käötiin talaven lumet korkkaamassa. van niihän se on ettei iliman suvvee tuu talavee, on aika hapessa polanteet...
eilisiltana kattelin ennakoita muka kohalleen van eihän siitä mitään tullu, keskipakosäädin antaa niin pirusti ennakkoa... aamulla jakaja palasiksi ja keskipakoliikkeen rajoitus hitsaamalla. nyt perusennakko 10 kanteissa ja maks sen 30, ei paljoa yli. tuon pienemmällä perusennakolla ei tahtonu toimia ja vakiona jakaja vetää sillonkin 40 astetta kokonaisennakkoa... niinköhän se oli että tuo söi ekan kansipahvin, tai sitten vuoti jo alunperin vähän ja sillä pukki lohkaria irti eikä nakutus varmaan ainakaan auttanu asiaa... nyt saattas olla hyvä. ja hyvinpä tuo pelasikin, ei lämpöongelmista tietoakaan eikä muutakaan ropleemaa kun vetopito, vetää kyllä tosi hienosti 3500 eteenpäin... ei oo vielä tullu hitsimurikkaa vaiheltua paikolleen. ja jakajan alle pittää tiiviste laittaa, on jossakin vaiheessa jääny poies... van onnistunu päivä kun mittään ei saatu särettyä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
eipä oo menny väittämään eikä tule väittämään, ensinnäkään kun kyseessä ei ralliauto... miten se ajamiseen vaikuttaa se jakajan tiiviste, kuskin heiniäkö?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Hyvä kun muistutit tosta jakajasta. Jakajan ennakkomodis pitäisi tehdä jo vakiokoneeseenkin, joskin niin että maksimiennakot rajoitetaan 35-36 asteeseen ja perusennakkona minimissään kymppi. Yhtään enempi maksiennakkoa niin tehot laskee kuin seinään (kokeiltu rullilla) ja 98 bensalla.
Tuo kaksinokkainen sukulaismoottori tuntuu sietävän n. 38 astetta ja noin kympin purkkareilla vielä 95 bensalla ei saa kilistämään mitenkään. Weberin kaasarilla, tiukalla paljeraolla ja palotilan mallilla voi olla osuutta asiaan...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
niin, näähän on mosakohtasia juttuja van kokeilemallahan se selviää... tuli kans huomattua ettei alta kympin perusennakolla toimi... perusennakon taitaa sanoa lähinnä käynnistyvyys ja tyhjäkäynnin pinnassa toiminta. 30-32 puhuvat max-ennakoista että olisi vielä se turvallinen, ja tuntuu noilla pelaavan...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
rakenna itelles nakutuskuulokeet. laita letku kantee kiinni ja käy vetäää 4 vaihteella ylämäkeen. jos nakutaa ni ala aja vaan muuta keskipakoennakkoa. siinä ku nakuttaa ni 2 asten välein myöhästää. sitte taas uus veto.
jos pääset rullille ni olis paljon paljon helpompaa ja nopeempaa ettiä sytkä kohilleen.
kun yllä mainitua tekee ni tietenki pitää olla myös seokset oikeen.
nakutuskuulokeet siksi ku et vättämättä ohjaamoon kuule ku kone nakutaa tai on rajoilla että nakuttaa.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
no nyton mullahi lukkoperällinen laatokka... tuli toi hitsilukkomurikka vaiheltua paikolleen.
oliki tuo vanha just se pahin aavikkovälitys 3,9 joten muutos ->4,3:een pitäis olla aika hyvä ehkä jopa huomattava... ja toki kemppilukko tuo omat lisänsä...
saapahan vaan nähä miltä tuntuu ajella, sen näkee tuonnempana... samalla vähän pakoputken asentoo korjailin ettei sulata kässärivaijeria ja muuta pikku näpräilyä. unohtu vaan se jakajan tiiviste vasta tästä aiemmasta viestistä muistin että se oli tarkotus laetella...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
"Kemppilukko" oli siitä hyvä, että katsastuksessa oli auton takajarrut molemmilla puolilla varmasti yhtä hyvät. Eihän se läpi mennyt, kun nastarenkaat raapivat hallin lattian uuden maalipinnan naarmuille, kun insinööri joutui autoa hiukan kääntämään.
vaikka oli viis rossaa etanolia pensassa niin oli silti?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
E.P. kirjoitti:"Kemppilukko" oli siitä hyvä, että katsastuksessa oli auton takajarrut molemmilla puolilla varmasti yhtä hyvät.
meilä päin sai yhella konttorilla10% tehoeron hitsilukolla inssi huomas hitsilukon vasta dynamometrin jälkeen ku joutu nosturille kääntyy. kaveri kysy että miten tuo jarruero voi olla mahollista ni inssi ei puhunut mitää
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
pvdriver kirjoitti:vaikka oli viis rossaa etanolia pensassa niin oli silti?
Oli sitä vanhaa hyvää aikaa, jolloin ihmisiä ei huijattu, ja bensa oli vielä bensaa. Aikaa, jolloin kiellettiin laittamasta ruiskuautohin jäänestoa, eli etanolia.
Meneehän tuo kemppi pellolla/jäällä/tms. mutta siviilissä se on kyllä hengenvaarallinen. Ladan lukkojen hinnat on vieläkin ns. pohjamudissa, mutta ei niitä kukaan silti siviilin osta. Ilmeisesti liian kalliita siis.
Ja nyt koko talven Ladan quaifen kopiomurkulalla ajaneena, paluuta EI ole vakioon. On se v*ttu surkeaa oikeasti vakioperällä ajella kun nyt muistelee, joka helvetin kinkamassa kiinni, liikkeelle ei pääse jäisistä valoista kirveelläkään ja luisussa ajaminenkin on vähän sitä ja tätä kun ei tiedä mikä pyörä sattuu vetämään. Huhhuh kyllä voi yksi metallimurikka muuttaa Ladankin käytöstä niin paljon parempaan...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Yhden talven kokemuksella sanoisin, ettei kemppilukko ole hengenvaarallinen. Laiton se on, ja siksi ei kovin suositeltava liikennekäyttöön. Saattaa onnettomuustilanteessa olla vakuutuskorvaustenkin suhteen huono juttu, jos auto on laiton. Siinä saattaa itse joutua maksumieheksi, vaikka lukolla ei olisi ollut osaa eikä arpaa onnettomuuden syntyyn. Itse en enää siihen leikkiin ryhtyisi, mutta pikkupoikana se piti kokeilla. Ehkäpä jossain liityntärampissa voisi olla niin jyrkkä mutka, että täsmälleen samaa vauhtia pyörivät takarenkaat saattavat aiheuttaa yllättäviä tilanteita. Käytännössä vauhdit ovat semmoisissa mutkissa aika hiljaisia, tai sitten ne mennään muutenkin kahva edellä.
Eipä ole ollut vielä suuria ongelmia päästä ladalla liikkeelle, vaikka kevytperäinen onkin. Kyse lienee oikeanlaisesta kaasun käytöstä, ja talvikäyttöön auton paino huomioon ottaen sopivan kapeista renkaista. Tietysti sopiva rengaspainekin vaikuttaa siihen, että rengas toimii oikein. En siis kaipaile juurikaan lukkoperää, arkiliikenteessä. Nätisti sutii molemmilla takapyörillä, jos itse niin haluan.
Kyllä se menee tässä lukkoperäasiassakin niinkuin monessa muussakin; kun kerran kokeilet, ei paluuta ole. Vähän niinkuin Ladan kaasaripolitiikan kanssa, kyllä vakiolla jotenkin eteenpäin pääsee muttei siitä juuri muuhun ole.
Kummasti jää kaulaa kaikkiin 2-vetoisiin nykyään vaikkei edes yritä mitään. Ennen päinvastoin. Ei ainakaan tuolla pihassa lojuvalla etuvedolla pääse likimainkaan samalla tavalla eteenpäin, vaikka niitä aina kovasti hehkutetaan ja takavetoa moititaan etenemiskyvystä...renkaat on samat molemmissa ja yhtä uudet.
Kyllä sen lapsikin tietää että kaksi vetävää pyörää on parempi kuin yksi, neljästä nyt sitten puhumattakaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
niihän se ja paino vetävien pyörien päällä auttaa kummasti myös... vasta tossa oli rinteessä olevassa tienhaarassa muori c-kadeteineen kiinni... onneksi nuo kevytperäset takavetoset kuitenki jo aika harvinaista tienpäällä ja jälelle jäävät sen verta raskaita ja teknisiä että niillä pärjää...
en oo vielä kemppilukkoa kerenny testaamaan, josko viikonloppuna kävis kopasee...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.