Aloittelin omaa "leluauton" kunnostus rojektiani. Tehtävä ei ole helppo. Tarkoitus on vääntää vuosimallin 1995 samarasta vuosimallin 2011 samara. Tässähän siis ei ole mitään järkeä, mutta auto on erittäin hyvin palvellut, ja arvoton lukuun ottamatta tunnearvoa enkä vielä välitä luopua siitä. Projekti yritetään luonnollisesti tehdä mahdollisimman halvalla. Autolla on vuosien mittaan käyty häissä ja hautajaisissa. Sillä on käyty opiskelemassa, naisissa, kyyditty tyttöystäviä ja vaimoa. Arvatkaa, missä olin kun kuulin WTC tornien kaatuvan vuonna 2001?? Tietysti olin Samarassa Lehtisaaren kohdalla kun kuulin tuon uutisen suoraan autoradiosta.
Viime viikolla purkailin sitten halpaa samaraani nelisen päivää ja tänään ajoin auton nyrkkipajaan kunnostettavaksi. Tuo purkaminen käy ihan työstä. Barbaarimainen auton "riisuminen" tapahtui suurimmaksi osaksi karussa ulkoilmassa eli ns. venäläisissä olosuhteissa, muutaman asteen lämpötilassa sekä myös ahtaassa pimeässä tallissa.

Auton jokaisesta ovesta löytyi sisäpuolelta paikaltaan pudonnut bitumilevy. Tuo paikaltaan pudonnut bitumilevy jäykisti ikkunan nostomekanismia ja ovet olivat niiltä kohdin ruosteessa sisäpuolelta.

Etulokasuojasta, iskunvaimentimen kohdalta heti paisuntasäiliön takaa löytyi isompi ruostevaurio. Liekö lämmin paisuntasäiliö omalta osaltaan aiheuttanut ruostevaurion konehuoneen puolelta.

Myös auton vasemmassa takakulmassa oli ruostevaurio.

Tarina jatkuu myöhemmin......