lämmityslaitteen moottori

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Hyvin hurisee taas, ja lämpöä riittää. Katellaan kauanko. En ikinä muista sen osan nimeä, johon hiilet hankaa, mutta aika pahasti se oli urille kulunut.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Se oli sen seitsemän sekuntia hiljaa se moottori, päälle kytkennän jälkeen tänä aamuna. Erona se, että parit kerrat kun kytki päälle ja pois, niin ei enää parkunut. :lol:
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Isän ajokissa on kans ollut jo monta vuotta niin että kovilla pakkasilla miettii pitkään ennenkä lähtee pyörimään. Ihme kyllä ei vain ole koskaan innostunut ulisemaan. Tuo ei hirviästi haittaa kun niin harvoin tekee niin ei olla vielä ryhdytty toimenpiteisiin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jep, olis pitäny vaan voidella ne laakerit kunnolla, kun on moottori pöydällä. Aseöljy siis ei ollut se oikea aine, ehkäpä jokin paksumpi toimisi sittenkin paremmin. Jotenkin kuvittelin, että nuo laakerit olisivat osanneet imeä öljyä itseensä, vähän samaan tapaan kuin pronssilaakerit. Eipä niin käynyt.

Liikkeellelähdön jälkeen kun parin kilometrin ajan jaksaa kikkailla puhallinta päälle, ja pois, niin jossain vaiheessa jää puhaltememaan ilman parkumista. Eikä sitten lämmettyään huuda vaikka puhaltimen sammuttaisikin, ja kytkisi uudelleen päälle. Jotain parannusta entiseen sentään.

Se kuulalaakeroitu moottori on nyt hankintalistalla. Jos ei ole pahasti hinnan kiroissa.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdys
Lämpölaitemoottorin voi laakeroida ihan ite, kun vähän uhraa vapaa-aikaa. niittaukset auki> helat hel...inkuuseen>kupit talteen roottorin akselille sopivat laakerit kaupasta> laitetaan päätyjen koloihin ja kupit päälle> ruuveilla kiinni > siipi paikoilleen> ja paikoilleen koteloon> ulinat/vikinät unholaan.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Tuo oli hyvä vihje. Hätäpäissäni hankin jo uuden moottorin kaupasta, hintaan 30eur. Ei mielestäni hävytön hinta, ja siksi sen mukaani otinkin. Sitä en tiedä onko liukulaakerilla, vai kuulalaakerilla, eikä tiennyt myyjäkään.

Mutta, enpä heitäkään vanhaa moottoria sorttiasemalle heti, vaan saatan sen itse kuulalaakeroida, vaikkapa harrastusmielessä, ja opettelun vuoksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niinkuin aiemmin mainitsin, millä tahansa uudella lämppärin moottorilla mennään paaliin saakka...oli se kuulalaakeroitu tai ei. Kyllähän kolmekymppiä on kestämätön hinta moisesta. :lol:

Omassa rojussa 240 tkm kohta takana alkuperäisellä motilla eikä vielä matki vappupilliä, sitä odotellessa, pitkiä on vuodet...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja mush »

Aikanaan kun omaan takavetoon lämppärin motin Motonetistä hain, kesti se kiljumatta peräti kolme kuukautta. Se oli venäläistä valmistetta, muuta en muista - ehkä ovat parempia nykyään.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

äSSän puhaltimen moottori kylmällä säällä vinkuu pienemälle tehoalueella. Kun laittaa puhaltimen hetkeksi täysille niin loppuu vinkuna.
Lopun alkua...
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Duodaa, tämä juuri hankkimani moottori on ilmeisesti venäläistä alkuperää, ainakin tekstien mukaan. :? Kai ne melkein kaikki varaosakaupat myyvät samaa tavaraa. Tiiä nyt sitten, että pitäiskö tuo uusikin avata varmuuden vuoksi ennen asentamista. Jos vaikka varmistaisi voitelun, ja jollain muulla kuin aseöljyllä tällä kertaa. :lol:
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Ei siinä kauaa nokka tuhissut, kun toisen kerran moottorin tempoi paikoiltaan, ja asenteli uuden paikalleen. Iteasiassa aika helppo homma, kun heti tietää mitä tarvitsee irrottaa.

Mutta olipa kuuma se vanha moottori. Sitä viimeiseen asti kiusailin. Kuuma paikkahan sillä on heti kennon vieressä, mutta jäi tuntuma, että tätä olisi sähkökin jo lämmittänyt. Pitää mielenkiinnosta avata, ja katsoa kuinka siniseksi ehti sisältä. Josko tuosta enää on kuulalaakeroitavaksi.
-jokke-
Viestit: 116
Liittynyt: 28.2.2010 3:57

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Tuli pien bropleema kun vaihdon ulisevan puhaltimen uuteen, siivet ottaa koteloon kiinni ääni vaihtelee pikku sirinästä jäätävään ropinaan. Onko joku toimiva vippaskonsti tuohon? Puutikuilla moottorin kohdistus ei ollut kovin toimiva ratkaisu. :)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2698
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Uudelleen purku ja kasaus. Oikein asennettuna se ei ota koteloon kiinni.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jokari kirjoitti:Niinkuin aiemmin mainitsin, millä tahansa uudella lämppärin moottorilla mennään paaliin saakka...oli se kuulalaakeroitu tai ei. Kyllähän kolmekymppiä on kestämätön hinta moisesta. :lol:

Omassa rojussa 240 tkm kohta takana alkuperäisellä motilla eikä vielä matki vappupilliä, sitä odotellessa, pitkiä on vuodet...
Omasta satakympistä sähköt tuli savuna ulos jossakin 60tkm paikkeilla.
Vastaa Viestiin