Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Ei kun se menee näin: Lucas on Pimeyden Ruhtinas...

Jos epäröit tulppien rikkoutumisen johtuvan liiallisesta kiristämisestä niin kiristä ne momenttiin.
Minimi 32 NM
Nimellinen 38 NM
Maksimi 40 NM

Nämä momentit ovat suoraan korjausoppaasta.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jokari kirjoitti:^^
Kyllä oikeasti menee pikkuisen liioitteluksi jos 60-luvun tekniikkaa edustavan auton yksinkertaisista sytytysosista pitää tehdä jotain helevetin tiedettä.
Ymmärrän kyllä että esim. vanhemmat VAG-konsernin autot ei pelaa kuin niillä 100€/sarja kustantavilla, kuukivestä tehdyillä tulpanjohdoilla, mutta Ladan tapauksessa mikä tahansa pelaa kunhan se uusi. Mitään eroa et ikipäivänä huomaa itse piperretyillä kuparijohdoilla tai millä tahansa resistiivisellä, tavallisella tulpanjohdolla. Jos niistä kuparijohdoista saa jotain fiiliksiä tai muuta vastaavaa "etua" niin ok....

Asioista voi tehdä juuri niin hankalia kuin haluaa. Jos kiinnostaa rakennella niitä tulpanjohtoja, niin ei se taatusti minulta ole pois. Aivan turhaa se kuitenkin on koska markkinoilta löytyy valmiita ja toimivia ratkaisuja hyvin edullisesti.

Minä kyllä haluan nähdä käytännön kokeella miten Ladassa ulosmitataan kuparisten käppyröiden ja tavallisen tulpanjohdon erot niin että käyttäjä huomaa jotain eroa.
Suurjännite kun ei valitettavasti käyttäydy niin loogisesti kuin luulisi.
Olen minäkin Jokaria arvostellut. Enimmäkseen aika ehdottomista ja joskus kärjistetyistäkin mielipiteistä, mutta ne ovat yleensä käytännössä hyviksi todettuja.
Onhan täällä riittävästi niitäkin, jotka huomaavat autonsa selvästi parantuneen jonkunmerkkisillä tulpilla/öljyillä/akuilla.
Kuten Jokari komppasi tuota yllä esittämääni asiaa, jotkut aivan hakevat noita ongelmia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pressa
Viestit: 10449
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Pavlovits kirjoitti:Onhan täällä riittävästi niitäkin, jotka huomaavat autonsa selvästi parantuneen jonkunmerkkisillä tulpilla/öljyillä...
Kyllä itsekin olen huomannut että nelikärki tulpat ovat paremmat, kun vertailukohtana oli ne vanhat normaalitulpat (siis huomasin kuinka vanhojentulppien vaihto uusiin vaikutti)
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Millä tavalla se on ongelman tarkoituksellista hakemista, jos autoon suositeltu tulppa ei kestä viikkoa pidempään? On niin, että lada on mulle lähinnä harrasteauto, mutta voisin sitä harrastaa jotenkin muutoin kun tulppia vaihtamalla. :)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No jos nyt asiaan palataan niin pikaisella googlettelulla selvisi että jostain syystä monella on tuntunut olevan ongelmia noiden NGK:n R-mallisten kanssa. Niiden mustalla tekstillä varustettujen tavallisten tulppien kanssa ei ole ollut vastaavia ongelmia
Eli ne sinitekstiset on ongelma jostain syystä...

Kokeile BP6ES/BP7ES tai vaikka Densolta W20EPR-U tai W22EPR-U tai jompikumpi ilman Ärrää.

Ei siinä asteekissa oikeasti ole sitä elektroniikkaa niin paljon että se nokkiinsa ottaisi tavallisista tulpista.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Lainattu NGK:n nettisivuilta http://www.ngk.fi/Sytytystulpat.1648.0.html :

"NGK-sytytystulppien lämpöarvoille on olemassa yksinkertainen sääntö:

Alhainen lämpöarvo (esim. BP4ES) = ns. kuuma sytytystulppa:
korkea lämmön sitoutuminen pitkän eristinkärjen ansiosta

Korkea lämpöarvo (esim. BP8ES) = kylmä sytytystulppa:
alhainen lämmön sitoutuminen lyhyen eristinkärjen ansiosta"


Tuonkin perusteella pitäisi siis kokeilla tulppaa lämpöarvoltaan 5, ei siis 7. Kun/jos ongelmana on se, ettei tulppa saavuta riittävää lämpötilaa. En ymmärrä miksi pitäisi kokeilla seiskaa, joka siis johtaa kutosta paremmin lämmön sylinterinkanteen.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jokari kirjoitti:Ei siinä asteekissa oikeasti ole sitä elektroniikkaa niin paljon että se nokkiinsa ottaisi tavallisista tulpista.
Totta.
Pavlovits kirjoitti:jotkut aivan hakevat noita ongelmia.
Sitä kutsutaan tietyissä yhteyksissä huoltamiseksi...
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Käyn joku päivä hankkimassa tulpat BP6ES, niin voi taas kokeilla.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Mainio valinta! Luulen että BP5ES tulpat ovat liian kuumat vaikkakin lyhyeen ajoon.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Anaconda

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja Anaconda »

Itsellänihän pyörii NGK BPR8ES vähän piristetyssä 1600:ssa. Tuli vahingossa otettua R:t vaikka tarkoitus oli ottaa tavalliset. Hyvin pelaa silti..
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Ovat kai ne R tulpatkin vain yksilöitä kestävyydeltään, ja taitaa riippua aika paljon myös olosuhteista.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Nyt on BP6ES tulpat kiinni. Samalla lisäsin sytytysennakkoa 2 astetta, eli ennakko on nyt 7 astetta. Jos nyt alkaa tulpat kestämään pidempään kuin 500km, niin eipä tiedä johtuuko siitä ettei ole ärrää, vai siitä että säädin ennakkoa lisää. Eipä silti huvita olla jatkuvasti ostelemassa tulppia, ja siksi en kokeillut 5 asteen ennakolla ärrättömiä tulppia.

Ennakonsäädöllä kone tuntuisi käyvän vähän tasaisemmin tyhjäkäyntiä pakoputken päästä kuunneltuna. Eipä se huonosti käynyt ennenkään, jos tulpat oli kunnossa, mutta eron huomaa kuitenkin. Nakutusta, eli sirinää koneesta ei kuulunut, ainakaan vielä.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Axtechan tämä oli. 7 astetta on jo tiukilla nakutuksen kanssa, sanovat viisaat. En siis minä. Kärjellisellä jakajalla voi panna 10 astetta ennakkoa, kärjettömällä mielellään vain 5. No mutta sähän oot se kaveri joka ei laita etanolia tankkiin ollenkaan vaan tankkaa tyylikkäästi 98 vuoden alusta, niin ei kai tuo sitten haittaa.

Mielenkiintoista muuten, mutta jos säädän korvakuulolta ladan syttyä niin se on aika luokkaa 12-14 astetta, missä käy parhaiten. Pari konetta on meinannu tulla hajotettu sillä tapaa. :?

Tulppiin vielä. Yksi R tulppa pimeni mullakin tossa syksyllä ja nimenomaan niin että kävi kyllä kierroksilla, mutta ei tyhjää. Mystisiä hommia.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Axtec juu. Osaisko ne viisaat kertoa, miten se vaikuttaa sytytysennakon määrään? Onko axtec-koneen puristussuhde eri, vai? :shock:

Mullahan on jo nyt ysikasia tankissa, ja sillä ennakkoa uskalsinkin lisätä.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

olikoha niin notta käretön jakaja antaa enemmän ennakoita ku kärellinen...

minkä takia siihen pitää edes sitä ysikasi tankata kun käyttöohjeessa ja kojetaulussa nimenomaan kehotetaan 95:ttä käyttämään ja mitä kiksejä saa siitä sytkäennakon lisäämisestä eikä ohjearvossa pitämisestä...?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Vastaa Viestiin