Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eikä ne ole pelkät jarrukengät, jotka siellä takana jäätyy, vaan myös jarrurummut jäätyvät reunoistaan kiinni. Ainakaan omassa autossa ei ole kyllä yhtään varaa laittaa käsijarrua päälle, pikku pakkasilla, pöpperoisellä tiellä ajon jälkeen. Vasara on pakollinen lisävaruste peräkontissa.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Samarassa ja 110-sarjassa on täsmälleen samat takajarrut; kokemukseni mukaan osaavat ne Samarankin jarrut jäätyä
.
Ero voisi löytyä vaikkapa ajo-oloista tai takajarrujen paineensäätimen säädöstä.
Jäätymisherkimmät jarrut ovat silloin, kun rumpujen sisäpinnalla on ruostetta, mikä tyypillisesti johtuu käytön puutteesta.
menestystä
SvS
Samarassa ja 110-sarjassa on täsmälleen samat takajarrut; kokemukseni mukaan osaavat ne Samarankin jarrut jäätyä

Ero voisi löytyä vaikkapa ajo-oloista tai takajarrujen paineensäätimen säädöstä.
Jäätymisherkimmät jarrut ovat silloin, kun rumpujen sisäpinnalla on ruostetta, mikä tyypillisesti johtuu käytön puutteesta.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Toinen ominaisuus joka aiheuttaa rummun jäätymisen, on se erittäin mukava olake. Eli siis kulumisen johdosta rumpuun tulee olake, ja välttämättä pöperö lumi ei pääse pois rummun sisältä. Yksinkertainen ratkaisu tähän ongelmaan on ajaa se olake pois vaikkapa paineilma vingulla tai vaikka rälläkällä. Tietty varovasti hyvät ihmiset.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Mahdollista ongelmaa helpottaa myös rummun ulkosivun reunoilla olevien kahdeksan reiän puhdistaminen keväin syksyin pyöriä vaihdettaessa.

(Kuvan nuolet osoittavat rummun ja navan kiinnitysruuveja).
svS
Mahdollista ongelmaa helpottaa myös rummun ulkosivun reunoilla olevien kahdeksan reiän puhdistaminen keväin syksyin pyöriä vaihdettaessa.

(Kuvan nuolet osoittavat rummun ja navan kiinnitysruuveja).
svS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ja sen reunan hiomisen lisäks vois renkaanvaihossa irrottaa rummut ja pyyhkästä paineilmalla.Ei siitä kaks kertaa vuodes rumpujen irrotuksest pysyvää haittaa oo,ite olen vaa saanu rummut tarvittaes helpommin irti.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ja rumpujen irrottaminen ei ole yleensäkään vaikeaa kun käyttää sopivaa halkoa, 2/4 pätkää tai mojovaa kumivasaraa. Hakataan vaan nätisti tarpeeksi kovaa ulkokehälle sisäänpäin tietenkin. Ja jo lähtevät.
Jäätyvätkö teillä myös Samaran käsijarrut? Tietysti nämä jäätymiset riippuvat siitä missä päin Suomea ajellaan ja millainen talvi on. Mutta eivätkös ne jäätyneet kengät aika helposti pamahda irti kun liikkeelle lähdetään?
Jäätyvätkö teillä myös Samaran käsijarrut? Tietysti nämä jäätymiset riippuvat siitä missä päin Suomea ajellaan ja millainen talvi on. Mutta eivätkös ne jäätyneet kengät aika helposti pamahda irti kun liikkeelle lähdetään?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Joskus joo,mut joillakii voi olla vaijerinkuori rikki,sitte menee hetken aikaa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähtee millon lähtee talvikelissä harvemmin kun ei ole pitoa. Kyllä se tarvitsee kopauttaa usemmiten irti.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mutta eivätkös ne jäätyneet kengät aika helposti pamahda irti kun liikkeelle lähdetään?
Hakaamalla irrotetut rummut on tuossa varaosa autossa ja melkoset piparkakut kyllä ovatPöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja rumpujen irrottaminen ei ole yleensäkään vaikeaa kun käyttää sopivaa halkoa, 2/4 pätkää tai mojovaa kumivasaraa. Hakataan vaan nätisti tarpeeksi kovaa ulkokehälle sisäänpäin tietenkin.

Tuossa kuvassahan näkyy nuo ulosveto pultin reiät millä rummun saa irtoamaan nätisti. Se mahd. olakkeen poisto kuuluu rumpuun, kun rumpuun, kun sellanen on käsissä. Helpottaa seuraavalla kerralla irroitusta, kun ei kengät ahista siihen.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kyllä nuo ulosvetopultit ovat SUOMEKSI ihan Haist.P.Vehkeet. On noilla koitettu ja varsinkin TakaPotkujen kanssa. Sinne ne solmuun menevät alumiinikieteisiin. Ei niitä jarrurumpuja saa rusinaksi vaikka mättää kuinka kun tietää mihin mättää. Ei niitä mätetä takakautta ulos vaan etukautta sisään. Sieltä takakautta niitä on ihan turha lähteä hakkaamaan, koska ne liepeet vaan pirstoutuvat. Siis sisään päin ulkokehää mätetään ja saahan sitä lyödä siihen keskemmällekin. Sisäänpäin lyöminen laitaan pakottaa toisen reunan liikkumaan ulospäin. Tätä kun tekee kiertäen kehää niin helposti lähtee.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ja jos joutuu sisäpuolelt nuijimaa,auttaa tasanen puu,johon voi sitte nuijii millä haluaa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Korostan: Sisäpuolelta EI tarvitse nuijia. Se on yleisin virhe mitä näiden alumiinisten jarrurumpujen kanssa tehdään. Eihän siellä ole mitään kunnollista kohtaa mihin voimaa annetaan paitsi ne reunat jotka halkeavat lähes varmasti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Jarrurumpu lähtee irti myös ilman voimakeinoja.
Rummun ja navan välinen liitoskohta lämmitetään kuumailmapuhaltimella tai varovasti liekillä ja annetaan jäähtyä. Tarvittaessa homma toistetaan muutaman kerran. Laakerin lämpötilaa 120 °C ei ole syytä ylittää.
Lämpöliike murtaa navan ja rummun välisen sidoksen ja rumpu irtoaa kiltisti.
Asennettaessa sivellään liitoskohtaan ohuelti kuparitahnaa, niin irtoaa vastaisuudessa vaivatta.
menestystä
SvS
Jarrurumpu lähtee irti myös ilman voimakeinoja.
Rummun ja navan välinen liitoskohta lämmitetään kuumailmapuhaltimella tai varovasti liekillä ja annetaan jäähtyä. Tarvittaessa homma toistetaan muutaman kerran. Laakerin lämpötilaa 120 °C ei ole syytä ylittää.
Lämpöliike murtaa navan ja rummun välisen sidoksen ja rumpu irtoaa kiltisti.
Asennettaessa sivellään liitoskohtaan ohuelti kuparitahnaa, niin irtoaa vastaisuudessa vaivatta.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Tuttavan kokemuksia:
Auto 21113, m/2003, ajettu 70 Mm; sama pätee varmaan muihinkin.
Oireet:
- pyörittää käynnistysmoottorilla hyvin, ei käynnisty
- lähes kaikki varoitus- ja merkkivalot palavat, kun virta kytketään ja käynnistetään
Syy:
Akun miinusnavalta koriin menevän maajohtimen korinpuoleisen pään huono kosketus.
menestystä
SvS
Tuttavan kokemuksia:
Auto 21113, m/2003, ajettu 70 Mm; sama pätee varmaan muihinkin.
Oireet:
- pyörittää käynnistysmoottorilla hyvin, ei käynnisty
- lähes kaikki varoitus- ja merkkivalot palavat, kun virta kytketään ja käynnistetään
Syy:
Akun miinusnavalta koriin menevän maajohtimen korinpuoleisen pään huono kosketus.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eilen olin ensimmäistä kertaa 110 kyydissä ja autoon mennessä huomasin voimakkaan pahan hajun auton sisällä. Sisusta haisee aivan pitkäksi aikaa lämpimään jätetyltä maitotölkiltä, seassa ehkä hieman jotain kontaktiliiman hajua myös. Käryääkö muilla samalla tavalla vai oliko yksilökohtainen juttu?
Oli kuitenkin niin puhtaan näköinen sisältä ettei penkkien alla ainakaan ollut mitään kalanruotoja haisemassa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
^Entäs verhoilut? Voi hyvinkin olla erikoisia hajuja jos maton aluset on märät... 

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00