
kokemuksia liikenteestä
Re: kokemuksia liikenteestä
Komeasti linkosi takapyörä lunta penkan päälle, kun pitkää sladia tormuutteli menemään. Jossain vaiheessa alkoi vaan olla lunta jo niin paljon, ettei jaksanut enää kolmosella vääntää, ja pitää sladia yllä. Liikenneympyrässä oli komea harjoitella driftingiä kolmosella. Ei tarvinnu konetta huudattaa, mutta leveä linja pysyi koko ympyrän ajan.
Eli liukasta oli tosiaan.

Re: kokemuksia liikenteestä
Samara oli hyytynyt Vanhalle Porvoontielle hiukan ennen Mellunmäkeä Helsingissä klo 15.30.Kaksi haalaripukuista miestä hyöri auton ympärillä,onneksi haalareissa myös heijastimet kun pimeää pukkaa ja iltaruuhka on käsillä.
Re: kokemuksia liikenteestä
Tulipa melkein ajettua sitte Saabbi paskaksi äsken. Vastaantulija päätti yrittää uukkaria meikän eteen mutta pysäytti sitten onneksi ennen kuin kerkesi meikäläisen kaistan puolelle. Tuli painettua tööttiäki sitte hieman. Nyrkkiä ei kyenny puimaan kun säikäytti niin kovasti. Melko varma lunari ois tullu kun tuo törttöilijä oli vissiin Land Rover Freelander ja vakuutusyhtiö ei varmaan semmosen kolauksen jälkeen ois 24 vuotta vanhaa autoa korjannu. Vauhtiakaa ei ois saanu paljoa pois kun alamäki oli. Oijustietä laskettelin rautatiesillalta alas teollisuuskylää päin.
Edit: Eipä sitä näköjään osaa enää laskea. Eihän se niin vanha oo tuo auto vaan "vain" 22-vuotta niinku minäki.
Edit: Eipä sitä näköjään osaa enää laskea. Eihän se niin vanha oo tuo auto vaan "vain" 22-vuotta niinku minäki.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: kokemuksia liikenteestä
Jaakkima kirjoitti:Ei Suomesta, vaan pimeällä ajoa Venäjällä.
Jokaisessa autossa missä sumuvalot on, ne palaa ihan varmasti. Toisissa jopa jälkiasennus ksenonit halogeeniumpioissa varmistaen vastaantulijan häikäisemisen.
Porukalla ei minkäänlaista arviokykyä kuinka kaukana vastaantuleva tulee. Pitkät vaihtuvat pätkiin heti kun valoa näkyy suoran päästä tai mutkan takaa eli aivan liian aikaisin ja valot rupeavat vilkkumaan jos itse ajat pitkillä pidemmälle kuin vastaantulija, vaikka ne eivät vielä mitenkään voi vastaantulijaa häikäistä.
Arviointikyvyn puute näkyy myös hitaampien ohittamisessa. Ei uskalleta lähteä ohittamaan sitä hitaammin ajavaa Uralia kun yli kilsan päässä näkyy vastaantulijan valot. Täytyy kuitenkin muistaa että osin varmasti tähän vaikuttaa se että toiset ajavat todella kovaa. Vaikka ajonopeudet kyllä tippuu pimeyden tultua.
No Jaakkima tiedät että minä ajan paljon venäjällä pakko siellä on käyttää pimeällä sumareita ettei aja tien reunaan sammuneiden ja muiden hortilijoiden yli

ei ne sumarit häikäise jos on oikein suunnatut omassa Mersun E mallissa on hyvät sumarit ja oikein suunnatut
Re: kokemuksia liikenteestä
Kyllä ne häikäisee. Syyn kerroin jo aiemmin. Näkee sen niinkin, että ajaa auton sinää vasten niin, että valot valaisee seinää. Sumuvaloissa on enemmän hajavaloa ylöspäin kuin lähivaloissa.juha kirjoitti: ei ne sumarit häikäise jos on oikein suunnatut omassa Mersun E mallissa on hyvät sumarit ja oikein suunnatut
Suuri ongelma on myös suurempi valon määrä sumuvaloja käytettäessä. Mutta kun laitan pitkät päälle, niin eipä häikäise vastaantulevan sumarit. Semmoista on valo. Valon määrää rajaamaan on määrätty referenssiluvut, joita ei saa ylittää. Nekin on annettu siksi, että kaikissa autoissa olisi edes suurinpiirtein yhtä paljon valoa antavat valaisimet. Jotkut vaan ottavat sitten ihmeellisen oman oikeuden pitää auton keulalla enemmän valoja päällä kuin laki salliin. Sitä en ymmärrä.
Re: kokemuksia liikenteestä
Harvinaisen vähän oli päivällä liikennettä oisiko -30°C pakkanen karsinut väkeä 

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: kokemuksia liikenteestä
Eilen 69-tiellä, valametin traktoritehtaalta hiukan suonenjoen suuntaan nissan sunnu oli lumihankeen ajautunut, auttajia näkyi olleen paikalla, ohi menin. Lunta on juuri sen verran täälläkin että suojelee hiukan peltivaurioilta noissa ulosajoissa. Muuramesakin oli auto mennyt ulos tieltä eilen iltapäivällä, Shelliltä vähän Jyväskylän suuntaan. Molemmat ulosajot vähäisen ymmärrykseni mukaan suoralla tiellä...olisko vaan ajautunut laitaan autot jostakin syystä...
warre 353w sedan,
Re: kokemuksia liikenteestä
Ihmiset eivät tarkastele rengaspaineita juurikaan ikinä. Siinä voi olla yksi syy ihmeellisiin ulosajoihin. Aattona juuri kattelin Pirkanhovin pihalla komeaa katumaasturi Mersua, jossa lähes tyhjä eturengas. Siinä on sitten ESP:kin ihmeissään, jos tekstiviestin kirjoittamisesta ajon aikana seuranneet auton heilahdukset pitäisi saada korjattua siinä ajokaistan levyisellä alueella.
Olen joskus jollekin Volvo-miehelle tyhjistä renkaista huomauttanutkin, mutta taisi siitä suuttua. Ei siinä jos ittensä/perheensä tappaa, mutta kun yleensä siinä sitten menee muitakin.
Olen joskus jollekin Volvo-miehelle tyhjistä renkaista huomauttanutkin, mutta taisi siitä suuttua. Ei siinä jos ittensä/perheensä tappaa, mutta kun yleensä siinä sitten menee muitakin.
Re: kokemuksia liikenteestä
Rengaspaineiden tarkkailun lisäksi sitäkin pahempi asia on että renkaisiin laitetaan liian vähän ilmaa ristikudosrenkaiden hengessä...ja kun tämä tehdään nollakelilla niin -20 lämmössä painetta onkin jo vaarallisen vähän.
Oikeasti esimerkiksi nykyiset voimakkaasti lamelloidut talvirenkaat vaativat runsaan paineen toimiakseen kunnolla. Lamellit sortuvat ja painuvat kasaan liian vähällä paineella eikä pito ole lähelläkään sitä mitä rengasvalmistaja on miettinyt.
2.4 - 2.5 tuntuu olevan sopiva paine jo 70-sarjan HKPL 5:lle, pito on parhaimmillaan eli rengas pitää kuin liima lumella.
Oikeasti esimerkiksi nykyiset voimakkaasti lamelloidut talvirenkaat vaativat runsaan paineen toimiakseen kunnolla. Lamellit sortuvat ja painuvat kasaan liian vähällä paineella eikä pito ole lähelläkään sitä mitä rengasvalmistaja on miettinyt.
2.4 - 2.5 tuntuu olevan sopiva paine jo 70-sarjan HKPL 5:lle, pito on parhaimmillaan eli rengas pitää kuin liima lumella.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: kokemuksia liikenteestä
2.4-2.5 taitaa olla jopa liian vähän tuommoiseen mersun katumaasturiin. Ladaan kevyenä autona 2.5 on pääsääntöisesti liikaa. Hyödyttäähän se liika paine tietysti rengasmyyjää, kun renkaat kestävät 20-30tkm, kuin oikeilla paineilla voi ajella 50-80tkm. Tietysti liian suuri paine on varmasti turvallisempaa kuin liian vähäinen paine. Ja kun tiedetään, ettei ihmiset tarkista paineita sen jälkeen kun renkaat on alle laitettu, on parempi neuvoa laittamaan liikaa painetta.
20 vuotta sitten olin rengasliikkeessä kesätöissä, ja silloin pääsääntöisesti laitettiin 2 bar kaikkiin henkilöauton renkaisiin. Samaa painetta olen nyt käyttänyt ladan talvipyörissä.
Ristikudosrenkaista en tiedä mitään, mutta vyörenkaiden käsittämättömän suuret rengaspainesuositukset ovat tulleet viimeisen 5-10 vuoden aikana. Renkaat eivät perusrakenteeltaan ole muuttuneet siinä ajassa miksikään. Tietysti autonvalmistajat ovat viime aikoina valinneet entistä matalampia renkaita ulkonäkösyistä, ja oikein matalaan renkaaseen pitää laittaa liikaa painetta varmaankin vanteen säästämisen vuoksi. Mutta palloksi se rengas menee liian suurilla paineilla kuten ennenkin.
20 vuotta sitten olin rengasliikkeessä kesätöissä, ja silloin pääsääntöisesti laitettiin 2 bar kaikkiin henkilöauton renkaisiin. Samaa painetta olen nyt käyttänyt ladan talvipyörissä.
Ristikudosrenkaista en tiedä mitään, mutta vyörenkaiden käsittämättömän suuret rengaspainesuositukset ovat tulleet viimeisen 5-10 vuoden aikana. Renkaat eivät perusrakenteeltaan ole muuttuneet siinä ajassa miksikään. Tietysti autonvalmistajat ovat viime aikoina valinneet entistä matalampia renkaita ulkonäkösyistä, ja oikein matalaan renkaaseen pitää laittaa liikaa painetta varmaankin vanteen säästämisen vuoksi. Mutta palloksi se rengas menee liian suurilla paineilla kuten ennenkin.
Re: kokemuksia liikenteestä
Kyllä tuollainen nykyaikainen, erittäin pehmeän ja lamelloidun pinnan omaava talvirengas on suorastaan vaarallisen veltto 2 barin paineella. Tilanne korjaantuu hieman paineen nostolla, mutta ei poista sitä tosiasiaa että korkea profiili ja pehmeä kumiseos ei ole aivan optimi mm. päätievauhdeisssa. Koskee erityisesti painavia keski/ylemmän keskiluokan autoja.E.P. kirjoitti:2.4-2.5 taitaa olla jopa liian vähän tuommoiseen mersun katumaasturiin. Ladaan kevyenä autona 2.5 on pääsääntöisesti liikaa. Hyödyttäähän se liika paine tietysti rengasmyyjää, kun renkaat kestävät 20-30tkm, kuin oikeilla paineilla voi ajella 50-80tkm. Tietysti liian suuri paine on varmasti turvallisempaa kuin liian vähäinen paine. Ja kun tiedetään, ettei ihmiset tarkista paineita sen jälkeen kun renkaat on alle laitettu, on parempi neuvoa laittamaan liikaa painetta.
Ei Ladankaan ajettavuus sulalla ole vielä kertaakaan parantunut talvirenkaiden asennuksen jälkeen. Kaikkea ei voi saada samassa paketissa.
Mietihän nyt sekunti minkäkokoisia renkaat oli vuonna 1990. 82-sarja oli vielä aikaperusprofiili ja 70 "matalaprofiilinen", juuri muita ei perusautoissa edes ollut. Joissain 65-sarjaa. Lambossa oli sitten takarenkaina 345/35/ZR15.E.P. kirjoitti:20 vuotta sitten olin rengasliikkeessä kesätöissä, ja silloin pääsääntöisesti laitettiin 2 bar kaikkiin henkilöauton renkaisiin. Samaa painetta olen nyt käyttänyt ladan talvipyörissä.

Missä nykyautossa on tehdasasennuksena 80- tai edes 70-sarjan renkaat? Jossain Golfissa oli vielä jokunen aika takaperin 80-sarjaa ensiasennuksena, mutta taitaa siitäkin olla jo 10 vuotta ellei enemmänkin.
E.P. kirjoitti:Ristikudosrenkaista en tiedä mitään, mutta vyörenkaiden käsittämättömän suuret rengaspainesuositukset ovat tulleet viimeisen 5-10 vuoden aikana. Renkaat eivät perusrakenteeltaan ole muuttuneet siinä ajassa miksikään. Tietysti autonvalmistajat ovat viime aikoina valinneet entistä matalampia renkaita ulkonäkösyistä, ja oikein matalaan renkaaseen pitää laittaa liikaa painetta varmaankin vanteen säästämisen vuoksi. Mutta palloksi se rengas menee liian suurilla paineilla kuten ennenkin.
En tiedä sinun palloistasi ja "käsittämättömän" suurista rengaspaineistasi, mutta minä en ole vielä nähnyt keskeltä kulunutta "ylipaineella" ajettua rengasta.
3 barin paineilla 40-sarjalainenkin kuluu täysin suorassa loppuun asti. 50-sarjalaiselle 2.7-2.8 ja sama tulos.
Laita noihin tuttu ja turvallinen 2bar ja lopputuloksena on hyvällä tuurilla runkovikainen, huonosti ohjautuva rengas joka kuluu voimallisesti keskeltä...eikö ole kummallista tuo erittäin jäykkärunkoisen, nykyaikaisen vyörenkaan käytös?
Kun näitä 2 barin tietäjiä on autoilijoissa enemmän kuin tarpeeksi, ei ihme että vaikka marketin parkkiksella katsellessa useimmissa autoissa renkaat on selvästi alipaineiset. Erityisesti matalammat profiilit joista alipaineen näkee selvemmin.
Eli ennenkuin joku itämaan tietäjä tulee osoittamaan minulle riittävin perustein että renkaat kuluvat keskeltä ylipaineella, aion pitää siihen saakka renkaissani mieluummin yli- kuin alipainetta ja nauttia renkaiden hyvästä ajettavuudesta.

Viimeksi muokannut Jokari, 28.12.2010 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: kokemuksia liikenteestä
Terve!
Renkaan muuntuminen munkkirinkiläksi paineen vaikutuksesta on kymmenien vuosien takaista oppia, joka valitettavasti elää vielä nykyisinkin, jopa autokoulujen opetuksessa. Munkkirinkiläoppi on perua ristikudosrengasaikakaudelta.
Vyörenkaan - muita kai ei nykyisin normaaliautoilussa käytetäkään - kuluminen keskeltä tai sivuilta riippuu vain erittäin vähän paineesta. Kulumisnopeus on toki paineriippuvainen.
***
Autonvalmistajien painesuositukset ovat nykyisin pikemminkin liian alhaisia kuin liian korkeita, ainakin ajo-ominaisuuksien ja vierintävastuksen kannalta. Syynä tähän on "ajomukavuuden" tavoittelu.
***
Omalla 21113:llani ajan tyypillisesti 250...280 kPa:n paineilla. Nykyisillä Pirelli P2500 175/65R14 -renkailla on nyt takanaan 45.000 km ja vielä niillä on kulumisrajoittimeen ainakin 15.000 km matkaa.
menestystä
SvS
Renkaan muuntuminen munkkirinkiläksi paineen vaikutuksesta on kymmenien vuosien takaista oppia, joka valitettavasti elää vielä nykyisinkin, jopa autokoulujen opetuksessa. Munkkirinkiläoppi on perua ristikudosrengasaikakaudelta.
Vyörenkaan - muita kai ei nykyisin normaaliautoilussa käytetäkään - kuluminen keskeltä tai sivuilta riippuu vain erittäin vähän paineesta. Kulumisnopeus on toki paineriippuvainen.
***
Autonvalmistajien painesuositukset ovat nykyisin pikemminkin liian alhaisia kuin liian korkeita, ainakin ajo-ominaisuuksien ja vierintävastuksen kannalta. Syynä tähän on "ajomukavuuden" tavoittelu.
***
Omalla 21113:llani ajan tyypillisesti 250...280 kPa:n paineilla. Nykyisillä Pirelli P2500 175/65R14 -renkailla on nyt takanaan 45.000 km ja vielä niillä on kulumisrajoittimeen ainakin 15.000 km matkaa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: kokemuksia liikenteestä
Itse seuraan rengasvalmistajan ohjeita ja tähän 1100kg omamassaisen carinan 165/80R13 sirkkelinteriin valmistaja suosittaa 2.4 ja 2.5 barin painetta jota olen käyttänyt kun luotan valmistajan tuntemukseen omasta tuotteestaan. Jopa tässä autossa tuntee käyttäytymisessä muutoksen alipaineilla.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: kokemuksia liikenteestä
Turvaliivi on paras heijastin. Näkyy kaikkiin suuntiin, on kevyt, helppo käyttää, suojaa hiukan viimalta eikä maksa paljoa. Vielä kun valaisemattomalla tiellä laittaa ledvalon otasaan, niin taatusti näkyy ja näkee.ff8728 kirjoitti:Pitäisiköhän tuo heijastimen käyttö kieltää rikesakon uhalla? Suomalaiset niin salakavalia että saattaisivat alkaa kiusallakin käyttää heijastinta, jos se lailla kielletään. Ihmisiä ei vaan meinaa eroittaa tienvarresta, vaikka heillä päällä kuinka merkkivaatteet ovatten...
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: kokemuksia liikenteestä
Minun 2006 corollassa on sumuvalot vakiovarusteena. Niiden päällekytkemisen huomaa lähinnä merkkivalosta. Lumisella kelillä tosin syntyy vähän valokuviotakin. Vaimon 2009 Urban Cruiserissa on huomattavasti kirkkaammat vakiovaruste sumarit. Valaisevat oikein kunnolla lähimaaston.E.P. kirjoitti:Vanha kunnon sumuvalo saattoi jotain vielä valaistakin, mutta nämä nykyiset henkilöautojen sumarit ovat vain markkinointi- ja ulkonäkösyistä olemassa.
Toyotan takasumuvalot palavat vain etusumareiden kanssa, vaikka meidän oloissahan asian pitäisi olla juuri päinvastoin, tai mieluummin ne pitäisi voida kytkeä päälle toisistaan riippumatta.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone