Maalarimestarit hoi! Tuleva kiinteistönhoitaja kysyy!
Maalarimestarit hoi! Tuleva kiinteistönhoitaja kysyy!
Juu elikkä ois tarkoitus kiinteistönhoitajaksi opiskella ja näin etukäteen kysyisin hiukan maalaamisesta.
Eli kun puupinnoille maalattavat maalithan luokitellaan seuraavasti:
Lietemaali= Punamulta
Alkydimaali= Lateksimaaliako tämä on?
Akryylimaali= Lateksimaali?
Öljymaali
Kotona lautarakenteisen navetan pääty pitäisi maalata ens kesänä. Vanha maali on hilseillyt pois ja aiheuttanut lahovaurioita jotka pitää korjata. Osaisittekohan sanoa et onkohan kyseessä alkydimaali vai akryylimaali? Lienee ollut se alkydimaali´? Se mulla ihmetyttää et kirjasta kun katsoin niin sen mukaaan lateksimaali on hieman joustava ja hengittävä ja se on vesiohenteinen? Pitääköhän tämä paikkaansa?
Alkydimaalissahan ohenteeena voi käyttää tärpättiä?
Sitten kun ens kesänä alan maalaamaan niin irtoava maalihan pitää raapalla raapia pois ja mikä ei lähe irti niin se jääköön.
Sitä vielä kysyisin et eihän sitä jäljelle jäävää maalia tarvi hioa millään hiekkapaperilla sileäksi? Kun metallimaaleissahan on semmoinen homma et maalattava pinta pitää hoia aina sileäksi?
Sori joa kirjoitin hieman sekavaksi mut kuuntelemalla ja tekemällähän sitä oppii.
Kiitoksia jos osaatte neuvoa minua.
Eli kun puupinnoille maalattavat maalithan luokitellaan seuraavasti:
Lietemaali= Punamulta
Alkydimaali= Lateksimaaliako tämä on?
Akryylimaali= Lateksimaali?
Öljymaali
Kotona lautarakenteisen navetan pääty pitäisi maalata ens kesänä. Vanha maali on hilseillyt pois ja aiheuttanut lahovaurioita jotka pitää korjata. Osaisittekohan sanoa et onkohan kyseessä alkydimaali vai akryylimaali? Lienee ollut se alkydimaali´? Se mulla ihmetyttää et kirjasta kun katsoin niin sen mukaaan lateksimaali on hieman joustava ja hengittävä ja se on vesiohenteinen? Pitääköhän tämä paikkaansa?
Alkydimaalissahan ohenteeena voi käyttää tärpättiä?
Sitten kun ens kesänä alan maalaamaan niin irtoava maalihan pitää raapalla raapia pois ja mikä ei lähe irti niin se jääköön.
Sitä vielä kysyisin et eihän sitä jäljelle jäävää maalia tarvi hioa millään hiekkapaperilla sileäksi? Kun metallimaaleissahan on semmoinen homma et maalattava pinta pitää hoia aina sileäksi?
Sori joa kirjoitin hieman sekavaksi mut kuuntelemalla ja tekemällähän sitä oppii.
Kiitoksia jos osaatte neuvoa minua.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viesti:
Re: Maalarimestarit hoi! Tuleva kiinteistönhoitaja kysyy!
Taitaa ladisteille olla tutumpia Miranol ja Ferrex...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Eipä tässä mestarimaalareita olla...Minä laittasin teräsharjan sopivan mittasen kepakon päähän ja rapsuttelisin silä vanhan irtomaalin pois. Ostasin vesiohenteista jotakin "perusmaalia" vaikkapa kymmenen litran pöntön, tavallisessa rautakaupassa tietävät paljon maalaamisen perusasioita.
warre 353w sedan,
Painepesuriahan voi käyttää hilseilevän maalin poistoon jos se vain on mahdollista ilman, että siitä on haittaa rakenteille villat, ym. Sitten juuri nämä teräs- tai katuharjat jolla kaapia hilseilevä maali pois.
On harhaan johtavsti punamaalia ja punamultamaalia. Punamaali on kuulemma sellaista, että sen päällä ei sitten mikään pysykkään jos sillä maalaa joten viisainta lienee maalata punamullalla vaikka se onkin kalliimpaa. Punamultamaaliahan voi keittää itsekkin ja jos ei halua keittää niin sitä tuntuu saavan myös 200l tynnyrissä jolloin litrahinta jää halvemmaksi kun pikku astioissa. Tosin tuosta 200:sta litrasta riittää useampaakin rakennuksen päätyyn
Nuo ohenne asiat tietävät varmaan liikkeessä parhaiten ja onhan niitä suosituksia purkin kyljessäkin. Nämä siis ilman mitään sen kummempaa koulutusta ko. alalle tai muutakaan, vaan näin itse menettelisin.
On harhaan johtavsti punamaalia ja punamultamaalia. Punamaali on kuulemma sellaista, että sen päällä ei sitten mikään pysykkään jos sillä maalaa joten viisainta lienee maalata punamullalla vaikka se onkin kalliimpaa. Punamultamaaliahan voi keittää itsekkin ja jos ei halua keittää niin sitä tuntuu saavan myös 200l tynnyrissä jolloin litrahinta jää halvemmaksi kun pikku astioissa. Tosin tuosta 200:sta litrasta riittää useampaakin rakennuksen päätyyn

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Keittomaalilla maalatessa on kuitenkin huomioitava se, että se ei sovellu kuin uudelle pinnalle tai aikaisemmin keittomaalillla maalatulle - ei millekään muulle maalityypille!
Kannattaa ensin selvittää mistä nuo lahovauriot on tulleet.
Ei se maalin hilseily välttämättä ole mitään lahovaurioita ole aiheuttanut, vaan päinvastoin maali on voinut alkaa hilseilemään, jos rakenteeseen on jostain syystä päässyt kosteutta. Jos on varsinkin kyseessä on eteläpääty, siellä myös laudat ravistuu ajan saatossa auringon takia.
Kaikki irtonainen maali vain maalikaapimella/teräsharjalla pois, ei mitään sileäksi hiomisia. Paremmin se maali pysyy sahapinnassakin kuin höylätyssä.
Maalityyppien tunnistamisesta:
http://www.talotori.net/okorjausmaalaus.php
Kannattaa ensin selvittää mistä nuo lahovauriot on tulleet.
Ei se maalin hilseily välttämättä ole mitään lahovaurioita ole aiheuttanut, vaan päinvastoin maali on voinut alkaa hilseilemään, jos rakenteeseen on jostain syystä päässyt kosteutta. Jos on varsinkin kyseessä on eteläpääty, siellä myös laudat ravistuu ajan saatossa auringon takia.
Kaikki irtonainen maali vain maalikaapimella/teräsharjalla pois, ei mitään sileäksi hiomisia. Paremmin se maali pysyy sahapinnassakin kuin höylätyssä.
Maalityyppien tunnistamisesta:
http://www.talotori.net/okorjausmaalaus.php
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada Scandinavia
Meidän tölli,(hirsi) niin se oltiin joskus maalattu jollain vaaleankeltaisella latkeksilla, kun oltiin seiniin vedetty vaakapaneeli(50 luvulla)
Keväällä 2000 raapisin sen maalihilseilyn pois, mikä lähti ja sitten vain Hangon punamultamaalia päälle.
Maalasin kahteenkertaan ja hyvin on pysynyt seinissä. Saunarakennuksen myös maalasin ja siinäkin on väri pysynyt. Onhan maalauksesta kulunut jo runsaat 10v ja silti maali pysyy.
Pieniä paikkauksia olen tehnyt talon takaseinään, kun se vanha lateksimaali oli vähän taas lähtenyt. Seiniin, mihin aurinko porottaa, niin ei ole tarvinnut juurikaan paikata.
Olen lähivuosien aikana poistanut seinä kerrallaan näitä vaakapaneleita ja tilalle 5" pystyladoitus(kuusi) ja rimoitus, eli niin, kun vuodelta 1926 kuvassa.
Painevesi pesemistä, tai maalin poistoon ei missään tapauksessa pidä tehdä puurakenteisiin taloihin!
Keväällä 2000 raapisin sen maalihilseilyn pois, mikä lähti ja sitten vain Hangon punamultamaalia päälle.
Maalasin kahteenkertaan ja hyvin on pysynyt seinissä. Saunarakennuksen myös maalasin ja siinäkin on väri pysynyt. Onhan maalauksesta kulunut jo runsaat 10v ja silti maali pysyy.
Pieniä paikkauksia olen tehnyt talon takaseinään, kun se vanha lateksimaali oli vähän taas lähtenyt. Seiniin, mihin aurinko porottaa, niin ei ole tarvinnut juurikaan paikata.
Olen lähivuosien aikana poistanut seinä kerrallaan näitä vaakapaneleita ja tilalle 5" pystyladoitus(kuusi) ja rimoitus, eli niin, kun vuodelta 1926 kuvassa.
Painevesi pesemistä, tai maalin poistoon ei missään tapauksessa pidä tehdä puurakenteisiin taloihin!
Olen nähnyt yhden talon hiekkapuhalluksen ja sitten maalauksen. Ihan nyvä siitä tuli. Hiukan puun syiden kuviot korostuivat.
Joku viisas kertoi, että latekseja ja liuotinpohjaisia ei pitäisi laittaa päällekkäin.
Joku viisas kertoi, että latekseja ja liuotinpohjaisia ei pitäisi laittaa päällekkäin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Kuten mainitsin jos siitä ei ole haittaa eli johonkin lähinnä pelkillä seinillä varustettuun latoon tai muuhun varastoon sitä voi käyttää ja silloinkin oltava järkipäässä, ettei ihan pilalle sitä seinää jyrsi sillä pesurilla.Lada Scandinavia kirjoitti:Painevesi pesemistä, tai maalin poistoon ei missään tapauksessa pidä tehdä puurakenteisiin taloihin!
Puhuvat myös, että ei kannata pestä lauteita kovin läheltä, koska pito lisii kuulemma kummasti

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Tuosta Hangon punamultamaalista en tiedä, mutta ainakin Tikkurilan Falu-punamultamaalia olen itse kokeillut joskus lateksin päälle niin se hylki sitä heti jo siveltäessä. Jos se lateksi on jo täysin "kiillotonta" niin sellaiseen voi varmaan tarttuakin. Soveltuvuutena sille mainitaankin: "Uusien ja ennen keitetyllä punamullalla tai Tikkurilan Öljypohjaisella Punamaalilla maalattujen sahalautapintojen ja karkeiden hirsipintojen ulkomaalaukseen." - ei siis myöskään ole tarkoitettu höyläpinnalle.Lada Scandinavia kirjoitti:Meidän tölli,(hirsi) niin se oltiin joskus maalattu jollain vaaleankeltaisella latkeksilla, kun oltiin seiniin vedetty vaakapaneeli(50 luvulla)
Lateksin päälle ei pitäisi käydä kuin lateksi, mutta öljymaalin päälle voi vetää lateksin - tietysti parempi kun on samaa maalityyppiä kuin millä on aikaisemminkin maalattu.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
Pitää paikkansa1500i kirjoitti:Puhuvat myös, että ei kannata pestä lauteita kovin läheltä, koska pito lisii kuulemma kummasti![]()

21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62