Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
PeteH75

Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?

Viesti Kirjoittaja PeteH75 »

Mulle huomautettiin että tuossa mun 1200 orkkis nappiksessa ei oo tehorajaa... Onko noi miten harvinaisia tuommoset? Arvelin varmistella asiaa kun esittivät, että oon myymässä sitä nyt pahasti alihinnalla :shock: :shock: Neuvokaas tietämätöntä :o
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Siis mitä tehorajaa?? Lukeko papereissa että rajoittamattomalla teholla?? 1200 koneen teho on 44 kW eli 60 hv on sitä otteehin merkitty tai ei. Toki jos olet myymässä aitoa konela turboa jossa lukee tiedoissa vain ahdettu, silloin sinne voi vaihtaa "melkein" mitä vain koska muutoksia ei ole yksilöity.
PeteH75

Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?

Viesti Kirjoittaja PeteH75 »

Ei lue sellasia... Teho kohdat on ihan tyhjät. Kyselin ihan sillä että saisin vähän selvennystä tuohon käsitteeseen kun puhutaan tehorajattomista. Eikös a-paperit ole jos on ahdettu ja silloin ei olis merkitty mitään teholukemaa paperiin vaan lukisi vaan a siinä tehokohdassa. Sillon sais rakentaa vapaasti. Elikkä jos tuota nyt turbottais niin meniskö se sen vertailu moottorin (1700i) ja tehon kasvu prosenttien mukaan. Luin niistä täältä jostain vanhasta ketjusta...
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Vanhoissa rekisteriotteissa oli tuo A kirjain, uusissa ei ole. Ilman mainintaa tehosta olevat
on tosiaan aika vanhoja muutoksia. Esim katsastuksessa
kuitenkin koneelta näkyy onko ahdettu vai ei. Joskus voi olla erikoisehdoissa lisäselvityksiä
esim välijäähdytykseen liittyen.
PeteH75

Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?

Viesti Kirjoittaja PeteH75 »

Mutta onko tuon paperit nyt sitten mitenkään kummalliset tai erikoiset? Onko tuota helpompi esim rakennella kun tuossa ei tehoista mitään merkintää ole... Ei ole koskaan mikään turbo ollut, ei vaan ole tehomerkintää :?
Avatar
kapa
Viestit: 1205
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?

Viesti Kirjoittaja kapa »

Ei ole mitään erikoista noissa papereissa vaikkei tehoja olekaan merkattu.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
PeteH75

Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?

Viesti Kirjoittaja PeteH75 »

Niis minäki arvelin mutta piti varmistella ku muuta väittivät... :D
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?

Viesti Kirjoittaja iigorr »

tehorajattomat paperit :lol: toi on kyllä niin vanha läppä kun olla ja voi. vaikkei tehoja oo merkittykkään niin ei siinä saa sen enempää olla kuin muissakaan..
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Kelju.K

Re: Onko tehorajattomat paperit harvinaisia?

Viesti Kirjoittaja Kelju.K »

Vähän OT mutta tehorajaton "suomeksi" tarkoittanee suurinpiirtein seuraavaa:

Otteessa lukee tehon kohdalla "A" (=ahdettu) eikä missään ole mainintaa teho- tai ahtopainerajoituksista.

Välijäähdytin / kieltovälijäähystä voi olla mainittuna otteessa. (Vanhaan "hyvään aikaan" kun turbot tehtiin ake:n luvilla välijäähdytin oli sallittu jos sitä ei erikseen luvissa mainittu kielletyksi).
Jos esim. ahdintyyppi on mainittuna otteessa niin ahtimen vaihto johtaa muutoskatsastukseen, samoin koneenvaihto isompaan tai kaasuttimien vaihto suihkutukseen (teholisä +10%).
Tämä tarkoittaa sitä että vanha "tehorajaton" lupa mitätöityy ja muutoskatsastus tapahtuu nykyisten pykälien mukaan eli tehoraja (mallisarjan tehokkain +20%) ja vaaditut jarrumuutokset yms. ja otteeseen mahdollisesti merkintä max. ahtopaineesta.
Jostain 90-luvun alkupuolelta lähtien koneen ahtaminen on rinnastettu koneenvaihtoon (12%) tosin eipä noita prossia juuri taida olla otteisiin merkitty, pääsääntöisesti kuitenkin löytyyvät tietokoneelta mikäli katsuri vain malttaa etsiä.
Kaikki vanhat lupahakemukset löytyvät Kuvaake:n arkistostaKuva ja hakemuksissa on asian käsittelijöiden teholaskelmia ymym...
tehothan laskettiin seuraavasti: ahdin +40% ja ahdin + välijäähdytin +60%. eli esim. mun Chevy Astro alunperin 150 hp, ahdin ja cooleri +60% eli yhteensä 240 kaakkia / Nykypykälillä 150 hp +20% =180 hp.
periaatteessa nämä vanhatkaan rakennelmat eivät ole tehorajattomia mutta käytännössä ovat koska aikanaan ei vaadittu todistusta tehoista.
Epäilijät voivat soittaa ajoneuvohallintokeskukseen ja varmistaa asian.

Joku viksumpi korjatkoon, jos kirjoitin silkkaa tuubaa Kuva
Vastaa Viestiin