Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Aloittelin omaa "leluauton" kunnostus rojektiani. Tehtävä ei ole helppo. Tarkoitus on vääntää vuosimallin 1995 samarasta vuosimallin 2011 samara. Tässähän siis ei ole mitään järkeä, mutta auto on erittäin hyvin palvellut, ja arvoton lukuun ottamatta tunnearvoa enkä vielä välitä luopua siitä. Projekti yritetään luonnollisesti tehdä mahdollisimman halvalla. Autolla on vuosien mittaan käyty häissä ja hautajaisissa. Sillä on käyty opiskelemassa, naisissa, kyyditty tyttöystäviä ja vaimoa. Arvatkaa, missä olin kun kuulin WTC tornien kaatuvan vuonna 2001?? Tietysti olin Samarassa Lehtisaaren kohdalla kun kuulin tuon uutisen suoraan autoradiosta.

Viime viikolla purkailin sitten halpaa samaraani nelisen päivää ja tänään ajoin auton nyrkkipajaan kunnostettavaksi. Tuo purkaminen käy ihan työstä. Barbaarimainen auton "riisuminen" tapahtui suurimmaksi osaksi karussa ulkoilmassa eli ns. venäläisissä olosuhteissa, muutaman asteen lämpötilassa sekä myös ahtaassa pimeässä tallissa.

Kuva

Auton jokaisesta ovesta löytyi sisäpuolelta paikaltaan pudonnut bitumilevy. Tuo paikaltaan pudonnut bitumilevy jäykisti ikkunan nostomekanismia ja ovet olivat niiltä kohdin ruosteessa sisäpuolelta.

Kuva

Etulokasuojasta, iskunvaimentimen kohdalta heti paisuntasäiliön takaa löytyi isompi ruostevaurio. Liekö lämmin paisuntasäiliö omalta osaltaan aiheuttanut ruostevaurion konehuoneen puolelta.

Kuva

Myös auton vasemmassa takakulmassa oli ruostevaurio.

Kuva

Tarina jatkuu myöhemmin......
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Onnea vaan projektiin. Vähän sama juttu itsellä, vaikeaa on tuosta Samarasta luopua, kun on ollut niin kauan ja hyvin palvellut lähes olemattomasta huollosta huolimatta. Ja onpahan ollut hitsausvehkeillekin edes jotain käyttöä sen kanssa. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kiitos. Kyllähän tässä vähän jännittää kanssa toi lopputulos, että tuleeko lopputuloksesta niin hyvä kuin odotan.

Vuonna 1995, joka oli myös samaran rekisteröinnin huippuvuosi, näitä rekisteröitiin kaikkiaan 1816 kpl. Nelisen vuotta sitten niitä alkoi poistua rekisteristä kiihtyvään tahtiin. Muistaakseni niitä oli silloin enää rekisterissä noin 800 kpl. Tällä hetkellä luulisi luvun pyörivän jossain 500 kieppeillä tai alle sen.

Arvostettu :D tekniikka-, ja mobiililehti Tekniikan Maailma kirjoittaa Samarasta numerossa 12/ 2003 seuraavaa, tosin hieman valikoituna:

"Auto esiteltiin Moskovassa kansantalouden saavutusten näyttelyssä 80-luvun alussa. Alusta noudattaa tarkkaan ensimmäisen VW Golfin viitoittamia linjoja. Ajettavuudessa ei ole moittimista ja kaarreominaisuudet ovat kohdallaan".

Samainen lehti jatkaa:

"Niille, jotka eivät vierasta korjaamista ja pystyvät siihen itse, vanha Samara on hyvä ja edullinen hankinta. Auton tekniikka on selkeää, vara-osia saa kohtuuhintaan ja rakenteissa on otettu huomioon korjaaminen. Länsimaisten autojen suuret kertakäyttöiset kokonaisuudet eivät ole yleisiä".

No ehkä uusia vara-osia alkaa olla tänä päivänä hieman hankalampi saada, mutta ne ovat jokseenkin halpoja. Esim. uusi jarrulevy maksaa Motonetissa 15 euroa. Mihin muuhun autoon saa jarrulevyt kolmellakympillä? Totuuden nimissä täytyy sanoa, että hinnat lienevät poistohintoja.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tässä on mennyt jo kaksi viikkoa ilman Samaraa. Talvi alkoi heti kun annoin Samaran pois. Pitänee tässä kirjoittaa jotain kokemuksia viime kesältä.

Autolle ei aiemmin oltu tehty oikein mitään kunnostusta. Ainoastaan pesty ja vaihdettu öljyt. Vuonna 2009 vaihdettiin iskunvaimentimia ja viime kesänä tuli sitten tehtyä muuta. Ensin vaihdettiin etupäähän uudet jarruputket. Vanhat olivat jo vähän happamia. Toinen jarruputkista, oikealle etupyörälle tuli tarvikkeena venäjältä, ja sehän oli paljon lyhyempi kuin alkuperäinen. Jarruputki vedettiin lyhintä reittiä mutta se jäi jotenkin heiluvaksi. Niinpä päätin tehdä sille tuen.

Kuva

Viime kesänä puhdistelin auton pohjaa myös ruosteesta ja maalailin pohjamaalilla. Työtä varten auto ajettiin kahden parrun päälle.

Kuva

Pohjaa kunnostettaessa huomasin, että toinen pa tankin kiinnityspanta oli ruostunut poikki ja toinen panta oli kanssa meneillään poikki. Tein tilapäisen pannan pellistä noin tunnissa ja asensin sen samantien. Kiinnityspäät pystyi irroittamaan vanhasta osasta. Toiselle puolelle pystyin asentamaan alkuperäisen uuden osan.


Kuva

No syksymmällä sitten innostuin asentamaan sen kiertovesipumpun samaraan kylmän talven pelossa. Harmi kun sitä ei pääse nyt testamaan kun on oikein kylmät ilmat. Asennuksesta kielii vain katkaisin ja hieman pullottava kuumavesiletku apukuskin puolella.

Kuva
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Varaosa "raatoa" liikuttelin viikonloppuna viimeksi sillä oli ajettu joskus sulan aikaan. Parikytä senttiä lunta päällä ja sen alla jää joka ei meinnut lähteä tuulilasistakaan raappaamalla joten tiirataan pimessä oviaukosta ettei osu mihinkään tai mene ojaan :lol: Käynnistys meinasi jäädä aikomiseksi heti alkuunsa, kun virtalukko ei kääntynyt lainkaan tartti asentoon vaan pysähtyi niin, kuin kaksois tarttauksen estolla ennen tartti asentoa. Hitaasti kääntämällä avaimen sai tartti asentoon ja pariin kertaan, kun tarttasi niin johan hörähti :shock: on se kone. Uutta jäähd. nestettä panin "muistaissa" jo viime talvena huonoksi (hyyhmäksi) havaitsemani tilalle :oops: ja, kun oli tuollainen mainio pimeänaika ja -15 asteen pakkanen eli siis hyvä ulkona nesteiden kanssa läträys keli :lol:
Siinä, kun auto pyöri vereksemmillä nesteillä niin johan tuo suli lasien osalta niin, että näki ajaa pikku lenkin ja viedä takaisin parkkiin taivasalle. Siellä se on taas (kai) lähtövalmiina, kuten tähänkin asti ei niin mihinkään järelliseen. Seuraava siirto on viimeistään varmaan taas lumitöiden tieltä kevättalvella jos ei sitä ennen liikauta. Sehän riippuu satavan lumen määrästä riittääkö maavara etenemiseen ilman lapiointia johon ei rueta. Lämpöä tulee muuten ihan eri malliin, kun tuosta käyttö vehkeestä joten ei ihme että kahenpuolen jäiset lasitkin sulaa jo vähän pyörimisen jälkeen. :D
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nyt tuli meille ensimmäinen todellinen vika. Käypi vain 1 ja 4 pytyllä. Arvelin viaksi puolapakettia ja vaihdoin toisen, mutta vika ei poistunut :? Onneksi tuossa on vielä toinenkin jota voi koittaa, saas nähdä räjähtäiskö se sillä tulille kaikilla?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja manni »

Tänään taas sai hämmästellä renkaita. Aidot Green Diamond -kitkat alla ja sai lähteä paikaltaan ylämäkeen, hiukan jopa märän sukuista lumista jääpintaa. Olin henkisesti varautunut käyttämään jo pakkia, mutta lähti eteenpäin hienosti. Upeat renkaat nuo, hiljaisemmat kun aikaisemmat kesärenkaat ja pitoa on joka olosuhteessa hyvin. Mökilläkin tuli käytyä viikonloppuna, luminen mökkitie meni läpi erittäin keveästi.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ja taas toimii! Johtosarjan nirhannut oikosulun maata vasten. :? Hiukka meinasi olla vaikea löytää vika...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kävin näyttämässä Samaraa katsastuksessa. Hylättiin, koska takajarruissa liikaa heittoa - eli vasen 1,4 ja oikea 0,6. Käsijarru otti puolestaan oikealla paremmin.

Vaihdoin muistaakseni viime katsastukseen molemmat pyöräsylinterit, joten ilmeisesti nyt se "välimäntä" on paineensäätimessä jumissa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

katoinpa sattumalta tämän viestiketjun alkua, se alkoi siitä kun ostin ekan Samarani Jasulta vuonna 2004, silloin 5-ovinen 1,3 malli maksoi 350 euroa joka oli vähän. Viimeisin Samara hankinta muutaman viikon takaa on myös Jasulta, nyt 3-ovinen 1,1 City malli maksoi 50 euroa, eikä tämä juuri huonompi ole, mutta katsastus vain kuukauden voimassa ja jotain pientä tarviis laittaa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Kyllähän noilla ajaa eivätkä ole hankinta hintansa puolesta enää mitään kalliita jos eivät tosin uusiakaan. Hyviäkin yksilöitä on varmasti kuitenkin tarjolla.
Mikä on muuten käytöautona?

Ajo Samara pitäisi herättää kuuran alta, kun on viikonlopusta asti seissyt ulkona ja pakkasta on pitänyt päivisin siinä -20 ja -25 pintaan ja öisin jopa enemmän. Viimeyönä on lauhtunut enää ei ole, kun -17.
Pitää pistää, vaan piuhanpäähän, jotta vähän notkistuu kyllä se siitä lähtee miksikäs ei lähtis :)

Onnittelut myös kymppitonnin viestimäärästä 8)
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lada-Jussi kirjoitti: Samara hankinta muutaman viikon takaa on myös Jasulta, nyt 3-ovinen 1,1 City malli maksoi 50 euroa.
Tuo oli kyllä edullinen, itse en viitsinyt lähteä hakemaan kun haku olisi maksanut enemmän kuin auto...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

oho tosiaan, 10 tonni tuli taas täyteen, jo se kerran aiemminkin tuli

ajoautona on nyt -99 Samara Sedan 1,5i, maanantaina hain vikalistan jossa molemmat jarruvalot ja etujarruletku korjattava, muutoin aivan loistava peli 140 ajettu ja huollettu säännöllisesti, ei ruostetta.

Samaroista puheen ollen farmin kokoelmasta löytyy nyt kaikki malliversiot Suomessa myydyistä Samaroista, eli 2108, 21081, 21083, 2109, 21093, 21099 ja 210993, tarkempaa tarkastelua ei kestä, mm. 21099:stä vain ruisku versioita ei orkkismallia, toisaalta 21093:sta löytyy melkein koko sarja: lyhyillä lokareilla, pitkillä lokareilla eurokat versio, gm-ruiskuinen, bosch ruiskuinen vain axtec versio puuttuu (ja tietty eurosamara, mut se onki ihan eri juttu)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Lada-Jussi kirjoitti:
Samaroista puheen ollen farmin kokoelmasta löytyy nyt kaikki malliversiot Suomessa myydyistä Samaroista, eli 2108, 21081, 21083, 2109, 21093, 21099 ja 210993, tarkempaa tarkastelua ei kestä, mm. 21099:stä vain ruisku versioita ei orkkismallia, toisaalta 21093:sta löytyy melkein koko sarja: lyhyillä lokareilla, pitkillä lokareilla eurokat versio, gm-ruiskuinen, bosch ruiskuinen vain axtec versio puuttuu (ja tietty eurosamara, mut se onki ihan eri juttu)
Hienoa.

Vuosi 2011 on sitten juhlavuosi Samaralle, 25 vuotta Suomessa. Pitäisi sitä varmaan kerhonkin juhlistaa jotenkin ja järjestää jotain erityistä?? On meinaan noi juhlan aiheet olleet Lada merkkisillä autoilla oikein kiven alla viime aikoina. :D
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

olihan tänä vuonna 40 vuotta tuotannon alottamisesta ja ensi vuonna myös 40 vuotta suomessa, mutta kyllä Samara 25 vuotta Suomessa on jo suuremman kansanjuhlan paikka.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin