
Kitkalukkoa?
Kitkalukkoa?
Miten tuon kitkalukon laita? Onko tarkoitettu "tehokkaisiin" lattarautoihin, vai onko hyötyä tai huvia vähän vähemmällä teholla? Mitä mahtaa kustantaa uutena? Kemppilukkoa en kiitos halua, pitäisi saada perä pysymään mielellään ehjänä... 

Re: Kitkalukkoa?
About neljäsataa. Naco on noita tuonut, kannattaa kysyä.
Kyllä lukko hyödyttää aina takavetoisessa. Itseasiassa se on mielestäni aika pakollinen varuste. Selkeyttää ja vakavoittaa käytöstä. Mulla on nyt ollut kesästä asti Quaife-tyyppinen ei lukko vaan momentinsiirtäjä...en ole katunut. Kirjaan tähän plussat verrattuna vuosien avoperällä sutimiseen:
- Kesällä ei tartte miettiä märältä liikkeellelähtöä, pitää kuin tauti...
- Talvikäytös loogista, aina kun tinttaat kaasua -> perä on sivulla. Huonolle kuskille huono juttu, kokeneelle takavetoiseen tottuneelle pelkkää plussaa. Kaasulla voi nykyään ohjailla pidon ja tehon rajoissa....käytös on aina samanlaista. Paljon kaasua = iso kulma, vähemmän kaasua = pienempi kulma.
- liikkeellelähtöpito liukkaalla. Jäisestä mäestäkin kampeaa ylös kevyesti sutien, kakkosella pito paranee ja vauhti vaan kiihtyy...ei tartte miettiä jäädäänkö jumiin, ei ihan hevillä jäädä.
- Jos lapsettaa niin lati pohjaan ja haluttu määrä ympyröitä...esimerkisi talvella helppo kääntää kaasulla, kääntyy AINA, ei puske, ei työnnä vaan kääntyy markan ympäri.
Miinukset?
- ei ole?
http://www.youtube.com/watch?v=i_kX3ljlEjU
Demonstraatio kovalla savetulla tiellä...
Kyllä lukko hyödyttää aina takavetoisessa. Itseasiassa se on mielestäni aika pakollinen varuste. Selkeyttää ja vakavoittaa käytöstä. Mulla on nyt ollut kesästä asti Quaife-tyyppinen ei lukko vaan momentinsiirtäjä...en ole katunut. Kirjaan tähän plussat verrattuna vuosien avoperällä sutimiseen:
- Kesällä ei tartte miettiä märältä liikkeellelähtöä, pitää kuin tauti...
- Talvikäytös loogista, aina kun tinttaat kaasua -> perä on sivulla. Huonolle kuskille huono juttu, kokeneelle takavetoiseen tottuneelle pelkkää plussaa. Kaasulla voi nykyään ohjailla pidon ja tehon rajoissa....käytös on aina samanlaista. Paljon kaasua = iso kulma, vähemmän kaasua = pienempi kulma.
- liikkeellelähtöpito liukkaalla. Jäisestä mäestäkin kampeaa ylös kevyesti sutien, kakkosella pito paranee ja vauhti vaan kiihtyy...ei tartte miettiä jäädäänkö jumiin, ei ihan hevillä jäädä.
- Jos lapsettaa niin lati pohjaan ja haluttu määrä ympyröitä...esimerkisi talvella helppo kääntää kaasulla, kääntyy AINA, ei puske, ei työnnä vaan kääntyy markan ympäri.
Miinukset?
- ei ole?
http://www.youtube.com/watch?v=i_kX3ljlEjU
Demonstraatio kovalla savetulla tiellä...

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kitkalukkoa?
Jokari kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=i_kX3ljlEjU
Demonstraatio kovalla savetulla tiellä...
Kommeet piruetit!

ps. tossa olis kuvia puretusta levylukosta-> http://img600.imageshack.us/slideshow/p ... 57xfx.smil
selvittänee asiantuntijoille toimintaperiaatteita.
Re: Kitkalukkoa?
mitenkäs tommonen niinkon käytännössä sitten asennetaan? auttakaa tietämätöntä:P
Re: Kitkalukkoa?
Perä irti taka-akselista.
Hammaspyörä irti tasauspyörästöstä.
Vanha hammaspyörä uuteen tasauspyörästöön (lukkoon) kiinni.
Romppeet kuoriin ja lälykset+ hammaskosketus kohdalleen.
Perä paikalleen, öljyt sisään ja ajoa.
Siinä, noin lyhkäisyydessään.
Hammaspyörä irti tasauspyörästöstä.
Vanha hammaspyörä uuteen tasauspyörästöön (lukkoon) kiinni.
Romppeet kuoriin ja lälykset+ hammaskosketus kohdalleen.
Perä paikalleen, öljyt sisään ja ajoa.
Siinä, noin lyhkäisyydessään.
Re: Kitkalukkoa?
Itselle tuli nacolta tuo Quaife lukko ja tuli muutama kysymys mieleen.
Mitä tuon lukon asennuksessa, lähinnä noiden välyksien ja hammakosketuksien suhteen tulisi ottaa huomioon?
Tallista löytyy magneetillinen heittokello jolla pystyy heitot tarkistamaan.
Mitenkäs sitten pulttien ja sen yhden mutterin kiristystiukkuudet?
Entä kannattaako kierteisiin lykätä kierrelukitetta?
Näillä nyt alkuun..
Mitä tuon lukon asennuksessa, lähinnä noiden välyksien ja hammakosketuksien suhteen tulisi ottaa huomioon?
Tallista löytyy magneetillinen heittokello jolla pystyy heitot tarkistamaan.
Mitenkäs sitten pulttien ja sen yhden mutterin kiristystiukkuudet?
Entä kannattaako kierteisiin lykätä kierrelukitetta?
Näillä nyt alkuun..
- elmeri racing team
- Viestit: 139
- Liittynyt: 11.12.2005 20:57
- Paikkakunta: lohja
Re: Kitkalukkoa?
jos sulla on sellanen korjaamokäsikirja missä on nappisilmä kannessa niin sieltä löytyy hyvät säätöohjeet ,sitten jos laitat jonkun 5.1 tai 5.3 sen välityksen niin pitäis laittaa lautaspyörän ja lukon väliin 3-4 mm pelti muuten joutuu säätämään rattaat toiseen laitaan ja voipi akselin pää ottaa ristitappeihin kiinni.Hammas väljys jossain 0,10-0,13 väliin pitäis toimia.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Re: Kitkalukkoa?
Löytyykö jostain Quaifen lukon mittoja? Quaifen sivut eivät Ladaa tunne...Spude kirjoitti:Itselle tuli nacolta tuo Quaife lukko ja tuli muutama kysymys mieleen.
500whp.net
Re: Kitkalukkoa?
Nuo mitä olen tuonut, ovat VAL-racing:in valmistamia lukkoja. Quaife on vaan "nimi" jotta tietää millaisesta mallista venäläiset ovat omansa apinoineet.
Löytyy toki eurooppalaisiakin lukon valmistajia ladaan, hinta vaan on pikkasen eri alk. 800€.
Suomessa sovitetaan noita val:lin lukkoja (ennenkaikkea halvan hintansa takia) muihinkin rallivehkeisiin, esim: vw, psa ja joku tais laittaa johonkin locostiinkin...
Löytyy toki eurooppalaisiakin lukon valmistajia ladaan, hinta vaan on pikkasen eri alk. 800€.
Suomessa sovitetaan noita val:lin lukkoja (ennenkaikkea halvan hintansa takia) muihinkin rallivehkeisiin, esim: vw, psa ja joku tais laittaa johonkin locostiinkin...
Re: Kitkalukkoa?
Mikäs on tällä hetkellä halvin mutta silti toimiva lukko tuollaiseen takavetoon? Onko se tuo Jokarin mainitsema vai joku muu?
Vois oikeesti harkita tuohon tulevaan raaseriin jotain lukkoa.
Vois oikeesti harkita tuohon tulevaan raaseriin jotain lukkoa.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Re: Kitkalukkoa?
Tässä nyt kun on puhetta lukosta/akselista,niin mitäs tuollainen 1200l vakio taka-akseli kestää tehoa/voimaa? Tietysti se riippuu paljon käyttäjästä ja kuinka käytetään mutta jotakin suuntaa antavaa tietoa.
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: Kitkalukkoa?
mulla on jokkiskatiskassa volvon B20 jossa on noin 170hv. ladan perä hitsilukolla ja on kestänyt 4 vuotta. ei oo ees vetarii mennyt poikki.J.Mukkala kirjoitti:Tässä nyt kun on puhetta lukosta/akselista,niin mitäs tuollainen 1200l vakio taka-akseli kestää tehoa/voimaa? Tietysti se riippuu paljon käyttäjästä ja kuinka käytetään mutta jotakin suuntaa antavaa tietoa.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: Kitkalukkoa?
onkos tuo Quaife se torsen-lukko?jos sitä nyt lukoksi voi kutsua.kumpi mahtaa talvella liikkeelle lähdön kannalta olla parempi,tollanen torsen va levylukko?vai onko juurikaan merkitystä.yllättävän hyvin oon tuolla omalla pääässyt ilman lukkoakin,mutta jos ens talveks lopettas sen "leikkimisen" kokonaan 

Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Cortina 1,6 -70
Ford Cortina farkku 1,6 -69
Ford Capri -69
Ford Anglia 1,0 -65
Ford 17m turnier p5 2,3 -68
Plymouth Duster 360 -73
Ford Escort -74
Dodge Dart 273 -66
Ford Cortina 1,6 -70
Ford Cortina farkku 1,6 -69
Ford Capri -69
Ford Anglia 1,0 -65
Ford 17m turnier p5 2,3 -68
Plymouth Duster 360 -73
Ford Escort -74