Vähän OT mutta tehorajaton "suomeksi" tarkoittanee suurinpiirtein seuraavaa:
Otteessa lukee tehon kohdalla "A" (=ahdettu) eikä missään ole mainintaa teho- tai ahtopainerajoituksista.
Välijäähdytin / kieltovälijäähystä voi olla mainittuna otteessa. (Vanhaan "hyvään aikaan" kun turbot tehtiin ake:n luvilla välijäähdytin oli sallittu jos sitä ei erikseen luvissa mainittu kielletyksi).
Jos esim. ahdintyyppi on mainittuna otteessa niin ahtimen vaihto johtaa muutoskatsastukseen, samoin koneenvaihto isompaan tai kaasuttimien vaihto suihkutukseen (teholisä +10%).
Tämä tarkoittaa sitä että vanha "tehorajaton" lupa mitätöityy ja muutoskatsastus tapahtuu nykyisten pykälien mukaan eli tehoraja (mallisarjan tehokkain +20%) ja vaaditut jarrumuutokset yms. ja otteeseen mahdollisesti merkintä max. ahtopaineesta.
Jostain 90-luvun alkupuolelta lähtien koneen ahtaminen on rinnastettu koneenvaihtoon (12%) tosin eipä noita prossia juuri taida olla otteisiin merkitty, pääsääntöisesti kuitenkin löytyyvät tietokoneelta mikäli katsuri vain malttaa etsiä.
Kaikki vanhat lupahakemukset löytyvät

ake:n arkistosta

ja hakemuksissa on asian käsittelijöiden teholaskelmia ymym...
tehothan laskettiin seuraavasti: ahdin +40% ja ahdin + välijäähdytin +60%. eli esim. mun Chevy Astro alunperin 150 hp, ahdin ja cooleri +60% eli yhteensä 240 kaakkia / Nykypykälillä 150 hp +20% =180 hp.
periaatteessa nämä vanhatkaan rakennelmat eivät ole tehorajattomia mutta käytännössä ovat koska aikanaan ei vaadittu todistusta tehoista.
Epäilijät voivat soittaa ajoneuvohallintokeskukseen ja varmistaa asian.
Joku viksumpi korjatkoon, jos kirjoitin silkkaa tuubaa
