Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Eilen illalla huomasin pihaan tullessa, että onpa hassun näköinen valokuvio. No kuljettajan puoleisesta umpiosta oli lyhyen valon polttimo pimeänä. En viitsinyt enää lähteä huoltsikalla ostamaan polttimoita.

No tänä aamuna kävin sitten siellä pienoisparlamentin puheen kuuntelemassa ja ostin ne polttimot samalla. Kotiin vaihtamaan kun en viitsinyt siinä pihalla niitä ropata. Pihaan takaisin ja auto talliin.
Aloitin apukuskin puoleisesta polttimosta, jonka siis piti olla ehjä. Tai oli vielä kun pihaan tulin. Ei ollut? Lanka oli irronnut pohjasta ja heilui siellä polttimon sisällä. No uusi tilalle ja toiselle puolelle sama menettely. Tai melkein.

Tässähän on laitettu sellainen jännä imuputki sieltä ilmanputsarikotelon pohjasta. Ilmeisesti tällä on se tarkoitus että ottaa sisuksiinsa vain viileätä ilmaa. Mutta kun se saakelin tuubi on edessä! Eli irroitin kiinnitys pultin ja käänsin tätä kurttuputkea hieman syrjään. Ahdas tuo rakonen kyllä on mutta sain keploteltua umpion pohjassa olevan suoja kuvun pois tieltä. Ja sitten muistinkin. Se hemmetin liitin siinä polttimon pohjassa. Eli se on jostain kumman syytä ahdas. Viimeksikin sitä yritin venytellä ja virutella, mutta ei sitä käypäiseksi saanut. Mutta onneksi polttimon saa johtoineen pois umpiosta ja pystyy sitten vaikka kevyesti meisselillä kampeamalla irroittamaan sen liittimen. Uusi poltin umpioon takaisin, suoja kupu paikalleen ja imuputki omalle paikalleen.

Naurettavaa vain että jos pimeässä tämänkin olisin joutunut tekemään, ei siitä olisi tullut yhtään mitään. Tai ilman avaimia. Takavetoisissa on ainakin tilaa enemmän, Samaroista en mene vannomaan.

Samalla perus tarkastukset, nesteet, ilmanpaineet, muut polttimot. Vain pesuriin lisäsin Lasolia.
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Omassa Latuskassa ei kyllä muistaakseni ole mitään esteitä siinä tiellä. Onko se putki sitten jokin jälkiasennettu viritys?
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Tere!
tinuri kirjoitti:Aloitin apukuskin puoleisesta polttimosta, jonka siis piti olla ehjä. Tai oli vielä kun pihaan tulin. Ei ollut? Lanka oli irronnut pohjasta ja heilui siellä polttimon sisällä. No uusi tilalle ja toiselle puolelle sama menettely. Tai melkein.

Tässähän on laitettu sellainen jännä imuputki sieltä ilmanputsarikotelon pohjasta. Ilmeisesti tällä on se tarkoitus että ottaa sisuksiinsa vain viileätä ilmaa. Mutta kun se saakelin tuubi on edessä! Eli irroitin kiinnitys pultin ja käänsin tätä kurttuputkea hieman syrjään. Ahdas tuo rakonen kyllä on mutta sain keploteltua umpion pohjassa olevan suoja kuvun pois tieltä.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta kiinnostuin? Mikä imuputki, mikä tuubi, mikä pultti ja mikä kurttuputki?
mikko853
Viestit: 2661
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Omassakin (1.5 8v) onnistuu polttimon vaihto ilman lisätöitä.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
LADACAT
Viestit: 637
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Näitä imuputkia on kahdenlaisia.Vanhemmissa on etupuskurin takana ilmanotto,uudemmissa umpion takana.Putket ovat vaihtokelpoisia keskenään.Tämä uudempi versio ei hörppää vettä niin helposti kun ajaa veden peittämällä tiellä tai kadulla.
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Eli ainakin minulla on tässä omassani nostettu se putki ylös. Isän ja KHJ-582 Ladoissa se putki kulkee siellä alempana. Voinhan minä siitä kuvankin ottaa jos osaan tuota kamera oikein käyttää. Saati sitten lisätä tänne huhutiedonkinttupolulle.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ilmanoton putket ovat varaosakirjan sivuilla A301 ja A302.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kirjoitin aiemmin puskurien ilma-aukkojen sekä öljypohjan jäähdytyksen tukkimisesta ns. köyhä patentti -keinoin.

Jatketaan samaa etusäleikön osalta:

Otetaan kananmunapakkaus, sopiva koko on 10 kpl. Ei ole väliä onko vapaata vaiko häkkikanaa. Pakkauksen värin voi valita auton väriin sopivaksi.

Irrotetaan pakkauksen kansiosa, joka leikataan tai revitään kolmeen osaan pituussuuntaisia reikälinjoja varten. Keskimmäinen osa sytykkeeksi. Laitimmaiset osat asetetaan säleikön ilma-aukkoihin.

Toimii.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
kv60
Viestit: 163
Liittynyt: 16.11.2003 0:27
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja kv60 »

tinuri kirjoitti:Eli ainakin minulla on tässä omassani nostettu se putki ylös. Isän ja KHJ-582 Ladoissa se putki kulkee siellä alempana. Voinhan minä siitä kuvankin ottaa jos osaan tuota kamera oikein käyttää. Saati sitten lisätä tänne huhutiedonkinttupolulle.
Ei ole huhu kun on ihan asiaa. Uudemmassa (ainakin 2006 mallisessa) minulla oli ilmanottoputki nostettu ylös haitariputkella ihan tehtaalta asti. Ei horppaa vettä koneeseen niin helposti. Vanhemmassa (2001) mallissa ei ollut ylhäällä. Samoin 112 hb:ssa oli takaluukussa ilmanpoistoaukot takapuskurin rajalla (sellaiset kumiläpälliset), kannattaa katsoa ettei tuki niitä, niin pysyy talvella ikkunat hiukan paremmin sulana takanakin, jos pysyy :(
" Taatusti kestää, kun on tehty ilman motivaatiota". Sanoi muinoin Konelan varaosamyyjä, kun osia häneltä ostin.
Wildthorne

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Wildthorne »

Omasta 110/112:sta pientä tarinaa.

Auto vm:2002 1,5 8V tuli taloon vissiin heinäkuun puolivälissä 2010, mittarissa vaivaiset 64tkm silloin, korjattavaa löytyi heti jotain pikkuhommia. Keskuslukko toimimaton kaikista ovista (en edes tiennyt moista olevan) huomasin noitten olemassaolon kun aloitin kaiuttimen asennus etuoviin, irrallisia johtoja roikkui pahvien takana ja rupesin selvittelemään mihkä ne kuuluu.

Piuhat kiinni ja keskuslukko toimii, paitsi yksi takaovi joka oli täysin mykkä, pahvit pois ja eihän siellä ollut koko mottoria tallella, no Naco:n avustuksella sain uusi mottori ja kaikki pelaa.
Pakkasnestettä katosi tiuhaan tahtiin ja huomasin paisuntasäiliön olevan halki, eikun sekin uusiksi, takajarrut jumitti ja käsijarru samoin, jarrut auki ja puhdistus riitti korjaamaan tilannetta.

Moottori/vaihdelaatikko aivan öljyiset päältäpäin, pesu ja muutaman päivän ajo antoi viaksi vuotava venttiilikopan tiiviste, uusiksi siis sekin, samalla tarkistettiin venttiilivälykset jotka olivat täysin ok.

Pissapojan säiliö vuotaa jos täytetty yli puolenvälin (ei vielä korjattu, uusi laitetaan kunhan kerkiää)
Takaluukun kaasujouset täysin loppu, vaihdon tarpeessa nekin.

Auton käynnistysvaikeuksia kun ajettu 20-30km, saa startata 2-3 kertaa ennenkuin käynnistyy, oliskohan nyt sitten vaihdettava se sytytysmoduuli kans ?

Tällähetkellä autolla ajettu 68tkm, eli 4tkm tullut mittariin lisää puolen vuoden aikana, auto jätti tielle ja seisoo nyt odottamassa uutta kampiakselin asentotunnistinta, se kun näköjään sanoi sopimuksen irti.

Kaikkea pientää nämä Ladat näköjään teettää (onnistuinkohan saamaan yksi näistä kuuluisista maanantaikappaleista), omasta mielestä hyvä auto kummiskin, tiellä vauhti piisaa mun tarpeisiin ja melko hiljaistakin auton sisällä, vielä kun sais pari kuukautta ajaa ilman että jotain osaa tarttis vaihtaa niin hyvä tulis, onneksi osat ei hirveitä ole maksanut kun on tään forumin kautta kaikki löytynyt :)

Näin siis täälläpäin.

Terv: Wildy
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Wildthorne kirjoitti:
..........................................
Takaluukun kaasujouset täysin loppu, vaihdon tarpeessa nekin.
.........................................
112 HB: Raskas takaluukku vaatii kunnon jouset. Alkuperäisien mittoja:
Vapaa pituus 450 mm
Puristuneena 275
Säiliö 22
Mäntä 20
Männän varsi 10
Osanumero 2112-8231010

Minulle vaihdettiin takuuseen Deltassa hieman aneemiset kaasujouset joiden
osanumero täsmäsi mutta mitat pituutta lukuunottamatta poikkesivat, Esim.:
Säiliö 18 mm
Männänvarsi 8 mm
Valmistaja SBR, Austria

Pelaavat jotenkin, mutta nosto alussa hieman raskas ja yläasentoon meno hidasta.

Sellaista kokemusta! :-?

Jos kiinnostaa katso http://indgassprings.com/pages/tech_intro.html

Tuolta sivustolta löytyy "kaikki" tarpeellinen tieto kaasujousista, videoita, kaavoja yms.
tietysti englanniksi mutta onhan Google-kääntäjä.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Takaluukun pumpuiksi voi hakea tarvikeliikkeestä king merkkisiä bingo renaultin tai tojota anjoviksen pumppuja...
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

allekirjoittanut viime toukokuun alussa kirjoitti:No joo... tuli sitten tännekin hankittua 110... tarkemmin 111, kun tuo euro alkoi käydä pieneksi.
Tänään tuli sitten kymppitonni tuollakin täyteen, nyt mittarissa 73300 ja rapiat. Eipä mitään ihmeellistä raportoitavaa, koko talvi on ajeltu sen kummemmitta ongelmitta, mitä nyt työnnetty lisää bensaa tankkiin, myös sitä pahamaineista E10 bensaa. Jostain syystä käsijarrun kanssa saa olla tarkkana, sillä on taipumus jäätyä päälle sopivissa olosuhteissa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Käsijarrua onkin syytä käyttää vaikkei olisi tarvettakaan. Tämä vähentää jäätymisongelmia vaikkei niitä ratkaisekaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuo on aivan totta, ja kyllä sitä on yritetty käyttääkin. Tässä vain tykkäävät kengät jäätyä rumpuun jostain syystä, kun muilla autoilla on ollut ennemminkin taipumusta siellä vaijerien kanittamisen puolella. Monesti kun pariksta lähtee kuuluu sellainen pieni kalaus vasta hetken päästä käsijarrun vapauttamisesta, kun kengätkin päättävät irrota rummun pinnasta. Kaipa sitä liukkailla tulee jarruteltua niin hissukseen, että takajarrut jäävät työttömiksi, eivätkä pääse kuivumaan kunnolla. Eipä vain Samaroissa ole moista ominaisuutta ollut, liekö alkuperäisen kitkamateriaalin ominaisuus sitten.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin