Hyvin vanhasta autokirjasta vapaasti muistellen. "Sumuvalojen valonsäteet on suunnattu siten, etteivät ne heijastu ilmassa olevasta vedestä takaisin. Näin kuljettaja saa paremman näkyvyyden lyhyelle matkalle, kuin mitä saisi kaukovaloilla. Ajonopeus pitää alentaa näkyvän alueen mukaiseksi" Sumareiden kanssa oli siis tarkiotus käyttä lyhkäisiä tai peräti parkkivaloja ja pudottaa nopeus sen mukaiseksi.E.P. kirjoitti:Sumuvalo ei myöskään näytä kovin pitkälle eteenpäin, mutta valaisee auton edustan niin tehokkaasti, ettei kuski voi nähdäkään kovin pitkälle, koska silmä tottuu siihen kirkkaaseen valoon siinä auton edessä.
kokemuksia liikenteestä
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: kokemuksia liikenteestä
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Re: kokemuksia liikenteestä
No ei ihan kymmenen, mutta kuusi vuotta kuitenkin. -04 Avensis diesel söi Continental kitkat keskeltä 2.4bar paineilla n. 8000km matkalla siten, että keskellä oli pintaa enää 5mm, kun reunoilla oli vielä 8mm. Tämähän ei vielä siinä vaiheessa ollut ongelma, mutta 30tkm ajettuina renkaat olivatkin sitten vaihtokunnossa. Ei se rengas siis paljoa pyöristy liialla paineella, mutta sen verran että kuluminen on epätasaista. Sittemmin en ole enää rengasliikkeitä elättänyt laittamalla liikaa painetta renkaisiin, vaan olen käyttänyt sopivia paineita, ja tarkastellut niitä paineita vähän useammin. Viimeisen 13 vuoden aikana ajoin 70tkm vuosittain, joten muutamat renkaat siinä alla oli pyörimässä, varsinkin kun niillä autoilla tuli vuoteen 100-170tkm. Kirjoittelen siis kokemuksesta, en rengaskauppiaan suulla, tai netistä lukemani perusteella.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Renkaan muuntuminen munkkirinkiläksi paineen vaikutuksesta on kymmenien vuosien takaista oppia,
Autonvalmistajat säätelevät alustaa nykyään jousituksella, ei rengaspaineilla. Siksi autonvalmistajan suositukset eivät ole liian alhaisia.
Kesärenkailla ajelevat 60-100tkm, kun paineet ovat oikeat.
Ainiin, alipainetta en ole vielä koskaan kokeillut renkaaseen laittaa.

- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: kokemuksia liikenteestä
Ristikudosrengas oli kulumisen suhteen tarkempi oikeasta ilmanpaineesta. Niissähän oli aina sisärengas, joka vapaana ollessaan on profiilitaan pyöreä. Näin ylipaineinen rengas pullistui kaikkiin suuntiin, mihin oli tilaa. Ylipaineinen ristikudosrengas kului ain keskeltä ja alipaineinen reunoilta.E.P. kirjoitti:Ristikudosrenkaista en tiedä mitään, mutta vyörenkaiden käsittämättömän suuret rengaspainesuositukset ovat tulleet viimeisen 5-10 vuoden aikana. Renkaat eivät perusrakenteeltaan ole muuttuneet siinä ajassa miksikään. Tietysti autonvalmistajat ovat viime aikoina valinneet entistä matalampia renkaita ulkonäkösyistä, ja oikein matalaan renkaaseen pitää laittaa liikaa painetta varmaankin vanteen säästämisen vuoksi. Mutta palloksi se rengas menee liian suurilla paineilla kuten ennenkin.
Minun mieletäni nykyiset renkaat kestävät hyvin pienen ylipaineen. Näin voi "kuormavaraa" pitää jatkuvasti renkaissa. Itse en ainakaan ole huomannut mitään poikkeavaa kulumista.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Re: kokemuksia liikenteestä
2.8 baria tyrkkäsin keskikokoisen auton 185/65/R15 nastarenkaisiin. Katsotaan kuluuko v*tuiksi jo tämän talven aikana.
Kesäksi 225 leveisiin saman verran. Jottei täysin offtopikiksi menisi niin mainittakoon että koin viimekesänä vastaavanlaisen setupin huomattavan paljon mukavammaksi ajaa kun nosti paineita sieltä kahdesta barista ylöspäin.
Ladan alla oleviin Hakkis4 165/65/R14 (? en tiedä oliko noin) laittelin 2,6 kaikkiin kun tuntuivat pienissäkin nopeuksissa melko veltoilta, puhumattakaan 100-150km/h vauhdissa.

Ladan alla oleviin Hakkis4 165/65/R14 (? en tiedä oliko noin) laittelin 2,6 kaikkiin kun tuntuivat pienissäkin nopeuksissa melko veltoilta, puhumattakaan 100-150km/h vauhdissa.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: kokemuksia liikenteestä
Niinhän ne tekevät, ja rengas on jousitusjärjestelmän keskeinen osa.E.P. kirjoitti: ====
Autonvalmistajat säätelevät alustaa nykyään jousituksella, ei rengaspaineilla.
====
Aiheetta enempään näistä autotekniikan alkeista.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: kokemuksia liikenteestä
20 vuotta sitten jo 2 bar on ollut aivan liian alhainen paine talvirenkaalle. Itse muistan, että vuonna 1991 ohje oli 2.4 bar normaaliin, sen ajan perheautoon.E.P. kirjoitti: 20 vuotta sitten olin rengasliikkeessä kesätöissä, ja silloin pääsääntöisesti laitettiin 2 bar kaikkiin henkilöauton renkaisiin. Samaa painetta olen nyt käyttänyt ladan talvipyörissä.
Tänä päivänä 2 bar näyttää ja tuntuu siltä, että ajaisi vanteella. -Myös korkeamman profiilin renkaat ovat tuolla paineella todella tyhjän oloisia ja tuntuisia. Vajaapaineisuus kuluttaa rengasta, polttoainetta ja heikentää renkaan ajo-ominaisuuksia merkittävästi.
Re: kokemuksia liikenteestä
Tärkeintä on, että siellä renkaassa on ilmaa. Sitä vaan ei kaikilla tunnu olevan, siitähän tämä juttu sai alkunsa.
Ne ei vaan rengasliikkeessäkään tiedä vanhoja renkaita irroitellessaan, että millä paineilla renkaat on ajettu. Siksikin antavat ihan ihmeellisiä painesuosituksia. Mulla 215/45R17 renkaatkin kuluivat Astran alla nätisti ja tasaisesti 2.3 bar paineilla.
Mun osalta painekeskustelu saa olla toistaiseksi, mutta se ei missään nimessä tarkoita sitä, että olisin muuttanut mielipidettäni tämän keskustelun, tai minkään muunkaan vuoksi.
Ne ei vaan rengasliikkeessäkään tiedä vanhoja renkaita irroitellessaan, että millä paineilla renkaat on ajettu. Siksikin antavat ihan ihmeellisiä painesuosituksia. Mulla 215/45R17 renkaatkin kuluivat Astran alla nätisti ja tasaisesti 2.3 bar paineilla.
Mun osalta painekeskustelu saa olla toistaiseksi, mutta se ei missään nimessä tarkoita sitä, että olisin muuttanut mielipidettäni tämän keskustelun, tai minkään muunkaan vuoksi.
Re: kokemuksia liikenteestä
Kahdesti meinasi tänään tulla 110:sta peltiä, ensin tuli prisman kohdilla almera punaisia päin ja melkein kylkeen, nopeat refleksit pelastivat.. muutama kilometri myöhemmin kerrostalon pihasta ampaisee kovaa vauhtia joku 3-ovinen sporttimersu suoraan eteen.. piti väistää jalkakäytävälle..
Njet problem, normal katastroof 

Re: kokemuksia liikenteestä
Eilen näkyi ihmeellisiä ohituksia. Kaksi kertaa joku valopää meni ohi vastaantulijoiden ohituskaistalla. Ekalla kertaa ambulanssi joka ei ollut hälytysajossa ja tokalla kertaa joku henkilöauto. Tässä toisessa tapauksessa vielä satoi alijäähtynyttä vettä, joten keli ei ollut paras mahdollinen. Mulla oli vauhtia ekassa tapauksessa 85 ja tokassa 81 ja kuorma sellainen ettei puutunut mäkiinkään. Ymmärrän, että traktorin tms ohittaa noin, mutta että hieman yli rajoituksen ajavan täysperäyhdistelmän
Toinen ärsyttävä ilmiö joka taas eilen muistutti itsestään on pimeän pelkääjät. Niitä esiintyy henkilöautoilijoissa välillä Parkano-H:kyrö. Vauhtia on 60-70 ja sitten valaistulla ohituskaistaosuudella 80. Tietä ne ei anna missään nimessä vaan ne tykkää vetää letkaa perässään. Yleensä ne onneksi kääntyy Ikaalisiin, paitsi eilinen tapaus. Pimeän lisäksi/sijaan saattavat pelätä liukkauttakin. Liukkauden kaiketi katsovat kalenterista, koska hidastelua esiintyy ihan kuivalla kelilläkin. Inhottavaa on joutua tällaisen perään silloin, kun isot ylämäet ovat liukkaita (muuten toki kuivaa), kun pitäs saada vauhtia kerättyä mäkiin ja sitten joutuu hyvissä ajoin ennen mäkiä himmaamaan vauhtinsa johonkin 40:een että saa kerättyä välimatkan pace cariin juuri ennen mäkeä tapahtuvaa pyrähdystä varten.
Näitä hidastelijoita esiintyy myös rampilla kun läntiseltä ohikulkutieltä tullaan Hervantaan. Se vasta onkin ihanaa kun joku edellä köröttää ramppia neljääkymppiä, komeeta siitä vauhdista liittyä Hervannan valtaväylän liikenteeseen
, etenkin kun pitää vielä pystyä heti miten ryhmittäytymään vasemmalle kaistalle. Hyvin tamperelaiset antaa tietä kiitolinjan rekoille, mutta 40:ä liittyminen aiheuttaa kyllä turhaa häslinkiä.

Toinen ärsyttävä ilmiö joka taas eilen muistutti itsestään on pimeän pelkääjät. Niitä esiintyy henkilöautoilijoissa välillä Parkano-H:kyrö. Vauhtia on 60-70 ja sitten valaistulla ohituskaistaosuudella 80. Tietä ne ei anna missään nimessä vaan ne tykkää vetää letkaa perässään. Yleensä ne onneksi kääntyy Ikaalisiin, paitsi eilinen tapaus. Pimeän lisäksi/sijaan saattavat pelätä liukkauttakin. Liukkauden kaiketi katsovat kalenterista, koska hidastelua esiintyy ihan kuivalla kelilläkin. Inhottavaa on joutua tällaisen perään silloin, kun isot ylämäet ovat liukkaita (muuten toki kuivaa), kun pitäs saada vauhtia kerättyä mäkiin ja sitten joutuu hyvissä ajoin ennen mäkiä himmaamaan vauhtinsa johonkin 40:een että saa kerättyä välimatkan pace cariin juuri ennen mäkeä tapahtuvaa pyrähdystä varten.
Näitä hidastelijoita esiintyy myös rampilla kun läntiseltä ohikulkutieltä tullaan Hervantaan. Se vasta onkin ihanaa kun joku edellä köröttää ramppia neljääkymppiä, komeeta siitä vauhdista liittyä Hervannan valtaväylän liikenteeseen

Reippaina käymme rekkain alle 

Re: kokemuksia liikenteestä
BWM coupe kiihtyy tässä kelissä paremmin kuin Samara, mutta ei niin etteikö BMW:lle tullut kiire ja perä alkanut heitellä. Ohituksen jälkeen paljastui todellinen tarve käyttäytymiselle, saada parkkeerattua tien vasempaan reunaan parkkiin taskuun kun parkkipaikat olivat vähän kiven alla. Vilkku päälle vasta kohdalla, jolloin tulee sellainen mielikuva että kaveri pisti vilkun päälle muutaman sekunnin liian myöhässä kaistanvaihdosta. Sen jälkeen Samaran jarrut lukkoon ja kohtelias tööttäys BMW:lle. Casualties: 0 dead, 1 stunned BMW driver.
Re: kokemuksia liikenteestä
Viimeksi kun ajoin niin oli noilla aidatuilla ohituskaistoilla 100 rajoitus, tai näitähän on Parkanon pohjoispuolella. Hiukan kanssa kismitti kun pacecar ohituskaistan ajoi aina pikkuisen reipasta sataa ettei kukaan päässyt ohi...Nonnis kirjoitti:...valaistulla ohituskaistaosuudella 80...
Re: kokemuksia liikenteestä
Ja mäkin oon yleensä niin kohtelias, että annan niitten 150:n henkilöauton mennä pacecarista ohi enkä ite kokeile onneani. Ohituskaistat kun on ylämäissä niin että ohittaminen ei tuppaa onnistumaan
. Joskus pääsee yllätysmomentilla heti kaistan alussa ennen kun oma vauhti hyytyy ja sitten vaan sopii toivoa, ettei pacecar päätäkin loppumäessä ohittaa edessään hidastelevaa rekkaa 


Reippaina käymme rekkain alle 

Re: kokemuksia liikenteestä
Tuo on niin tuttua. Näillä korkeuksilla on onneksi liikenne vähän harvemmassa niin ei niin suuri ongelma ole mutta ärsyttää se silti.Nonnis kirjoitti:Toinen ärsyttävä ilmiö joka taas eilen muistutti itsestään on pimeän pelkääjät. Niitä esiintyy henkilöautoilijoissa välillä Parkano-H:kyrö. Vauhtia on 60-70 ja sitten valaistulla ohituskaistaosuudella 80. Tietä ne ei anna missään nimessä vaan ne tykkää vetää letkaa perässään. Yleensä ne onneksi kääntyy Ikaalisiin, paitsi eilinen tapaus. Pimeän lisäksi/sijaan saattavat pelätä liukkauttakin. Liukkauden kaiketi katsovat kalenterista, koska hidastelua esiintyy ihan kuivalla kelilläkin. Inhottavaa on joutua tällaisen perään silloin, kun isot ylämäet ovat liukkaita (muuten toki kuivaa), kun pitäs saada vauhtia kerättyä mäkiin ja sitten joutuu hyvissä ajoin ennen mäkiä himmaamaan vauhtinsa johonkin 40:een että saa kerättyä välimatkan pace cariin juuri ennen mäkeä tapahtuvaa pyrähdystä varten.
Näitä hidastelijoita esiintyy myös rampilla kun läntiseltä ohikulkutieltä tullaan Hervantaan. Se vasta onkin ihanaa kun joku edellä köröttää ramppia neljääkymppiä, komeeta siitä vauhdista liittyä Hervannan valtaväylän liikenteeseen, etenkin kun pitää vielä pystyä heti miten ryhmittäytymään vasemmalle kaistalle. Hyvin tamperelaiset antaa tietä kiitolinjan rekoille, mutta 40:ä liittyminen aiheuttaa kyllä turhaa häslinkiä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: kokemuksia liikenteestä
Terve!
Tuoreen Liikenneturvan tiedotteen mukaan liikenneturvallisuus on parantunut jo parin vuoden ajan:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/inde ... ectID=7521
Tuskin kestää pitkään, kun tällä perusteella vaaditaan esim. nopeusrajoitusten alentamista entisestään.
Ja jos liikenneturvallisuus olisi huonontunut, vaadittaisiin rajoitusten alentamista sillä perusteella.
SvS
Tuoreen Liikenneturvan tiedotteen mukaan liikenneturvallisuus on parantunut jo parin vuoden ajan:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/inde ... ectID=7521
Tuskin kestää pitkään, kun tällä perusteella vaaditaan esim. nopeusrajoitusten alentamista entisestään.
Ja jos liikenneturvallisuus olisi huonontunut, vaadittaisiin rajoitusten alentamista sillä perusteella.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: kokemuksia liikenteestä
Eilen illalla kiikutin tyhjiä pulloja tuohon huoltsikalle, eli tapojeni vastaisesti ajoin tuon kilometrin matkan. Tällä kilometrin matkalla, sekä mennessä että tullessa, sama saakelin ajelija valaistulla tiellä ajoi kaikkine xenon valoineen pitkät päällä. Ilmeisesti tässä Corollassa ei ole vakiovarusteena lyhyiä valoja. No tämänkin ärsytyksen tietysti huipensi se, että nämä xenonit on asennettu normaaleihin umpioihin ja suunnattu päin prinkkalaa. Mikäs sen mukavampaa.
Eli tarkastavatko katsastus inssit ollenkaan näitä xenoneilla varustettuja autoja, vai saako niitä jo asennelle joka joka hemmetin kikottimeen niin kuin huvittaa? Vai olenko tosiaan jo niin naavaantunut että alkavat kaikki lippalakki amis autot ottaa päähän?
Eli tarkastavatko katsastus inssit ollenkaan näitä xenoneilla varustettuja autoja, vai saako niitä jo asennelle joka joka hemmetin kikottimeen niin kuin huvittaa? Vai olenko tosiaan jo niin naavaantunut että alkavat kaikki lippalakki amis autot ottaa päähän?