Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Vielä lisäys edelliseen: Sellaisena kokeiluluontoisena toimenpitäänä voisi asentaa öpmittarin. Nehän ei paljon maksa, ainakaan Motonetin laitokset. Näkis ainakin jos paineet pomppaa jossain vaiheessa kattoon...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
En epäile tuota THI-900 käyttämää metodia, mutta koska nykyään on olemassa myös näitä moottorinpesu aineita. Motonetissäkin on monia merkkejä mistä valita omansa. Tai menee ja kysyy näiltä vanhan koulukunnan asentajilta.
Öljynpaine mittari voisi olla mukava tosiaan. Jos siellä todellakin on tukos joka tämän vuodon aiheuttaa, niin äkillinen paineen nousu näkyisi silloin mittarissa. Hyvä hoksu, en edes ajatellut moista.
Aikoinaan myivät sellaista ainetta kuin Wynnssiä. Se paranti jopa hirveän rapulan. Tai näin väittivät viisaat. Sinistä kaadettiin kaasuttajaan ja punaista öljyn sekaan. Värit tulivat purkin etiketin väristä.
Öljynpaine mittari voisi olla mukava tosiaan. Jos siellä todellakin on tukos joka tämän vuodon aiheuttaa, niin äkillinen paineen nousu näkyisi silloin mittarissa. Hyvä hoksu, en edes ajatellut moista.
Aikoinaan myivät sellaista ainetta kuin Wynnssiä. Se paranti jopa hirveän rapulan. Tai näin väittivät viisaat. Sinistä kaadettiin kaasuttajaan ja punaista öljyn sekaan. Värit tulivat purkin etiketin väristä.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Tää on just semmonen vanhanliiton asentajan ohje, en vain muista että kuka sen kerto. Poloon laiton pari vuotta sitten jotain Motonetin valmista kauraa kun en tuosta vinkistä ollut silloin vielä kuullut. Kaipa tuokin asiansa hoisi. Nimim. 480tkm lasissa, 15tkm vaihtovälillä ei tarvi lisätä öljyä... Konetta ei oo avatttu ikinä.tinuri kirjoitti:En epäile tuota THI-900 käyttämää metodia, mutta koska nykyään on olemassa myös näitä moottorinpesu aineita. Motonetissäkin on monia merkkejä mistä valita omansa. Tai menee ja kysyy näiltä vanhan koulukunnan asentajilta.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Missähänpäin sitä öljyjärjestelmää se tukos voisi olla? Olisi aika outoa jos siellä kiertäisi sellainen mälli, joka välillä lyö torvet tukkoon. Mutta logiikkana tuo on ihan järkeen käyvää, koska tuo vuoto välillä häviää ja välillä taas alkaa.
Ja tämä sopisi myös siihen, että se vuoto tulisi siitä venttiilistä nyt, kun huohotinletku on ehjä ja systeemi siltä osin tiivis. Mutta mitenkäs sitten silloin kun huohotinletku oli seula?
Tämä nyt vaikuttaa juuri samanlaiselta puljaamiselta kuin viime talvena sen SÄMPY(LÄ)n kanssa. Teit mitä tahansa niin et osunut oikeaan vikakohteeseen tai vikojen kompinaatioon.
Halkeamateoria voisi myös pitää paikkansa, mutta sekin on melko ihmeellinen kun vastaavissa olosuhteissa ei välillä ole mitään ongelmaa ja sitten taas yht'äkkiä 2litraa tulee hetkessä katuun.
Mutta onko tämä taas niitä vaikeuksia, joissa minulle yritetään kertoa että turhaa on työ ja vääntö VäliPalan kanssa, koska se haluaa romuksi. Sitten en taas millään saa kuunneltua tätä neuvoa ja vihjettä enkä varsinkaan haluaisi millään antaa periksi, vaikka se järkevää olisikin.
Toisaalta kyllä arvostan tätä uutta järjetöntä puolta itsessäni eli sitä etten anna periksi heti. Tämä on melko uusi piirre minussa. En tiedä johtaako se koskaan mihinkään hyvään vai vain pelkkään harmiin ja pahaan mieleen. Veikkaisin että jälkimmäinen vastaus on oikea.
Pitänee nyt pähkäillä tuon VäliPalan kohtaloa. Kyllä minä tekisin, kun tietäisin, että homma tulee kuntoon. Ei siellä Kaltimontien TI -hallissa niin ikävää ollut, ettenkö viitsisi toista rupeamaan siellä viettää. Pitäneekö mennä sinne kun taas aukeaa. Vetää pohjapellit pois ja jakopään suojakoppa. Täyttää öljyllä ja antaa varmasti niin kauan rulluttaa, vaikka tunti tolkulla, että se vuotokohta paljastuu. Kenties tämä olisi paras ja ainoa vaihtoehto etenemiseen tämän ongelman kanssa.
Ja tämä sopisi myös siihen, että se vuoto tulisi siitä venttiilistä nyt, kun huohotinletku on ehjä ja systeemi siltä osin tiivis. Mutta mitenkäs sitten silloin kun huohotinletku oli seula?
Tämä nyt vaikuttaa juuri samanlaiselta puljaamiselta kuin viime talvena sen SÄMPY(LÄ)n kanssa. Teit mitä tahansa niin et osunut oikeaan vikakohteeseen tai vikojen kompinaatioon.
Halkeamateoria voisi myös pitää paikkansa, mutta sekin on melko ihmeellinen kun vastaavissa olosuhteissa ei välillä ole mitään ongelmaa ja sitten taas yht'äkkiä 2litraa tulee hetkessä katuun.
Mutta onko tämä taas niitä vaikeuksia, joissa minulle yritetään kertoa että turhaa on työ ja vääntö VäliPalan kanssa, koska se haluaa romuksi. Sitten en taas millään saa kuunneltua tätä neuvoa ja vihjettä enkä varsinkaan haluaisi millään antaa periksi, vaikka se järkevää olisikin.
Toisaalta kyllä arvostan tätä uutta järjetöntä puolta itsessäni eli sitä etten anna periksi heti. Tämä on melko uusi piirre minussa. En tiedä johtaako se koskaan mihinkään hyvään vai vain pelkkään harmiin ja pahaan mieleen. Veikkaisin että jälkimmäinen vastaus on oikea.
Pitänee nyt pähkäillä tuon VäliPalan kohtaloa. Kyllä minä tekisin, kun tietäisin, että homma tulee kuntoon. Ei siellä Kaltimontien TI -hallissa niin ikävää ollut, ettenkö viitsisi toista rupeamaan siellä viettää. Pitäneekö mennä sinne kun taas aukeaa. Vetää pohjapellit pois ja jakopään suojakoppa. Täyttää öljyllä ja antaa varmasti niin kauan rulluttaa, vaikka tunti tolkulla, että se vuotokohta paljastuu. Kenties tämä olisi paras ja ainoa vaihtoehto etenemiseen tämän ongelman kanssa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Jos se venttiili on se vuotava komponentti, niin uskoisin sen kyllä silloin paljastuvan. Tai eihän se venttiili itsessään vuoda, vaan luulisin että se tiiviste joka noissa kuvissakin on. Mutta jos sinne pajaan menet taas, niin kokeile ennen kuin pyörittelet että onko se ruuvi siinä päällä löysällä jostain syystä.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Jos systeemissä olisi tukos ko. venttiilin jälkeen, niin paineet pitäisi pysyä kurissa niistä huolimatta, mutta tukos ennen ko. venttiiliä tai sen toimintahäiriö voisi kyllä nostaa painetta liiaksi - ainakin teoriassa. Eli voisikohan ko. venttiili takerrella?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Kyllä tuntuu oudolta mikään tukos tai mälli
Kyllä se mälli pysyisi paineen painamana siellä "reiässä" missä on eikä "vaeltelisi" kanavissa.
Venttiilin takertelu on tietenkin mahdollista mutta tietämissäni tapauksissa (muissa laitteissa) se ilmenee paineettomuutena käynnistyksen jälkeen.
Tuolle öljynpaineen raj.venttiilille (tulpalle) on kirjan mukaan momenttina 45,5-73,5Nm ja jousen vapaa pituus 46,5mm
Öljynpaine tyhjäk. 0,8bar ja 5600r/min 4,5bar näin ainakin kaasariversioissa ja saman luulisi olevan ruiskuissakin ainut, että tyhjäkäynnin kierroksissa voi olla ero, vaan ei varmaan niin vaikuttava.
Ei kai se voisi vuotaa öljypumpusta itsestään pintojen välistä
jotenkin oudolta tuntuu, mutta niin tuntuu vähän koko vuoto muutenkin, kun kylmänä ei siis puhalla (jäykkiä) öljyjä ulos vaan lämpimänä jolloin ne on kuitenkin notkeammat jo liikkumaan 

Venttiilin takertelu on tietenkin mahdollista mutta tietämissäni tapauksissa (muissa laitteissa) se ilmenee paineettomuutena käynnistyksen jälkeen.
Tuolle öljynpaineen raj.venttiilille (tulpalle) on kirjan mukaan momenttina 45,5-73,5Nm ja jousen vapaa pituus 46,5mm
Öljynpaine tyhjäk. 0,8bar ja 5600r/min 4,5bar näin ainakin kaasariversioissa ja saman luulisi olevan ruiskuissakin ainut, että tyhjäkäynnin kierroksissa voi olla ero, vaan ei varmaan niin vaikuttava.
Ei kai se voisi vuotaa öljypumpusta itsestään pintojen välistä


Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Eihän Samaraa saa rikki muuta kuin tosi Ladisti. Vuodesta -86 on suvussa ollut aina vähintään yksi Samara.Jokari kirjoitti: Jostain syystä porukka tuntuu olevan sitä mieltä että arkisen käyttöauton pitäisi antaa jotain Ferrarin kaltaisia säväreitä. Samarakuskeille olisi varmaan jo iso plussa että pääsisi edes perille tai kuukauden tekemättä mitään.
...kyllä siinä huonomman pelin kerkeää jo myymään useaan kertaan pois jos se rupeaa Samaraksi...
Ei niissä ole ikinä ollut mitään isompia ongelmia. Samoilla yksilöillä on ajettu monta vuotta ja käyttö on ollut vähintäänkin julmaa. Ensimmäisiä ei edes liiemmin huollettu. Niitä ei vaan saa rikki. Sama kuin takavetoiset.
Oikeasti en ymmärrä, kuinka rumasti Ladaa pitää käsitellä, että sellaisen voisi rikki kovin pahasti saada. Toki niihin normaaleja huoltotoiminpiteitä joutuu joskus tekemään, pakoputkea ja laturia vaihtamaan, mutta ei mitään sellaista, mitä ei mihin tahansa muunkin merkkiseen autoon joutuisi tekemään. Ylivoimaisesti huolettomimpia autoja, jotka minä tiedän.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Niinno tämä nyt onkin jo ihan toisen keskustelun aihe enkä haluaisi sotkea Pöyhösen topikkia sillä mutta sotken kuitenkin;audiq kirjoitti:Niitä ei vaan saa rikki. Sama kuin takavetoiset.
Mutta sen sanon että kyllä itse olen saanut rikki takavedon riittävän usein mitä kummallisimmilla tavoilla. Ja niin on moni muukin. Tietysti pitää määrittää mitä tarkoittaa sana "rikki"? Tarkoittaako rikki sitä että laturi kosahtaa tai putkeen tulee reikä? Ne tosiaan käy ihan missä tahansa.
Pelkkä perushuolto ei oikein tunnu riittävän 60-luvun tuotteelle. Eikä poista sitä tosiasiaa että Lada on italialista perua ja mitä tuohon italopuoleen on tullut tutustuttua, niin aina pientä näperrettävää on. Lada on mielestäni NIIN italialainen auto kaikessa hyvässä ja huonossa.

Eräs tuttu suhasi juuri tuollaisella 171-kopan Carinalla liki 100 tkm ja ainoa rikkoutunut osa oli vetoakseli (romikselta uusi). Yksi akku ja satunnaisen harvat öljynvaihdot. Lopulta auto oli niin helvetin mätä että lähti paaliin. Mittarissa oli muistaakseni 460 tkm, koneessakin oli vetoja vielä mitä tuollaisessa voi olla. Hyväkulkuinen laite kun sitä kerran tyyppäsin, mutta tosiaan koppa mennyttä.
Mie haluan nähdä takavedon tai Samaran joka moiseen pystyy noilla kilsoilla tai ylipäätään ikinä..

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Taitaa kuulua jotenkin suomalaiseen luonteeseen, ettei voi tunnustaa autonsa mahdollisia vikoja. Merkistä riippumatta. Aina se sama tarina: "Ei ole mitään vikoja ollut!" Veikkaan, että todellisuudessa niitä vikoja ei vaan haluta muistella.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Annetaan nyt vielä yksi mahdollisuus. Eli kun TI -halli aukeaa niin pukeille ja rääkätään niin kauan että tirauttaa jostain.
Katsotaan se venttiili ja öljypumpunkopan kiinnitys. Tosin siihen ei taida päästä käsiksi elle ota kampiakselin ulointa hihnapyörää irti. Mutta sen nyt lähee jo melkein silmät kiinni.
Kun VäliPala oli pukeilla viimeksi niin tutustuin pohjaan melko tarkasti. Massat ovat ehjät eikä paikkauksia näkynyt. Nyt kun pannaan pukeille ja annetaan rullata niin koputtelan pohjan.
Vasenmmasta alapallonivelestä on suojakumi rikki. Vetarien kumit ovat ehjät. Pitää nyt sitten muutenkin tehdä analyysia ja pohtia tämän kohtaloa.
Mutta toivoisin että VäliPala lopettaisi huijaamisen ja paljastaisi sen vuotokohdan. Muuten tämä on niin epätoivoista touhua ettei pahemmasta väliä.
Katsotaan se venttiili ja öljypumpunkopan kiinnitys. Tosin siihen ei taida päästä käsiksi elle ota kampiakselin ulointa hihnapyörää irti. Mutta sen nyt lähee jo melkein silmät kiinni.
Kun VäliPala oli pukeilla viimeksi niin tutustuin pohjaan melko tarkasti. Massat ovat ehjät eikä paikkauksia näkynyt. Nyt kun pannaan pukeille ja annetaan rullata niin koputtelan pohjan.
Vasenmmasta alapallonivelestä on suojakumi rikki. Vetarien kumit ovat ehjät. Pitää nyt sitten muutenkin tehdä analyysia ja pohtia tämän kohtaloa.
Mutta toivoisin että VäliPala lopettaisi huijaamisen ja paljastaisi sen vuotokohdan. Muuten tämä on niin epätoivoista touhua ettei pahemmasta väliä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Tervehdys!
Älä Pöyhöin lannistu.
Kyllä sinä tuonkin ongelman vielä taatusti selvität.
Älä perskeles anna periksi.. tsempiä ja menestystä.
Älä Pöyhöin lannistu.
Kyllä sinä tuonkin ongelman vielä taatusti selvität.
Älä perskeles anna periksi.. tsempiä ja menestystä.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Kerrataampa vielä ja listataan ongelmat ja korjaukset, jotta joku voisi vielä keksiä jonkin paikan joka on ehdottomasti tarkastettava.
ONGELMA(T):
1. PAHA MOOTTORIÖLJYVUOTO.
- Ajoittain paha moottoriöljyvuoto. Esiintyy epäsäännöllisesti. Alettuaan tyhjentää öljytilan siihen saakka, että öljynpainevalo syttyy.
- Öljyä vuotaa jostakin moottorin oikeasta laidasta siis jakopään puolelta. Tarkempi kohta öljynroiskumisjälkien perusteella öljynsuodattimen, öljypohjan oikean laidan ja jakopään hihnapyörien tietämiltä.
- Kertaakaan ne ole päässyt näkemään tarkasti mistä vuotaa.
- Vuotoa sekä normaalissa ajossa että tyhjäkäynnillä.
- Koskaan en ole havainnut vuotoa kylmällä tai viileällä moottorilla.
- KOROSTETAAN, että vuotoa ei esiinny aina ja esiintyessään se on voimakasta.
2. VIAN ESIINTYMINEN JA ENSIHAVAINNOT
- Ensimmäisen kerran havaitsin vian 13.3.2010 Tohmajärven Nesteellä mennessäni Venäjälle.
- Avasin jakopään uloimman suojan ja käynnistäessäni auton, vuoto hävisi.
- Tästä lähtien vuoto on ollut harmina.
- 8.4.2010 ensimmäinen todella paha öljyvuoto. Samaan aikaan sain öljynsuodattimen väärille jengoilla ja öljyt pihalle.
- Kampiakselin pään stefa vaihdatettu Venäjällä 18.4.2010. Ei korjaantunut vaan jatkui samalla reissulla.
- 4.6.2010 pois liikennekäytöstä odottamaan remonttia.
3. KORJAUSTOIMENPITEET
- 2x jakopään uloimman stefan vaihto.
- Öljypumpunkopan tiivisteen vaihto.
- Öljypohjan tiivisteen vaihto.
- 3x öljynsuodattimen vaihto. Yksi näistä öljynvaihtofirmassa.
- Puhki olleen kampikamminon huohotinletkun korjaus.
- Kaikkien hohotinletkujen tarkastus ja toteaminen ehjiksi ja auki oleviksi.
- Venttiilikopassa olevan öljynerotinpanoksen pesu, paineilmapuhdistus ja tarkastus.
Ongelmahan on se, ettei näitä kaikkia ole tehty kerralla. Jokin korjattu osa on voinut mennä uudelleen rikki, kun on käyty uuden oletettavan vian kimppuun.
Epäilisin, että vuoto ei voi tulla jakopään stefasta, koska se on vaihdettu usein ja itse totesin sen olevan todella hyvin kiinni ja täysin ehjä kun vaihdoin sen jälleen kerran.
4. UUSIA TARKASTUSKOHTEITA JA UUDELLEEN TARKASTETTAVIA
- Kampikammion huohotusputken alaosan avonaisuuden tai mahdollisen tukkeuman takastaminen.
- Öljynpaineventtiilin tiukkuuden ja mahdollisen löysyyden tarkastaminen.
- Öljynsuodattimen kiinnitysputken kireyden tarkastus.
- Koeponnistaminen siihen saakka että vuoto ilmanee. Tämä tietenkin ennen kahta edellistä.
MITÄ MUUTA vielä pitäisi tarkastaa???
ONGELMA(T):
1. PAHA MOOTTORIÖLJYVUOTO.
- Ajoittain paha moottoriöljyvuoto. Esiintyy epäsäännöllisesti. Alettuaan tyhjentää öljytilan siihen saakka, että öljynpainevalo syttyy.
- Öljyä vuotaa jostakin moottorin oikeasta laidasta siis jakopään puolelta. Tarkempi kohta öljynroiskumisjälkien perusteella öljynsuodattimen, öljypohjan oikean laidan ja jakopään hihnapyörien tietämiltä.
- Kertaakaan ne ole päässyt näkemään tarkasti mistä vuotaa.
- Vuotoa sekä normaalissa ajossa että tyhjäkäynnillä.
- Koskaan en ole havainnut vuotoa kylmällä tai viileällä moottorilla.
- KOROSTETAAN, että vuotoa ei esiinny aina ja esiintyessään se on voimakasta.
2. VIAN ESIINTYMINEN JA ENSIHAVAINNOT
- Ensimmäisen kerran havaitsin vian 13.3.2010 Tohmajärven Nesteellä mennessäni Venäjälle.
- Avasin jakopään uloimman suojan ja käynnistäessäni auton, vuoto hävisi.
- Tästä lähtien vuoto on ollut harmina.
- 8.4.2010 ensimmäinen todella paha öljyvuoto. Samaan aikaan sain öljynsuodattimen väärille jengoilla ja öljyt pihalle.
- Kampiakselin pään stefa vaihdatettu Venäjällä 18.4.2010. Ei korjaantunut vaan jatkui samalla reissulla.
- 4.6.2010 pois liikennekäytöstä odottamaan remonttia.
3. KORJAUSTOIMENPITEET
- 2x jakopään uloimman stefan vaihto.
- Öljypumpunkopan tiivisteen vaihto.
- Öljypohjan tiivisteen vaihto.
- 3x öljynsuodattimen vaihto. Yksi näistä öljynvaihtofirmassa.
- Puhki olleen kampikamminon huohotinletkun korjaus.
- Kaikkien hohotinletkujen tarkastus ja toteaminen ehjiksi ja auki oleviksi.
- Venttiilikopassa olevan öljynerotinpanoksen pesu, paineilmapuhdistus ja tarkastus.
Ongelmahan on se, ettei näitä kaikkia ole tehty kerralla. Jokin korjattu osa on voinut mennä uudelleen rikki, kun on käyty uuden oletettavan vian kimppuun.
Epäilisin, että vuoto ei voi tulla jakopään stefasta, koska se on vaihdettu usein ja itse totesin sen olevan todella hyvin kiinni ja täysin ehjä kun vaihdoin sen jälleen kerran.
4. UUSIA TARKASTUSKOHTEITA JA UUDELLEEN TARKASTETTAVIA
- Kampikammion huohotusputken alaosan avonaisuuden tai mahdollisen tukkeuman takastaminen.
- Öljynpaineventtiilin tiukkuuden ja mahdollisen löysyyden tarkastaminen.
- Öljynsuodattimen kiinnitysputken kireyden tarkastus.
- Koeponnistaminen siihen saakka että vuoto ilmanee. Tämä tietenkin ennen kahta edellistä.
MITÄ MUUTA vielä pitäisi tarkastaa???
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Kaksistaan tuo tutkiminen onnistuisi varmaan paremmin, kun toinen oisi pukilla "ajamassa" (jarrulla välillä rasittaen ) ja toinen tarkkailisi mahd. vuotoa. Toki voi tuon rasitusajon tehdä yksinkin vaan silloinhan ei näe heti mistä vuoto alkaa, mutta tietenkin onhan vuoto havaittavissa, kun jättää pyörimään ja menee tutkimaan. Jos se nyt silloin taas ilmaisee olemassa olonsa



Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Jos Samaroilla ajetaan keskimääräisesti 200tkm niiden elinkaaren aikana ja esim. kaasari-Samaraan vaihdetaan sinä aikana kerran laturi, startti, sytkäboksi ja bensapumppu normaalien vuosihuoltojen lisäksi.E.P. kirjoitti:Taitaa kuulua jotenkin suomalaiseen luonteeseen, ettei voi tunnustaa autonsa mahdollisia vikoja. Merkistä riippumatta. Aina se sama tarina: "Ei ole mitään vikoja ollut!" Veikkaan, että todellisuudessa niitä vikoja ei vaan haluta muistella.
Edellä mainituista osista suurin osa varoittaa hajoamisestaan ennen lopullista pimentymistä. Ja kun ne heti vaihdetaan, niin korjaus voidaan tehdä vielä ns. huoltona.
Eihän noissa ole montaakaan hajoavaa osaa, niin miten niissä voisi vikojakaan olla kovin paljoa? Tietysti jos huolto on huonoa ja samojen vikojen kanssa leikitään vuodesta toiseen, niin voidaan sanoa, että auto oli huono, vaikka huollossahan se vika silloin on ollut.
Samoin esim. jos 100tkm:ssa hajonnut laturi korvataan saman verran ajetulla purkuosalla, niin on ymmärrettävää, että latureita saa vaihtaa aika tiheään ja voi taas sanoa, että koko ajan saa olla korjaamassa.
Pöyhönkin yksilössä on öljyvuodon kanssa leikitty kohta vuoden päivät. Kyse kuitenkin muutaman tunnin hommasta, kun ei oikaise alussa, vaan lähtee oikeassa järjestyksessä ja suunnitelmallisesti vikaa paikallistamaan.