Entä sähköauto?
Re: Entä sähköauto?
Radiossa oli parin päivän sisällä keskustelua sähköautosta (ymmärtääkseni kotimaisesta; vain akut ovat ulkomailta), jossa on sähkömoottorit joka pyörää varten erikseen. Tämä taitaa olla jokin prototyyppi. Kiihtyvyydeksi (0-100 km/h) kerrottiin noin kuusi sekuntia ja huippunopeudeksi muistaakseni 220 km/h. En kuunnellut keskustelua aivan kokonaan, mutta olin kuulevinani jotakin samanlaista tekniikkaa olevan tässäkin kuin Toyota Priuksessa: moottorijarrutuksessa voidaan ladata akkuja.
Viimeksi muokannut KlausSilander, 15.11.2010 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Entä sähköauto?
Tuo sama radio-ohjelma kirvoitti minutkin tutkimaan, että mikä ihmeen Raceabout.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Suprajohtavuudella sähkönsäästöä
http://www.tut.fi/public/index.cfm?Main ... 6&ID=62496
Olisikohan tällä teknologialla käyttöä esim. sähköautojen latauksessa?
Olisikohan tällä teknologialla käyttöä esim. sähköautojen latauksessa?
Re: Entä sähköauto?
Eilisiltana tuli tuo radion juttu uusintana.
http://areena.yle.fi/ohjelma/46cf4fe4a1 ... 1fe733a412
http://areena.yle.fi/ohjelma/46cf4fe4a1 ... 1fe733a412
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Äksen tuli radiouutissa juttua tällaisesta kiinalaisesta sähköautosta, jonka toimintamatka olisi 300 km.
http://www.byd.com/showroom.php?car=e6
http://www.byd.com/showroom.php?car=e6
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Tästä käytetty sähköauto.
Ei mikään golfkärry.
http://www.nettiauto.com/tesla/roadster/3598802
Aika hyvän näköinen tuo Fiskerin 3011 Sedanikin on. Hienoja kuvia ja suunnitelmia pojilla on, saa nähdä milloin niitä autoja alkaa tulemaan.
http://images.thecarconnection.com/lrg/ ... 1760_l.jpg
Ei mikään golfkärry.
http://www.nettiauto.com/tesla/roadster/3598802
Aika hyvän näköinen tuo Fiskerin 3011 Sedanikin on. Hienoja kuvia ja suunnitelmia pojilla on, saa nähdä milloin niitä autoja alkaa tulemaan.
http://images.thecarconnection.com/lrg/ ... 1760_l.jpg
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Tuollasella kun joku tulee kehumaan että on sähköauto, niin kämmen menee nopeasti "facepalm asetukselle"!Pavlovits kirjoitti:Aika hyvän näköinen tuo Fiskerin 3011 Sedanikin on. Hienoja kuvia ja suunnitelmia pojilla on, saa nähdä milloin niitä autoja alkaa tulemaan.
http://images.thecarconnection.com/lrg/ ... 1760_l.jpg

Noin sporttiselta ja menevän näköiseltä autolta odottaa jotain muuta kuin ekologista sähkömoottoria.
Tuo ulkokuori suorastaan kiljuu asiallisempaa tekniikkaa!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Entä sähköauto?
Tuon näköisellä autollahan ajaisi vaikka pellin alla olisi Briggs & Stratton.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Sen B&S moottorin saa kiertämään ihan tautisesti! Kun poistaa mekaanisen kierrosrajoitussysteemin ja säätää kaasarin kunnolla.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Entä sähköauto?
Jokohan nyt?
http://www.iltasanomat.fi/autot/Fisker% ... 06608.html
Täällä Varkaudessa on tämän viikkoa liikkunut sähköinen mopoauto. Tänne toimitettiin 13 kpl kiinalaisia härveleitä, joihin asennetaan Varkaudessa valmistetut litiumakut ja mahdollisesti muitakin muutoksia kunhan kokemuksia saadaan. Suunnitteilla on kokoonpanoyritys, jonka olisi takoitus aluksi valmistaa noin 100 autoa vuodessa. Väläytelty on paljon suurempiakin lukuja. Kannattaisi kuitenkin lähteä ajattelemaan siltä pohjalta, että kuinka moni olisi valmis maksamaan mopoautosta 18 000 euroa.
http://www.iltasanomat.fi/autot/Fisker% ... 06608.html
Täällä Varkaudessa on tämän viikkoa liikkunut sähköinen mopoauto. Tänne toimitettiin 13 kpl kiinalaisia härveleitä, joihin asennetaan Varkaudessa valmistetut litiumakut ja mahdollisesti muitakin muutoksia kunhan kokemuksia saadaan. Suunnitteilla on kokoonpanoyritys, jonka olisi takoitus aluksi valmistaa noin 100 autoa vuodessa. Väläytelty on paljon suurempiakin lukuja. Kannattaisi kuitenkin lähteä ajattelemaan siltä pohjalta, että kuinka moni olisi valmis maksamaan mopoautosta 18 000 euroa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Sähköauton parhaita puolia onkin juuri tämä jarrutusenergian talteenotto. Sähkömoottori voi toimia moottorijarrutuksessa generaattatorina ottaen jo käytettyä energiaa talteen..kaupunkiajossa hyvä, samoin mäkisillä teillä.
Se lisää kokonaishyötysuhdetta melkoisesti sopivissa oloissa ja joka tapauksessa vähän.
Akkujen painoa voi käyttää auton tasapainottamiseen, joten saadaan hyvä painojakauma kuten keskimoottorisissa urheilu-ja hyötyajoneuvoissa.
Näin ei ehkä tarvitse sijoittaa suuria summia alustan ja ajonvakautuselektroniikan hienosäätöön jotta auto olisi turvallinen ajaa. Nämä toimenpiteet tehdään aina uudelleen kun uusi automalli kehitetään, mutta kerta riittää jos alusta on suunnilleen sama aina. Tätä faktaahan hyödyntävät isot autokonsernit kuten vag, gm ja psa. Tosin turvalliset ominaisuudet eivät ole mikään itsestäänselvyys vieläkään.
Myöskään sähkömoottorin hyötysuhde ei suuresti huonone vaikka käytetäänkin täyttä tehoa. Tosin tämä ei koske li-ion akkuja, joiden lämmetessä sähköiset ominaisuudet heikkenee. En tiedä miten tämä asia on uusissa viritelmissä ratkaistu, ilmeisesti ylimitoituksella ja jäähdytyksellä. Ongelmahan on samanlainen kun polttomoottorissa..joka autossa on jäähdytin tai jäähdytys. Lyijyakku taas lähtökohtaisesti pitää lämmöstä kunnes elektrolyytti kiehuu pois. Johdinauto taas ei akkua kaipaakaan..
Bensa-auton omistaja/tankkaaja on huomaa hyötysuhteen muutoksen kun ajaa täysillä..autokoulussakin opetetaan (yleensä)vaihtamaan isompi vaihde kun moottorin maksimiväännön kierroksen on saavutettu. Näin menetellen auton teoreettinen suorituskyky, etenkin kiihtyvyys jää toteutumatta, mutta kulutus ei välttämättä siltikään ole se mitä euronormi sanoo..myös tankillisella ajetut kilometrit muuttuu aika radikaalisti jos käytetään aina täyttä kiihdytystä tai pysähdellään usein.
Matkustusmukavuus on ilkeää jos vaihteita vaihdetaan maksiminopeudella ja liikkeellelähdöissä käytetään raskasta jalkaa.
Dieselmoottorissakin on nämä ominaisuudet havaittavissa.
Se lisää kokonaishyötysuhdetta melkoisesti sopivissa oloissa ja joka tapauksessa vähän.
Akkujen painoa voi käyttää auton tasapainottamiseen, joten saadaan hyvä painojakauma kuten keskimoottorisissa urheilu-ja hyötyajoneuvoissa.
Näin ei ehkä tarvitse sijoittaa suuria summia alustan ja ajonvakautuselektroniikan hienosäätöön jotta auto olisi turvallinen ajaa. Nämä toimenpiteet tehdään aina uudelleen kun uusi automalli kehitetään, mutta kerta riittää jos alusta on suunnilleen sama aina. Tätä faktaahan hyödyntävät isot autokonsernit kuten vag, gm ja psa. Tosin turvalliset ominaisuudet eivät ole mikään itsestäänselvyys vieläkään.
Myöskään sähkömoottorin hyötysuhde ei suuresti huonone vaikka käytetäänkin täyttä tehoa. Tosin tämä ei koske li-ion akkuja, joiden lämmetessä sähköiset ominaisuudet heikkenee. En tiedä miten tämä asia on uusissa viritelmissä ratkaistu, ilmeisesti ylimitoituksella ja jäähdytyksellä. Ongelmahan on samanlainen kun polttomoottorissa..joka autossa on jäähdytin tai jäähdytys. Lyijyakku taas lähtökohtaisesti pitää lämmöstä kunnes elektrolyytti kiehuu pois. Johdinauto taas ei akkua kaipaakaan..
Bensa-auton omistaja/tankkaaja on huomaa hyötysuhteen muutoksen kun ajaa täysillä..autokoulussakin opetetaan (yleensä)vaihtamaan isompi vaihde kun moottorin maksimiväännön kierroksen on saavutettu. Näin menetellen auton teoreettinen suorituskyky, etenkin kiihtyvyys jää toteutumatta, mutta kulutus ei välttämättä siltikään ole se mitä euronormi sanoo..myös tankillisella ajetut kilometrit muuttuu aika radikaalisti jos käytetään aina täyttä kiihdytystä tai pysähdellään usein.
Matkustusmukavuus on ilkeää jos vaihteita vaihdetaan maksiminopeudella ja liikkeellelähdöissä käytetään raskasta jalkaa.
Dieselmoottorissakin on nämä ominaisuudet havaittavissa.
Re: Entä sähköauto?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Mikä mahtaa olla motiivi ostaa BMW:n, Porschen tai Rolls Roycen hybridi? Ei kai se. että ei olisi varaa ostaa muutamaa litraa enemmän/100km. Tuskin myöskään se, että maailma pelastuu. Kuitenkin nämä kuluttavat normaaliajossa enemmän kuin 15 l/100 km.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Minua nämä sähköautot kiinnostaisivat kovasti. Ei nyt oikeasti näin opiskelijana ostomielessä, mutta teknisesti. Jos vaan nuo perhanan akut saataisiin riittävän hyvälle tasolle niin voisi alkaa tapahtua kummia. Sähkömoottori on mahtava laite verrattuna polttomoottoriin. Ei tarvitse tyhjäkäyttää ja liikkuvia osia on lähinnä yksi. Vääntö on melkein vakio alkaen 1 rpm. Hieno keksintö, mutta ne perhanan akut...
Veikkaan, että ensin tulevat yleistymään hybridit. Esimerkiksi Toyota Prius on mahtava laite teknisesti, se on idioottivarmaa tekniikkaa ja testattu ja toimiva. Seuraava askel tulevat olemaan plug-in-hybridit, joissa on ladattavat akut ja lisäksi polttomoottori, koska akkujen avulla ajosäde ei riitä. Kun tekniikka kehittyy, siirrytään ensin pikkuautoissa ja myöhemmin isommissakin perheautoissa täyssähköiseen systeemiin.
Toyota on luvannut muistaakseni kymmenessä vuodessa nostaa akkujen energiatiheyden eli kuinka pitkälle päästään kilolla akkua kymmenkertaiseksi, joten voi olla että elämme mielenkiintoisia aikoja lähitulevaisuudessa.
Veikkaan, että ensin tulevat yleistymään hybridit. Esimerkiksi Toyota Prius on mahtava laite teknisesti, se on idioottivarmaa tekniikkaa ja testattu ja toimiva. Seuraava askel tulevat olemaan plug-in-hybridit, joissa on ladattavat akut ja lisäksi polttomoottori, koska akkujen avulla ajosäde ei riitä. Kun tekniikka kehittyy, siirrytään ensin pikkuautoissa ja myöhemmin isommissakin perheautoissa täyssähköiseen systeemiin.
Toyota on luvannut muistaakseni kymmenessä vuodessa nostaa akkujen energiatiheyden eli kuinka pitkälle päästään kilolla akkua kymmenkertaiseksi, joten voi olla että elämme mielenkiintoisia aikoja lähitulevaisuudessa.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Re: Entä sähköauto?
Tänään perjantaina 11.3.2011 klo 19.00 Keski Suomen alueellisessa uutislähetyksessä allekirjoittanut kommentoi sähköautoja!
Jos mahdollista niin katsokaa mitä mieltä autonasentaja lada.h.s on!
Jos mahdollista niin katsokaa mitä mieltä autonasentaja lada.h.s on!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990