2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

2112-moottorin (16-venttiilinen 1,5-litrainen) sytytyspuolat (-yksiköt) ovat kokemukseni ja venäläisten lähteiden mukaan kulutustavaraa. Venäläisten lähteiden mukaan kyse on ohjauspiirin komponenttien kimahtamisesta, ei niinkään suurjännitekelojen vioista.

Kyseisen moottorin sytytysyksikkö on kiinni suoraan sylinterinkannessa, kannen päällä moottorin kytkimen puoleisessa päässä.

Sytytysyksikkö kuumenee siten suurinpiirtein 90-asteiseksi; sormenpäälämpömittarin lukema yksikön pohjalevystä on vesirakkula.

Koska elektronikkakomponettien kestoikä lyhentynee lämpötilan kasvaessa, tein seuraavan modifikaation:

Irrotin sytytysyksikön ja kiersin sen kiinnitysvaarnaruuvit sylinterinkannesta irti. Vaarnaruuvien reikiin asensin Etolasta ostetut kumityynyt (lieriöeristin sk/uk 20/15-B M6x18, tuotenro 10680001391, à-hinta 3,21 euroa, tyynyjä tarvitaan 3).

(Kyse on 20 mm läpimittaisesta, 15 mm korkeasta kumityynystä, jonka toisessa päässä on M6*18 ruuvi- ja toisessa päässä M6 sisäkierre.)

Alkuperäiset vaarnaruuvit kiinni kumityynyjen sisäkierteeseen, sytytysyksikkö kiinni vaarnaruuveihin ja homma on aktiivihiilisuodattimen venttiilin ja sähköjohtojen kiinnityksen jälkeen valmis.

Jätin sylinterinkannen päällä olevan mustan muovisuojuksen (sen, jossa teksti LADA 16V) siis kokonaan pois.

Muutostyön jälkeen sytytysyksikkö on siis noin 15 mm etäisyydellä sylinterinkannesta, eikä sytytysyksikön ja sylinterinkannen välillä ole metallista, lämpöä hyvin johtavaa kosketusta.

Sormenpäälämpömittarin mukaan sytytysyksikön pohjalevyn lämpötila on nyt 30...40 astetta alempi kuin aiemmin.

Koeajo-olot: sekaista kaupunki- ja kehätieajoa nopeuksilla 30...90 km/h noin 20 km, ulkolämpötila noin +10 C.

Kirjoitan, jos muutoksesta ilmenee jotain haittaa. (Lisäys 29.7.2010: ei ole ilmennyt haittoja.)

SvS

***

8-venttiilisessä 2111-moottorissa on sama sytytysyksikkö, mutta se on kiinnitetty erilliseen kiinnikerautaan sylinteriryhmän etupuolelle, eikä kuumene samalla tavoin kuin 16-venttiilisessä.

Oman 16-venttiiliseni ensimmäinen sytytysyksikkö (venäläinen ATE-2 vuodelta 2002) heitti henkensä 58.000 km ajettuna. Tilalle asennettu, aiemmin jo 250.000 km ajettu GM-yksikkö vuodelta 1995 kesti 70.000 km. Sen tilalle asennettu, aiemmin 80.000 km ajettu venäläinen ATE-2 vuodelta 1999 kesti 540 km. Nyt ajossa ATE-2 vuodelta 2007. (Lisäys 29.7.2010: uusi ATE-2 toiminut ongelmitta.)

(ven. lähteiden mukaan ATE-yksiköt muuttuivat huomattavasti paremmiksi lokakuusta 2003 alkaen. ATE ilmoittaa sytytysyksiköiden käyttölämpötila-alueeksi hieman lähteestä riippuen -40...+85 tai -40...+135 astetta.)
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 29.7.2010 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Sijainti tosiaan on lämmin.. Silti tuo sytytysmoduuli on paremmalla paikalla 16v koneissa kuin 8v koneissa. Enemmän on ollut ongelmia 8v koneiden puolan kanssa kun on hapettunu liittimet ja tulpanjohtojen lähdöt pilalle..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Enpä oo vielä tulpanjohtoja vaihtanu.16v ,62 500km.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kannattaisiko harkita asiaa?

Jos Wenäälle ei ole asiaa, selviää näppärä poika edullisesti, kun hankkii riittävän pätkän lasikuitu-hiilikuitu-eristekerros-"kulutuspinta" -rakenteista sytytyskaapelia /tai mahdollisesti valmiita kaapeleita alan liikkeestä/ ja askartelee niihin 2112-moottorin johdinliitttimet ym.

Ei ole mahdoton homma. Tärkeää on, ettei uutta kaapelia saa kovasti vetää (ydin murtuu). Vaikein vaihe on uuden kaapelin pujottaminen kannen päällä olevaan 90 asteen mutkaan. Suoran apuputken pujottaminen mutkaan kumirasvaa käyttäen auttaa kovin. Kaapeli apuputken sisään ja apuputki pois.

Jos vaikka - ja nyt ymmärrä veli Jaska, että olen savolainen ja jutut sen mukaan - vaihdekepin vatkaus (epätasainen käynti?) ja kannentiivisteiden kulutus (hallitsematon palaminen?) vähän vähenisivät.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Kannattaisiko harkita asiaa?

Jos Wenäälle ei ole asiaa, selviää näppärä poika edullisesti, kun hankkii riittävän pätkän lasikuitu-hiilikuitu-eristekerros-"kulutuspinta" -rakenteista sytytyskaapelia /tai mahdollisesti valmiita kaapeleita alan liikkeestä/ ja askartelee niihin 2112-moottorin johdinliitttimet ym.

Ei ole mahdoton homma. Tärkeää on, ettei uutta kaapelia saa kovasti vetää (ydin murtuu). Vaikein vaihe on uuden kaapelin pujottaminen kannen päällä olevaan 90 asteen mutkaan. Suoran apuputken pujottaminen mutkaan kumirasvaa käyttäen auttaa kovin. Kaapeli apuputken sisään ja apuputki pois.

Jos vaikka - ja nyt ymmärrä veli Jaska, että olen savolainen ja jutut sen mukaan - vaihdekepin vatkaus (epätasainen käynti?) ja kannentiivisteiden kulutus (hallitsematon palaminen?) vähän vähenisivät.

menestystä

SvS
...eli sytytyshäiriöitä oli siis jo eka kilometrin aikana kun 30.8.2003 klo 17.30 ajoin auton Malmin Deltasta appiukon kanssa Vuosaareen.Ilmön havaitsin jos silloin eikä se ole muuksi muuttunut.
....kaksi kertaa pihalle tulleet vedet erityisesti tervehdyttävät kannentiivistettä :lol:
Aksinja Muhiainen

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Aksinja Muhiainen »

Terve!


Jos Wenäälle ei ole asiaa...

Nytpä on, itzeensä Moskovaan. Siis ATE-2 tai GM? Tota... onko helposti saatavilla varaosanumeroa tmv. ,kun tuo tulkkihenkilö on nihkeänpuoleinen avustamaan varaosahankinnoissa.... Jos raapustaisi njummeron aaneloselle ja kävelisi Liikkeeseen yrittäen olla näyttämättä ryöstäjältä (lappu!) saattaisi saada Toivotun Avun Aksinjan Autolle.
Erinomaisia kiitokseja etukäteen tulee njummero eli ei!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja mush »

ATE:n varaosanro on 2112-3705010-02
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Eihän tämä taas tähän sytytysyksikköön millään tavalla liity, mutta nuo Kaasutin Expertin myymät tulpanjohdot mallia HotWires. Ovat aivan eri kamaa mitä vaikkapa Motonetissä myydään samalla nimellä. Epäilen että varmasti Ladaankin käypiä sarjoja löytyy.

Mutta asiasta kukkaruukkuun, miten usein olette vaihtaneet tulpanjohtoja? Omassani vasta 32tkm ja 4 vuotta. Onko jo vaihto aika vai nöy?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Olen omiin autoihini vaihtanut tulpanjohtimet n. 100.000 km välein.

Bosch suosittelee niinkin lyhyttä vaihtoväliä kuin 40.000 km, mutta siinä lienee myös kaupallista ajattelua mukana.

Ehjän 2112-moottorin sytytysjohtimen resistanssi on n. 15 kΩ/m, siis suuruusluokkaa 5 kΩ johdinta kohti.

Tov. tinuri, olenko ehkä erehtynyt, mutta eikös Sinulla ole 21124-moottori, jossa tulppakohtaiset sytytyspuolat suoraan tulpissa? Silloin tulpanjohtimien vaihtaminen ei liene koskaan tarpeen.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja tinuri »

En ole asiaa niin tarkkaan tutkinut että tietäisin vain enemmän että huima 1.6 litrainen ja 8 venttiilinen on kyseessä. Muovisella imusarjalla ja katalysaattori suoraan pakosarjan jatkeena. Nuo mallimerkinnät ymmärrän esim. 2111 asti, mutta se viides numero on hepreaa minulle.

Edit.

Eli kävin katsomassa ja tyyppikilvessähän tuo lukee. 21114 oli siellä.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Moottorien mallimerkinnät ovat hieman hämäävästi samantyyppisiä kuin 211X-sarjan korimallit.

Noin lyhyesti:

Korimallit:

2110 - sedan
2111 - farmari. (saks. Kombi; ven. universal)
2112 - viistoperä

Suomessa käytetään jostain kumman syystä epätäsmällisiä nimityksiä "110 farmari" jne.

Moottorit:

2111 - 8-venttiilinen, 1500 cm3
21114, 8-v, 1600 cm3
2112 - 16-v, 1500 cm3
21124 - 16-v, 1600 cm3

21114-moottorissa on ymmärtääkseni tavanomaiset tulpanjohtimet.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pressa
Viestit: 10532
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2112-moottorin sytytysyksikön lämpötilan alentaminen

Viesti Kirjoittaja pressa »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Suomessa käytetään jostain kumman syystä epätäsmällisiä nimityksiä "110 farmari" jne.
Tämän asian tiedustelin aikoinaan konelalta ja vastaus oli seuraava: Ajoneuvon tyyppihyväksyntä maksaa joka autolle jotain, siksi autot kannattaa tyypittää mallisarjana eli 110 joista versiot sedan, farmari ja viistoperä. Hinta on edullisempi kuin kolmen eri auton 110, 111 ja 112 hinta. Tämä mallisarjana tyypittäminenhän on käytössä muillakin merkeillä...
Vastaa Viestiin