Jokari kirjoitti:No jos asiaan palataan kun herne menee nokkaan. Uitukki ymmärtää yskän hienosti. Paskanjauhanta ei edistä kenenkään ymmärrystä, siksi kylmät faktat ovat monesti parempia. Sitä ei vaan enää jaksa kierrellä ja kaarrella kun tietämys on riittävällä tasolla. Monesti siksi kommentit voivat olla kolhoja, kriittisiä, jopa töykeitä. Mutta niissä on se kylmä tietotaito, ymmärrys ja kokemus takana. Sitä ei jaksa tehdä asioita enää vaikeimman kautta kun monesti parempiakin vaihtoehtoja on. Saati neuvoa aloittelijaa riittävällä kiinnostuksella.
Varmaan raskasta tietää kaikesta kaikki? Kuten sytytystulppien lämpöarvoista? Onneksi en ole itseäni koskaan ihan noin raskaan sarjan ammattilaiseksi väittänyt, niin voi olla vapautuneesti joskus jossain asiassa väärässäkin.
Kannattaisiko jättää sitten kokonaan kommentoimatta ja paska jauhamatta? Kun kirjoitustesi taso normaalisti on taattua jokarilaatua, niin pakostakin pomppaa jossain vaiheessa. Tämän palstan yleinen taso vaikuttaa siltä, ettei täällä oikeasti asioista tietävät jaksa enää kirjoitella. Syytä voi vain arvailla.
Miten määritellään aloittelija? Aloittelija olen ladan kanssa, mutta samaa tekniikkaa perusteiltaan ladassa on, kuin niissä 25 muussakin autossani on/oli ollut.
Sitten olikin pitkät pätkät pätemistä, joka ei liity asiaan kovin läheisesti.
Mutta:
Jokari kirjoitti:Se etteikö 8.5 puristeinen kone toimisi hyvin tai jopa paremmin 98E:llä, on juuri sitä huttua mistä puhuin. Silkkaa perusfysiikkaa. Polttoaine ei voi olla "liian hyvää" moottorille...
Jos harhaluulona on että tälläinen matalapuristeinen kone toimisi loistavasti esimerkiksi 92-oktaanisella naapurimaan kamalla, niin voinpa sanoa ettei se niin mene. Kulutus nousee roisisti, kaasuvaste huononee oleellisesti ja menoa vaivaa hengettömyys. Myös kotimaiselle, erittäin hyvälaatuiselle ja puristuskestävälle 95E/98E:lle hoidetut sytkäennakot ovat taatusti liikaa 92-oktaaniselle. Sytytysennakon pienennys taas pudottaa tehoa oleellisesti ja lisää kulutusta yhdessä matalaoktaanisen polttoaineen kanssa.
Hyvä, että tuli tämänkin esille. On siinä pohdittavaa lisää. Jotenkin kadonnut ihmisiltä sen käsitys, että mitä varten keskustelupalstat ovat olemassa. TIedon ja KOkemusten jakoa varten. Sitä kun on monelaista ja tasoista.
Jokari kirjoitti:Joo ja itse käytän 98E koska se tarjoaan paremman käytöksen ja hieman pienemmän kulutuksen sekä myös maksimit sytkäennakot ja tehon.
Niin, energiaahan siinä 98:ssa ei ole sen enempää kuin 95:ssa, vaikka muutakin joku saattaa luulla. 98:iin siirtyminen pelkästään oktaanin vuoksi ei hyödytä mitään, jollei auto osaa sytytysjärjestelmällään sitä itse hyödyntää, tai auto säädetä uusiksi korkeammalle oktaanille.
Jokari kirjoitti:Tarvittaessa pelaa myös 95E pienen nihkeyden kera ja varmasti myös sillä E10:llä samalla lailla.
Tarkoitatko nihkeydellä nakutusta? Muutoihan nihkeys ei ole selitettävissä, jos kerran 95 ja 98 palaa yhtä helposti.
Jokari kirjoitti:Ja mitä tulee EP:n Ladan oireisiin niin erityisesti orastava venttiilivika oireilee juuri kylmänä kaikkein pahiten. Lämpöisenä ei välttämättä enää ole juurikaan eroa. Kunnes se kolmospytyn pakoventtiili sulaa lopullisesti ja motti käy sen jälkeen todella kolmella.
En myöskään sulje pois sitä vaihtoehtoa etteikö asteekin toiminnassa olisi jotain hämärää niinkuin siinä yleensäkin monesti on. Jos ryyppyläppä on liian kiinni kylmäkäynnistyksen jälkeen jonkinaikaa, veto on taatusti ohutta ja käynti koneen liki tukehtuessa kuin kolmella käyntiä.
Missään tapauksessa nuo ongelmat ei ole polttoaineesta riippuvaisia ja se on 100% fakta. Hymiöillä tai ilman.
Tätä on mielenkiintoista seurailla. Ennen kannen avaamista tutkin kuitenkin sytkäosat, palaan mahdollisesti suositeltuun ennakkoon ja oktaaniin. Mun kohdalle ei nimittäin ole tämmöistä oiretta ennen sattunut, jos toisaalta ei kai ole venttiilivauriotakaan. Tämä palsta on kuitenkin ensimmäinen paikka, jossa tulee esille koneen käyvän kylmänä kolmella jos venttiilivaurio on tulossa. Tuo olisi uskottavampaa, jos venttiilejä ei olisi koskaan säädetty, mutta mun venttiilit on säädetty 1000km sitten. Ei silti, etteikö vaurio olisi voinut alkaa jo ennen säätöäni, koska välykset oli liian pienet. Veikkaankin, että ladan(-kin) venttiiliviat johtuvat huollon puutteesta, ei huonoista materiaaleista.