kokemuksia liikenteestä
Re: kokemuksia liikenteestä
Olet oikeassa,alkaa kääntyy kalusto-ongelma raskaas liikentees yli sallittujen rajojen.Alkavat kohta kotimaiset omaavan ulkomaisii huonomman kaluston.Kotkan runkotiellä ajo joskus 10v.sitten mustii pukeutuva pyöräilijä,ajoi vuosia.Enää ei oo näkyny.Ehkä siirtyny autoiluu tai sotkeutunu johonkin liikennevirtaan.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: kokemuksia liikenteestä
Pyrkimys on, ettei mitään LUKKOjarrutusta tehdä, siksi on abs:t, ongelma on sitten jos perävaunussa absit ei toimi, ja kieltämättä etenkin kun ison talon kärryjä vetelee, ne ei aina oo missään huippukunnossa, kun kukaan ei oo niistä henk.koht. vastuussa. Eilen viimeksi vetelin kärryä, missä ilmeisesti oli pyörän anturi sökö.ff8728 kirjoitti:Viikko pari sitten ratsasivat pohjanmaalla raskasta liikennetta(jostakin luin). Oliko puolenkymmentä rekkaa joissa jarrut muistaakseni perävaunussa ottivat epätasapainoisesti? Maallikkona ajattelen raskaan kaluston kuntoa noin niinkuin jos tarvitsee esim. lukkojarrutusta tehdä.
Reippaina käymme rekkain alle 

Re: kokemuksia liikenteestä
Ei Suomesta, vaan pimeällä ajoa Venäjällä.
Jokaisessa autossa missä sumuvalot on, ne palaa ihan varmasti. Toisissa jopa jälkiasennus ksenonit halogeeniumpioissa varmistaen vastaantulijan häikäisemisen.
Porukalla ei minkäänlaista arviokykyä kuinka kaukana vastaantuleva tulee. Pitkät vaihtuvat pätkiin heti kun valoa näkyy suoran päästä tai mutkan takaa eli aivan liian aikaisin ja valot rupeavat vilkkumaan jos itse ajat pitkillä pidemmälle kuin vastaantulija, vaikka ne eivät vielä mitenkään voi vastaantulijaa häikäistä.
Arviointikyvyn puute näkyy myös hitaampien ohittamisessa. Ei uskalleta lähteä ohittamaan sitä hitaammin ajavaa Uralia kun yli kilsan päässä näkyy vastaantulijan valot. Täytyy kuitenkin muistaa että osin varmasti tähän vaikuttaa se että toiset ajavat todella kovaa. Vaikka ajonopeudet kyllä tippuu pimeyden tultua.
Jokaisessa autossa missä sumuvalot on, ne palaa ihan varmasti. Toisissa jopa jälkiasennus ksenonit halogeeniumpioissa varmistaen vastaantulijan häikäisemisen.
Porukalla ei minkäänlaista arviokykyä kuinka kaukana vastaantuleva tulee. Pitkät vaihtuvat pätkiin heti kun valoa näkyy suoran päästä tai mutkan takaa eli aivan liian aikaisin ja valot rupeavat vilkkumaan jos itse ajat pitkillä pidemmälle kuin vastaantulija, vaikka ne eivät vielä mitenkään voi vastaantulijaa häikäistä.
Arviointikyvyn puute näkyy myös hitaampien ohittamisessa. Ei uskalleta lähteä ohittamaan sitä hitaammin ajavaa Uralia kun yli kilsan päässä näkyy vastaantulijan valot. Täytyy kuitenkin muistaa että osin varmasti tähän vaikuttaa se että toiset ajavat todella kovaa. Vaikka ajonopeudet kyllä tippuu pimeyden tultua.
Re: kokemuksia liikenteestä
Orivedellä taas ajelin illalla. Lunta sateli paikoin sakeastikin, pöllysi komeasti varsinkin isojen autojen imussa. Sumuvaloista oli selkeästi etua, edes jotakin näki eteensä. Ihmiset kesällä käyttää auringonvalossa sumuvaloja, nyt huonolla kelillä ei sitten käytetä...Pakkasta -15, paikoin liukasta, ainakin nuo liikenneympyrät.
Hyvin kyllä ajavat asiansa nuo ohituskaistat Tampereen ja Jyväskylän välillä, ei kovin pitkiä jonoja kerkiä muodostua, mielestäni.
Hyvin kyllä ajavat asiansa nuo ohituskaistat Tampereen ja Jyväskylän välillä, ei kovin pitkiä jonoja kerkiä muodostua, mielestäni.
warre 353w sedan,
Re: kokemuksia liikenteestä
^ Miksi ei pääsisi? Vaatii tosin ennakointia ja vauhdin keräämistä mutta onnistuu se ohituskaistattomillakin osuuksilla.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: kokemuksia liikenteestä
Primera mulla käyttöautona, kahen litran koneella, Lada talvet tallissa, liikennepoistossa. Kyllä tuolla ladalla rekat ohittaa, varsinkin kun ennakoi hiukan ohitusta
warre 353w sedan,
Re: kokemuksia liikenteestä
Minulle aikoinaan dieselmersuileva kaveri opetti, että onnistunut ohitus perustuu yllätykseen.ff8728 kirjoitti:Primera mulla käyttöautona, kahen litran koneella, Lada talvet tallissa, liikennepoistossa. Kyllä tuolla ladalla rekat ohittaa, varsinkin kun ennakoi hiukan ohitusta

Re: kokemuksia liikenteestä
Mikähän niissä sumareissa viehättää. Tänään ajeli perässä joku penarilla sumarit päällä joissa xenonit, mitä hitsi
Häikäisi muuten kun peileistä tunkee valoa hytin täydeltä kun ajovaloinakin oli xenonit. Meni se sitten ohi kun hiljensi tarpeeksi.
Muuten ei kiinnosta sumuvalojen käyttäjät, itselleen hallaa tekevät, paitsi jos häikäisevät. Sellaiset tapaukset saa vinkin xenonlisävaloista.

Muuten ei kiinnosta sumuvalojen käyttäjät, itselleen hallaa tekevät, paitsi jos häikäisevät. Sellaiset tapaukset saa vinkin xenonlisävaloista.
Re: kokemuksia liikenteestä
Lienevätköhän nuo nykyiset sumuvalot muuttuneet entisistä ajoista muutenkin kuin valotehoiltaan. Minulla oli kauan sitten muutamissa autoissa suurinpiirtein kaikki sallitut lisävalot ja nimenomaan sumussa, lumi- ja räntäsateessa ne olivat ainoat valot, joilla oli jonkinlainen näkyvyys. Niiden valokiila oli matala, jolloin ne eivät häikäisseet. Jos noissa olosuhteissa yritti käyttää kaukovaloja, oli ajonoputta selvästi vähennettävä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: kokemuksia liikenteestä
Kai ne kaikki sumuvaloja käyttävät ovat sitä mieltä, että ei ne omat sumuvalot häikäise...
Semmoinen on kuitenkin se sumuvalon valokuvio aina ollut, että siinä on enemmän hajavaloa ylöspäin kuin tavallisessa ajovalossa. Siksi se valaisee vastaantulijan silmää pahemmin. Toisia se ei häiritse, mua ärsyttää ihan tosissaan. Usein tulee itse kytkettyä pitkät päälle, jos joku tulee sumarit päällä vastaan selkeällä säällä. Ei häikäise vastaantulevan sumuvalo, kun on itsellä riittävästi vastavaloa tarjolla. Tiedän toimivani väärin, mutten voi sille vasemman käden krampille mitään.
Vanha kunnon sumuvalo saattoi jotain vielä valaistakin, mutta nämä nykyiset henkilöautojen sumarit ovat vain markkinointi- ja ulkonäkösyistä olemassa.
Semmoinen on kuitenkin se sumuvalon valokuvio aina ollut, että siinä on enemmän hajavaloa ylöspäin kuin tavallisessa ajovalossa. Siksi se valaisee vastaantulijan silmää pahemmin. Toisia se ei häiritse, mua ärsyttää ihan tosissaan. Usein tulee itse kytkettyä pitkät päälle, jos joku tulee sumarit päällä vastaan selkeällä säällä. Ei häikäise vastaantulevan sumuvalo, kun on itsellä riittävästi vastavaloa tarjolla. Tiedän toimivani väärin, mutten voi sille vasemman käden krampille mitään.

Vanha kunnon sumuvalo saattoi jotain vielä valaistakin, mutta nämä nykyiset henkilöautojen sumarit ovat vain markkinointi- ja ulkonäkösyistä olemassa.
Re: kokemuksia liikenteestä
Tuosta ylöspäin tulevasta hajavalosta olen täysin vastakkaista mieltä. Ei tosin mitään muuta kuin mutua.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: kokemuksia liikenteestä
Sen näkee melko hyvin valojensäätö laitteella, sen hajavalon. Se siis ei ole haitaksi valojen käyttäjälle itselleen, jos valot ovat tarpeeksi alhaalla helmassa. Mutta vastaantulijaa häiritsee. Sumuvalo ei myöskään näytä kovin pitkälle eteenpäin, mutta valaisee auton edustan niin tehokkaasti, ettei kuski voi nähdäkään kovin pitkälle, koska silmä tottuu siihen kirkkaaseen valoon siinä auton edessä. Saman tekee liian kirkkaalle säädetyt mittarivalot, tai päiväasennossa yöllä käytettävä navigaattori. Mutta eihän monet niin pitkälle osaa ajatella. 

Re: kokemuksia liikenteestä
Jo tie on valaistu 20 metrin matkalta ja ajaa 80 niin jarrutukseen ja reagointiin jää yhteensä 0,9 sekuntia.Turvallista kuin mikä



Re: kokemuksia liikenteestä
Eipähän tuolla sumuvalojen näyttämämatkalla ennätä pysähtyä, jos jotakin kaheksaakymppiä päästelee.
Paikoin liukkaita nuo päällystetiet, eilen ilmeisesti alkoi nelipyöräluisto Jyväskylään tulotiellä(9-tie), vaistomaisesti lisäsin kaasua niin luisto loppui. Taitaa olla kallistus väärään suuntaan tuossa kohtaa, muutkin ollu ongelmissa.
Kaarretta tuolla kohtaa, tunne melkein kuin vesiliirrossa, lienee vajaan sekunnin kestänyt...Nopeutta jotakin 80 km/h, godjäärin melko uudet extreme renkaat alla.
Paikoin liukkaita nuo päällystetiet, eilen ilmeisesti alkoi nelipyöräluisto Jyväskylään tulotiellä(9-tie), vaistomaisesti lisäsin kaasua niin luisto loppui. Taitaa olla kallistus väärään suuntaan tuossa kohtaa, muutkin ollu ongelmissa.
Kaarretta tuolla kohtaa, tunne melkein kuin vesiliirrossa, lienee vajaan sekunnin kestänyt...Nopeutta jotakin 80 km/h, godjäärin melko uudet extreme renkaat alla.
warre 353w sedan,
Re: kokemuksia liikenteestä
Eilen oli taas tosi paha keli pääkaupunkiseudulla.Hakkilassa kehä 3:n rampilla oli 3 autoa vetänyt penkkaan.Palatessa Lada 110 oli keula penkassa Länsimäen tien risteyksessä.Iltapäivällä kolmen aikaan Itäväylällä näkyi tiestä vain yksi kaista,sohjo jäädytti tuulilasinpyyhkijät koppuraksi.Kuulema yli 70 peltikolaria pääkaupunkiseudulla.