2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
Terve!
2112-moottorin (16-venttiilinen 1,5-litrainen) sytytyspuolat (-yksiköt) ovat kokemukseni ja venäläisten lähteiden mukaan kulutustavaraa. Venäläisten lähteiden mukaan kyse on ohjauspiirin komponenttien kimahtamisesta, ei niinkään suurjännitekelojen vioista.
Kyseisen moottorin sytytysyksikkö on kiinni suoraan sylinterinkannessa, kannen päällä moottorin kytkimen puoleisessa päässä.
Sytytysyksikkö kuumenee siten suurinpiirtein 90-asteiseksi; sormenpäälämpömittarin lukema yksikön pohjalevystä on vesirakkula.
Koska elektronikkakomponettien kestoikä lyhentynee lämpötilan kasvaessa, tein seuraavan modifikaation:
Irrotin sytytysyksikön ja kiersin sen kiinnitysvaarnaruuvit sylinterinkannesta irti. Vaarnaruuvien reikiin asensin Etolasta ostetut kumityynyt (lieriöeristin sk/uk 20/15-B M6x18, tuotenro 10680001391, à-hinta 3,21 euroa, tyynyjä tarvitaan 3).
(Kyse on 20 mm läpimittaisesta, 15 mm korkeasta kumityynystä, jonka toisessa päässä on M6*18 ruuvi- ja toisessa päässä M6 sisäkierre.)
Alkuperäiset vaarnaruuvit kiinni kumityynyjen sisäkierteeseen, sytytysyksikkö kiinni vaarnaruuveihin ja homma on aktiivihiilisuodattimen venttiilin ja sähköjohtojen kiinnityksen jälkeen valmis.
Jätin sylinterinkannen päällä olevan mustan muovisuojuksen (sen, jossa teksti LADA 16V) siis kokonaan pois.
Muutostyön jälkeen sytytysyksikkö on siis noin 15 mm etäisyydellä sylinterinkannesta, eikä sytytysyksikön ja sylinterinkannen välillä ole metallista, lämpöä hyvin johtavaa kosketusta.
Sormenpäälämpömittarin mukaan sytytysyksikön pohjalevyn lämpötila on nyt 30...40 astetta alempi kuin aiemmin.
Koeajo-olot: sekaista kaupunki- ja kehätieajoa nopeuksilla 30...90 km/h noin 20 km, ulkolämpötila noin +10 C.
Kirjoitan, jos muutoksesta ilmenee jotain haittaa. (Lisäys 29.7.2010: ei ole ilmennyt haittoja.)
SvS
***
8-venttiilisessä 2111-moottorissa on sama sytytysyksikkö, mutta se on kiinnitetty erilliseen kiinnikerautaan sylinteriryhmän etupuolelle, eikä kuumene samalla tavoin kuin 16-venttiilisessä.
Oman 16-venttiiliseni ensimmäinen sytytysyksikkö (venäläinen ATE-2 vuodelta 2002) heitti henkensä 58.000 km ajettuna. Tilalle asennettu, aiemmin jo 250.000 km ajettu GM-yksikkö vuodelta 1995 kesti 70.000 km. Sen tilalle asennettu, aiemmin 80.000 km ajettu venäläinen ATE-2 vuodelta 1999 kesti 540 km. Nyt ajossa ATE-2 vuodelta 2007. (Lisäys 29.7.2010: uusi ATE-2 toiminut ongelmitta.)
(ven. lähteiden mukaan ATE-yksiköt muuttuivat huomattavasti paremmiksi lokakuusta 2003 alkaen. ATE ilmoittaa sytytysyksiköiden käyttölämpötila-alueeksi hieman lähteestä riippuen -40...+85 tai -40...+135 astetta.)
2112-moottorin (16-venttiilinen 1,5-litrainen) sytytyspuolat (-yksiköt) ovat kokemukseni ja venäläisten lähteiden mukaan kulutustavaraa. Venäläisten lähteiden mukaan kyse on ohjauspiirin komponenttien kimahtamisesta, ei niinkään suurjännitekelojen vioista.
Kyseisen moottorin sytytysyksikkö on kiinni suoraan sylinterinkannessa, kannen päällä moottorin kytkimen puoleisessa päässä.
Sytytysyksikkö kuumenee siten suurinpiirtein 90-asteiseksi; sormenpäälämpömittarin lukema yksikön pohjalevystä on vesirakkula.
Koska elektronikkakomponettien kestoikä lyhentynee lämpötilan kasvaessa, tein seuraavan modifikaation:
Irrotin sytytysyksikön ja kiersin sen kiinnitysvaarnaruuvit sylinterinkannesta irti. Vaarnaruuvien reikiin asensin Etolasta ostetut kumityynyt (lieriöeristin sk/uk 20/15-B M6x18, tuotenro 10680001391, à-hinta 3,21 euroa, tyynyjä tarvitaan 3).
(Kyse on 20 mm läpimittaisesta, 15 mm korkeasta kumityynystä, jonka toisessa päässä on M6*18 ruuvi- ja toisessa päässä M6 sisäkierre.)
Alkuperäiset vaarnaruuvit kiinni kumityynyjen sisäkierteeseen, sytytysyksikkö kiinni vaarnaruuveihin ja homma on aktiivihiilisuodattimen venttiilin ja sähköjohtojen kiinnityksen jälkeen valmis.
Jätin sylinterinkannen päällä olevan mustan muovisuojuksen (sen, jossa teksti LADA 16V) siis kokonaan pois.
Muutostyön jälkeen sytytysyksikkö on siis noin 15 mm etäisyydellä sylinterinkannesta, eikä sytytysyksikön ja sylinterinkannen välillä ole metallista, lämpöä hyvin johtavaa kosketusta.
Sormenpäälämpömittarin mukaan sytytysyksikön pohjalevyn lämpötila on nyt 30...40 astetta alempi kuin aiemmin.
Koeajo-olot: sekaista kaupunki- ja kehätieajoa nopeuksilla 30...90 km/h noin 20 km, ulkolämpötila noin +10 C.
Kirjoitan, jos muutoksesta ilmenee jotain haittaa. (Lisäys 29.7.2010: ei ole ilmennyt haittoja.)
SvS
***
8-venttiilisessä 2111-moottorissa on sama sytytysyksikkö, mutta se on kiinnitetty erilliseen kiinnikerautaan sylinteriryhmän etupuolelle, eikä kuumene samalla tavoin kuin 16-venttiilisessä.
Oman 16-venttiiliseni ensimmäinen sytytysyksikkö (venäläinen ATE-2 vuodelta 2002) heitti henkensä 58.000 km ajettuna. Tilalle asennettu, aiemmin jo 250.000 km ajettu GM-yksikkö vuodelta 1995 kesti 70.000 km. Sen tilalle asennettu, aiemmin 80.000 km ajettu venäläinen ATE-2 vuodelta 1999 kesti 540 km. Nyt ajossa ATE-2 vuodelta 2007. (Lisäys 29.7.2010: uusi ATE-2 toiminut ongelmitta.)
(ven. lähteiden mukaan ATE-yksiköt muuttuivat huomattavasti paremmiksi lokakuusta 2003 alkaen. ATE ilmoittaa sytytysyksiköiden käyttölämpötila-alueeksi hieman lähteestä riippuen -40...+85 tai -40...+135 astetta.)
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 29.7.2010 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
Sijainti tosiaan on lämmin.. Silti tuo sytytysmoduuli on paremmalla paikalla 16v koneissa kuin 8v koneissa. Enemmän on ollut ongelmia 8v koneiden puolan kanssa kun on hapettunu liittimet ja tulpanjohtojen lähdöt pilalle..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
Enpä oo vielä tulpanjohtoja vaihtanu.16v ,62 500km.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
Terve!
Kannattaisiko harkita asiaa?
Jos Wenäälle ei ole asiaa, selviää näppärä poika edullisesti, kun hankkii riittävän pätkän lasikuitu-hiilikuitu-eristekerros-"kulutuspinta" -rakenteista sytytyskaapelia /tai mahdollisesti valmiita kaapeleita alan liikkeestä/ ja askartelee niihin 2112-moottorin johdinliitttimet ym.
Ei ole mahdoton homma. Tärkeää on, ettei uutta kaapelia saa kovasti vetää (ydin murtuu). Vaikein vaihe on uuden kaapelin pujottaminen kannen päällä olevaan 90 asteen mutkaan. Suoran apuputken pujottaminen mutkaan kumirasvaa käyttäen auttaa kovin. Kaapeli apuputken sisään ja apuputki pois.
Jos vaikka - ja nyt ymmärrä veli Jaska, että olen savolainen ja jutut sen mukaan - vaihdekepin vatkaus (epätasainen käynti?) ja kannentiivisteiden kulutus (hallitsematon palaminen?) vähän vähenisivät.
menestystä
SvS
Kannattaisiko harkita asiaa?
Jos Wenäälle ei ole asiaa, selviää näppärä poika edullisesti, kun hankkii riittävän pätkän lasikuitu-hiilikuitu-eristekerros-"kulutuspinta" -rakenteista sytytyskaapelia /tai mahdollisesti valmiita kaapeleita alan liikkeestä/ ja askartelee niihin 2112-moottorin johdinliitttimet ym.
Ei ole mahdoton homma. Tärkeää on, ettei uutta kaapelia saa kovasti vetää (ydin murtuu). Vaikein vaihe on uuden kaapelin pujottaminen kannen päällä olevaan 90 asteen mutkaan. Suoran apuputken pujottaminen mutkaan kumirasvaa käyttäen auttaa kovin. Kaapeli apuputken sisään ja apuputki pois.
Jos vaikka - ja nyt ymmärrä veli Jaska, että olen savolainen ja jutut sen mukaan - vaihdekepin vatkaus (epätasainen käynti?) ja kannentiivisteiden kulutus (hallitsematon palaminen?) vähän vähenisivät.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
...eli sytytyshäiriöitä oli siis jo eka kilometrin aikana kun 30.8.2003 klo 17.30 ajoin auton Malmin Deltasta appiukon kanssa Vuosaareen.Ilmön havaitsin jos silloin eikä se ole muuksi muuttunut.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Kannattaisiko harkita asiaa?
Jos Wenäälle ei ole asiaa, selviää näppärä poika edullisesti, kun hankkii riittävän pätkän lasikuitu-hiilikuitu-eristekerros-"kulutuspinta" -rakenteista sytytyskaapelia /tai mahdollisesti valmiita kaapeleita alan liikkeestä/ ja askartelee niihin 2112-moottorin johdinliitttimet ym.
Ei ole mahdoton homma. Tärkeää on, ettei uutta kaapelia saa kovasti vetää (ydin murtuu). Vaikein vaihe on uuden kaapelin pujottaminen kannen päällä olevaan 90 asteen mutkaan. Suoran apuputken pujottaminen mutkaan kumirasvaa käyttäen auttaa kovin. Kaapeli apuputken sisään ja apuputki pois.
Jos vaikka - ja nyt ymmärrä veli Jaska, että olen savolainen ja jutut sen mukaan - vaihdekepin vatkaus (epätasainen käynti?) ja kannentiivisteiden kulutus (hallitsematon palaminen?) vähän vähenisivät.
menestystä
SvS
....kaksi kertaa pihalle tulleet vedet erityisesti tervehdyttävät kannentiivistettä

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
Terve!
Jos Wenäälle ei ole asiaa...
Nytpä on, itzeensä Moskovaan. Siis ATE-2 tai GM? Tota... onko helposti saatavilla varaosanumeroa tmv. ,kun tuo tulkkihenkilö on nihkeänpuoleinen avustamaan varaosahankinnoissa.... Jos raapustaisi njummeron aaneloselle ja kävelisi Liikkeeseen yrittäen olla näyttämättä ryöstäjältä (lappu!) saattaisi saada Toivotun Avun Aksinjan Autolle.
Erinomaisia kiitokseja etukäteen tulee njummero eli ei!
Jos Wenäälle ei ole asiaa...
Nytpä on, itzeensä Moskovaan. Siis ATE-2 tai GM? Tota... onko helposti saatavilla varaosanumeroa tmv. ,kun tuo tulkkihenkilö on nihkeänpuoleinen avustamaan varaosahankinnoissa.... Jos raapustaisi njummeron aaneloselle ja kävelisi Liikkeeseen yrittäen olla näyttämättä ryöstäjältä (lappu!) saattaisi saada Toivotun Avun Aksinjan Autolle.
Erinomaisia kiitokseja etukäteen tulee njummero eli ei!
Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
ATE:n varaosanro on 2112-3705010-02
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
Eihän tämä taas tähän sytytysyksikköön millään tavalla liity, mutta nuo Kaasutin Expertin myymät tulpanjohdot mallia HotWires. Ovat aivan eri kamaa mitä vaikkapa Motonetissä myydään samalla nimellä. Epäilen että varmasti Ladaankin käypiä sarjoja löytyy.
Mutta asiasta kukkaruukkuun, miten usein olette vaihtaneet tulpanjohtoja? Omassani vasta 32tkm ja 4 vuotta. Onko jo vaihto aika vai nöy?
Mutta asiasta kukkaruukkuun, miten usein olette vaihtaneet tulpanjohtoja? Omassani vasta 32tkm ja 4 vuotta. Onko jo vaihto aika vai nöy?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
Terve!
Olen omiin autoihini vaihtanut tulpanjohtimet n. 100.000 km välein.
Bosch suosittelee niinkin lyhyttä vaihtoväliä kuin 40.000 km, mutta siinä lienee myös kaupallista ajattelua mukana.
Ehjän 2112-moottorin sytytysjohtimen resistanssi on n. 15 kΩ/m, siis suuruusluokkaa 5 kΩ johdinta kohti.
Tov. tinuri, olenko ehkä erehtynyt, mutta eikös Sinulla ole 21124-moottori, jossa tulppakohtaiset sytytyspuolat suoraan tulpissa? Silloin tulpanjohtimien vaihtaminen ei liene koskaan tarpeen.
SvS
Olen omiin autoihini vaihtanut tulpanjohtimet n. 100.000 km välein.
Bosch suosittelee niinkin lyhyttä vaihtoväliä kuin 40.000 km, mutta siinä lienee myös kaupallista ajattelua mukana.
Ehjän 2112-moottorin sytytysjohtimen resistanssi on n. 15 kΩ/m, siis suuruusluokkaa 5 kΩ johdinta kohti.
Tov. tinuri, olenko ehkä erehtynyt, mutta eikös Sinulla ole 21124-moottori, jossa tulppakohtaiset sytytyspuolat suoraan tulpissa? Silloin tulpanjohtimien vaihtaminen ei liene koskaan tarpeen.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
En ole asiaa niin tarkkaan tutkinut että tietäisin vain enemmän että huima 1.6 litrainen ja 8 venttiilinen on kyseessä. Muovisella imusarjalla ja katalysaattori suoraan pakosarjan jatkeena. Nuo mallimerkinnät ymmärrän esim. 2111 asti, mutta se viides numero on hepreaa minulle.
Edit.
Eli kävin katsomassa ja tyyppikilvessähän tuo lukee. 21114 oli siellä.
Edit.
Eli kävin katsomassa ja tyyppikilvessähän tuo lukee. 21114 oli siellä.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
Terve!
Moottorien mallimerkinnät ovat hieman hämäävästi samantyyppisiä kuin 211X-sarjan korimallit.
Noin lyhyesti:
Korimallit:
2110 - sedan
2111 - farmari. (saks. Kombi; ven. universal)
2112 - viistoperä
Suomessa käytetään jostain kumman syystä epätäsmällisiä nimityksiä "110 farmari" jne.
Moottorit:
2111 - 8-venttiilinen, 1500 cm3
21114, 8-v, 1600 cm3
2112 - 16-v, 1500 cm3
21124 - 16-v, 1600 cm3
21114-moottorissa on ymmärtääkseni tavanomaiset tulpanjohtimet.
menestystä
SvS
Moottorien mallimerkinnät ovat hieman hämäävästi samantyyppisiä kuin 211X-sarjan korimallit.
Noin lyhyesti:
Korimallit:
2110 - sedan
2111 - farmari. (saks. Kombi; ven. universal)
2112 - viistoperä
Suomessa käytetään jostain kumman syystä epätäsmällisiä nimityksiä "110 farmari" jne.
Moottorit:
2111 - 8-venttiilinen, 1500 cm3
21114, 8-v, 1600 cm3
2112 - 16-v, 1500 cm3
21124 - 16-v, 1600 cm3
21114-moottorissa on ymmärtääkseni tavanomaiset tulpanjohtimet.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen
Tämän asian tiedustelin aikoinaan konelalta ja vastaus oli seuraava: Ajoneuvon tyyppihyväksyntä maksaa joka autolle jotain, siksi autot kannattaa tyypittää mallisarjana eli 110 joista versiot sedan, farmari ja viistoperä. Hinta on edullisempi kuin kolmen eri auton 110, 111 ja 112 hinta. Tämä mallisarjana tyypittäminenhän on käytössä muillakin merkeillä...Sdelano v SSSR kirjoitti:Suomessa käytetään jostain kumman syystä epätäsmällisiä nimityksiä "110 farmari" jne.