja kyseiset autot herättivät suurta mielenkiintoa!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tulipa vaan mieleen että olisiko järkevää käyttää moottoriremontin jälkeen kuumempia sytytystulppia? Moottorihan polttaa silloin öljyä ja sitä
ei saa huudattaa, niin tulpathan siinä nokeentuu/pikeentyy.
Olen miettinyt joko NGK BP5ES tai NGK BP4ES tulppia. Ei kai BP4ES ole liian kuuma ja sula moottorissa?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Kyllä se NGK 6 on paras vaihtoehto. Ihan turhaa kikkailua, kun kerran moottoria ei viritetä.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Moottoria ei viritetä, ja eikös virikoneisiin laiteta yleensä kylmempiä 6 ylöspäin olevia tulppia? Meinaan vaan että ne tulpat ei vaan mitenkään pysy
puhtaina 6 lämpöarvolla.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja tinuri »

NGK 6 taitaa olla ihan perus tulppa useampaan moottoriin. Samaa tulppa laitetaan muunmuassa Suzukin vanhempiin mopoihin, Ladan useampaan malliin ja muihin autoihin. Miksi nämä eivät sitten kestäisi sisäänajoa sinun Ladassasi kun ne kestävät ihan tehdasuusissa moottoreissa? Jos ne tulpat nokeentuvat, särkyvät, yms vika voi olla muualla kuin siinä sisäänajon aikana johtuvasta öljyn syönnistä.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

En minä 6 kestoa epäillyt, vaan 4/5 tulppien kestoa. Autolla kun ei virallisesti pääse tiellä ajamaan byrokraatisista syistä johtuen kuin vasta 2 vuoden päästä.
Siihen asti on luvassa vain piha-ajoa jossa tulpat ei meinaa millään pysyä puhtaana.
Viimeksi muokannut lada.h.s, 21.10.2010 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Mukava lukea tätä ketjua, ja mielestäni tuplalamppuinen on kaikkein hienoin Lada :)

Milläs alustamassat meinaat rapsutella pois? Itsellä sama edessä nappisilmässä.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Mazak- kirjoitti:Mukava lukea tätä ketjua, ja mielestäni tuplalamppuinen on kaikkein hienoin Lada :)

Milläs alustamassat meinaat rapsutella pois? Itsellä sama edessä nappisilmässä.
Kiitokset!
En vielä tiedä millä ne massat hävitän sieltä pohjasta. Kyllä tänne kirjoitan sitten kun keksin keinon.


P*rkele tänään hajosi pyyhkijöiden vivustomekanismi! Olihan siinä ollut älyttömästi väljää kylläkin aina, mutta nyt se systeemi sanoi kokonaan sopimuksen irti. Huomenna tulee asiaa varmaan purkaamoon.
Käykö 1200sen kannentiiviste, ja muut yläpään tiivisteet 1300seen koneeseen?
Kansihan on sama.
Paljonko raaskii ottaa pois 21011-................ kannesta kamaa pois, jotta kone hyväksyy 98 okt bensiinin? Syitä tähän on 2. Ensimmäinen, kokeilunhalu ja toisena kannen kierous. Laitan sitten kun olen kokeillut konetta korkeapuristeisella kannella, koneeseen takaisin alkuperäisen kannen.
ELI ALKUPERÄISYYTTÄ EI PYSYVÄSTI TUHOTA!!!
Luin nimittäin virittämistä ja säätämistä käsittelevästä kirjasta, että moottori jossa on 8.5 puristussuhde, ja jos se nostetaan arvoon 10.5 niin
kulutus laskee 10-12% ja vääntö ja kierrosherkkyys lisääntyy. Olisihan tuo kiva todeta.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

1200cc = 76mm ja 1300cc = 79mm. Eri kannentiivisteeti TIETENKIN!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Niinpä, tuli tuossakin asiassa ajatuskatko.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Tuli vaan mieleen että riittääkö Ladan kannessa vara tuolle laskulle. Meinaan että eikös siinä jo tarvittaisi muitakin kikkoja tuolle puristuksen nostolle. Viksummat motosportti ja viritys velhot vastakoon.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

mulla juuri tuo 10,5 ruttua, en tiedä riittääkö pelkästä kannesta vara tuota ottaa...

elä ruppee pelleilee niillä kansikokeiluilla ja vaivaa päätäs tommosilla, keskity vaan siihen romin hinkkaukseen... ei se oo niin helppoo ku vois äkkiä luulla...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Mites tasan 10, tai 9.5.
Olis kiva kokeilla, ja kuten sanoin kansi on melkoisen vino.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin