Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
E.P.

Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_4908.jpg

Sen verran oli merkillinen kokemus, että ajattelin kertoa teille muillekin. Miten kuvan kaltainen tulppa on voinut toimia ollenkaan. Kylmänä ryyppy päällä kone kävi kuin 240 Volvo ryypyn kanssa. Luulin sen olevan normaalia, kun onhan ladan kaasutin lisenssi Solex. Nyt kylmemmillä keleillä liikkeelle lähdöissä kone kävi kuitenkin selvästi kolmella, muutaman sata metriä, jonka jälkeen alkoi käydä kaikilla. Maalailin jo pirujakin seinille, että kannentiiviste siellä vuotaa sopivasti sylinteriin nesteitä, ja siksi käynnistyksen jälkeen käy hetken vain kolmella.

Nelospytystä sitten löytyi kuvan kaltainen tulppa. Voihan olla, että olen sen itse rikkonut avatessani tulppaa. Muutamat auton entisen omistajan ratkaisut ihmeteltyäni, arvelen tulpparikon johtuvan aiemmista omistajista kuitenkin. Nyt kone käy neljällä heti kylmänä. Ei Volvosta tuttua "hönttähönttä"-käyntiä. :) Ja vetokin on semmoista kuin nelipyttyisellä pitääkin olla, kylmänä. Tosin vasta kaksi kylmäkäynnistystä takana näillä uusilla tulpilla, mutta sittenkin.
E.P.

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Sitä juuri ihmettelinkin, että pitää kai tulppaa aika kovasti kohdella, että tuolla tavoin halkeaa? Jokusen tulpan joutunut itsekin vaihtamaan, mutten tuommoista vielä ole nähnyt.
E.P.

No, eipä ollut pitkäaikainen ilo se tulpanvaihto. Eilen taas kävi kylmänä kolmella. Ekoissa liikennevaloissa kun vähän kaasua tarjoilee, niin johan toimii kunnolla loppumatkan.

NGK:n tulpat siellä nyt on, olen arvellut sen oleva pätevä merkki.

Mikä piru näitä tulppia rikkoo? Etanoliko? :) Etanolin kanssa palolämpötilat laskee, niin onko se tulpan tuho. Pitääkö muutella tulppien lämpöarvoja.

Pitänee varmaan ensin tarkistaa sytytysennakko vielä.
lada.h.s

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jos käytät noita NGK BPR6ES tulppia niin ei ole mikään ihme ettei kestä. Ne on varustettu häiriönpoistovastuksilla, ja NE EIVÄT KESTÄ elektronisen
sytytysjärjestelmän tehoa! Koulussa mopopojatkin puhuu että vastuksilla varustetut tulpat eivät monesti kestä edes mopoissa.
Siirry käyttämään esim NGK BP6ES tulppia, niin pitäisi kestää!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

lada.h.s kirjoitti:...a NE EIVÄT KESTÄ elektronisen sytytysjärjestelmän tehoa! Koulussa mopopojatkin...
Mitä muita tapoja on hoitaa bensiini moottorin sytytys kuin elektroninen, eli sähköllä tuotettu kipinä?
lada.h.s

pressa kirjoitti:Mitä muita tapoja on hoitaa bensiini moottorin sytytys kuin elektroninen, eli sähköllä tuotettu kipinä?
Ihan kun et olisi oikeasti ymmärtänyt, mutta sanotaan nyt sitten, kärjetön sytytys!
Eikä ne "R" tulpat meinaa kestää edes kärjellisessä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.

Tunnustan alkuunsa, etten ole kovin hyvin perehtynyt tämän "R":n tarkoitukseen. Jostain jäänyt se tuntuma, että kärjettömissä pitäisi käyttää häiriösuojattuja tulppia. Oliko sitten jonkun mahdollisten häiriöiden vuoksi, vai miten ihmeessä se menikään. Vai antaako häiriösuojaamaton tulppa mummon radioon häiriötä, kun mökkinsä ohi ilman suojattuja tulppia ajelee. :) Valaisisko joku, mikä sen häiriösuojauksen ajatus on?

Tämä sytkäajoituksen uudelleen säätely tuli mieleen eräästä Sunnystä, joka mulla joskus oli. Siihen suositeltiin 98 oktaanista. Kokeilin säädellä sytkää vähän myöhäisemmälle, ja tarjosin ysivitosta. Seurauksena oli se, että aina meni samasta pytystä tulppa, kun oli jonkun aikaa ajellut. No, sytkä takaisin kohdalleen, ja ysikasia tankkiin, ja tulpat pelitti. "Ärrät" kai sielläkin oli, vaikka en varmaksi muista.

Kääntäen edellinen ladaan, jossa verrattain matala puristussuhde. Nyt kun tarjoilen sille 98:a, niin sytty vaikka 7 asteeseen suositellun 5 asteen sijaan. Voiko mennä pahasti mettään? Ajelen tuolla pelkästään itse, joten riskiä pitkien matkojen jyryytyksestä kone nakuttaen ei ole. Kyllähän sen kuulee, jos alkaa sirittämään.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

On se mennyt tieteelliseksi tämä autoilu.
Miljoona kilometriä aika monenlaisilla autoilla takana. Ei kovin paljon huolenpitoa tulppien suhteen, kunhan lämpöarvo ja kierteen pituus ovat olleet oikeat. Tulpan merkillä ja elektrodien määrällä tai materiaalilla ei ole ollut vaihdettaessa mitään merkitystä. Ongelmia ei ole ollut, eikä niitä ole varta vasten etsitty.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
lada.h.s

E.P. kirjoitti:Jostain jäänyt se tuntuma, että kärjettömissä pitäisi käyttää häiriösuojattuja tulppia. Oliko sitten jonkun mahdollisten häiriöiden vuoksi, vai miten ihmeessä se menikään. Vai antaako häiriösuojaamaton tulppa mummon radioon häiriötä, kun mökkinsä ohi ilman suojattuja tulppia ajelee. Valaisisko joku, mikä sen häiriösuojauksen ajatus on?
Ei kärjettömissä saa niitä käyttää koska se häiriönpoistovastus ei kestä kärjettömän sytytyksen tehoa.

Ja se R tarkoittaa Resistance tai jotain sinne päin. Eli tulpassa on vastus jonka tarkoitus on estää radiohäiriöitä. Sinuna laittaisin tulpat joissa
sitä häiriönpoistoa ei ole. Sinulla tuskin on siinä itsessään vastuksettomia kupariytimellä olevia tulpanjohtoja, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää
hiiliytimellä olevat tulpanjuohdot joissa on itsessään häiriöitä poistava resistanssi, luokkaa 5-10 kilo Ohmia. Se riittää mainiosti radiohäiriöiden
ehkäisyyn! Vastukselliset tulpat ja vastukselliset tulpanjohdot yhdessä ovat vain turhaa sytytysjärjestelmän tehon hukuttamista.
Olisiko tästä tekstistä mitään apua?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.

Siinä olen samaa mieltä, että saisi se tulppa siellä vähän pidempään kuin viikon kipinöidä. Siksipä olenkin ihmeissäni, että mikä tässä mun ladassa tulpan rikkoo.

Johonkin enemmän ajettuun öljyä polttavaan koneeseen olen nähnyt tulppien lämpöarvoa muutettavan. Sillä saa tulpan paremmin puhdistamaan itse itsensä. Mutta tän mun laatokan pitäisi olla vasta sisäänajettu. Hemmetin etanoli, kohta kai se on tankkikin puhki.. :?
lada.h.s

E.P. kirjoitti:Hemmetin etanoli, kohta kai se on tankkikin puhki..
Vaikka bensan lantraamista viinalla vastustankin niin voin kyllä sanoa että ei se etanoli noitten tulppien hajoamista aiheuta. Kokeileppa vaan niitä
NGK BP6ES tulppia ja ylläty!
Jos nekin menee viikossa tjs. rikki niin olen todella yllättynyt!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.

lada.h.s kirjoitti: Ei kärjettömissä saa niitä käyttää koska se häiriönpoistovastus ei kestä kärjettömän sytytyksen tehoa.
Duoda, mun mielestä näitä häiriösuojattuja alkoi tulla sitä mukaa, kun kärjettömät sytytykset yleistyivät. Siitä on tosin aikaa, kun toimin varaosamyyjänä (1995-97), mutta muistaakseni silloin varaosakirjatkin antoivat kärjettömiin häiriösuojatut, kärjellisiin ei ollut niin väliä.
lada.h.s kirjoitti:Ja se R tarkoittaa Resistance tai jotain sinne päin. Eli tulpassa on vastus jonka tarkoitus on estää radiohäiriöitä. Sinuna laittaisin tulpat joissa
sitä häiriönpoistoa ei ole. Sinulla tuskin on siinä itsessään vastuksettomia kupariytimellä olevia tulpanjohtoja, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää
hiiliytimellä olevat tulpanjuohdot joissa on itsessään häiriöitä poistava resistanssi, luokkaa 5-10 kilo Ohmia. Se riittää mainiosti radiohäiriöiden
ehkäisyyn! Vastukselliset tulpat ja vastukselliset tulpanjohdot yhdessä ovat vain turhaa sytytysjärjestelmän tehon hukuttamista.
Olisiko tästä tekstistä mitään apua?
Kyllä apua oli. Sinä kai siellä koulussa viimeksi olet oppeja ollut hankkimassa, jos olen oikein ymmärtänyt. Itse kävin autorasvarin koulut 1990-luvun alussa. Olen edelleen sitä mieltä, vaikka ammattikouluja parjataan, että kyllä siellä oppii, jos haluaa oppia.

Tosiaan tätä tupanjohtoasiaa en ollut osannut miettiäkään. Joku mun ladaan on johdot vaihtanut, mutten sen enempää ole tutkinut mitkä siellä on. Mistä saisi "oikeat" tulpanjohdot, kun nuo varaosakaupat tuntuvat myyvän yhtä ja samaa yleismallia?
lada.h.s

Jos oikeilla tulpanjohdoilla tarkoitat kupariytimellä olevia niin ne on tehtävä itse! Metritavarana myyvät sitä autosähköliikkeissä. Ainakin joissain.
Niissä häiriönsuojaus tapahtuu häiriösuojatuilla tulpanhatuilla.

Helmessä minulla on ne itse tekemäni kupariset tulpanjohdot. Koulussa viime viikolla tein 3.5 litraseen 1971 V8 Mersuun kuparitulpanjohdot.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.

lada.h.s kirjoitti: Vaikka bensan lantraamista viinalla vastustankin niin voin kyllä sanoa että ei se etanoli noitten tulppien hajoamista aiheuta. Kokeileppa vaan niitä
NGK BP6ES tulppia ja ylläty!
Jos nekin menee viikossa tjs. rikki niin olen todella yllättynyt!
Saatan kokeillakin.

Etanolista hain syyllistä siksi, että nämä tulpat tuntuvat hajoavan kylmäkäynnistyksen jälkeisen tyhjäkäytön aikana. Ryyppy päällä kun hetken rötköttää, kunnes saan lumet harjattua auton päältä. Jospa se tulppa ei saavuta sitä tarvittavaa lämpöä siinä koneen kylmänä käynnin aikana? Siksi hajoaa. 98E, etanoli, matala puristussuhde (8,5), pakkanen, ehkä liikaa tulpalle.
Evreka

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Epäilenpä sitä ettei häiriösuojatut tulpat kestäisi kärjettömässä sytkässä. Toyotassa käytän ohjekirjan suosittelemia NGK BCRE527Y tulppia eikä ole ongelmia ollut.

Noita häiriösuojattuja tulppia varmaan alkoi tulla kun moottorinohjauselektroniikka yleistyi autoissa. Noitahan suositellaan sen takia ettei niistä lähtevä sähkömagneettinen häiriö häiritse elektroniikkaa.

Topicin aiheeseen, jos kokeilet eri lämpöarvon tulppia vaikka kylmempiä.
Vastaa Viestiin